Jump to content

Motorbytte marex 77 Consul. Yanmar ut - Yanmar inn.


Benji

Recommended Posts

Hva med å koble en tenningsbryter eller annen skjult bryter på 12V tilførsel inn til panelet.

Jeg ville unngått å rote med orginalkabelstokken til motoren

 

Jeg vil også gjerne unngå å rote med orginalkabelstokken til motoren.

Har tenkt den tanken, og det finnes til en grei penge "tenningslåser" med bare av og på som det må gå å sette en plass i systemet.

Skal bruke litt tid i helgen på å prøve å gjøre meg kjent med den nye motoren, så skal man se det dukker opp en ide.

I mellomtiden får man heller ta med seg selve knappen en vrir rundt hovedstrømbryteren/e på.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Da har jeg holdt på noen timer i båten i dag, regnet og blåst som j..., men innvendig lunt og godt.

Kjøpte nytt bryterpanel i går, ble aldri fornøyd med det som satt der.

Har også flyttet opp BM - 1 instrumentet, så tar jeg dieselmåleren ned ved siden av roret, er jo ikke den en titter på hele tiden.

I tillegg har jeg kuttet ut temperaturmåler, og voltmeter - det er det jo på Yanmarpanelet.

Liker det jeg ser nå, og tror jeg kommer til å bli fornøyd.

Ble en del utskjæringer, og en helv... masse støv/klin, men støvsugeren fikset det meste.(så for en håpe at kona ikke leser dette - at jeg kan bruke støvsuger altså :giggle: ) Så er det bare å se om en kan få liv i alle tingene igjen, er godt og vell halvveis med det, så med litt tur er det mulig å få seg en time eller to på vannet i morgen.

Er forresten redd for at viskermotoren på stb siden har tatt kvelden - derfor avdekket.

 

bilde

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Bryteren som Mulligan viser til er perfekt den, om det ikke hadde vært for at jeg bruker ett Volt Sensetivt Relee til å styre strømmen, da kommer en slik bryter ikke til sin rett uten en "masse" rare omkoblinger - dessverre.

 

Vurderer å sette på en helt vanlig tenningslås - ala denne: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Tenningslas-25234/ på ledningen i den originale kabelstokken som styrer startknappen, skal se litt på den muligheten i dag.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Da har jeg benyttet muligheten i det fine været i dag til å få meg en tur.

Kjørte de første 2,5t i dag. 10/12 grader i lufte, og nesten det samme i vannet.

Startet å lot den få ett par tre minutter på tomgang før jeg gikk nordover i Mossesundet. Når jeg passerte 5 knops grensen så begynte jeg å få fin temperatur på motoren, og la meg pent og rolig opp mot 2700 RPM - dette tilsvarer det Yanmar anbefaler det første 10 timene. Lå der neste hele tiden i dag, med untak av en tur innom Son og Fuglevik havn. Var også oppe på maks turtall i ett lite minutt, og jeg er veldig veldig positivt overasket.

På 2700 RPM så holdt jeg ca 11 - 11,5 knop, det er 2 over hva jeg hadde som maks på gamle motoren, og jeg toppet med 15,4. Da har jeg full dieseltank, og nesten tom vanntank, og septiktank.

Lydbilde omtrent som forventet, noe ala hva jeg hadde på den gamle motoren, men en annen "type" lyd.

 

Dette lover bra for mange sesonger fremover.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da kan det jo være tid for en liten oppdatering.

Har i dag passert de første 20 timene, og fremdeles strålende fornøyd.

I dag ble det tur fra Moss til Horten - jobb noen timer - så la jeg turen nordover mot Oscarsborg, før jeg vippet innom Sætre. Hjem via Mossesundet.

Med full 90% på dieseltanken, og tomme vann/septik så toppet den i dag 16.9 knop, et er selvsagt ikke den hastigheten den skal tusle å gå i, men ved 2700/2800 RPM så ligger jeg på 11 til 12 knop, avhengig av vind/strøm i snitt, og det er jeg meget godt fornøyd med.

