Jump to content

Kommandert under båten ved løft - greit?


Aquamatic

Recommended Posts

:wink: Javel, med andre ord, etter boka.

 

Men, det er vel relativt vanlig at båter blir spylt under på høsten da de henger i stroppene. Dette har i hvert fall jeg sett siden jeg var guttunge på 70- tallet, og foregår fremdeles i båthavner rundt om. Husker en episode hvor en mann ble drept av å hatt fått båten over seg, detaljene husker jeg ikke, tror det var i Movik på -80 tallet en gang.

Link to post
Share on other sites

Ingen spyling av bunnen hos oss mens den henger i stroppene. Dette forsinker opptaket alt for mye og må gjøres etter at båten er plassert i krybba.

Da unngår man også en potensielt farlig situasjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Å spyle båten under etter at den er på plass i krybben, er vel ikke helt etter nyere miljøregler? Slikt skal vel foretas på egnet sted med oppsamling av rester av bunnstoff slik at avrenning til sjø eller forurensing av grunnen ikke skjer? Hos oss er spyling noe som er inkludert i prisen for opptak og som foretas av betjeningen i havnen. Båteieren har dermed ikke noe behov for å gå under hengende last. Også justering av opplagsbukker foretas av dem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enhver som har vært involvert i løfteoperasjoner på ørlitegranne profesjonelt plan og som har gjennomgått sakkyndig opplæring på løfteinnretninger/kran skal ha fått med seg at det er helt uakseptabelt å gå under hengende last. Case closed.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...