Benji Startet 25.August.2014 Del på Facebook Startet 25.August.2014 Etter å ha tenkt både oppover og nedover i en lengre periode ble valget i dag tatt - vi går for ett motorbytte i båten. Båten: Marex 77 Consul, 1988 modell m/ Yanmar 4JHDTBE - 77HK i dag. Fornuftig? Økonomisk fornuftig? Svarer seg? Føler meg tryggere med ny motor? Objektivt sett så lønner deg seg sikkert ikke, men om jeg beholder båten i noen år 5 - 10 år, så blir regnestykket ett helt annet. Båten er vi glad i, og vi kjenner historikken på den fra dag 1. Vi har allerede lagt ned en del kroner på oppgraderinger, så hvorfor ikke ta skrittet fult ut. Motoren som står der i dag, den putrer å går som den skal den, driver skuta fremover i 9/9,5 knops marsjfart, og greit nok det, men da ligger vi også kun 2/300rpm under max rpm - blir en del støy ut av det, men også det greit nok. I dag kan jeg få noen kroner igjen for denne motoren, kjøres den i stykker er den verdt null penger. Ingen hemmelighet at jeg er glad i Yanmar, og valget var således ikke veldig vanskelig. Det blir en Yanmar 4JH4-HTE - http://www.yanmar.no/arch/_img/9053275.pdf Dette er en god "gammel" motor som har vært på markedet noen år (ja vet det kommer en 110Hk med Common rail i nær fremtid) dette er en velprøvd konstruksjon som har gjort mang en god jobb i båter rundt omkring, også er det lite elektronikk i den, så muligheten for å kunne skru selv om nødvendig er der. Kommer til å sette på den ett hydraulisk gir. Foruten motorbytte, så blir det selvsagt også byttet tilførselssystem til diesel, klemflens, pakkboks, kontrollkabler, stevnlager, propell, motorlabber, ny gir/gass hendel, og vaiere, eksospotte, og når de først er nedi der så blir trolig motorrommet vasket godt og malt opp. Alle skroggjennomføringer er skiftet i 2012, så de lar vi stå. Da bør jeg ha en "nye" båt i veldig god teknisk stand (resten av båten kjenner jeg tilstanden på) og bør kunne gå en vintersesong og mange år fremover med trygg seilas i vente. Så nå er det spennende å se hva jeg kan oppnå med den nye motoren. Regner med at jeg selvsagt får ett noe høyere forbruk, så håper jeg at den nok går litt roligere i marsjfart - mindre støy (bør jo ha skjedd noe på 25 år) håper jo også å oppnå litt større fart, kan jeg håpe på 2/3 knop mer i marsjfart, ja i så fall er jeg fornøyd. Skal se om det går å få noen bilder underveis mens den byttes ut, alt gjøres for øvrig hos en godkjent Yanmar forhandler, og prisen... rett under 200 båtlapper. NB Worry, takk for gode råd, de ble tatt hensyn til. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kenneth 81 Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Spennende! Håoer du oppdaterer tråden etterhvert som arbeidet skrider frem. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Benji Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Spennende! Håoer du oppdaterer tråden etterhvert som arbeidet skrider frem. Skal gjøre ett forsøk på det Kenneth.' Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Nidelv24! Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Gjorde akkurat det samme med vår Nidelv her i sommer, byttet til fabrikkny motor. Gikk noen runder vi også, men har ikke angret et sekund. Vibrasjoner, støy og eksos er nå så godt som fraværende. I tillegg klarer vi 12 knop på maks, mot 7 før, noe som igjen betyr lavere turtall på marsjfart. I tillegg er det greit med ekstra motorkraft om været blir dårlig. Økonomisk sett så tenkte vi også frem i tid, og nå vet vi at vi har en båt der alt fungerer i maange år. Bare det er verdt investeringen.. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Dette var spennende, økonomisk ? ikke sikkert, men nå vet vi jo at det koster å ha båt...og...du vil garantert ha en salgbar båt etter noen år :-) Ang. forbruk vil du vil øke forbruket kun fordi du øker marsjfarten :-) Hvor mange timer hadde den gamle ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Time antall på den gamle er ukjent, det var ikke timeteller på den, men anslår ut fra sånn ca 100t i året, at den er rundt 2500 - 3000 da har jeg nok lagt meg i overkant. Men regn tipping Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Dette blir spennende, Benji! Det er en super motor det der, og sikkert optimal til båten! Viktig at noen setter nytt hjerte i disse båtene. Dere er nok som oss, og blir glade i båten dere har. Da blir det ikke feil, om man har bestemt seg for å ha den i 5-10 år. Vi følger spent med på installasjonen og håper på et godt resultat, både med støy og fart. Jeg råtipper på 11 knop i marsj, max på 15. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 (redigert) Ble nesten fristet til å oppgradere motor selv, men har nok ca 1000 ting jeg bør gjøre først... Redigert 25.August.2014 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Benji Svart 25.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2014 Dette blir spennende, Benji! Det er en super motor det der, og sikkert optimal til båten! Viktig at noen setter nytt hjerte i disse båtene. Dere er nok som oss, og blir glade i båten dere har. Da blir det ikke feil, om man har bestemt seg for å ha den i 5-10 år. Vi følger spent med på installasjonen og håper på et godt resultat, både med støy og fart. Jeg råtipper på 11 knop i marsj, max på 15. Lykke til! Om det tipset holder inn så er jeg fornøyd med den farten der Worry. Selvsagt kjøpt der du har båten, viktig med en en kan stole på, og som er i nærheten. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Anabelle Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Hvordan er Yanmaren prismessig i forhold til andre alternativer? Vet at den er i øvre pris-sjiktet, men så er de jo vanvittig holdbare også da. Men hvor mye dyrere snakker vi om tro? Tror valget med Yanmar var fornuftig Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
