Jump to content

Kartplotter på Android nettbrett, Navionics? Alternativer?


roaardal

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt meg en Samsung 10" nettbrett og installert SeaPilot på det. Fungerer aldeles utmerket. Eneste jeg stusser lit på er denne internett AIS visningen den viser jo ikke alle båtene.

 

Du kan ikke stole på AIS-visningen over internett.

 

Jeg har selv transponder om bord, så jeg har sammenlignet Internett-AIS (MT) med transpondern.

På MT ligger det iblant kvar ais-targets flere timer etter att båten var på den posisjonen....(for att det var den siste posisjonen som den landbaserte AIS-mottageren grejjet å fange opp !, alternativt så kan det komme en båt med AIS'n påslagen men ingen landstasjon,

grejjer o fange opp signalen.

 

skall du kunne stole på "internett-ais" da må du ha landbaserede mottagerstasjoner som dekker hele området+ att de kontinuerlig streamer

denne dataen.....typ VTS....innseiling til havner, men tror att de fleste sånne systemer er 'lukket' !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En sånn sugekopp sak? Tror den vil stikke mye ut her. 

Har lik dash som her men ekkelodd på siden og ikke midt I

 

Det finnes mange utgaver av slike med sugekopp. Jeg bruker en slik på flyen til min TAB. Kan festes de fleste steder:

 

bilde

https://www.multicom.no/micromobile-universal-tablet-holder-with/cat-p/c/p6104569

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Till Bårdp

Detta kan ha flera förklaringar. Marine Traffics AIS information fås från privata mottagare, om man klickar på lager på deras sida får man fram var mottagarstationerna ligger och om de är i drift. Jag är själv en sådan mottagare på Onsalalandet söder om Göteborg. Datan från Marine Traffic och sista positionen från en båt sparas länge. SeaPilot får sin AIS information från Svenska Sjöfartsverkets mottagningsstationer samma som sjöräddningen får och en position som inte uppdateras släcks snabbare, vet inte tiden. Antar att informationen till SeaPilot från andra länder sker på samma sätt. Ett exempel just nu, haveristen Tide Carrier finns med på Marine Traffic, just nu 1,5 timma gammal signal, finns inte med på SeaPilot, men båtar runt omkring som uppdaterats finns med både i Seapilot och Marine Traffic. Säkrast i närområdet borde vara en egen mottagare.

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så ikke denne tråden tidligere.. Men impulskontrollen har skaffet oss en seilbåt, og planen er å seile den hjem (ifra Oslo) til Kristiansand, neste helg... (?)

Har nettbrett og sprutsikker mobil, så satser på at Europe/ Navionics er ok, var iallefall det jeg plutselig kjøpte til mobilen. Men; jeg greier ikke å finne frem til de ledmerkene (som jeg ikke er så veldig glad i, alt var mye bedre før (rØd = sØr og Øst, svart er nord og vest... disse funket om du hadde kompass ombord og ikke visste noe annet... liksom, nå må du vite hvilken fjord du er i og hvilken retning ledmerkingen er tenkt..). Så, ledmerking på navionics? noen som har funnet dette (på navionics)?

 

(litt reisefeber allerede nå... Litt ukjent 26' båt (som virker ca ok), settes på vannet kl 10 fredag, få opp mast og så hjem.... (?) Utrolig mye som kan bli plundrete i det opplegget...).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

sandman1 skrev for 7 timer siden:

Har nettbrett og sprutsikker mobil, så satser på at Europe/ Navionics er ok, var iallefall det jeg plutselig kjøpte til mobilen. Men; jeg greier ikke å finne frem til de ledmerkene (som jeg ikke er så veldig glad i, alt var mye bedre før (rØd = sØr og Øst, svart er nord og vest... disse funket om du hadde kompass ombord og ikke visste noe annet... liksom, nå må du vite hvilken fjord du er i og hvilken retning ledmerkingen er tenkt..). Så, ledmerking på navionics? noen som har funnet dette (på navionics)?

 

Mener å huske at du må zoome ganske langt inn på Navionics før du ser sjømerkene. Det gjelder iallefall for lykter som er nødvendig for nattseilas. Dette er i mine øyne viktigste grunn til å velge noe annet enn Navionics.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har du androide så kan du legge inn Opencpn og cm93 2011 kart. Gratis kart over hele verden og veldig god funksjonalitet. Kartene har også "anbefalt rute", ledestriper, men tror ikke det står grader på de...

 

Store fordelen med Opencpn er, syns jeg, at du kan skreddersy kartene til den visningen du ønsker, den er på alle plattformer (ikke ios da man, de er jo små) så du kan ha Opencpn på pc, lage ruter og overføre til telefon/brett osv. Også mange kjekke og spennende tillegg. 

