Eureka Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Sett at det er identisk vifte i DD8L og Sandstrøm'n. Førstnevntes vifte går hovedsakelig når RF er høyere enn ønsket, sistnevnte går kontinuerlig, såfremt ikke vanntanken er full. Da vil vel viften i DD8L i utgangspunktet leve lengre... En annen ting. I går gikk jeg ned i kjelleren og skulle tømme Sandstrøm'n for vann. Det var helt mørkt i rommet. Ble obs på at i nedre venstre del av filteret, så lyste det opp inni maskinen. -sitter det et varmeelement eller noe inni der? -som gløder? Synes forøvrig at Sandstrøm'n regelmessig holder RF betydelig lavere enn den er innstilt på. Med innstilling på 50%RF, så ligger det alltid på 41-43% mens den jobber, som stiger til 50% om den stopper pga full tank. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 ja det er et varmeelement i avfuktere med denne teknologien. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Mao, intet å bekymre seg over. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 (redigert) Pussig.. noen som kan forklare hvorfor den lampa blinker, og hvorfor den ikke slutter å avfukte ved oppnådd grense. Slik var den ikke før. Fukt og tempsensoren i båten er nr. 3 altså nederst. Har litt varme på der også for tiden. Sensor 1 er i et kjellerrom med vanlig kondensavfukter på full guffe, og sensor 2 er i en blindkjeller uten avfukter foreløpig. https://www.youtube.com/watch?v=3GhszP9iZAA&feature=youtu.be Redigert 8.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
3rik Svart 8.November.2014 Del på Facebook Svart 8.November.2014 (redigert) Når lampen bilnker går den på halv viftehastighet og slår av varmeelement. Sakset fra maeco sin brukerveiledning (regner med det er samme for sandstrøm), If one of the following events happens then the control panel will lock up and the fan light will flash. Temperature below 10°C Temperature above 40°C Relative humidity below 40%rh Machine has been working hard and needs to cool down internally If you find that this happens and none of the buttons on the control respond, then do not worry, this is normal and the dehumidifier is still drying the air as per the setting you left it in. The control panel will start to work again when the conditions allow. Min også går over i blinkemodus ganske hyppig.. Redigert 8.November.2014 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Min Maeco går også hyppig over til blinking, som på videoen. Har også oppdaget ved å se ned i ventilen når den går at det er mulig kast i svinghjulet/viften. Vibrerer litt i overkant også vil jeg si. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Det kastet og vibrasjonen har jeg både på Meaco og Sandstrømmen min. Bråker i lagrene ved oppstart i lave temperaturer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Men det er jo 23% fuktighet! Klart den går over i blinkemodus da. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) Ja men hvorfor er det 23% fuktighet? Den var innstilt på 40%. Nå etter et døgn med avfukter avslått er den oppe i 56 % (har ingen ventilasjon der, skulle teste hvor mye det økte uten avfukter påslått). Redigert 9.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kapteinbåt Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Dere som har avfuktere... Min nyinkjøpte Sandstrøm går jo avpåavpåavpåavpå når tanken er full og bevegelse i båten......... Kor lenge varer den da?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Ja den stopper jo når tankflottøren melder at tanken er full. Så det er nok best med slange hvis båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Den går av og på fordi sensoren vekselvis registrerer at den er full/ ikke full. Etter noen dager/ tømming av tanken, så vil den trekke ut mindre fukt, dersom båten er tett. Min trakk ut 6-7 liter over 3 dager før det ble stabilt tørt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 (redigert) Min trakk ut 6-7 liter over 3 dager før det ble stabilt tørt. Lufta inneholder ikke så mye vann, så min hypotese til hvorfor det ofte er slik går på at det trekkes ut fukt fra puter, treverk, små vannoppsamlinger i kjølsvin, etc. Redigert 10.November.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eureka Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 -selvfølgelig, det er jo derfor jeg bruker den på 3 året.. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Jeg har kjøpt to billige hygrometere på Elkjøp. I går, i 10varmegrader,viser de noenogseksti% luftfuktighet ute i pøsregn.Kan dette være riktig? Når jeg tok dem inn,viste de 56%. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Høyeste jeg har målt ute er 97% luftfuktighet, jeg tror ikke det er 100% korrekt, men den gir en indikasjon- jeg tipper den kan være rundt 5% feil. Prøver å holde en luftfuktighet på 40-60% inne. Det skal ikke være for tørt heller, da kan treverket sprekke. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
