Jump to content

Motorbytte marex 77 Consul. Yanmar ut - Yanmar inn.


Benji

Recommended Posts

Får nesten lyst til å bytte motor selv av denne tråden :smiley: Men gammel-yanmaren skal nok få stå i kjelleren ei stund til såfremt det ikke kommer en telefon fra Hamar :pray:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Tja, tenkte å skrive noen linjer igjen om motorbyttet mitt.

I dag kom jeg hjem etter en uke i båten, tur via Hvaler - Koster - Grebbestad og Strømstad. Gått 18 timer, og ett eks antall nm.

 

Sist vi tanket var i Pinsen på Skjærhallen, så da passet det å gjøre det igjen der. 101.7l på 107nm - det er jeg veldig godt fornøyd med - da har den gått på alt fra kosefart til full pupp.

 

Den går som ei klokke, starter hele året rundt, kaldt eller varmt, og har så langt ikke gitt meg noen som helst bekymringer - 235t til nå (skulle forresten bare mangle) 

I dag gikk jeg direkte fra Skjærhallen og hjem til Moss, det tok akkurat 3 timer til kanalen. Starter bestandig opp ett par min før jeg går, og er ikke over 100 rpm før jeg har 70 grader på motoren.

Denne uka har båten vært lastet litt ekstra med utstyr fra jobben - tipper 100 kg + - men ligger alikevel på behagelige 10 - 11 knop ved 2700/2800 rpm. - Legger jeg flatt jern, så når jeg 15, men ikke hyggelig lydbilde da.

 

En annen ting jeg har gjort er å la vær å bytte olje i år - blir ikke gjort før til høsten - den går så jevnt også i vinterhalvåret att oljen aldri blir dårlig, men bytter til høsten, eller når jeg er ved 250t gange - iht intervall i boka. Den sier 200t intervall.

Da vil nok også impeller bli byttet, selv om Yanmar sier 500t.

 

Angrer ikke ett sekund på valget.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo svare igjen i tråden din, Benji. Valgte selv den jeg har i dag, fordi den hadde ny motor (Yanmar, men det var ikke et krav, bare bonus) Da er gear,aksling og alt nytt også. Greit å ha noe man får nye deler til om noe ryker om noe år. (bank-bank) For en ting er faktisk sikkert... motor i båt, må ha nye deler unerveis. Kos deg med en problemfri sommer, hilsen bikkja og meg i Tvedestrand.

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...