Jump to content

Kartplotter på Android nettbrett, Navionics? Alternativer?


roaardal

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt ny båt, uten kartplotter, kun med et ekkolodd. Har egentlig bestemt meg for å ikke bruke flere tusen kroner på en plotter, men istedet bruke nettbrett.

 

Min forrige båt hadde plotter, så har bare prøvd navionics litt for gøy innimellom.

 

Vet dere om alle disse appene har innstilling for nattkjøring? Dvs. mørk skjerm som ikke blender. Har ikke funnet noe sånn innstilling på navionics hvertfall, men mulig jeg ikke har lett godt nok?

 

Hvordan er dette på de andre appene? Noen som vet?

 

Kaptein Thomas :-)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er ikke dette kun scannede båtsportkart? Da kan det ikke måle seg med Navionics, som jeg bruker, som er helt dynamisk ved zoom. De koster jo litt, men er verd det.

Fortsatt fulle av de prikkene som ser ut som skvalpeskjær, eller er de vekke nå? Gjør i praksis kartene ubrukelige.

 

Er så olschool at jeg langt på vei foretrekker statskartene/eniro, som man er vant med fra papir.

 

Har aldri opplevd scannede og udynamiske kart i noen app som jeg har prøvd...

Link to post
Share on other sites

Norgeskart er den suverene navigasjons-app, og er gratis. Helt gratis. Det finnes ikke bedre navigasjons-app :thumbsup:

Det klart at vi alle har forskjellig standard. Men dette oppfatter jeg som laaangt unna suverent. Skannede sjøkart blir heller ikke her noe suksess. Dette er like bra/dårlig som NaVida (som også er gratis). Ta heller en titt på Eniros "På Sjøen". Her funker zoomen bedre også. -og den er gratis. Du får også med Sverige "på kjøpet".

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvordan man laster ned kart på norgeskart appen?

 

 

1. Koble til wifi.

2. Last ned appen, og ¨åpne denne

3. Trykk på skiftnøkket/innstilling -> innstillinger etc ->nedlasting og lagring

4. Huk av for kun wifi og kun synlige kartblad og lagre på sd-kort

5. Gå ut av menyen.

6. Trykk på "kart" symbol til venstre -> bakgrunnskart -> velg sjøkart

7. Gå ut av menyen

8. Finn ønsket kartområde og zoom inn/ut.

9. Trykk "kart" symbol -> kartbladfunksjoner -> Last ned synlig område - velg ønsket zoomniva Maks 10.000 kartblad pr døgn.

 

Tips. Lek litt med appen på land og gjør deg kjent med denne før du drar ut i båt.

Link to post
Share on other sites

Det klart at vi alle har forskjellig standard. Men dette oppfatter jeg som laaangt unna suverent. Skannede sjøkart blir heller ikke her noe suksess. Dette er like bra/dårlig som NaVida (som også er gratis). Ta heller en titt på Eniros "På Sjøen". Her funker zoomen bedre også. -og den er gratis. Du får også med Sverige "på kjøpet".

 

Eniro og Navida: Selve appen er gratis og laste ned. Detaljerte sjøkart koster dollar. Samme med Navionics og en mengde andre navigasjonsapper.

 

Norgeskart appen og all kartdata (for Norge) er pr. i dag gratis. Og har ingen skjulte kostnader.

 

Selv kan jeg ikke fordra f.eks bluemap kartene, Og foretrekker kartene fra Statens kartverk. Hvilket kun Norgeskart appen kan gi meg.

Link to post
Share on other sites

Norgeskart har jeg brukt et par år på Android tlf. Norgeskart har gode og detaljerte sjøkart, både dynamiske og scannede papirkart. :smiley: Man må enten være på nett for å få kartene mens man er på sjøen eller man kan laste ned kartene på forhånd helt gratis, men disse varer kun 2 uker før man må laste de inn på nytt.

 

Jeg prøvde Norgeskart på Ipad Air men der gikk det alt for tregt. Hvorfor det gikk så tregt og låste seg på Ipaden vet jeg ikke. Flere omtaler har den samme erfaringen med Norgeskart på Ipad.

 

Navionics Europa har jeg også brukt et par år på Android tlf. Her ligger kartet offline på telefonen, noe som gjør at jeg kan bruke kartet selv uten internett dekning og det går mye raskere. Venter nå på at Navionics appen dukker opp i Google Play og App Store så jeg kan installere Navionics Boating som har sonar charts.

