Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

14 tinor/person

Alla honor med yttre rom skall tillbaka i havet. Minstamål är carapax mått 80 mm.

Ögonhålans bakkant till huvudskölden bakkant. Stora hummrar får tas men vi har alltid satt tillbaka honor över ca 1.8 kg när fisket är slut. Detta är det ganska många som gör här. Detta kommer nog som lag om några år samtidigt som måttet ökar till 85 eller 90 mm så att alla honor får rom minst 2-3ggr

Link to post
Share on other sites

8. teine stjålet, eller tatt av dårlig vær (?)

 

På lørdag fikk jeg også opp en gammel hummerteine sammen med en av mine egne, pluss rester av et gammel garn. Godt å få slikt opp av sjøen, selv om båten så for j..... ut rett etterpå. Da greit med hageslange og lensepumpe!

 

Ble jaggu møte med 2 kardinaler i dag også, den første var 24,5 cm men ville ikke strekke seg lenger! Så den fikk gå.

 

Den andre fikk jeg i siste teina, en flott hanhummer på 33,5 cm! Ny personlig rekord :smiley: Moro!

 

Goat: Høres ut som om hummerbestanden er bedre hos dere enn her nede på Sørlandet. Blir vel nye tiltak for å øke bestanden allerede til neste år kan det høres ut som. Lest at det tenkes opprettet flere hummer-reservat, pluss at stor hummer skal slippes tilbake. Er nok fornuftig i det lange løp.

 

 

Er de stjålet? Kjipt!!

 

Hvor setter du teiner?

Link to post
Share on other sites

Sorry, glemte å svare på det Søringen :smiley:

 

Om den er stjålet eller ikke er vanskelig å si. Slik jeg ser det er det fire muligheter til at redskapen forsvinner:

  1. Båter får tauet i propellen og kutter det eller pungterer blåsa.
  2. Teina ramler utenfor en skrent og trekker med seg blåsa under. Det kan bli en del drag i blåsa når det sjøer som verst.
  3. Redskapen blir stjålet.
  4. Redskapen blir beslaglagt.

Tror nok det er nr. 1 som står for det meste av det som blir borte. Jeg har også fått ei teine på teina vår hvor et lodd hadde viklet seg rundt vårt tau. tauet var tydelig kappet av en propell.

Nr. 2 har jeg sett en del eksempler på under dykking. Har sett blåser som står rett opp og ned langt under overflaten, men også redskap hvor tau og blåse ligger på bunn. Når tauet blir tilstrekkelig grodd kan det trekke med blåsa ned. For to år siden dykket jeg for å ta løs et tau som hadde viklet seg rundt en stein. Var ikke tjans å få det løs. Etter å ha løsnet tauet tok jeg meg en liten svømmetur. 50 meter lengre borte lå det et skotteteine til :thumbsup:

 

Jeg tipper at mange tror redskapen deres er stjålet, men at det egentlig er andre forklaringer som er sannheten.

Link to post
Share on other sites

Vel, noen stjeler også.

For et par år siden savnet jeg tre kostbare teiner. Etter å ha dregget litt rundt stedet fik jeg napp. Alle tre teinene var bundet i lenke og sikret med et tau til land. Tydeligvis forberedt for avhenting ved passende leilighet.

 

Når det gjelder teiner som sklir utfor på dypere vann har jeg ved to anledninger oppdaget blåser som synes under vannflaten og tatt opp teina. Den ene var umerket (dette var i august) og den andre hadde tydeligvis ligget lenge og merkingen var uleselig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Flere som fisker "på utsida" som tror de har mistet teiner i uværet som passerte forbi i går og forgårs... Tung sjø har løftet og flyttet teiner lenger ut. Kjedelig for de det gjelder, men er vel dessverre en kalkulert risiko.

 

bilde

 

 

Ble 2 rognhummere i dag. Begge ble satt tilbake samme sted de ble tatt opp, så får håpe de blir mødre til en stor ungeflokk, og er med å sikrer bestanden framover. Uansett moro å få bekreftet at en fisker på rette plassene, den ene ble tatt på en av "favorittplassene" mine, den andre på et sted jeg ikke tidligere har fått hummer.

 

Blir ut igjen etter jobb i morra. Fint å få noen timer i frisk luft på sjøen etter arbeidsdagen, og ha det å se fram til i løpet av dagen.

Link to post
Share on other sites

Hummerfisket går rette veien, men det går tregt. At reglene nå skal revideres etter 5 år har egentlig lite for seg. Det er først de neste 5 årene resultatene er målbare i direkte økt fangst. Fredning av rognhummer og økningen av minstemålet har til nå gitt lavere fangster naturlig nok, men for oss som fører statistikk, har fangsten økt når man regner etter gamle regler. Forsøk med fluktåpningene viser at hann hummere på over 26 cm tar seg ut av teina. Hvor mange hummere det er innom for fast food blir bare spekulasjoner, men en del er det nok.

