Jump to content

Hvordan konservere sjøvannskjølt Yanmar?


tekniker3

Recommended Posts

Jeg har en YANMAR dieselmotor med sjøvannskjøling. For 25 år siden ble den preservert på følgende måte før den ble overlatt til seg selv:

 

1.Dysene ble demontert, det ble helt motorolje i sylindrene, motoren ble skrudd rundt slik at sylinderveggene fikk olje. Dysene ble satt inn igjen og skrudd til for hånd.

 

2.Det ble fylt glykol på kjølevannsdelen, innsugkranen i bunnen av båten skrudd igjen, og glykol ble fylt opp til topps.

 

Motoren sto slik i 25år ubrukt, og startet fint etterpå.

 

Nå skal imidlertid ikke motoren stå så lenge i ro, men om vinteren settes båten i opplag på land. Denne preserveringen med olje og glykol ble gjort i år også, men den er omstendig med altfor mye skruing, pakningen ble ødelagt ved termostatene og malingen

skrapes opp.

 

Jeg mener motoren skal få stå som den er, og ødelegges med å skrus på hvert år!

 

Mitt forslag til preservering er følgende når båten står over vannet:

 

1.Tappe ut kjølevann fra motoren før lagring, det er en ventil for dette på motoren

2. Rotere motoren manuelt noen turn hver måned.

 

Det jeg lurer på istedenfor 3 er om motoren bør startes å la den gå 30sekund hver måned. Da vil den jo smøres opp litt.

 

Temperaturen om vinteren kan variere mellom 0 grader og -15 grader, så kanskje ikke så lurt å starte motoren da olja er veldig tykk da.

 

Et annet spørsmål er om motoren i det hele tatt trenger å preserveres for å stå 7 månder på land.

 

Skal prøve å få lagt inn strøm med tiden i sjøhuset, da kan jeg ha et 150W varme element i mottorommet, og så bare snu motoren manuelt noen turn med den manuelle start håndtaket hver måned.

 

Og så lurte jeg på en ting: Til disse Yanmnar motorene, finnes det matchende Touch up paint å få kjøpt? Er et par rustflekker og riper på motoren, det er helt uakseptabelt, på min motor skal det ikke være en rustflekk :giggle: Fikk tak i noe "Arcanol" sølvgrå rustmaling, denne var imidlertid litt lysere i farge men ok som grunning.

 

Bruker en sånn liten kunstnerpensel, skraper vekk rust med et lite huggjern og så går jeg over for å få stoppet rusten. Virker bra!

 

Synspunkter på preserveringen? Vil ha så enkelt båthold som mulig, og mener det er galskap å skru ihjel motoren :confused:

 

 

 

 

Link to post

En dieselmotor tåler fint å stå en vinter uten at man roterer eller fyller olje i sylindrene. Oppstart gjør den bare vondt verre, unødig slitasje på en kald motor.

 

Kjølesystemet ville jeg ha kjørt gjennom med ferskvann først for å få vekk alt salt, deretter kjørt gjennom med vann og ca en tredjedel frostvæske for korrosjonsbeskyttelse. Tapp gjerne ned motoren etterpå, da er det i alle fall frostvæske i de skvettene som måtte ligge igjen inni motoren. Frostvæsken er ikke 100% nødvendig om du tapper ned, men rust i kjølekanalene begrenses litt.

 

Flekklakk til Yanmar får du vel i de fleste båtutstyrsbutikker, til og med Jula har dette i hyllene sine.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Dette er solide motorer, ta båten på land koble til glykolblanding til vanninntaket og kjør motoren til du får kjølevann ut (vet ikke om termostaten er fjernet på denne, er den ikke så ta den ut. på den Yanmar 33hk jag hadde var dette gjort) .. Da har du glykol i hele kretsen, beskytter mot frost og rust... Utover dette så hadde jeg skiftet olje og kjørt motoren litt.. Rotering av motor har lite for seg, og det er stort sett basert på gammel overtro.. Biler, båter står da fint i flere måneder og år uten denne øvelsen..

