Jump to content

Motorbytte marex 77 Consul. Yanmar ut - Yanmar inn.


Benji

Recommended Posts

Blir spennende, Ole ! Må du bygge om dashboardet ? Du får vel denne plata nå ?

 

bilde

 

Eller demonterer du instrumentene og feller de inn i en ny plate ?

 

 

Ingen av delene Worry, det ble dette panelet (dessverre på hodet, bilde er rettvendt når jeg laster det opp til bildebanken, men der legger det seg på hodet, grrr)

 

Angående det med nøkkel - Yanmar har bare to - dette har ingen nøkkel i det hele tatt - lurer på hva forsikringsselskapet sier om det.

 

I dag har også motoren blitt prøvemontert, kanskje mer også, fy pokker`n å spendt jeg er, men dette blir bra.

panel.jpgbilde

 

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Kommer du til å glise hver gang du lokker opp for å titte på maskinen nå, Benji ? Det der ser pokker så bra ut ! Instrumentene er også 2015 :-) Nøkkel sitter på batterivelger, ikke på dashboard, så ikke tenk på det. Vi er ikke alene om å ha Yanmar i verden, vil jeg tro.. Lurer på om det er denne maskinen jeg selv fikk tilbud på til gamlebåten ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei
Det går fremover, har ikke maset på butikken, da jeg sa han kan ta det når han har tid. Det er nok ikke så langt unna, før alt er på plass. Neste uke så reiser jeg bort for å jobbe en uke i på Sola, regner med at den er klar når jeg er tilbake igjen da, men får ta den tiden det trenger, så blir det rett med en gang. Så at de har støpt opp i forkant for å få rett vinkel til giret, er satt på ett hydraulisk gir fra ZF. Så du likte panelet Aiolos, ikke uenig, det var flott.

Har din 72 HK hvert grei?

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med godt motorvalg! :thumbsup:

Vi har en 4JH3-DTE (120hk) under dørken. Enkel, lettstartet og driftsikker motor ( :smash: ) som nå har snurret 1520 problemfrie timer siden den var ny i år 2000! Utenom vanlige servicedeler er det kun eksosbendet som er byttet på den.

 

Her er et bilde av 14-åringen:

bilde

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med godt motorvalg! :thumbsup:

Vi har en 4JH3-DTE (120hk) under dørken. Enkel, lettstartet og driftsikker motor ( :smash: ) som nå har snurret 1520 problemfrie timer siden den var ny i år 2000! Utenom vanlige servicedeler er det kun eksosbendet som er byttet på den.

 

Her er et bilde av 14-åringen:

 

 

 

Ser jo strøkent ut Arvid _A.

120HK er vel samme motor, men har 3800 rpm på maks, stemmer?

Ser den er litt annerledes på toppen, på den som jeg får så kommer dysene inn fra siden, den du har der er det en 16v eller 8?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hei

Det går fremover, har ikke maset på butikken, da jeg sa han kan ta det når han har tid. Det er nok ikke så langt unna, før alt er på plass. Neste uke så reiser jeg bort for å jobbe en uke i på Sola, regner med at den er klar når jeg er tilbake igjen da, men får ta den tiden det trenger, så blir det rett med en gang. Så at de har støpt opp i forkant for å få rett vinkel til giret, er satt på ett hydraulisk gir fra ZF. Så du likte panelet Aiolos, ikke uenig, det var flott.

Har din 72 HK hvert grei?

Ja min motor har vært en virkelig god investering, aldri noe tull eller ulyder. Litt uvant med alarm på dieselfilteret hvis det skulle komme en dråpe vann der, skyldes vibrasjon sa de på verksted. Må gi gass av og til sa de til meg :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da kom det hyggelig melding fra forhandler i dag, båten er ferdig og kan hentes.

Det blir en lang natt på vakt her i Rogaland, før man kan fly hjem i morgen tidlig.

 

Har ventet en stund nå, så gleder med, denne helgen er kona ikke hjemme heller, så da kan man bruke masse masse tid i båten. :smiley:

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Da var den hentet, og de første minuttene kjørt.

Takk for bilde Stig, de fant ut at det var feil propell - så de brå kjørte til Fredrikstad og fikk tak i en ny.

Vi var ute å testet den, og oppnådde 3300 RPM (maks på motor er 3200) men Yanmar anbefaler en propell som gir ca 100 RPM mer, så da er det bingo.

Fikk ikke målt toppfarten helt, men ved hjelp av tlf så kom vi opp i 29 Km/t = ca 15 knop, meget fornøyd - full dieseltank, og halv vanntank, altså nesten ferielastet (alt annet ligger i hele året)

På 26/2800 RPM marsjer den veldig fint, men må selvsagt prøve meg frem på dette. Mest uvant var det at jeg fikk større fart en jeg er vant til bare ved å sette den i gir, men som alt annet, en vanesak.

 

Veldig veldig fornøyd med jobben som er gjort, og til avtalt pris.

Stort pluss til Fuglevik Båtservice v/Per Urstad - og selvsagt gutta som jobber der..

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vellykket prøvetur!

- og stell nå pent med den nye "sølvklumpen" i kjelleren!

:wink:

 

Ja gjett om jeg skal, lurer på om jeg skal polere den før vinteren :yesnod:

En ting jeg fremdeles lurer på er hva jeg skal gjøre med tenningen og nøkkel. Det panelet jeg har fått er det ikke nøkkel til, bare knapper - og selvsagt hovedstrømbryter - lurer på om det går å sette inn en vanlig tenningslås på den ene kursen til panelet, da har jeg i alle fall gjort noe for å hindre ev tyveri.

Forslag noen?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...