hanto1 Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Kjempebra motor, og ja betydelig stillere gange. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Motorstøy har mye med installasjon å gjøre. Kanskje en tanke å koste på fleksibelt ledd når du skifter hele "drivlinjen" ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
krone Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Var på Orust i helgen hvor det lå en Westfjord 26 med en ny Hyundai 125 hester. Den hadde en marsjfart på 14 mil. Toppfart 17-18 Meget støysvak og lavt forbruk. http://www.dpower.se/installation/westfjord-26/ Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 26.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2014 Hvordan er Yanmaren prismessig i forhold til andre alternativer? Vet at den er i øvre pris-sjiktet, men så er de jo vanvittig holdbare også da. Men hvor mye dyrere snakker vi om tro? Tror valget med Yanmar var fornuftig Tja, for meg var det vel aldri tvil om at det måtte bli Yanmar igjen, men joda sjekket litt rundt - via nett - Hyundai sin 125HK 143.000, for meg helt ukjent på motor til båt. Lombardini, finner en 87Hk i annonsen og den koster rundt 130.000 om jeg ikke husker feil. TD Power - TDME, nei, frister ikke med for meg helt ukjente merker (og ikke vondt ment overfor forhandler eller de som har dette) Yanmar ligger nok i øvre sjiktet, men tror og mener at det også gjelder kvalitet. Volvo var aldri ett alternativ. En annen ting jeg også fant er at den jeg har kjøpt er på 2l slagvolum, og en del andre i samme HK klasse er på 1.6. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
baatsman Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Dette blir nok helt topp. Yanmar funker det. Men ellers hadde ikke vært redd for Hyundai. Dette er en meget stor aktør spredt innen mange forskjellige segmenter. Men service- ledd betyr mer, så hva man har lokalt er viktig. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Benji Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Da begynner det å nærme seg. Til mandag skal båten leveres til forhandler, og i løpet av uken så kommer den nye motoren til de. Da har de noen dager på seg til å ta ut/forberede seg. Ser også ut som om jeg kan ha en kjøper på den gamle motoren, så da går ting seg til. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Blir spennende, Ole ! Må du bygge om dashboardet ? Du får vel denne plata nå ? Eller demonterer du instrumentene og feller de inn i en ny plate ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Ja blir spennende Stig. Har sett litt på nett hva som følger med av panel, tror ikke det er det der lenger, men det er to forskjellige typer ute og går. Ett heter C25, og ett C35. Forskjellen er vel med eller uten Volt, og vanntemp, eller var det oljetrykk. Han hadde ikke tro på det store panelet, det bruker ikke å være det på de mindre motorene, og siden/e til Yanmar gir ikke noe godt svar. Er det ikke vanntemperaturmåler med, så kommer jeg til å be om å få koblet opp den jeg har i dag - bare ny føler (liker å se den, litt rar) Resten av dashbordet for jeg se hvordan blir seendes ut når de er ferdige, men regner med ett "hull" eller to, men da har jeg jo en liten kosejobb for høsten/vinteren på gang. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Ja, det er uannsett enkelt å flytte over instrumetene til andre paneler. Morro det da Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Gratulerer. Noen blir også levert uten nøkkel, kun med knapp for start. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Gratulerer. Noen blir også levert uten nøkkel, kun med knapp for start. Lurer på om det er slik på de panelene som heter C 20 (Standard) og C 30, det er de jeg finner på Yanmar sin hovedside (Yanmarmarine) mens jeg på den Norske Yanmar siden finner noe som bare heter standar panel. Hadde hjo vært greit med nøkkel, glemmer en å slå av hovedstrømmen, så er det vel bare å fyre opp for en kar da? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 (redigert) Det finnes bare 2 nøkler til Yanmar, så det hadde ikke betydd noe særlig allikevel Rund og flat : http://www.yanmardeler.no/butikk/yanmar-deler/nokler Redigert 5.September.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Det er nok riktig at det bare finnes to nøkler. På forrige motor hadde jeg type rund nøkkel. I utgangspunktet er det for hvem som helst å starte og ta seg en tur, men det er jo selvsagt mulig å få montert inn en ordentlig tenningslås Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 8.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2014 Da er skute levert for bytte. Kjørt ut i morges til forhandler, løftet på henger med det samme, så nå er det bare å vente i spenning. Akkurat den første uka her skal jeg nok klare greit, reiser nemlig til Cannes yacht festival til onsdagen - http://www.cannesyachtingfestival.com/ - og "gruer" meg veldig til det :-) Fra dag en har jeg blitt tatt godt imot hos forhandleren, og har bare godord å si om han, hadde heller ikke ventet annet - det har bestandig vært en bra forhandler. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kenneth 81 Svart 8.September.2014 Del på Facebook Svart 8.September.2014 Spennende! Må nesten innrømme at jeg er en liten smule misunnelig. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.