Jump to content

Kommandert under båten ved løft - greit?


Aquamatic

Recommended Posts

Noe av poenget her er vel at ts blir kommandert til å gå under båten mens den henger i luften og når han ikke vil det så blir kranfører forbanna/irritert. Man har ikke plikt til å utsette seg selv for overhengende fare (bokstavelig talt). Om en av de ansatte på båtplassen (event. kranbilen) selv går under der så er de forsikret av arbeidsgiver hvis noe skulle skje.

Hvis man som privatperson går under der så gjelder i utgangspunktet ikke kranførers forsikring for privatpersonen som er flat da de som regel kun dekker ansatte og ting/utstyr som blir ødelagt.

Jeg er i grunnen veldig enig.

 

Dersom trådstarter ikke føler seg komfortabel med å justere bukkene med båten hengende i en stropp over hodet, så er det noe kranfører må akseptere - om risikoen er insignifikant eller ikke er egentlig uvesentlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg arbeider til daglig med å montere og godkjenne kraner og løfteutstyr og er litt forundret over at det hevdes at man ikke kan ha peiling på om utstyret er kontrollert. Det er normalt med et klistermerke som viser kontrolldato, og fargemerking på løfteutstyr som viser hvilket år det er kontrollert. Hvis du ikke ser det på kran og løfteutstyr bør du være skeptisk.

 

Metoden med å sette kjølen nedpå for spyling er skummel. Hvis en slakker bittelitt for mye forandrer en strammingen på stroppene og båten glir utav. Tryggest når båten henger helt stille og fritt.

For båter som er vanskelig å beregne kan man sikre stroppene med tau til pullerene slik at stroppene ikke kan bevege seg mot midtskips.

 

De som hevder at man ikke kan gå under hengende last må også tenke inn en sikkerhetssone litt større enn båtens høyde på alle sider ettersom den neppe blir stående på kjølen hvis den faller. Da må du kanskje stå 3-4 meter unna hvis man skal være så sikker som det hevdes.

I oljebransjen ville det betydd evakuering av store områder ved løft av 50-60 meter høye kolli, men også der har man valgt å la folk jobbe innenfor fallradiusen på det som løftes. Da blir det litt ufint å rakke ned på andre som heller ikke er helt trygge.

 

Mitt tips er å unngå i størst mulig grad å være nær båten under løft og aldri hvis den henger skjevt eller er i bevegelse.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har kommersiell marina på den "lille gule" båten min, høytrykksspyling, montering av krybbe og alt inngår i prisen. Jeg har vært tilstedet ved utsetting, men da har jeg alltid sørget for å holde svært god avstand under løfte- og transportfasen. Som mons påpeker, fallradiusen er ganske stor - særlig for en seilbåt med kjøl og mast.

Link to post
Share on other sites

Dette gjøres hundre-tusenvis av ganger i året, Risikoen er svært liten ( selv om utfallet kan bli fatalt) Noe action/ risk må man bare leve med. Det er farligere og rusle rundt i byen under høye bygninger.

 

Nå har vel gutta i Sonskilen tatt opp/satt ut båter rundt 30 tusen ganger siden jeg kom til havnen i 1987. Og aldri har jeg hørt om at noen har fått en båt i hodet! Men igjen: Dette er proffe folk som kan jobben sin med proff utstyr.

 

Lars H.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

fortsatt større sannsynlighet for at du blir påkjørt i et fotgjengerfelt... :) men det er nok ikke ihht regelverk..

 

selv pleier jeg være om bord i båten når den sjøsettes og tas på land med kranbil. Neppe helt riktig det heller. Som regel er det 3-4 meter fra vannflaten og opp til kaikanten og enda 1,5 meter opp i luften før den er på planet. første gangen var jeg litt skeptisk da kranfører ba meg være om bord, for jeg hadde nettopp sett en youtubefilm med en båt som skle ut av stroppene og stupte ned i vannet. Nå har jeg på meg vesten og står rolig midt i båten og håper på det beste :) -gjør det mye enklere når man skal kjøre rett inn i stroppene. Dog pleier jeg ikke gå under båten om jeg ikke må.

