Magne A. Svart 23.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 Hva med å koble en tenningsbryter eller annen skjult bryter på 12V tilførsel inn til panelet. Jeg ville unngått å rote med orginalkabelstokken til motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2014 Hva med å koble en tenningsbryter eller annen skjult bryter på 12V tilførsel inn til panelet. Jeg ville unngått å rote med orginalkabelstokken til motoren Jeg vil også gjerne unngå å rote med orginalkabelstokken til motoren. Har tenkt den tanken, og det finnes til en grei penge "tenningslåser" med bare av og på som det må gå å sette en plass i systemet. Skal bruke litt tid i helgen på å prøve å gjøre meg kjent med den nye motoren, så skal man se det dukker opp en ide. I mellomtiden får man heller ta med seg selve knappen en vrir rundt hovedstrømbryteren/e på. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 24.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 (redigert) Da har jeg holdt på noen timer i båten i dag, regnet og blåst som j..., men innvendig lunt og godt. Kjøpte nytt bryterpanel i går, ble aldri fornøyd med det som satt der. Har også flyttet opp BM - 1 instrumentet, så tar jeg dieselmåleren ned ved siden av roret, er jo ikke den en titter på hele tiden. I tillegg har jeg kuttet ut temperaturmåler, og voltmeter - det er det jo på Yanmarpanelet. Liker det jeg ser nå, og tror jeg kommer til å bli fornøyd. Ble en del utskjæringer, og en helv... masse støv/klin, men støvsugeren fikset det meste.(så for en håpe at kona ikke leser dette - at jeg kan bruke støvsuger altså ) Så er det bare å se om en kan få liv i alle tingene igjen, er godt og vell halvveis med det, så med litt tur er det mulig å få seg en time eller to på vannet i morgen. Er forresten redd for at viskermotoren på stb siden har tatt kvelden - derfor avdekket. Redigert 24.Oktober.2014 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Fortvil ei, løsning finnes. I noen installasjoner er det ikke tillat med startnøkkel. MOB-båter og livbåter osv. Har det samme på VP panelet mitt. Bryr meg ikke om det. En eventuell tjuv må først bryte seg inn i båten, og så finne ut hvor jeg har hovedbryterne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Hva med et klistremerke hvor det står "Keyless, with alarm" ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 24.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2014 Liker det jeg ser nå, og tror jeg kommer til å bli fornøyd. Synes dette ser ritkig så ryddig ut! og den bryteren som Mulligan viser må da være det du trenger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 25.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Bryteren som Mulligan viser til er perfekt den, om det ikke hadde vært for at jeg bruker ett Volt Sensetivt Relee til å styre strømmen, da kommer en slik bryter ikke til sin rett uten en "masse" rare omkoblinger - dessverre. Vurderer å sette på en helt vanlig tenningslås - ala denne: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Tenningslas-25234/ på ledningen i den originale kabelstokken som styrer startknappen, skal se litt på den muligheten i dag. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Da har jeg benyttet muligheten i det fine været i dag til å få meg en tur. Kjørte de første 2,5t i dag. 10/12 grader i lufte, og nesten det samme i vannet. Startet å lot den få ett par tre minutter på tomgang før jeg gikk nordover i Mossesundet. Når jeg passerte 5 knops grensen så begynte jeg å få fin temperatur på motoren, og la meg pent og rolig opp mot 2700 RPM - dette tilsvarer det Yanmar anbefaler det første 10 timene. Lå der neste hele tiden i dag, med untak av en tur innom Son og Fuglevik havn. Var også oppe på maks turtall i ett lite minutt, og jeg er veldig veldig positivt overasket. På 2700 RPM så holdt jeg ca 11 - 11,5 knop, det er 2 over hva jeg hadde som maks på gamle motoren, og jeg toppet med 15,4. Da har jeg full dieseltank, og nesten tom vanntank, og septiktank. Lydbilde omtrent som forventet, noe ala hva jeg hadde på den gamle motoren, men en annen "type" lyd. Dette lover bra for mange sesonger fremover. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Det høres slettes ikke dumt ut! Alltids kjekt med nytt i båten, spesielt tekniske ting. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 28.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2014 Da kan det jo være tid for en liten oppdatering. Har i dag passert de første 20 timene, og fremdeles strålende fornøyd. I dag ble det tur fra Moss til Horten - jobb noen timer - så la jeg turen nordover mot Oscarsborg, før jeg vippet innom Sætre. Hjem via Mossesundet. Med full 90% på dieseltanken, og tomme vann/septik så toppet den i dag 16.9 knop, et er selvsagt ikke den hastigheten den skal tusle å gå i, men ved 2700/2800 RPM så ligger jeg på 11 til 12 knop, avhengig av vind/strøm i snitt, og det er jeg meget godt fornøyd med. Den gamle motoren klarte 9,5/10 på fult. Det som er litt "artig" er å se at når jeg passerer 2400/2500 RPM (som er ca. gammel toppfart) så løfter båten seg i hekken, og farten øker med 2 - 2,5 knop, kan ikke skjønne annet enn at jeg har truffet helt rett til denne båten med denne maskinen, og selvsagt har de som monterte inn truffet på utregningen til propell. Forbruket har jeg enda ikke fått målt, men nullstilte "trippteller" sist jeg tanket, så får vi se hva det blir etter hvert, håper den ligger rundt literen/NM. Støynivået er som i den gamle motoren når det går på marsjfart, og noe behageligere når det går roligere. Ser frem til mange gode timer, og år i "ny" båt nå. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 28.November.2014 Del på Facebook Svart 28.November.2014 Dette lover jo bra - kan virke som du får marsjfart når du har 2500 RPM og ikke skal kose deg i 6 knop da, må da være fint turtall og gå lengre strekk på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 29.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2014 (redigert) Dette lover jo bra - kan virke som du får marsjfart når du har 2500 RPM og ikke skal kose deg i 6 knop da, må da være fint turtall og gå lengre strekk på! Hei, ja virker som ett bra turtall for lengre strekk, legger på til 2700, og marsj med ferielastet båt vil være ca 11, og da kna man gå lenge uten at motoren "stresser" eller det blir ubehagelig med støy om bord. Redigert 29.November.2014 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2014 Da har jeg fått 25 + timer på telleren. I går var jeg ute ett par fine ettermiddagstimer, og fornøyd er bare forbokstaven. På vei hjem så tanket jeg opp, og det var første mulighet til å måle forbruk. Tanket 99l, og har gått 89 NM, det gir 1,1l/Nm noe jeg må si meg fornøyd med så tidelig i innkjøringsperioden. Det meste av denne tiden har den gått med 70 - 80% belastning (ref håndboka) og med en fart på 2 - 2,5 knop i marsjfart over den gamle toppfarten, så er det veldig bra. Den gamle motoren lå på ett snitt rundt det samme på blandet kjøring. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Da er det straks klart for 1 gangs service. Til onsdagen skal den ut å få dette, da er jeg tett på de 50 første timene. Veldig veldig godt fornøyd så lang, har gått det meste av tiden på innkjøringshastighetene som Yanmar anbefaler, og det er relativt mye turtall. Snittforbruk på 1,1 så langt, men da er det også 2,5/3 knop større marsjfart enn den gamle motoren. Gleder meg til mange fine år med denne. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Det er det som er båtulykke. Å slippe å tenke på og bekymre seg for maskineriet. Om 3 uker er jeg på vannet, kanskje vi ses. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Det gjør vi Worry, må komme deg ut nå. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Han Antony, som jobber for Per Urstad på Fuglevik, er suvveren å bruke på Yanmar. Men ikke si det til noen, så vi kan ha han for oss selv :-) (er lov å navngi når det er skryt, her inne?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Skal ikke si det videre. Per og Fuglevik fortjener skryt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Fyrlykten Svart 7.Mars.2015 Del på Facebook Svart 7.Mars.2015 Grattis med ny motor da mister Du får nok mye glede av denne skal du se. Du kan jo eventuelt montere glass i dørken istedenfor gulv så ser du herligheten hele tiden hahaha Joke Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Kjører uten dørkplate over motor. :-) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Er det service, eller noe vi må snakke om, Benji ? Hva gjør du ved krana ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 (redigert) He he, ikke mulig å snike seg unna deg Stig - herlig. Det er som du vet en Yanmar, så da snakker vi service, ikke noe annet. Gikk ut i morges, og har syklet den lille mila hjem, og henter i ettermiddag. Er førstegangsservice, 47 t på telleren nå, greit å få det att før det blir vårrush på butikken. Dette er vanligvis noe jeg gjør selv, men den alle første vil jeg ha hos forhandler, greit med stempel i boka når det er nytt, også er det vel noen småting som kontroll av ventiler, sjekke retting på maskin etc som de kan bedre enn meg. Redigert 11.Mars.2015 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 11.Mars.2015 Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Regna med det. Det er nok lurt å få få sjekket at den står rett, evt få den justert så det blir optimalt. Jeg ville nok også tatt servicen for garantien og stempelet sin skyld. Begynner å nærme seg båtsesong på meg også nå, 15,5 dager igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2015 Da har jeg vært og hatt førstegangsservice på motoren - 50 timer - kom på 3900kr, det synes jeg ikke er så ille. Da har de byttet alle væsker/oljer filter, og sjekket opprettingen av motoren. Den første ville jeg ha på verksted pga garantien, så nå kan sommeren bare komme - jeg er klar. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Da har motoren fått seg noen timer på telleren, nærmere bestemt 106,5. Har de to tre siste tankingene holdt ett lite øye med forbruket, og det viser seg at det i snitt ligger som den gamle motoren - ca. 1,1l/NM - men snittfarten, den er større. Tanket i dag 128l på 116nm, de milene er godt fordelt på kosefart i 2000 RPM og godt driv på marsjfart, som jeg legger ved 2700/2800 RPM. Kan ikke klage på dette, og har fått oss en helt "ny" båt. 4 voksne om bord på lørdag, og det gikk på 11 - 11,5 knop ved 2750 RPM, da ble det en pen tur hjem fra Skjærhallen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.