Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

 

Men elkjøp har ikke prisgaranti, bare returrett.

 

Tror forøvrig vi kan konkludere med at Meaco og Sandstrøm er samme maskin med unntak av dvalemodusen.

http://www.dinside.no/821696/jo-elkjop-har-prisgaranti

Men nå er det for sent, Lefdal har satt opp prisen også...

 

Edit: Var visst en eldgammel artikkel, men jeg fikk 1000 kr igjen i fjor på prisgaranti.

Redigert av Ronny11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, jeg gikk i dag (27.10.14) til Elkjøp i sørlandsparken og fant Sandstrøm`en der til 1995,-. Ringte til Lefdal mens jeg var der og fikk pris på 1495,-, men de hadde den ikke i butikken. De kunne bestille, ville ta 10-14 dager. Jeg tok så kontakt med betjeningen på Elkjøp og sa jeg trengte hjelp med avfukter og ei jente ble med meg bort til avfukterne og vi pratet litt. Jeg sa at Sandstrømmen blir solgt til 1495 på Lefdal. Hun sa at det kunne hun godt forstå, siden prisene på den hadde gått opp og ned den siste tiden, og at hun kunne selge den for 1495,- hvis jeg ville :-)

 

Heia Elkjøp!

 

Meaco er sikkert en fantastisk avfukter, men til mitt bruk tror og håper jeg at det holder med en til halve prisen :-)

Link to post
Share on other sites

He-he. Jeg synes tråden har vært fornøyelig. Vil anta at den har hatt hjelp av seinhøsten og at båtsesongen er over for i år for mange.

 

Jeg investerte forøvrig i en Sandstrøm. For meg var prisen utslagsgivende. Den surrer og går i båten på lav hastighet og jeg merker klart forskjell på tekstiler (madrasser, puter etc.) som føles atskillig mer komfortable. Brukte slike tørrballer i fjor. De fungerte ikke like bra.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke hatt avfukter i seilbåten på to måneder. I går kl 16 satte jeg DD8L ned i båten igjen, siden Sandstrøm'n står i kjelleren.

 

Satte den på full styrke på vifte og kontinuerlig tørking. Etter 5 timer var jeg ombord igjen og tømte ut litt over 1 liter. Stilte ned på laveste vifte og 50%RF. I dag kl 0730, tømte jeg en ny liter ut.

 

Så skal jeg følge litt med hvor mye vann jeg trekker ut, til det er stabilt tørt, og at den trekker ut lite vann.

 

For tiden bøtter det ned med regn, 8 gr varmt ute.

 

Registrerer at Sandstrøm'n holder RF i kjelleren på 41% RF selv om den er stilt inn på 50. Stopper avfukteren, stiger RF til 50%.

Link to post
Share on other sites

Registrerer at Sandstrøm'n holder RF i kjelleren på 41% RF selv om den er stilt inn på 50. Stopper avfukteren, stiger RF til 50%.

Samme med både Sandstrøm og Meaco hos meg. Begge ligger 7-10% under oppgitt innstilling iflg hygrometerene mine. Har 3 stk hygrometerene i båten og 2 i kjelleren.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Samme med både Sandstrøm og Meaco hos meg. Begge ligger 7-10% under oppgitt innstilling iflg hygrometerene mine. Har 3 stk hygrometerene i båten og 2 i kjelleren.

Det var en tanke jeg hadde ... disse apparatene fungerer jo ved å blåse luft gjennom et medie som suger opp fuktigheten, samt å "regenerere" dette mediet etterhvert. Vifta tar 30W, regenereringen" ca 550W (?) Sandstrøm og eldre Meaco'er blåser kontinuerlig, men slutter å regenerere mediet når hygrostaten ser at det er "tørt nok". Det kan vel tenkes at avfukteren fortsetter å avfukte i lang tid etter at regenereringen er stoppet opp? Det kan i såfall være en forklaring til at fuktighetsnivået faller til godt under instilt fuktighet.