remiremi Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Jeg har kjøpt to billige hygrometere på Elkjøp. I går, i 10varmegrader,viser de noenogseksti% luftfuktighet ute i pøsregn.Kan dette være riktig? Når jeg tok dem inn,viste de 56%. Høres litt rart ut. Men luftfuktigheten er jo relativ. Hvor mange grader var det inne? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Det var nesten 20 grader inne Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 (redigert) De fleste hygrometrene en kan kjøpe hos Jula, Clas Ohlson og lignende steder, er leketøy. Jeg har et slikt fra Jula, og det viser minst 10 - 20% feil. Noen av disse kan en kalibrere for 100% relativ fuktighet. Det gjøres ved å pakke de inn i en fuktig klut og en plastpose utenpå der. Etter en tid, kan en da justere via en liten skrue til 100% visning. Da jeg tok bilde av dette Jula-leketøyet, var korrekt relativ fuktighet 58%. Dersom en vil måle korrekt relativ fuktighet, bruker man termometer, gjerne kvalitets termometer med kvikksølv og tabell. Først måler en temperaturen med tørt termometer. Deretter surrer en inn enden av termometeret med en liten fuktig tøyklump, gjerne gasbind og venter til temperaturen ikke synker mer. En kan også blåse på termometeret med en vifte. Så går en inn i tabellen nedenfor, og i kryssningen for de to temperaturene, finner en korrekt relativ fuktighet. Redigert 10.November.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 (redigert) Mitt trådløse 3-kanals CO-hygrometer tror jeg ikke er så veldig feil. Nå viser det 47% konstant i båten når Sandstrømen er innstilt på 50%. Har 6 varmegrader der nå (0 ute). Tror kanskje Sandstrømen ble lurt forleden av noe kulde og isdannelse en dag i forrige uke da den etterpå bare fortsatte å tørke til det var 23%. Hadde ikke varmeovn i båten da det frøs litt. Redigert 10.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MajorAndy Svart 3.Desember.2014 Del på Facebook Svart 3.Desember.2014 Jeg var nede for at tjekke min Sandstrøm affugter i dag. Da jeg tændte den, så slukkede den igen efter cirka 30-40 sekunder og knappen "alarm" blinkede. I manualen står at det betyder, at den er oveophedet, men hvordan kan den overophede på 30 sekunder? Nogen der har været ude for noget lignende? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Desember.2014 Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Reklamasjonssak, ingen tvil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fjordgubbe Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Simple avfuktarar i millionbåtar, eg forstår det ikkje! Kjøp noko som duger, som t.d. Acetec Avfuktare RD50. Dette er ein sorptionavfuktar, laga i Sverige, og det skulle borge for kvalitet, i motsetnad til mykje av det andre vrælet som er på marknaden. Prisen er ca 4500, og det er ikkje mykje å sei på når den nærast er evigvarande. Skulle eg ha noko å utsette på den, er det kabinettet, det kunne godt ha vore av rustfritt stål når me snakkar om båt. Her er det brukt ein aluminium/zink legering, men den er sikkert grei nok. Høyrt om dei som kjøper dyr båt og det billigaste fortøyingstauet? Mykje det same. Ser masse fuktskadar på gamle og til dels nye båtar. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Hvis du ikke er ombord og sjekker i båten i løpet av vinteren er det nok et godt poeng å kjøpe driftsikker avfukter. Da er nok de sikreste og enkle typene tryggest. Dissa avfukterne er mye enklere (og tryggere) idet de blåser fuktig og varm luft ut av båten. Paradoksalt nok er disse også dyrest i innkjøp. For oss andre, som stadig er ombord er det ikke sikkert at det er den beste løsningen. Billigavfukterne kondenserer vannet ut av luften og lar dermed tilført varmeeffekt bli igjen ombord. Jeg kjøpe avfukter av denne typen, Ruby Dry, og har brukt denne i ca 10 år uten problemer (5 år drifttid) Byttet ut i år med ny billgtype fra Elkøp og den gjør like god jobb, men med halve effektforbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 5.Desember.2014 Del på Facebook Svart 5.Desember.2014 Sikkert mykje rett i det du skriv. Denne avfuktaren er nok og i minste laget for ein stor båt som din. Sjølv har eg montert fast ein Acetec Avfuktare RD50 i ein båt på 31 fot som bles tørr luft rundt i båten. Og det er litt viktigt. Her avfuktar den absolutt alt. Alt vil her sei opphaldsrom motorrom og lasterom. Innstilt på ca 50% RF på hygrostaten. Forbruk ved avfukting 200 W, berre viftedrift 13 W. Eg har ein viss varme (ikkje mykje) frå den og sidan utblåsingsrøret er av metall og ligg på fall. Ikkje heilt etter oppskriften ser eg, men ser ikkje noko problem med det når det ikkje er svinkaldt, og det er det skjelden her på Vestlandet. Sett i høve til båten, som ikkje er av den dyraste, meiner eg dette kan forsvarast. Og ettersynet er heilt ubetydeleg. Kan anbefallast på det tørraste! Og etter so mange godord, er det sikkert dei som tenkjer eg har noko med salet av desse å gjere, det har eg absolutt ikkje! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.