 

En kjenning drev også med den sporten. Endte opp med brekt rygg og brekte bein da ene stroppen glapp...

Link to post
Share on other sites

 

En kjenning drev også med den sporten. Endte opp med brekt rygg og brekte bein da ene stroppen glapp...

 

Hva slags løft var det, en tilfeldig kranfører med en lastebil uten erfaring med løfting av båt? Proffen vet hvor stroppen skal plasseres.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Framnes også med proffer folk, er mobilkrana eller hva nå den heter godkjent for 50 tonn. henger båter I den I dagevis. Har ikke store problemer å bevege meg under båten når vogn og båt star stille. går uansett ikke under kjølen kun inn på sidene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Hva slags løft var det, en tilfeldig kranfører med en lastebil uten erfaring med løfting av båt? Proffen vet hvor stroppen skal plasseres.

 

Hadde vel mer med typen stropp en erfaringen til kranfører. Har selv blitt satt ned på sjøen fra fraktbåt der stroppingen var tilpasset båten og kranfører garanterte at ingen ting kunne gå galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt ubetenkt når jeg er ombord ved løft. Jeg er ikke ombord når den løftes til og fra krybba. Jeg tenker over at det kan gå galt og gjør meg noen tanker, etter beste forestillingsevne, om hva jeg skal gjøre og hva som skjer om båten sklir ut.

Men det er jo en del av dette med kalkulert risiko. Hvilken lette i utførelsen av en handling det er, vs sannsynligheten for uhell og konsekvensen av uhell. (Rette definisjonen av dette tror jeg vår danske frende Andy har :) )

Jeg hadde ikke vært ombord, om det ikke gav bedre kontroll på løftet på andre måter.

Kranføreren er erfaren, solid materiell, og har løftet den aktuelle motorbåten på 31 fot, 10 ganger. Etter utsagn, ser han frem til løftet av den båten hver vår og høst. Vi har blitt ganske samkjørte.

 

Ja, det er nok dumt å være ombord, og jeg skal tenker over det til neste gang.

Link to post
Share on other sites

Å være ombord under løft, ser jeg ingen rasjonell grunn til. Men en gang da båten skulle løftes for å settes på sjøen, fikk jeg en overraskelse. Vi hadde vært ombord og gjort klar alt, men hadde glemt at skipshunden fremdeles var ombord! Et hhhyyyl varslet oss umiddelbart da båten begynte å bevege seg opp fra krybben. Da var det bare bråstopp, opp med en stige og få stakkaren ned på landjorden igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke denne diskusjonen og at enkelte nærmere idiot ærklærer (satt på spissen) de som mener det ikke er akseptabelt å gå under hengende last.metter min mening er dette farlig selv om det er proffer som handterer løftet. Hvorfor? Det er menneskersom kan ha oversett defekter på utstyr, kan være i skillsmisse, økonomiske problemer, krangel med nabo, ikke fått sex med kona om morgenen eller forsovet seg slik at nødvendig morgenkaffe ikke er inntatt. Mange ting kan gå galt selv om statestikken ikke taler for det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er menneskersom kan ha oversett defekter på utstyr, kan være i skillsmisse, økonomiske problemer, krangel med nabo, ikke fått sex med kona om morgenen eller forsovet seg slik at nødvendig morgenkaffe ikke er inntatt. Mange ting kan

 

Kanskje en burde få en skriftlig erklæring fra kranføreer før et løft om at han har hatt sex de siste 48 timene før et løft? Og skilte kranførere, - nei fy fy!" Og det aller værste: Kanskje det var tomt for Ali kaffe som skulle kurere all gruff i forbindelse med manglende sex og at kona hadde gått fra ham kvelden før? Muntlige avtaler er suspekt.