 

Dog skal en ikke kimse av troen til mennesker, den kan være sterk og da skader det ikke å følge troen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det var det jeg trodde, totalt overkill for 7mnd. Å demontere drivstoffrøret og dusene sliter på kobberpakningene.

 

Preserveringen min neste gang blir:

 

1.Tappe av sjøvann

2.Fylle evnt. På glykol med en slange til tops via sjøvannsuttaket til eksos manifolden (hvor saltvann og eksos blandes)

 

Da blir det bare en slangeklemme som må byttes.

 

Og så monterer jeg en liten ovn på 150W med termostat, den trekker ut fuktighet og stopper rust i motor rommet.

 

Touch up paint i 100% matchende farge tror jeg ikke de har på Jula... link? :confused: Malingen må jo stemme 100 prosent så motoren ser ut som den kom fra fabrikk i går :yesnod:

Link to post

:thumbsup:

 

merkelig at biler ikke tar skade av kaldstart.

 

Denne er ok. les det om brennstoff systemet. er viktig ved vinterlagring.

3/4 l smo til 1 l diesel sier eldre manualer.

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0CGAQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.lady-helmsman.org%2Fdownload%2FKonservering.doc&ei=DzJaVMLIIdLXasOmgogL&usg=AFQjCNH-kNWxz8Qm1idv8fD9BWdhYn7Uzw&bvm=bv.78677474,d.d2s

 

Her er det noe fra jernbaneverket.

http://trv.jbv.no/tidligere-utgaver/Gammel%20versjon%20JD5xx%202002/Signal/552/Vedlegg/T5205C00.PDF

1.2.7 Vedlikehold ved lagring
Følgende rutine bør foretas hvis motoren skal settes ut av drift over lengre perioder:
1. Erstatt brennstoff med litt kalibreringsolje eller tilsvarende.
2. Tapp ut smøreoljen fra bunnpannen og fyll på med SHELL Ensis-20 olje eller tilsvarende.
3. Kjør motoren en liten stund, slik at Ensis-oljen fordeles rundt i smøresystemet og
kalibreringsoljen fordeles til brennstoffpumpen og brennstoffventilene.
4. Stand motoren og tapp ut Ensis-oljen fra bunnpannen. Når dette er gjort, må motoren ikke
tørnes før den gjøres klar til start igjen. La kalibreringsoljen forbli i brennstoffsystemet.
5. Bruk tape til å stenge av alle åpninger på motoren.
6. Fjern batteriene fra motoren. Polene smøres inn med vaseling før de settes bort. Batteriene
bør være fulladede.
7. Sett alle blanke deler utvendig inn med fett og også alle regulatoroverføringer.
8. Sett en merkelapp på motoren med tydelig angivelse av hva som er foretatt med motoren før
den ble tatt ut av drift.
Før motoren settes i drift igjen, bør den tørnes for hånden for å sikre at alle bevegelige deler
løper fritt.
NB! HUSK Å PÅFYLLE SMØREOLJE FØR MOTOREN STARTES.
Reserveaggregater bør kjøres minst 15 min. sammenhengende en gang hver måned.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Biler er ikke så ømfintlige for hverken kaldstart eller lengre tids lagring.. Om en bil startes i 20 kuldegrader, og rusler ett minutt eller to slik at den har -10 før man kjører avgårde så er det ok.. Dette kan en gjøre flere måneder i strekk år etter år uten at motoren tar nevneverdig skade.. En trenger heller ikke gjøre noe med bilbatteri som er montert i bil, der tåler det mye mer enn om det er i båt.. I bil kan det gjerne så uten å bli brukt i flere måneder uten bli ødelagt.. i båt derimot... der må det lades, stelles, vaskes, luftes, tørkes, motor tørnes og dreies... motoren må styrkes med hårene.. osv..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Står en sjøvannskjølt motor tørr vintern over vil oksygen slippe til og rusten herje villt.

Kjølesystemet bør være oppfyllt med frostvæske om vinteren.

Javel. Så tørt støpejern i tørr og kald luft blir hertja av rust?

