Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

I dag mindre enn 2 uker igjen til teinene går i sjøen :clap:

 

Pga mye tyngde bak i båten nå, og synes båten er treg å få opp og over planingsterskel, har jeg bestilt ny propell. Prøver meg med en Solas 4 bladers propell, der jeg går ned en tomme på stigning, så bestilt propell er da Solas 4 x 9,25 x 9. Prøver meg med 4 blads propell denne gang fordi dette normalt skal gi mer løft og litt bedre akselerasjon enn 3 blads, og rett og slett blir litt artig å teste ut. En tomme ned på stigning skal gi mer turtall, slik at motor opererer i anbefalt turtallsområde på topp (høres ut til å være lavt turtall på topp nå).

 

Årer er kjøpt inn, gått opp fra 180 til 210 cm for bedre ro-egenskaper. Tenker å prøve å ro litt etterhvert, for trimmens skyld. Også bestilt inn 2 nye håndtak som skal festes i båtsiden, slik at årer kan stikkes inn og ligge greit der. Får håpe årer ikke blir for lange da :blush:

 

Skal få ut resten av teiner i sjøen til helga, og begynne å gå over tauverk (sjekke om OK, sjekke knuter og evt få på litt lengre tau på en del av teinene) og binde på nye dobber etc.

 

I dag fått hentet Øien 530`en til stesønn min etter motorservice, står på henger og går på sjøen igjen på lørdag. Nyservet, nyvasket under, og klar! :yesnod: Var lite grodd under i år, så holdt med en god runde med høyttrykksvaskeren.

Link to post
Share on other sites

Da var alle teinene i sjøen, tauverk stort sett ferdig (mangler å få fått på 5 meter flytetau mellom teine og synketau på de 4 nye teinene).

 

Fant ut at termostat på motor ikke lukket, så den er bestilt ny. Venter ny-propellen om en dag eller to. Så er det bare å vente på fiskestart. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

§ 34b.Vanning av hummerteiner

Uten hinder av forbudet i § 34a kan hummerteiner før fredningstidens utløp settes til «vanning» som angitt nedenfor:

 

a) Teinene må ikke settes i sjøen tidligere enn 8 dager før fredningstidens utløp.

 

b) Teinene må under vanning være åpne og må ikke forsynes med agn.

 

c) Teinene må settes ut samlet, fortrinnsvis i fjæren eller på grunt vann. Teinene må ikke settes ut på hummerplass.

 

d) Teinene kan også henges ut til vatning fra kai eller fra forankret fartøy, men må i tilfelle ikke komme i berøring med bunnen.

 

Fant det på lovdata. Er notert til senere sesonger!

 

Link to post
Share on other sites

Da ble sild lagt "til vannes" i går, og ligger nå og godgjør seg i sjøen. :wink: Sankekiste snart lagt ut.

 

Har noen små innkjøp igjen som skal gjøres i morra, slik som en ny båtshake og nye gummihansker. Båtshake nesten et must i tilfeller der dobbe evt blir stående under vann (teine sklir på bunn etter satt ut), og er også grei å ha hvis dårlig vær og en ikke vil gå helt oppunder land for å få fanget dobbe. Gode forede gummihansker også et must, både mtp lukta og også holde seg varm på fingrene!

 

Purret opp propell som jeg bestilte på Marineshop.no (Solas 4-bladet propell), og den ble sendt i dag. Håper den er kommet til tirsdag, slik at jeg får montert den på før ut med teiner. Båt sliter med å komme på plan hvis det er vind i mot, så må få opp turtall og dermed mer effekt ut tidligere.

 

Ellers blir det å sitte litt på Gulesider.no sine sjøkart i kveld, og planlegge hvor utsett av teinene skal skje på onsdag. En kan her legge ut markører på kartet, slik at en kan telle til ti etter hvert som en plasserer markører. Greit planleggingsverktøy. :yesnod: Så får en håpe en får treffe minst èn slik krabat på torsdag:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Bra :smiley:

Hvor kjøper du forede gummihansker?

 

Jeg har fisket ivrig etter makrell for å skaffe agn til hummersesongen. Fisket flere dager nå uten å få en eneste makrell. Jeg har to teiner ute etter sjøkreps hvor jeg brukte makrell fra frysen og puttet i plastbokser med masse oppboret hull. Kan jeg bruke samme makrellen når hummersesongen begynner på onsdag? Eller har "lukten" gått ut og fisker ikke like godt lenger?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forede gummihansker tenkte jeg kjøpe på en forretning som har arbeidstøy, og litt fiskeutstyr. Hvis ikke disse har, blir det på et fiskemottak i nærheten her.

 

Hvis det ikke er krabbe i Oslofjorden der du har tenkt å fiske hummer, er det jo godt det meste ville jeg tro. Noen bruker også tunfisk på boks, og slår noen hull i boksene med en spiker. Ellers er det kanskje et fiskemottak / fisker der du kan få fatt på noe ukurant fisk / garnskadet fisk som ikke er salgbart?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny flott båt. :thumbsup: Blir jo ekstra moro i år da, med ny redskap!

 

Er nesten i mål med forberedelsene, fikk ny-propellen i posten i dag, så tar nok turen ut til båten etter jobb i morra for å få montert denne. Tenker å sette klar agn til onsdagen, og legge klar teiner i båt. Så sparer jeg litt tid før utsett.

 

Ser ut som om det kan bli rimelig greie vindforhold onsdag og torsdag, men vind skal øke på fra fredagen av. Ser da ut til å kunne bli periodevis kraftig vind fra sør-øst / sør, ikke verste vindretningen i forhold til der jeg har tenkt teinene mine.

Link to post
Share on other sites

Knuter er ikke min sterke side, glad jeg har en stesønn som kan veilede og hjelpe meg med det :thumbsup:

 

Vært ute ved båten i ettermiddag, ny propell montert (ikke prøvekjørt, gleder meg også til å få prøvd den i morra), agnsild delt opp og står klar i båten, og 6 skotteteiner ligger klar i båten for utsetting i morra kl. 11 :thumbsup: Må agne teinene i morra før utsetting, hadde tenkt å rekke det også, men mørket kom fort i kveld.

 

Har skjøtet på 3 favner med flytetau mellom teine og synketau på mine 4 nye teiner, så nå ligger alt til rette for hummerfisket!

 

Ser ut som været blir flott på torsdag, skal tidlig ut på sjøen da med sønnen min, blir kvalitetstid sammen det. I fjor fikk vi se hummer hver dag i høstferien når han var med ut og dro teinene, var artig, ikke vært en selvfølge for meg til nå :yesnod: . Selv om det også ble noen rognhummere den uka, gøy å se de og få bekreftet at en er på hummerplass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...