 

La oss komme tilbake til realitetene og ikke henge oss opp i kranførers privatliv!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var ment som eksempel på at ting kan gå galt, tenkte noen eksempler kunne hjelpe til for å forstå det, jeg skjønner ikke at noen kan mene at det er ok å gå under hengende last, selv jobber jeg som snekker og selv om stropper er sertifisert i hytt og pine går jeg ikke under et hengende element selv om jeg selvsagt er klar over at det heises tusenvis av disse hver dag og det går bra. Ikke går jeg under det som måtte være i luften på pallegaffler heller, nei da tar jeg meg heller en Ali kaffe til det er min tur

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

selv jobber jeg som snekker og selv om stropper er sertifisert i hytt og pine går jeg ikke under et hengende element selv

 

Men i den bransjen er det vel så mange usertifiserte/ukvalifiserte "ytlendinger" at det er noe helt annet enn i en renommert havn som for eksempel den profesjonelle norske havnen der jeg har båten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Nå har vel gutta i Sonskilen tatt opp/satt ut båter rundt 30 tusen ganger siden jeg kom til havnen i 1987. Og aldri har jeg hørt om at noen har fått en båt i hodet! Men igjen: Dette er proffe folk som kan jobben sin med proff utstyr.

 

 

 

... Proffen vet hvor stroppen skal plasseres.

 

Bra med folk som kan jobben, følger rutiner og har god sikkerhet på utstyret.

Men, ulykker kan skje allikevel. Og det må man forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra arbeidtilsynet som sier du unntaksvis kan gå under for å montere, dette kan selvsagt være for å feste båten. Men ikke unødvendig opphold under hvis båten kan flyttes litt før dette gjøres. Husk Lars at neppe alle havner har utstyr som du viser til. En ting er og hvis det er 2 mann som er ansatt for å utføre arbeidet og driver med dette til vanlig selv om disse og burde oppholde seg minimum tid ubder noe som henger. En annen ting er det som trådstarter tar opp der HAN ble bedt om å gå under? Hva med forsikring om noe skjedde? Hva med ansvar? Jeg har alltid hatt stor respekt for dine innlegg helt siden jeg ble medlem for sikkert over 10 år siden men i denne saken må jeg si meg uenig med deg.

 

 

Hengende last

Utskrift

Skriv ut

Som arbeidsgiver skal du iverksette tiltak for å sikre at arbeidstakere ikke kommer under hengende last. Hvis dette er helt nødvendig for å få utført et arbeid, skal det iverksettes tiltak som sikrer arbeidstaker mot skade.

Forbudt å være under hengende last

Det er ikke tillatt å være under hengende last. Ett tiltak for å hindre at arbeidstakere kommer under hengende last er å sperre av området som lasten befinner seg i eller flytter seg over. Slik sperring skal være utformet som en klar og tydelig markering og med skilt som tydelig sier at området er avstengt på grunn av hengende last. Andre tiltak kan være å organisere det aktuelle arbeidet slik at det stanses når det må foretas løft med hengende last.

 

Sikringstiltak ved montering av last

Kun i unntakstilfelle skal det være nødvendig å oppholde seg under hengende last, og da kun for å montere lasten. Sikringstiltak kan være at lasten sikres spesielt med stropper, avstivninger, støtter eller liknende. Det kan også bygges en konstruksjon som tåler belastningen fra lasten. Sikkerhetskonstruksjoner og lignende som skal monteres må igjen være utformet slik at det ikke er nødvendig å være under disse for å montere dem.