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Eniro og Navida: Selve appen er gratis og laste ned. Detaljerte sjøkart koster dollar. Samme med Navionics og en mengde andre navigasjonsapper.

 

Norgeskart appen og all kartdata (for Norge) er pr. i dag gratis. Og har ingen skjulte kostnader.

 

Selv kan jeg ikke fordra f.eks bluemap kartene, Og foretrekker kartene fra Statens kartverk. Hvilket kun Norgeskart appen kan gi meg.

 

Det ser ut til å være forskjellig policy og funksjonaliteter for Norgeskart-appen på Android og iOS.

Jeg bruker iOS, og der er situasjonen slik:
NaVida bruker rasterkart (gratis). Dersom en ønsker vektorkart, koster dette kr 28.
Eniro bruker vektorkart. Online-kart er gratis, men man kan betale kr 119 for offline-kart, ruter og annen funksjonalitet.
Så vidt jeg kan se, har ikke iOS-versjonen av Norgeskart muligheter for nedlasting av kart.

Selv kan jeg ikke fordra f.eks bluemap kartene, Og foretrekker kartene fra Statens kartverk. Hvilket kun Norgeskart appen kan gi meg.

 

Gratis-appene Eniro, NaVida og Norgeskart bruker samme kartkilde: Statens Kartverk, Sjø. Forskjellen ligger i at Eniro benytter vektorkart.
På samme måte som du ikke kan fordra Garmins BlueChart, kan ikke jeg fordra kornete, rasterkart med ymse flekker som bidrar til å forvirre. Jeg foretrekker vektorkart; -eller aller helst et papirkart.
Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Pinkvin: Henger ikke med. Norgeskart-appen er jo slik som kjeros sier, dvs den har scannede kart uten dybde, eller misforstår jeg deg? :-) NaVida er helt lik. Også en app.

Skjønner ikke hva du mener. Har appen her og innholdet endrer seg når man zoomer, selvfølgelig. Har aldri vært borti noe annet i noen apper. NaVida har jeg dog ikke prøvd, men mye annet.

 

Kjapt å laste ned og teste selv..

Link to post
Share on other sites

Mulligan - beklager ordbruken. Det var et mislykket forsøk på å forklare et begrep - vektor - litt mer folkelig.

 

Joda, Pinkvin, men det er STOR forskjell på raster og vektor. Har ingenting med app.teknologi å gjøre. Det er det samme i de gamle pc-baserte løsningene. Så det er ikke selve appen, men hvordan du kan gå inn og ut i kartet. Er det skannet, som Norgeskart, vil du ikke kunne drille ned til noe mer enn det du ser hele tiden.....dette er godt forklart i de andre innleggene.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dynamisk kart = når du zoomer oppdaterer kartet seg med dybder og størrelse på dybdetall

Scannede papirkart = når du zoomer er det som om du holder et papirkart foran deg og varierer avstanden mellom øynene dine og kartet

Noe sånt har jeg aldri sett. Må vel være noe gamle greier for hjemmemekk, eller?
Link to post
Share on other sites

Eller rett og slett denne fra Kartverket

 

Raster: http://www.statkart.no/Kart/Kartdata/Rasterkart/

Vektor: http://www.statkart.no/Kart/Kartdata/Vektorkart/

 

Om dette er i en android/ios-app eller på en pc er helt uinteressant rent funksjonelt. Det er bare ulike devicer for å vise disse kartene.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok. Jeg var på Skjærhalden, har topografisk kart pluss dybdetata. Da endrer alt seg når jeg zoomer. Men det er tydeligvis ikke sånn over alt, og som dere sier så er det bare et bilde når jeg setter bakgrunnskartet til sjøkart. Nå må jeg sjekke Eniro..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eniro på sjøn, gule sider på sjøen, locus, osv ser ut som ordentlige kart og endrer innhold ved zooming. Ja selv RS appen... men norgeskartet med sjøkart ser ut som et bilde ja, ikke noe særlig men bedre enn båtsportkart og lupe :-)

Link to post
Share on other sites

Eniro på sjøn, gule sider på sjøen, locus, osv ser ut som ordentlige kart og endrer innhold ved zooming. Ja selv RS appen... men norgeskartet med sjøkart ser ut som et bilde ja, ikke noe særlig men bedre enn båtsportkart og lupe :-)

 

Enig med deg!

Likevel er det noen som finner rasterkart suverent og mener at det ikke finnes bedre navigasjonsapper enn Norgeskart. Det er tydelig at vi har ulike standarder og preferanser. -og det er kanskje like greit?!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...