Jump to content

Hentetråd P460 Athen-Fredrikshavn-Tanumstrand


Vedvards

Recommended Posts

Nå er jeg hjemme :))

 

Det ble litt av en tur. Startet å kjøre fra fly i sol. Første halvdel av turen ble det en del bølger som slo over fly og jeg ble litt bløt, men pytt pytt, man var jo midt i en sjarmøretappe.

 

Når jeg senere skulle gå ned, var døren gått i vranglås, så jeg fikk den ikke opp.

 

 

Kjørte derfor hele etappen fra Fly....

Jeg frøs og skalv som et aspelauv når jeg var fremme

 

Lars har rett i sin kommentar. Årsaken til at jeg gikk ned til 6 knop veldig tidlig, var på grunn av mørke. Ingen radar på fly.

 

Båten gikk som en klokke hele veien.

 

Tusen takk for alle kommentarer og lykkeønsninger.

 

Nå venter en grundig vask av båten :)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har "tyvparkert" i Tanumstrand for å vaske under ripa på begge sider, før jeg legger meg på plassen min. Der får jeg båter på hver side og kommer ikke til. Vasker båten, rubber med Autosol og så polerer. Skal si det hjelper :thumbsup: 300 km på landevei og mekanikerf opp og ned, setter sine spor.

Travle dager nå, med jobb om dagen og båt om kvelden. Skal se om jeg får lagt ut en oppdatering i kveld.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her er en oppsummering av prosjekt Princess 460 fra Athen, via Hirtshals, til Tanumstrand.

 

Princess 460 1999 for sale, stod det i annonsen. Drømmen om en slik båt er like gammel som når P414 var en nyhet.

I annonsen var det flotte bilder av et nydelig interiør. Båten var rikelig utstyrt med hekk og baug thrustere watermaker, generator og 2xAC. Jolle og 400 timer på motorene etter overhaling. Totalt 1320 timer. Dette var en uoppnåelig drøm. Gammel båt, med tidløst design.

 

Prisen var alt for høy, men annonsen ble lagret og sett på mang en gang.

 

Vinteren gikk og det var tid for planlegging av sommerferie. De siste årene har vi feriert på øyene i Thailand og funnet ut at det går ikke mere penger på en ferietur her, enn i syden. Flybilletten er dyrere, men hotel og mat er til gjengjeld sinnsykt billig.

 

Men, vi har hørt så mye positivt om Hellas og har i mange år tenkt at vi burde ta en tur dit. Som sagt, så gjort.

 

En dag jeg igjen kikket på annonsen, var prisen satt ned. Det viste seg også at båten lå i Athen. Hvilket sammentreff.

 

Vinter gikk over til påske og sommeren sto for døren. Så var prisen satt ned igjen. Jeg tok kontakt med megler firmaet og ba om mere info og bilder. Jeg fikk Mail om at megleren hadde ca 260 bilder og han spurte om han skulle sende alle. Ja, gjør det.

 

Her var det bilder av hver en krik og krok på båten. Så enda en prisnedgang. Nå var det bare noen dager før vi skulle reise på ferie og jeg antydet en pris på 45.000 euro under prisforlangende.

Men, selger ville ikke gå ned mere enn ti og jeg fikk da beskjed fra megler om at gapet var så stort, at her kunne han ikke gjøre noe mere.

 

OK det var den båten.

 

Men, jeg fikk ikke fred og kona merket det. Vi hadde planlagt de to siste feriedagene i Athen og hun sa at en av de dagene drar vi å ser på båten! Du kommer aldri til å få fred om vi ikke gjør det. Ring og si at vi kommer!

Rederinnen var bestemt og hun kjente redern godt. Jeg gjorde Rederinnen oppmerksom på, at om vi så på denne båten, ville vi være fortapt.

Rederinnen sto på sitt. Også hun som aller helst vil ha kalesjebåt....

 

Båten falt i smak hos oss begge og etter en ukes betenkningstid, ble det forlik med selger.

 

 

Overtagelse av båten gikk greit, likeledes er alle nødvendige papirer overlevert fra advokatkontoret som for det meste bare driver med båtsalg. Det var utrolig godt å ha et advokatfirmaet som visste hva det dreide seg om og også gjør klar alle papirer for registrering i NOR.