Regelverk

Forskrift om utførelse av arbeid §18-4 om mobilt eller flyttbart arbeidsutstyr til løfting av last

Forskrift om utførelse av arbeid §18-6 om tiltak ved løfteoperasjoner

Bransjer som har tilleggsinformasjon

Skogbruk og tjenester tilknyttet skogbruk

Veterinær- og andre dyrehelsetjenester

Tilsynsmyndighet

Har du spørsmål, ta kontakt med:

Arbeidstilsynet

Del med andre

Sist endret: 16.01.2013

Opprettet: 24.08.2005

Oppdatert av: Arbeidstilsynet

- See more at: http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-sider/Arbeidstilsynet/Emner/Hengende-last/#sthash.LfOGtceE.dpuf

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter selv i trucken ved opptak og utsett av båter opp til 5 tonn i båtforeningen. Det er ikke mulig å få til noe opptak uten at man må ha folk delvis under båten når den skal ned i krybba, men det er noen forhåndsregler man tar for å gjøre det mest mulig sikkert.

  • Ingen skal under noen omstendighet under kjølen
  • Ingen skal under noen omstendighet bevege seg med fare for å få en fallende båt over seg under bevegelser i løftet
  • Skal krybba justeres så skal båten hvile på kjølen(eller være senket så lavt som mulig) slik at den kun kan falle sideveis
  • Det skal være rømningsvei klar der hvor man går innunder for å foreta justeringer av sidestøtter
  • Det skal alltid være en med ansvar for å overvåke løftet i tillegg til truckfører slik at man kan få gitt beskjed klart og tydelig om noe er i ferd med å gå galt
  • Denne personen er også den som skal stå for all kommunikasjon med truckføreren slik at ingen missforståelser oppstår

Det er sikkert veldig stor forskjell på hvordan dette utføres i de forskjellige båthavnene, men det aller viktigste er kanskje at ting foregår rolig og kontrollert slik at ingen stresser og vimser rundt å på en måte som forårsaker farlige situasjoner. Dette er også det mest behagelige for enhver båteier med utenpåliggende nervøsitet for "hjertebarnet" som henger der i stroppene og skal ned i en krybbe uten at noe skades. Å sitte å hyle å skrike i en truck eller kran for den saks skyld fører ikke noe godt med seg for noen av de involverte.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei. Relatert til trådtittel.

 

Har sett helt nye og overdimensjonerte stropper gå i oppløsning - tror det var en ny 9m norsk båt (jeg misliker sterkt) men jeg husker ikke navnet på den i farten....

 

Seilbåt?

 

En stropp er en stropp.....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Siden det etterlyses tilfeller av skader under løft av båt kan jeg orientere om at jeg har en kjenning som mangler en fot fra ca. midt på låret. Det han mangler ble klippet av mellom kantjernet på kaien og båten under et ikke veldig vellykket løft av fritidsbåt fra bil til sjøen. Han hadde ikke noe med løftet å gjøre, men sto på feil sted (noen år siden, var nok litt nysjerrig)

 

Dersom en anser en viss sjanse for at lignende inntreffer er det selvsagt akseptabelt å stå under båten mens den løftes. Hvis ikke bør en la være..

Link to post
Share on other sites

Og vet man om noen som har omkommet i trafikken slutten man å kjøre bil? Det er jo ganske sannsynlig at det vil skje igjen?

 

Løfteutstyr har formidable sikkerhetsmarginer, og det er rimelig utenkelig at en stropp ryker hvis man har med noenlunde profesjonelle folk å gjøre. Menneskelig feilvurdering kan forekomme, som hos både kirurgen og bilmekanikeren som skrur på bremsene mine. Den dagen jeg ikke lengre har tillit til fagfolk man betaler for å utføre arbeid blir det slitsomt å skulle ettergå alt sammen.

 

Ser mine kommentarer har kvalifisert til å være et utrolig dårlig menneske med forferdelige holdninger. Noen har gleden av å uttrykke seg sterkt. God forsikring synes jeg er greit, og risikovurderinger i en bransje hvor det løftes mye tungt har jeg et greit forhold til. Løfteutstyr har en stor sikkerhetsmargin i forhold til godkjent belastning. Jeg vurderer det fremdeles slik at jeg foretar meg vesentlig mye farligere ting i hverdagen enn å stoffe under båten og justere bukkene, og jeg er fremdeles veldig glad i mine barn selvom jeg gjør det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...