 

Om du vil ha det enklest mulig er Navionics et godt valg, selv liker jeg ikke kartene noe særlig. Om du er "old school" og egentlig liker utseendet på papirkart best syns jeg "gule sider på sjøen" sin app har kart som er lette å lese. I betalversjonen kan du lagre kartene for offline bruk. 

--

 

Link to post
Share on other sites

cm93 2011 kart er utgått materiale når det gjelder navigasjonsmerker og kart mye har dukket opp siden den tid
Halve kysten har snart fått nye merker mye er byttet ut med nytt
Legger du opp en rute i navonics så trenger du ikke ha som på x antall nm da følger du streken og zomer inn til et nivå der du seilingsmerker og fyrlykter og er du i åpen hav spiller det liten rolle da trenger du bare et kompass og  kart for å se sånn ca hvor du er er du tett på kysten så bruker mann et zoomnivå så en ser de eventuelle farene som skulle dukke opp
 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Bruker autorouting i Navionics en del på nettbrettet i ferien. Men synes den funksjonen har blitt mye dårligere i år. Nå lager den merkelige omveier på rette strekninger. Se bildet under for et typisk eksempel. Noe som jeg ikke har opplevd før. Andre som opplever noe lignende?:confused:

 

received_457985119147004.jpeg

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 50 minutter siden:

Bruker autorouting i Navionics en del på nettbrettet i ferien. Men synes den funksjonen har blitt mye dårligere i år. Nå lager den merkelige omveier på rette strekninger. Se bildet under for et typisk eksempel. Noe som jeg ikke har opplevd før. Andre som opplever noe lignende?


Kom en oppdatering av Autorouting i juni. Du finner info hvis du går til Inbox i app-en. Du kan justere «shoreline distance» i «Boat settings», dette vil påvirke hvordan ruta blir lagt opp.


 

315888BC-7A2A-4F55-AD54-91AEC972D8D5.jpeg.eba8df001f9ad63a2a1f135e84548ba0.jpeg
 


 

FA823FF7-E23B-42BC-B459-D05525DC3A79.jpeg.024565a7413ec795d3b84e1aedacf4d5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 3 timer siden:

Men du vet du kan korrigere på autoroutingen hvis noe ser rart ut og så lager den en ny rute?

Det har jeg ikke fått med meg. Hvordan gjør jeg det?

Landcrab skrev for 2 timer siden:


Kom en oppdatering av Autorouting i juni. Du finner info hvis du går til Inbox i app-en. Du kan justere «shoreline distance» i «Boat settings», dette vil påvirke hvordan ruta blir lagt opp.

 

Sjekket innstillingen, den stod på normal. Burde ikke det være ok? Har endret den til near, eller blir det feil?

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 18 timer siden:

Sjekket innstillingen, den stod på normal. Burde ikke det være ok? Har endret den til near, eller blir det feil?


Det er dine egne preferanser som styrer dette da, så det er ikke noe rett eller galt her. Du ser forskjellen hvis du lager en kort autorute fra kreppa forbi der skjæret som du viste i innlegget over. Har du på «Normal» så lager den en større omvei rundt skjæret der, har du på near så blir ruta mer rett forbi skjæret. Jeg synes «Near» er mer opp mot hva jeg ville gått. Hva som er riktig er det kapteinen som avgjør. Uansett så må du gå over ruta og sjekke hele veien før du starter turen. 
 

Har knota litt med det samme etter oppdateringen som kom i sommer. Har egentlig ikke helt bestemt meg for hva jeg liker best, synes den har kommet med mye rare ruteforslag, så jeg har stort sett lagt opp rutene helt manuelt nå siste mnd.

Link to post
Share on other sites

Landcrab skrev On 23.7.2022 at 12.30:


Det er dine egne preferanser som styrer dette da, så det er ikke noe rett eller galt her. Du ser forskjellen hvis du lager en kort autorute fra kreppa forbi der skjæret som du viste i innlegget over. Har du på «Normal» så lager den en større omvei rundt skjæret der, har du på near så blir ruta mer rett forbi skjæret. Jeg synes «Near» er mer opp mot hva jeg ville gått. Hva som er riktig er det kapteinen som avgjør. Uansett så må du gå over ruta og sjekke hele veien før du starter turen. 
 

Har knota litt med det samme etter oppdateringen som kom i sommer. Har egentlig ikke helt bestemt meg for hva jeg liker best, synes den har kommet med mye rare ruteforslag, så jeg har stort sett lagt opp rutene helt manuelt nå siste mnd.

Takk for svar. Jeg endret innstillingen til near, og det så mye bedre ut. Ihvertfall greit nok foreløpig. Prøvde meg på å peke på ruten for å endre også, men da ble det mye rart. Lignet litt for mye på løsningen som Google og 1881 har. Ledstreken  endret seg i hytt og pine. Og måtte gjøre mange korrigeringer før det ble bra. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...