 

Jeg valgte å benytte samme firma på demontering av båten i Athen, som også tok survey på båten. Dette firmaet ble også anbefalt av advokatfirmaet. All demontering ble gjort fagmessig og alle kabler merket med nummer slik at det var enkelt å sette sammen igjen

 

Å få riktige mål på høyden på båten, var utrolig vanskelig, eller rettere sagt umulig. Bjørn Løvtjomås tok mål av sin og dette var det nærmeste jeg kom. Men, å måle høyde på en båt som ligger i vannet, er utrolig vanskelig. Men, med Bjørns hjelp visste jeg at dette var på det berømmelige håret. Fikk beskjed om at båten måtte ned til en høyde på 440cm. Vi havnet på 447 uten for mye strabaser og Glogaus kontor i Tyskland ga klarsignal på denne høyden. Gleden varte til traileren kom og sjåføren sa at en høyde på 450 var maks, innklusive! henger. Det var broer i Danmark som var problemet. Alt på targabøyle på fly ble demontere, samt propeller, akslinger og brakettene til akslingene. Da ble båt og henger på 449cm.

 

Frakten langs landeveien til Hirtshals gikk uten uhell, bortsett fra at kjølen hadde ligget på ett eller annet og det var gnissemerker på ca 20 cm på et felt på kjølen. Dette ble imidlertid ordnet opp av Glogau prompte.

 

Båten er oppgitt til 12 tonn av Princess. Båten var tom for eiendeler, men halv tank med vann og diesel. Vekta ble derfor faglig anslått til ca 14 tonn

Krana som løftet båten av traileren, ula og peip som en kattunge i motvind. Her viste vekta 17 tonn og overbelastning på krana. Men, kranføreren fikk overstyrt elektronikken og fullførte løftet.

 

Etter referanser, ble båten kjørt til Hirtshals Yard for å bli satt sammen igjen. Også her var det fagfolk som stoppet opp når noe ikke var riktig. Jeg ble vist korrusjon på den ene akslingen og valgte å få dette utbedret med det samme. Senere viste det seg også at begge motorene var 3mm for langt nede og stb motor også 3mm for langt til stb. Dette ordnet de opp i sammen med montering av det øvrige.

 

Kartbrikkene til plotterene tok jeg med meg til Seatronic, med det resultat at plotterene var for gamle og det måtte til en ny Plotter. Her ble det en Raymarine C125, sammen med en IPad som kan speile og også betjene plotterene over Wi-Fi.

 

Vi møtte opp 26 september i Hirtshals for å ta båten hjem. Været var derimot ille og nytt forsøk ble den 2 oktober

 

Denne dagen gikk ikke på skinner. Jeg var der 9:30,men kranbilen var forsinket, slik at denne kom ikke før litt over ett. Deretter var det tull med dieselfatet, og jeg fikk ikke diesel før kl 16.00

 

Venter utålmodig på at tankene skal fylles

bilde

 

 

Været var forholdsvis bra. 18 grader og sol. Lite vind, men fortsatt en del bølger i Skagerak. Kursen ble satt direkte fra Hirtshals til Tanumstrand. Avreise Hirtshals kl 16:30. Madammen reiste denne dagen til Canada, så jeg var gressenkemann i ny båt... Og måtte ta sjarmøretappen alene.

 

 

En del av bølgene lagde godt med sjøsprøyt som slo over fly. Jeg hadde på meg gode og vindtette klær og tenkte att litt må man tåle på en sjarmøretappe. Tenkte også at det bare var å kjøre nedenfra om jeg ble kald...

Når det begynte å bli skumt, gikk jeg ned for å sette på navigasjonslysene. Her var døren inn til salongen gått i vranglås!!

Kul i granskauen å få den opp. (Døren, Fru Jakobsen, Døren )

Litt kald var jeg også blitt. Erkjenner at resten av turen må gå fra Fly, uten navigeringslys - kun søkelampe....

 

Jeg går opp igjen til fly og kikker bakover - en flott solnedgang i det fjerne, mot blå himmel. Ser i fartsretningen - ett mørk, overskyet helvete........

Skulle jeg snu? Jeg ser på tilbakelagt distanse og det er 5nm lenger til Tanumstrand enn tilbake til Hirtshals. Bakover var det mye bølger, men fremover var det meldt roligere. Jeg besluttet å dra mot Tanumstrand.