 

Seksjonsvis fredning i 5 år vil også ha god effekt, da med etterfølgende fredning av stor hummer.

 

Uansett, et nytt regelverk kommer vel for 2015 sesongen.

Link to post
Share on other sites

Sikkert greit og frede den største med tanke på gode gener. Noen med mening om hvor stor en hummer må være før den skal bli fredet?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Fikk to undermåls i går. Da ble det kjøttkaker til middag, ett dårlig alternativ til den planlagte hummeren. Reduksjon på antall teiner for yrkesfiskere hadde gitt store utslag. De peprer kysten. Blir ikke mye hummer igjen over minstemål da. For min del kunne en godt halvert antall teiner både privat og for yrkesfiskere.

Link to post
Share on other sites

Lå mye teiner ute 30/9, så ikke alle tar reglene helt seriøst. Har også sett mye teiner på hummersteder i sommer (i ytre oslofjort). Klart for grunnt for krabbe. Hadde gjort stor forskjell hvis alt det ble fjernet. Der jeg stryker er at jeg av og til trekker i skumring. Anser meg ikke som kriminell da.

Link to post
Share on other sites

I mitt nærområde har ikke antallet teiner økt de siste 30 år, før var det massevis av sjarkfiskere som lå med mange teiner, nå er det bare noen få yrkesfiskere igjen ( men desto flere hobbyfiskere)

Før stod det tett med teiner langs land & forholdsvis grunt, nå har alle kartplotter og ekkolodd så ingen plasser er hemmelig lengre. Teinene ligger mere spredt og man fisker på større dyp. De fleste fisker bare 2-3uker.

Bestanden vil øke uansett om det blir nye regler eller ikke ( så sant bestanden ikke truet av andre momenter enn oppfisking)

 

Oppsynet er en vits, før var det en lokal fisker som fikk en slant for og holde oppsyn, han var ute hver dag 6 dager i uka og holdt tilsyn og ordnet opp.

Nå kommer Kystvaktskipet "Nornen" på visitt av og til, men risikoen for og bli tatt er minimal. Kostnaden for og bruke Nornen til og sjekke ruser og teiner i indre skjærgård langs Sørlandskysten må være enorm!

Link to post
Share on other sites

Jaja

Ble 2 idag, en hann på 1,5 kg og 37 cm. Ei ho på 1,65 kg og 39 cm.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Prøver og legge inn bilde, men kommer ikke lengre enn at jeg klarer og legge det inn på bildearkiv og trykker på kopier, så skjer det ikke noe mer...

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Prøver og legge inn bilde, men kommer ikke lengre enn at jeg klarer og legge det inn på bildearkiv og trykker på kopier, så skjer det ikke noe mer...

Så oppretter du et nytt svar, trykker på "bildet" under smilefjeset, kommer opp "adresse til bildet". Der markerer du i adressefeltet (URL) og høyreklikker der, så trykker du lim inn. Da kommer bildet fram.

Link to post
Share on other sites

Etter en dårlig start med både tjuvsnuing og dårlig vær ble det to stk idag, hvor en fikk nyte friheten og vokse seg litt lengre en stund til. har ute 5 teiner, type vestlands/skotte. fikk begge i skotteteiner idag. hadde teinene først på en 12-14 meter, flyttet de til 4-8 meter for noen dager siden.

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Ble 2 fine (26,5 og 27,5 cm) i dag :thumbsup: Veldig godt fornøyd med fangst så langt. Har blitt 8 i kista, og 4 rognhummer. Så i snitt fått 2 pr dag (keepers & rogn).

 

Ellers plundrer motor litt for tida, starter VELDIG lett og går greit på tomgang og mellomregisteret, men lite "piff" oppover. Så kan den plutselig gå litt bedre en stund. Mistenker forgasser, har en ekstra forgasser liggende etter at jeg satte på 20 hk forgasser på hyttebåten som har samme motor. Får se om får byttet til denne til uka. Vil ha motor inn på en sjekk etter gitt meg med hummerfisket, motor er ikke 5 år ennå og synes den har mer eksoslyd (støy) nå enn tidligere. Så vil få en kontroll mtp evt reklamasjon hos Yamaha.

 

Ved neste båtkjøp / motorbytte blir det ihvertfall innsprøytningsmotor!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått sjekket teinene mine siden forrige fredag. Tror dere det er risikabelt? To er i le mens en litt utsatt.

Samme her. Sjekket sist søndag at flytere var der, men fikk ikke trukket teinene pga. helligdagfredningen. Skal ut igjen i ettermiddag og i morgen.

 

Helligdagsfredingen: :thumbsdown: :thumbsdown:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...