Den gamle motoren klarte 9,5/10 på fult. Det som er litt "artig" er å se at når jeg passerer 2400/2500 RPM (som er ca. gammel toppfart) så løfter båten seg i hekken, og farten øker med 2 - 2,5 knop, kan ikke skjønne annet enn at jeg har truffet helt rett til denne båten med denne maskinen, og selvsagt har de som monterte inn truffet på utregningen til propell.

Forbruket har jeg enda ikke fått målt, men nullstilte "trippteller" sist jeg tanket, så får vi se hva det blir etter hvert, håper den ligger rundt literen/NM.

Støynivået er som i den gamle motoren når det går på marsjfart, og noe behageligere når det går roligere.

Ser frem til mange gode timer, og år i "ny" båt nå.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Dette lover jo bra :thumbsup: - kan virke som du får marsjfart når du har 2500 RPM og ikke skal kose deg i 6 knop da, må da være fint turtall og gå lengre strekk på!

 

Hei, ja virker som ett bra turtall for lengre strekk, legger på til 2700, og marsj med ferielastet båt vil være ca 11, og da kna man gå lenge uten at motoren "stresser" eller det blir ubehagelig med støy om bord.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått 25 + timer på telleren.

I går var jeg ute ett par fine ettermiddagstimer, og fornøyd er bare forbokstaven.

 

På vei hjem så tanket jeg opp, og det var første mulighet til å måle forbruk.

Tanket 99l, og har gått 89 NM, det gir 1,1l/Nm noe jeg må si meg fornøyd med så tidelig i innkjøringsperioden.

Det meste av denne tiden har den gått med 70 - 80% belastning (ref håndboka) og med en fart på 2 - 2,5 knop i marsjfart over den gamle toppfarten, så er det veldig bra.

 

Den gamle motoren lå på ett snitt rundt det samme på blandet kjøring.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er det straks klart for 1 gangs service.

Til onsdagen skal den ut å få dette, da er jeg tett på de 50 første timene.

 

Veldig veldig godt fornøyd så lang, har gått det meste av tiden på innkjøringshastighetene som Yanmar anbefaler, og det er relativt mye turtall.

Snittforbruk på 1,1 så langt, men da er det også 2,5/3 knop større marsjfart enn den gamle motoren.

 

Gleder meg til mange fine år med denne.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny motor da mister :thumbsup: Du får nok mye glede av denne skal du se.

 

Du kan jo eventuelt montere glass i dørken istedenfor gulv så ser du herligheten hele tiden hahaha :thumbsup: Joke

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

He he, ikke mulig å snike seg unna deg Stig - herlig.

Det er som du vet en Yanmar, så da snakker vi service, ikke noe annet.

Gikk ut i morges, og har syklet den lille mila hjem, og henter i ettermiddag.

 

Er førstegangsservice, 47 t på telleren nå, greit å få det att før det blir vårrush på butikken.

Dette er vanligvis noe jeg gjør selv, men den alle første vil jeg ha hos forhandler, greit med stempel i boka når det er nytt, også er det vel noen småting som kontroll av ventiler, sjekke retting på maskin etc som de kan bedre enn meg.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært og hatt førstegangsservice på motoren - 50 timer - kom på 3900kr, det synes jeg ikke er så ille.

Da har de byttet alle væsker/oljer filter, og sjekket opprettingen av motoren.

Den første ville jeg ha på verksted pga garantien, så nå kan sommeren bare komme - jeg er klar.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har motoren fått seg noen timer på telleren, nærmere bestemt 106,5.

Har de to tre siste tankingene holdt ett lite øye med forbruket, og det viser seg at det i snitt ligger som den gamle motoren - ca. 1,1l/NM - men snittfarten, den er større.

Tanket i dag 128l på 116nm, de milene er godt fordelt på kosefart i 2000 RPM og godt driv på marsjfart, som jeg legger ved 2700/2800 RPM. Kan ikke klage på dette, og har fått oss en helt "ny" båt.

 

4 voksne om bord på lørdag, og det gikk på 11 - 11,5 knop ved 2750 RPM, da ble det en pen tur hjem fra Skjærhallen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...