Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Fått tatt et rykk igjen i dag. Var vann i flytetanker ved siden av tankrom, så boret hull fra tankrom inn i begge sider. Kom en 20 - 30 liter totalt :rolleyes: Tettet hull med Tec7, slik at det bare er å bore ut hvis skulle komme mer vann inn. Har nok bygget seg opp i løpet av mange år. Båten blir tung nok bak med batteri, bensintank og mann på 93 kg, så var ikke interessert i å drasse rundt på dauvann bak i tillegg...

 

Olje på motor ser ut som ny, kun gått få timer siden forrige skifte så skipper oljeskift nå. Justert ventiler, de var innenfor grenser, men tok og justerte inn slik at de er helt i henhold til anbefalt (0,20 mm på innsug / 0,25 mm på eksos). Skulle byttet registerreim (motor 5 år), men må få lånt noe spesialverktøy for å få løsnet og terset av svinghjulet. Registerreim ser helt fin ut, så er vel ingen bråhast.

 

Monterte også likeretter / laderegulator. Har lastet ned instruksjonsbok, men mener den var villedende mtp montering / kobling. Så kjørte ut på hytta og kikket på hvordan likeretteren var montert og koblet på vår andre 9,9 Sport. Kan legge ut bilde etter hvert.

 

Så sjøsatte jeg Askeladden`en alene, de som bygde pyramidene hadde vært stolte av meg :giggle: Så av med sko, sokker og shorts, og hoppet ut på grunna slik at jeg fikk løftet motor på. Tung nok alene, med 45 kg vekt. :sweat: Hadde så en liten kjøretur, motor kjøler og går fint, men får vurdere om skulle hatt en propell med litt mindre stigning. Føler bruker litt tid på å komme på plan. Den som sitter på motor er en 9 1/4 x 10. Men kan være det holder med å legge litt ballast framme i båten, og tilte motor helt inn mot akterspeilet.

 

Nå gjenstår vel egentlig bare å koble ledninger fra likeretter til batteriet, og legge ledninger fra teinehaler til batteri. Må nok fram med drillen igjen, men pytt pytt.

 

Så blir det å gyve løs på teinetau, flyt og dobber.

Link to post
Share on other sites

Vidunderet sjøsatt:

 

bilde

 

Likeretter / laderegulator montert:

 

bilde

 

Er den som sitter rett over plugghette. Til venstre for likeretter er det en koblingsblokk, der det er 2 ledige grønne ledninger. Her kobles de 2 grønne ledningene fra likeretter til. Svart ledning (jord) koblet jeg til på en bolt der det allerede var 2 jordledninger (til venstre for oljefilteret). Rød ledning fra likeretter koblet jeg sammen med ledning som går til batteri, denne går sammen med jordledning til batteri (de 2 ledningene helt nederst til venstre i bildet). Så nå blir det lading av batteriet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Inspirerende tråd :) Jeg har handlet to kombinasjonsteiner fra okmarine uten soverom som jeg nå bruker til å fiske krabbe med. Så har jeg handlet to skotteteiner for hummer på europris en dag de hadde halv pris på alt fiskeutstyr - så disse kostet bare 350,- stk. Disse har jeg slengt uti ved moloen - under båten - så de kan få av seg lukten av nytt. Utenom det så har jeg handlet inn pellets fra okmarine. Er det noen her som har erfaring med pellets?? Jeg begynner hvertfall å bli klar.. Blir første år med hummerfiske på meg. Ser på yr at det blir lite vind fra onsdag til fredag. Da skal jeg ut å fiske makrell så jeg kan legge i salt. :) Er jo ganske spennede allerede - bare med forberedelsene :D

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med bruk av pellets til hummerfiske, men har prøvd det til sjøkreps. Det fisker omtrent som naturlig agn. Min erfaring er at selv om de påstår at man ikke trenger å bytte agn på to uker med pellets i agnboks, så blir det vasket fullstendig vekk i løpet av 3 døgn. Så fyll på litt pellets hver gang du setter.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

For enkelte er tydligvis forberedelsene igang her i Nordvik/Fana. Dei krabbeteinene eg satte ut igår var vekke idag. Vet ikkje om eg gidde å kjøpe nye lenger. Får mange hummermiddager for prisen av teiner, drivstoff osv. når det er på denne måten. Er smått forbanna nå.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

For enkelte er tydligvis forberedelsene igang her i Nordvik/Fana. Dei krabbeteinene eg satte ut igår var vekke idag. Vet ikkje om eg gidde å kjøpe nye lenger. Får mange hummermiddager for prisen av teiner, drivstoff osv. når det er på denne måten. Er smått forbanna nå.

 

Voldsomt irriterende! Ufattelig at noen driver med tyveri av teiner og teinefangst, og kan leve godt med det. Stort problem lenger inne i fjorden her også, har vært tyveri av teiner, fangst og til og med sankekister med hummer og krabbe. :headbang: Skulle i grunn etablert et borgervern, og anmeldt de som driver med dette f...skapet.

