Jump to content

Kommandert under båten ved løft - greit?


Aquamatic

Recommended Posts

Fikk løftet båten på land i dag og havnet i en situasjon som har fått meg til lure på om det er jeg som er pyse eller om det er kranbiloperatøren som er cowboy. Altså, båten skulle settes på plass på opplagsbukkene hvorpå den ene bukken (krysstablede 2x4) måtte flyttes på. Båten henger da rett over bukkene. Kranføreren ber meg så, som den naturligste ting i verden, å gå under båten for å flytte på stabelen. Ok, 5 tonn med båt henger i 2 stropper og dingler, dette føles ikke komfortabelt så jeg ber ham om å svinge båten bort fra bukken. Kranføreren blir rett og slett lyn forbanna, lirer av seg noen herregud hvorpå han hiver seg selv under for å flytte stabelen, som han til slutt velter. Enden på visa ble at han svingte båten unna slik at jeg fikk stablet det på nytt.

 

Jeg er rimlig sikker på at det å oppfordre folk til å gå under løftet ikke er ihht. pensumet på kranførerbeviset, men det var noe med selvfølgeligheten i oppfordringen og reaksjonen når jeg ba ham om å få båten unna som får meg til å lure om dette stort sett betraktes som "grei skuring". Er det vanlig praksis å ta seg en tur under båtløftet for å justere litt her og der?

Link to post
Share on other sites

Ja, skulle ikke hjelperen kunne finjusteringe bukkene når båten er nesten på plass, tror jeg det ville ta laaaang tid å få en båt på plass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg anser det ikke som normalt! Kommer kanskje litt ann på hva som menes ed under men rett under hengende last kal an ikke efinne seg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

I følge HSE skal man selvfølgelig ikke bevege seg under hengene last. Men så er det med HSE og praktisk arbeid da.

Henger båten rolig I stroppene sine, hva kan ske raskt? Stroppene ryke eller kranarmen knekke og sannsynligheten for det er?????.

Vært mye under hengene båt, liker det ikke og jobber raskt. Er som regel eneste måten å få justert bukkene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det hadde blitt mye styr med flytting av truck med båten i stroppen så trangt det er på bildet med Trudelutt og trucken til Sverre! Ikke lett å rygge her! Det var mye styr får å få trucken på plass i utgangspunktet. Heldigvis kan styrehjulene dreies nesten 90 grader!

 

bilde

 

 

 

 

Ellers blir Trudelutt liten når hun henger i stroppene og fraktes for utsetting!

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

fortsatt større sannsynlighet for at du blir påkjørt i et fotgjengerfelt... :) men det er nok ikke ihht regelverk..

 

selv pleier jeg være om bord i båten når den sjøsettes og tas på land med kranbil. Neppe helt riktig det heller. Som regel er det 3-4 meter fra vannflaten og opp til kaikanten og enda 1,5 meter opp i luften før den er på planet. første gangen var jeg litt skeptisk da kranfører ba meg være om bord, for jeg hadde nettopp sett en youtubefilm med en båt som skle ut av stroppene og stupte ned i vannet. Nå har jeg på meg vesten og står rolig midt i båten og håper på det beste :) -gjør det mye enklere når man skal kjøre rett inn i stroppene. Dog pleier jeg ikke gå under båten om jeg ikke må.

Link to post
Share on other sites

Ville sagt det kommer litt an på hvilken type kran som blir brukt. Jeg hadde ikke gått med på å gå under båten hvis den ble løftet av en "vanlig" kran med hydraulisk arm ala slik kraner som står på enkelte lastebiler. Så en gang en kranbil der kraften i krana plutselig forsvant med det resultat at kontaineren den løftet deiset i bakken.. Tror det hadde gått hull på en ventil eller noe i hydraulikken, det rant i alle fall olje. Spørsmålet blir vel om man stoler på at krana har vært godt nok vedlikeholdt og at kranfører er dyktig nok til at man tør gå under en flere tonn tung båt? Uten at jeg er ekspert på området; kan ikke tro det er forskriftsmessig greit å bevege seg direkte under et løft med en slik kran.

 

Disse travelliftene med vinsjbasert stroppeløft som noen havner har skal være tryggere. Her er det lagt opp til at båten skal henge i stroppene mens den blir spylt. Så lenge båten henger i ro låses stroppene på en annen måte enn for de kranene som er avhengige av et hydraulisk trykk for å holde lasten oppe. Fremdeles kan jo en stropp ryke eller båten skli ut av stroppene hvis de ikke er riktig plassert, men det skal vel noe til så lenge kranføreren har erfaring og er seriøs når det gjelder sikkerhet og vedlikehold av utstyret. Selv føler jeg i alle fall langt større trygghet med en slik løsning enn disse vanlige kranene.

