Pequod Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Har gode erfaringer med Navida. Når jeg var i Sverige i sommer gikk jeg over til Eniros På Sjøen. Og ettersom jeg ikke hadde/har lastet ned kartene, gikk jeg over til en noe eldre oppfinnelse som heter papirkart når jeg mistet Telenor-dekninga... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Papirkart? Aldri hørt om ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Dynamisk kart = når du zoomer oppdaterer kartet seg med dybder og størrelse på dybdetall Scannede papirkart = når du zoomer er det som om du holder et papirkart foran deg og varierer avstanden mellom øynene dine og kartet Nå er det ikke sånn at et rasterkart alltid er scannet. Det var det kanskje engang. Det er et elektronisk kart i rasterformat. Og det virker lik vektorkart slik at når du "zoomer" ut over gitte grenser, så lastes det opp et kart i en annen målestokk. Av nettbrettkartpakker synes jeg iSailor er langt framme. I siste versjon er det opplysninger om nesten alt. Kartbakgrunn, horisontalt datum, vertikale datum på de forskjellige steder, projeksjon, fyrsektorer, seilingshøyder. Alt er der. Og så er det gratis oppdatering av kartene to-tre ganger i året. Og så er det sånn at alle kart over norsk farvann, med få unntak, kommer fra samme sted. Statens kartverk sjø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 4.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2014 Tusen takk :-) 1. Koble til wifi. 2. Last ned appen, og ¨åpne denne 3. Trykk på skiftnøkket/innstilling -> innstillinger etc ->nedlasting og lagring 4. Huk av for kun wifi og kun synlige kartblad og lagre på sd-kort 5. Gå ut av menyen. 6. Trykk på "kart" symbol til venstre -> bakgrunnskart -> velg sjøkart 7. Gå ut av menyen 8. Finn ønsket kartområde og zoom inn/ut. 9. Trykk "kart" symbol -> kartbladfunksjoner -> Last ned synlig område - velg ønsket zoomniva Maks 10.000 kartblad pr døgn. Tips. Lek litt med appen på land og gjør deg kjent med denne før du drar ut i båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Nå er det ikke sånn at et rasterkart alltid er scannet. Det var det kanskje engang. Det er et elektronisk kart i rasterformat. Og det virker lik vektorkart slik at når du "zoomer" ut over gitte grenser, så lastes det opp et kart i en annen målestokk. Om jeg ikke tar feil så er det 9 zoomnivåer i Locus, hvor hvert nivå tilfører ny informasjon, sånn ca. En god ting med Locus er at en selv kan velge zoomnivå på nedlastning. I praksis betyr det at jeg laster ned få zoomnivå på større overseilinger hvor det er lite å "se på", men har alle zoomnivå hvor det trengs. Det sparer mye plass og datatrafikk. Er en online så er det jo ikke så mye å tenke på. Det som savnes i Locus er selvsagt muligheten til å kjøpe hele kartområder så kunne en slippe nedlastning. Men i praksis, hva blir forskjellen på såkalte vektorkart og rastekart når et rastekart i dag har 9 zoomnivå med ulik informasjon? Hva kan man gjøre i en app med vektorkart som en ikke kan i "dynamiske" rastekart? Har også brukt Navionics en del, og det er kanskje såkalte vektorkart? Jeg kan ikke påstå at jeg merker noen praktisk forskjell i bruk...? Men når sant skal sies så er jeg svært lite komfortabel med Navionics kartene da de ikke ligner på ordentlige kart og er overstrødd med, i mine øyne, symboler på skvalpeskjær. I stressa situasjoner hvor jeg er avhengig av god informasjon fort ryker Navionics ut på flekken og jeg ender med en app som viser disse såkalte rastekartene hvor ting ser normale ut. Men som planleggingsverktøy er Navionics veldig enkelt og greit så lenge en ikke bruker autorutefunksjonen, den er rene tullebukken :-) Men hovedspørsmålet, hva kan en gjøre i vektorkart som en ikke kan i rastekart, rent praktisk når man skal planlegge og gå en rute? Hvilken informasjon får/mister man i de ulike systemene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Det hjelper fint lite å "zoome" 9 ganger dersom det ikke er data der. Å gå inn på havnekart målestokk i et overseilingskart er risikosport. Hva en får ut av vektorkart? Dette bl. a. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Det hjelper fint lite å "zoome" 9 ganger dersom det ikke er data der. Å gå inn på havnekart målestokk i et overseilingskart er risikosport. Sitter ikke med padda her, men ja, det er nye data på hvert zoomlag, selvsagt. Skjønner at det er en prinsippiell forskjell på hvordan det er bygd opp men er det noe annet, rent konkret og praktisk nyttig for den vanlige navigatør? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Fra sjøkartet på Gulesider.no, mangler det noen info i dette kartet? Bonus: Modesty :-) Har ikke helt kontroll på toskjermløsningen på jobb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Fra sjøkartet på Gulesider.no, mangler det noen info i dette kartet? Ja, infoen jeg la ut. Karakteristikken på løkta og vertikalt datum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Ah, den ser jeg ja. Opencpn, ellerhvadetnåheter, har fyrsoner. Betyr det at det er vektorkart? Men sånn ellers, for dagseilas osv så er vel egentlig selve kartene og informasjonen i kartene, det rent visuelle, det samme sånn ca om det er vektor eller "dynamisk rastekart"...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Det er bare det at... I papirkartet ser det slik ut: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Locus Dvs at fyrsektorene er noe man mister... ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oslolosen Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 (redigert) Locus Dvs at fyrsektorene er noe man mister... ikke bra. Det er bare dersom man bruker Eniro-kart i Locus, og det gjør man vel ikke? Skru på Statkart sitt sjøkart: Hadde ikke tablet for hånden, så bildet er fra mobilen. Derav dårlig oppløsning og menylinjer. Redigert 5.November.2014 av oslolosen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stigbred Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Har plan 2 nav , den virker meget bra med kurs opp og greier. Egentlig samme kartbilde som C-map max Hei, jeg har Navionic og er ikke helt fornøyd men sikkert pga at jeg ikke er vant til å bruke det. Liker at kurs er opp, hva heter dette i Playstore ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stigbred Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Har plan 2 nav , den virker meget bra med kurs opp og greier. Egentlig samme kartbilde som C-map max Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Det er bare dersom man bruker Eniro-kart i Locus, og det gjør man vel ikke? Skru på Statkart sitt sjøkart: Hadde ikke tablet for hånden, så bildet er fra mobilen. Derav dårlig oppløsning og menylinjer. Jau, men da er vi i båtsportkart med lupe modus... Dog er det selvsagt bare ett, eh to, tastetrykk å bytte mellom ulike kart i locus, noen velger jo å binde seg til en karttype ;-). Så ja, det vil jo fungere greit for å sjekke fyrsektorer. Fikk forresten laste ned vektorkart for no, sve og dnm gratis, men det var kun landkart..:-/. Mye å lære seg i Locus, er vanvittig mange funksjoner og konfigurasjonsmuligheter. Noen som vet hvor en får kjøpt vektorkart for sjøen, online? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Det hjelper fint lite å "zoome" 9 ganger dersom det ikke er data der. Å gå inn på havnekart målestokk i et overseilingskart er risikosport. Hva en får ut av vektorkart? Dette bl. a. Sjekket i Locus, 14 zoomnivå med ulike data. Hvilken tillegsinfo en får avhenger vel mye av appen? I Locus kan jeg legge overlay med strøm, bølgehøyder/retning, vindstyrke/retning, temperatur, luftrykk og gudene vet hva. Og dashboard i tillegg med all mulig info. Men de helsikes fyrsektorene var ei øm tå... ;-) selv om de bare er to trykk unna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Statkart vs Eniro i Sverige, med fyrsektorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alf-inge Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 (redigert) Seilte Nesna-Tromsø tilnærmet non-stop for et par uker siden, en strekning på 355 nm. Med oss hadde vi to identiske nettbrett, det ene med Navionics, det andre med SeaPilot. Med vinter og mørketid fikk vi jo rikelig med nattseiling. SeaPilot ble den foretrukne appen når fyrlyktene begynte å blinke. Navionics har muligens et mer brukervennlig grensesnitt, og ble foretrukket på dagtid. Det ga god oversikt, og tilstrekkelig med detaljer når man zoomet inn. SeaPilot var litt mer rotete i kartbildet, muligens fordi jeg økte skriftstørrelsen her. Men det var fortsatt rimelig greit å bruke. Etter mørkets frembrudd fant jeg Navionics-appen vanskelig å bruke. Zoomet man ut for å se hva som befant seg på andre siden av fjorden eller i andre enden av sundet, forsvant lyktene. Man måtte zoome ganske langt inn før lyktene dukket opp i kartet, så langt inn at det ble vanskelig å finne kryssende sektorer. Kun de største fyrene var synlig i oversiktsmodus, og det var ikke tilstrekkelig for der vi seilte. SeaPilot på den andre siden ga god oversikt over lyktene, også når man zoomet litt ut for å få oversikt. Dermed ble det mulig å finne kryssende lyktesektorer. Dette er kritisk for nattseiling, dersom man ikke har papirkart for oversiktsbilde. Jeg synes også at SeaPilots nattvisning var bedre enn Navionics (mørkere, men godt lesbar). i tillegg er det en "dusk-visning" som er bra før det blir skikkelig mørkt. Jeg må legge til at jeg er ikke veldig kjent med noen av disse appene, så det kan hende jeg har gått glipp av noen innstillinger som ville gi en annen opplevelse. Redigert 17.Februar.2017 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Har Raymarin c120 kartplotter med helt nye Navionics kart og SeaPilot på mobilen Samsung S7 som reserveløsning. SeaPilot sine kart er jo mye bedre en Navionics sine kart særlig når en kommer lit utenfor hovedleden og ønsker detaljer i urent farvann. Har derfor bestemt meg for å kjøpe meg et 12" nettbrett jeg kan kjøre SesPilot på da telefonen har for liten skjerm. Så får heller Raymarin c120 gjøre nytten som radar og ekkolodd. Noen som har egnet nettbrett og anbefale? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 17.Februar.2017 Del på Facebook Svart 17.Februar.2017 Seapilot (med internett AIS) har forresten kommet med autoroute nå. Sitter og sjekker den på nettbrettet nå (Xperia Tablet Z2). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 (redigert) Da har jeg kjøpt meg en Samsung 10" nettbrett og installert SeaPilot på det. Fungerer aldeles utmerket. Eneste jeg stusser lit på er denne internett AIS visningen den viser jo ikke alle båtene. Redigert 23.Februar.2017 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Har samme opplegget men har dere festet brettet eller ligger det å flyter rundt? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 Hvis du ser på videoen på linken, så er mitt festet på en nettbrettholder. Selve kartplotteren bruker jeg bare radardelen på, ikke noen vits i å oppgradere kartbrikke på denne da kartene på nettbrettet får oppdateringer jevnlig. http://www.fairlinephantom.no/2017/01/03/det-gar-mot-lysere-tider/ . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Svart 23.Februar.2017 Del på Facebook Svart 23.Februar.2017 En sånn sugekopp sak? Tror den vil stikke mye ut her. Har lik dash som her men ekkelodd på siden og ikke midt i Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.