Link to post
Share on other sites

Så var likeretter / laderegulator koblet til batteriet, og det samme med teinehaleren:

 

bilde

 

Synes kanskje spenning er vel høy, leste av mellom 14,5 - 14,9 volt på ekkoloddet, og 14,7 volt i snitt med multimeter rett på batteriet. Når kjørte teinehaler uten last, falt spenning ned til 14,1 V. Testet teinehaler ved å hale opp en dregg, var som en lek å dra den opp :clap:

 

Så nå er båt rimelig klar, tenkt å anskaffe et par nye årer som sikkerhet.

 

Så får vi håpe på mange slike stunder i oktober og november:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Viltkamera god idè, men spørs vel om lovens lange arm gjør noe, selv om en legger fram bildebevis. Men hadde jo vært fint å få identifisert vedkommende, og anmeldt han / de.

 

Har opplevd folk har tømt noen krabbeteiner av meg for fangst i sommerferie-tid (hyttefolk / ferierende). Kommer jeg over noen som drar hummerteinene mine, tror jeg jeg går berserk. :boxing: Hvis det ikke ender voldelig (utilregnelig i gjerningsøyeblikket, har aldri før dratt til noen), skal det i hvert fall spres informasjon rundt om hvem som har vært på ferde.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har vært med å trukket ca 25 teiner som hadde stått i 10-14 dager uten å bli trukket. Det var ikke forskjell på om hummeren satt i teiner agnet med fisk eller pellets, det var også pellets igjen i de boksene som er beregnet for dette bruket.

Men... Om pellets fisker hummer på lik linje med råtten fisk, eller om det er pelletsen som begynner å fiske når den har stått mange dager i sjøen og råtnet ( for den luktet noe grønn jæv...) vites ikke.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hvor dypt setter dere hummerteinene?

 

Jeg har ferdigkjøpte hummerteiner med flytetau nederst og synketau i øvre ende. Flytetauet er 15 meter langt, og da bør vel teina ikke settes grunnere enn ca 18-20 meter? Eller vil synketauet dra med seg den øvre enden av flytetauet et stykke nedover? Eventuelt hvor langt? Jeg har hørt at hummeren ofte går temmelig grunt, og da er vel 20 m ofte i meste laget?

 

Nå blir det først krabbetur til helgen. Gleder meg!

 

Fra tideligere hummersesong:

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fra 10 - 15 meter nå i begynnelsen, og ned mot 20+ meter når det blir nærmere seg slutten.

Fikk seinest 2 svartinger idag på krabbe teinene på 14 meter.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Har hatt best treff mellom 20 og 30 meter. Flere som mente hummeren stod ekstra dypt i fjor, ned til 45 - 50 meter. Men mange fikk også på 4 - 5 meter dybde.

 

Vi pleier ha flytetau en 4 - 5 meter opp fra teina slik at ikke ligger tau rundt teina, og så synketau. Lar det være litt "slakk" på 2 - 3 meter tau når hiver ut dobben i tilfelle teina skulle skli litt. Normalt sett vil vel strøm / vind flytte litt på dobbe, slik at tauet strammes opp litt etter dobben. Så vil ikke tro synketauet drar ned flytetau i særlig grad.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg fant tråd om regulator med oppskrift på diode / kjøleflens.

 

Regner med problemet ikke blir så stort i hummerfisket, når bruker teinehaler / lensepumpe sviver en del + ekkolodd på. Men skal ta en prat med en av elektrikerne på jobb om vi har noe "leamikk" der som evt kan benyttes for å holde spenning litt lavere kontinuerlig.

 

Kunne jo hatt på lanterne kontinuerlig om jeg hadde hatt dette i båten :tongue: , men har ikke dette (foreløpig). Går som regel alltid inn til land før mørket kommer i hummerfisket. Men kan jo være greit å ha hvis skal ut og ta krabbe på fjellene etc.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har et stort batteri med mange ampere timer tror jeg det bør gå greit selv om påhengsen gir litt høy spenning. Men jeg har et lite fritidsbatteri og ville svi av spenningen så jeg har gått til innkjøp av dette til min 9.9 hester:

 

1) 25A likeretter
2) 10A sikring og sikringsholder
3) 14 V Zenerdiode
4) Kjøleflens (bør være stor)
5) 5W 0.22 ohm effektmotstand

Link to post
Share on other sites

Batteriet er på 62 Ah, i instruksjonsbok er forslått 40 Ah. Så er jo litt å gå på der.

 

I hummerfisket regner jeg med ting er rimelig OK, at det er balanse i forbruk / lading. Pluss går jo litt ut på lensing "mellom slagene". Så stresser ikke foreløpig med å legge inn "brems" på lading, ser etter hvert. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...