 

Min sekundære tanke er at 30W er helt akseptabelt forbruk fra batteribanken. Det kunne vel gitt mening å kjøre noe slikt apparat på bare vifte når man ikke er tilkoblet landstrøm, og kjøre regenerering når man er tilkoblet landstrøm? Hvor mye fukt kan mediet ta opp?

 

Man kan evt muligens verifisere eller avvise hypotesen over ved å veie apparatet :-)

Link to post
Share on other sites

OEM produksjon er helt vanlig. Helt sikkert at Maeco produserer mer kostbare maskiner i Europa, mens i Low-end, kanskje deler i Mid-end produseres de på

steder hvor det er rimelig. De kan komme med sin egen "innmat" og finne en tool-maker som har mange relativt like skall.

 

Ellers kan de også få produsert etter en spec som er sendt, og har rettighetene. Ellers kan fabrikken ha flere "like" produkter uten samme spec.

Forhåpentligvis fungerer de bra, men med noen forskjeller. Og det beste av alt er hvis noen slutter, som mange gjør etter års-bonus, kan det dukke opp enda flere like produkter.

 

Og de som tror Kina henger etter, tar skammelig feil. Du får hva du betaler. De lager high-end og low-end produkter. Spec bestemmer, og alle store har egne kontroller på produksjon.

 

Både Lenova og Iphone funker greit :) ISchenchen ligger de store anerkjente fabrikkene en etter en.

 

For øvrig godt fornøyd med min Maeco. Kjøpt hos Seatronic, som jeg meget godt fornøyd med alltid.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

 

Hadde vært gøy om noen som har begge maskiner tilgjengelig hatt tatt seg bryet med en "tear down" og samenlignet komponent for komponent. Det hadde gitt et klart svar.

Hadde egentlig trodd Meaco/ importøren hadde gjort det for lengst...

 

 

 

Og det tror jeg de har gjordt og :) Men og snakke for mye om konkurrenten på godt eller vondt, skaper nyskjerrighet rundt produkt. Og det ønsker ingen :)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Alle luftavfuktere leverer varme, all effekten avfukteren tar fra strømnettet vil til syvende og sist bli levert som varme i kabinen. I tillegg får man varme av kondensering av vann, så en luftavfukter kan faktisk være i stand til å levere mer varme enn en varmeovn med lik effekt.

 

Det luftavfukteren derimot mangler er termostat, derfor er den som regel ubrukelig som frostvakt o.l.

Link to post
Share on other sites

Skal gå til innkjøp av en slik. Synd bare at den Sandstrøm`en til 1295.- ikke er i sortemanget til lefdal/elkjøp lengre..

Ser den er på lager i noen få butikker. Lefdal har den inne i Haugesund, Hamar, Tiller og Ulsteinvik. But thats it.. Elkjøp har i noen flere butikker men ingen i nærheten av meg dessverre.

Ordner seg :thumbsup:

Redigert av remiremi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baseret på denne tråd skred jeg til indkøb af en sådan Sandstrøm SDH08L i dag. 1299 kroner i Elegiganten. Den virker fint. På en time faldt fugtigheden fra 70 til 55 procent. Tak for tip!

 

Men: det virker lidt som om der er status i at få det så tørt som muligt. Men det kan vel ikke være et mål i sig selv? Målet må vel være at holde en tilpas lav fugtighed? En hurtig søgning på nettet siger at 55-60 procent er fint nok. Er det også jeres holdning? Det giver vel ikke mening at bruge energi på at holde en luftfugtighed på 45 hvis det er helt fint med 55?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten at det betyr noe mhp Sandstrøm/Meaco, kjøpte jeg meg en Meaco DD8L heromdagen. Har 2 andre type fra før (1 ukjent + 1 woods).

Gode gud hvor effektiv Meacoen er, kontra de 2 andre. Dro ut ørten liter vann i kjelleren de første dagene. Så at Meacoen er en av de bedre er ikke tvil :-)

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...