 

Båten gikk i jevnt driv på 2200 omdreininger, ca 23 knop. Farstsvinden er merkbart kaldere nå. Solnedgangen er borte bak sorte skyer og det føles som om det blir mørkere for hver meter jeg beveger meg fremover. Store bølger forfulgte meg til litt over halvveis distanse. Siste del gikk i langt roligere sjø.

 

Fulgte intenst med på plotterene, via IPad. Skulet og myste i mørket etter andre båter. Kjørte søkelyset med jevne mellomrom, for å ev. å gi meg til syne. Heldigvis ingen båter i nærheten på min ferd.

 

Langt der fremme får jeg se en lysorgie. Min første tanke var at det var en Thailandsk fiskebåt på avveie. De fisker med noen enorme lyskastere plassert rund på båten. Men, dette var bare Kiel ferga.

 

Når jeg nærmet meg fastlandet, la jeg båten i 6 knop. Ville absolutt ikke kjøre fortere enn at jeg kunne orientere meg 130% via fyrlyktene. Videre var hummersesongen staret og jeg ville ikke ha noe i propellene på denne turen. Herregud så kaldt det var. Tankene gikk tilbake til sjøsprøyten, som nå hadde sørget for at jeg var både rå og kald. Underkjeven dirrer og jeg hakket tenner. Var det et fyrlys, eller var det et fast lys og bare hodet mitt som ristet?

 

Det var stappmørkt. Man skulle tett innpå land for å se fastlandet, holmer og staker. Øynene stirret intenst på plotterene nå. Den var alt jeg hadde å støtte meg til. Endelig var jeg kommet så langt at det bare var å følge leiden på plotteren.

 

Klokken var halv ti når jeg ankom Tanumstrand. Jeg var så kald at jeg visste ikke hvordan jeg skulle få lagt til. Skalv av kulde i hele kroppen og hendene ristet. Ikke akkurat dagen for finmanøvrering med ny båt. Bestemte meg for å legge til longside på den ytterste bryggen. Båtene som lå på denne bryggen, lå selvfølgelig i le på innsiden, så yttersiden var helt ledig.

Jeg kjørte utrolig sakte mot bryggen og heldigvis var det folk i et par båter som kom ut og lurte på hva denne mørke farkosten var. Fikk bråforklart situasjonen og alle hjalp til velvillig.

 

Jeg hadde klart hele ferden, men var bunnfrosset. Nye forsøk ble gjort for å få åpnet døren til salongen. Selvfølgelig gikk den nå opp på fjerde forsøk.....

 

Turen i seg selv tok vel en time mer enn planlagt. Dette skyldes 6 knops farten på slutten. Motorene gikk som en klokke og ikke noe tull ellers.

 

Etter at båten var fortøyd bar det rett hjem under dyna. Ingen rydding. Jeg fikk ikke igjen kroppsvarmen før langt utpå neste dag.

 

Nå er imidlertid "Life of London" trykt plassert på sin rette plass i Tanumstrand. Sekker og bagger er bært inn og snart ryddet på plass. Vasker omkamp med regnet og ser at dette vil bli en pen og blank båt.

Hver dag oppdager man nye ting og ikke minst nye skott. Oppdaget også en AC til

 

Jeg er den lykkelige eier av en P460

 

Med denne båten, føler vi at vi tar steget fra båt til hytte. Sjøutsikt og egen brygge. En gammel drøm som alltid har vært der, alltid har virket uoppnåelig, har gått i oppfyllelse

Ser nå selvfølgelig frem til neste sommer, men også mange fine vinterhelger i Tanumstrand - sammen med likesinnede båtgale mennesker.

 

Mange trodde nok ikke at et slik prosjekt var gjennomførbart. Men, med alle kostnader har det så absolutt vært et lønnsomt prosjekt.

 

Da gjenstår det bare på si takk for følget, Tusen Takk for alle gratulasjoner og hyggelige tilbakemeldinger. Vi møtes nok i andre tråder ?? og ikke minst - jeg håper å møte dere alle på sjøen

 

Og om du lurer, det blir Thailand neste gang. Men, drømmen om båt i Hellas som pensjonist er så absolutt tilstede. Et utrolig båtparadis .

 

Vidar E.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...