Jump to content

Kartplotter på Android nettbrett, Navionics? Alternativer?


roaardal

Recommended Posts

Når jeg trykker på navionics linken står det at den ikke finner elementet!!! Det er det som skjer hver gang, prøv gjerne selv

 

Prøv denne linken til google play. Ser forøvrig at navionics har tatt ned og lagt til flere apper den siste tiden. Kanskje det er oppdaterte/nye apper på gang...

Boating Europe er tatt ned men den dukker sikkert opp igjen om en dag eller to. Står ingenting på navionics sin hjemmeside om nye/oppdaterte apper, dog.

 

Ellers så er Norges-kart appen å anbefale dersom du holder deg nord for strømstad, og vest for den russiske grensen i barentshavet.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg klar over begrensningene i AIS på SeaPilot appen og for all del, AIS visningen der brukes som et begrenset hjelpemiddel (ser man en båt langt borte og man er nysgjerrig så hender det at man kan få frem navnet om båten har AIS). Men til mitt bruk av navigasjon på sjøen så fungerer både Navionics og SeaPilot på nettbrett helt gull.

 

Min erfaring med bruken av AIS info fra SeaPilot appen er ved kryssing gjennom Moss Horten passasjen og da var det et greit hjelpemiddel på å peile kursen for å unngå kollisjonskurs med fergene - hadde også visuell kontakt med fergene. med fart på 7 knop må man planlegge litt i forkant om man skal kunne holde en noenlunde stø og trygg kurs mellom fergene :diving:

 

PS. Jeg har ikke AIS i min båt, og med vår bruk av båten så har enda ikke AIS behovet meldt seg for vår del. Og hvis noen tror at jeg med å nevne AIS visnings muligheten på SeaPilot mente at man skulle kunne navigere blindt med den AIS infoen på appen så var ikke det meningen i det hele tatt.

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Har et samsung note nettbrett som jeg har tenkt litt på å laste ned kart på , men jeg opplever når jeg har det med på båt tur at det tar veldig lang tid å lade opp og når jeg er på Internett og ellers bruker det bruker det mer strøm enn jeg klarer å lade. Hva salgs lader bruker dere når dere er på tur ?eller har dere ikke dette problemet ?

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror jeg hadde valgt den som er utprøvd og som virker, Belkin. Tror de selges på CO om jeg ikke husker feil.

 

Har opplevd det samme problemet med iPad, men ikke med Samsungbrett. Brukt kvalitets/originalkabler begge ganger så det er pluggen som er den mest åpenbare kandidaten for problemet.

----

 

Teoretisk kan vel et brett kanskje klare å bruke mer enn den klarer å lade uansett kanskje, så det er ikke sikkert det er en løsning på problemet. Full lysstyrke,( 3-4g), GPS osv på samtidig krever mye strøm. Opplever det samme på telefonen av og til når alt er på samtidig, Sony Z1, og den skal lades vha 12V i bil med 2A plugg.

 

Og hvis det er en sånn dobbelplugg og to enheter er koblet til så går det ikke.

----

 

Locus har en del oppsjoner innebygd for å spare strøm. Blant annet kan en få den til å slå av GPS automatisk når programmet ikke er i front pluss en del andre oppsjoner som langt på vei løser problemet. En del navigasjonsapper for bil har også slike funksjoner.

 

Litt rart det ikke er standard med strømsparingingsfunksjoner på navigasjonsapper for bruk på sjøen. Saktegående båter trenger jo ikke nødvendigvis å glane på skjerm med 4000 lux hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...