Link to post
Share on other sites

 

selv pleier jeg være om bord i båten når den sjøsettes og tas på land med kranbil. Neppe helt riktig det heller. Som regel er det 3-4 meter fra vannflaten og opp til kaikanten og enda 1,5 meter opp i luften før den er på planet.

Det er naturlig å være ombord når stroppene justeres, men så går jeg på land når dekket er i flukt med kaia. Motsatt ved sjøsetting, da går jeg ombord når dekket flukter med kaia.

 

Hvorfor må du være ombord hele tiden ????

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

 

 

Så jeg er ikke under noe som helst,

Mvh R

 

 

En proff kranfører vil nok ikke tillate noen å bevege seg under hengende last. Amatører og "cowboys" derimot, kan nok gjøre det mer "lettvindt". :nonod:

Stort sett enklere enn dette kan det ikke sies.. En går eller oppholder seg ikke under hengende last enkelt og greit.. med mindre man har "3skalle" vel og merke.. Men er man så dum at man legger livet sitt andres hender(kranoperatøren og hans utstyr og eventuelle kompetanse eller manglende sådan), så er man hjertelig velkommen til å gå/oppholde seg under hengende last..

bilde

En kompromisser ikke med sikkerheten enkelt og greit :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eneste grunnen til at noen går under en båt hengende i stropper fra lastebil, er At dem ikke vet sitt eget beste.

 

Kjørt kranbil selv og hadde aldri gjort det!

 

Ja.... Tau forran og bak, samt justere krybben /støtter så mye som mulig før løft..

 

Senk båten nedpå så mye som mulig og heller småjuster litt uten å gå under.

 

Det skal alle kranbilførere klare, om ikke bytt kranfører.

 

Syntes ikke du er pinglete :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det er vel den aller klareste regelen for oss som jobber med Ofshore at man ikke skal bevege seg under hengende last! Vi må lage beskyttelsesstrukturer når det skal lastes over trykksatt utstyr. Ellers så har jeg sett en del rare løft og mange Cowboy kranførere som undervurderer vekter på båter og mangel på bruk av løfteåk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare offshore denne regelen gjelder, den gjelder for alle seriøse aktører og bedrifter som driver med løfteoperasjoner.. Dog har sikkerhetskulturen offshore kommet svært langt, og dermed er de ofte referanse for andre.. Selv om dessverre en god del av landindustrien har langt igjen før de er i i nærheten av å ha en sikkerhetskultur..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt Sydvesten! For oss som jobber med Offshore konstruksjoner kan det virke mange ganger som om regelverk og standarder er med på å hemme oss i arbedet og at det er en gigantisk papirmølje! men etterherdt som man har jobbet en stund med dette så ser man det er til vårt eget beste og de som skalopperere det. det gjelder gennerelt og ikke bare under transport/løfting! De gangene det har skjedd ulykker ofshore eller i verksted er det konsekvent tatt shortcuts eller prossedyrer som ikke blir fulgt. Jeg synes det er bra at også landbasert industri begynner å komme etter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Høytrykksspyler etter at båten er sikret i krybben.. var den metoden jeg benyttet på motorbåten

 

En seilbåt kan f.eks settes ned på kjølen på bakken og sikres mot velt med bukker i tillegg til stropper i krana, som er en veltesikring når man bruker høytrykksspyleren. Dette gir en bedre sikring enn at den kun henger i stroppene.. En har redundans på veltesikring og har ikke hengende last

 

Det hele handler om å gjøre en risikoanalyse av løftet, og iverksette de rette risikoreduserende tiltakene .. En kan for dette bruke en SJA, Sikker Jobb Analyse som bryter ned jobben i sine enkelte elementer.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Overrasket over svarene til folk i denne tråden, for meg virker det her som omtrent halvparten går under hengende last? Holder personlig fingrer armer og kropp borte ved Heising og løfting , må noe flyttes på eller lignende bruker jeg en pinne eller noe..

 

Har vi ikke sett nok YouTube videoer og lignende til å finne ut at selv om alt ser helt perfekt kan det gå totalt galt på no time ..

Link to post
Share on other sites

Dette er et rigtig godt emne. Jeg ser det samme ske regelmæssigt og selv var jeg ikke glad for at gå under båden i starten. Men i takt med at jeg så andre gøre det hele tiden, så har jeg også gjort det flere gange. Sidst jeg blev løftet på Ringens Varv i sommer løftede han også båden mens jeg var i den. Det føltes heller ikke rigtigt. På den anden side er det meget svært at se hvordan det skal kunne undgås. Jeg tænker også på vårløftet, når der skal bundmales på de steder hvor krybben har gjort det umuligt at male. Der ser jeg hver gang at ejerne går under båden for at male mens den hænger i stropperne.

 

Måske arbejdstilsynet burde tage en tur på havnene vår og høst...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...