 

Fysikkens lover er mao ute av spill i Yanmar motorer. Godt den har holdt i 30 år med rust herjende i den kalde og tørre motoren da ;-)

 

For å si det på en annen måte, det du sier er feil, rent fysisk. Men frostveske skader neppe.

 

Og det kan sikkert variere fra motor til motor hva som er best. Sjøvannskjølt 2gm er laget for å bli tappet tørr og det er hva yanmar anbefaler, også for vinteropplag. Står motoren i en båt hvor den fryser mellom hver gang så anbefales også nedtapping. Det er gjort på sekunder. To ventiler på styrbord side som tømmer topp og blokk for vann. Jeg løsner også på slangen ved impeller for sikkerhets skyld.

 

En motor tom for vann i kulda er en god ting.

Link to post

Jeg har en yanmar 2gm20, saltvannskjølt fra 2004.

 

Mellom sjøvannsinntaket og impellerpumpe har jeg montert vetus sjøvannsfilter. Ved vinterkonservering, fare for frost, kjører jeg motoren varm

-skrur den av

-stenger ventil på skjøvannsinntak

-skrur av lokket på sjøvannsfilter

-starter motoren og heller ferskvann i filtert

-etter en stund helles frostvæske i filteret.

-motoren stoppes.

Om båten skal ligge i opplag hele vinteren, så skrur du ut Zinkene og tar de av. Frostvæske er ikke bra sammen med Zink.

 

For de avanserte, så kan man montere en 3-veis stengeventil mellom filter og impellerpumpe. På den ene stussen setter du på en slange som du putter i en bøtte med vann og suger på den måten. Da har du gjerne bedre kontroll og mindre søl. Sa kan du lett ferskvannskjøre motoren gjennom sesongen også.

Link to post

Glykol på og skru av sinkanodene? Skru skru skru... Orker ikke!

 

Neste år blir det preservering med varme i motorrommet. Varme trekker ut fuktigheten og gjør luften tørr.

 

Hvis jeg gidder fyller jeg på glykol.

 

Synes omstendig preservering bare bør gjøres dersom den skal lagres flere år, ikke for 6mnd... eller tar jeg feil?

Link to post
Guest Avmønstret#

Pinkvin! En hver er salig i sin tro.

Vel, å blande salig tro med de fysiske lover er du ikke første eller sistemann til å gjøre. ;-)

 

Tørt støpejern i tørr og kald luft har ikke et rustproblem, det er fysikk. Elektrolysen minimal i kulda, det er fysikk. Kald luft er tørr, fysikk.

 

Så hva gjelder, fysiske lover eller noe som står på flaske-etiketten hos pusheren? ;-)

Link to post
Guest Avmønstret#

Pinkvin! En hver er salig i sin tro.

Vel, å blande salig tro med de fysiske lover er du ikke første eller sistemann til å gjøre. ;-)

 

Tørt støpejern i tørr og kald luft har ikke et rustproblem, det er fysikk. Elektrolysen minimal i kulda, det er fysikk. Kald luft er tørr, fysikk.

 

Så hva gjelder, fysiske lover eller noe som står på flaske-etiketten hos pusheren? ;-)

Link to post

Du sier kjøre med ferskvann. Det er ikke bare å bare. En løsning er å montere en splitter på slangen etter ventilen på sjøvannet. Så en ny ventil fra ferskvanntanken. Da kan jeg skru igjen saltvannsventilen, og åpne for ferskvann. Når motoren så kjører kjøler den med drikkevann. Alternativt kan jeg fylle på med glykol denne veien, en t kobling så ventil og slange opp over motoren til en trakt hvor en fyller på glykol. Med denne løsningen slipper jeg å skru i det hele tatt, ligger motoren på sjøen i opplag kan jeg kjøre ferskvann igjennom... neste problem, kan jeg bruke en T kobling i kobber, eller plast,

 

så trenger jeg en skru ventil av messing. Men det har vel en rørlegger...

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post

Ikke i kobber, men i messing. Finnes hos rørlegger eller båtutstyrsbutikk.

 

Penguin: Hvordan klarer du å oppnå tørt støpejern inni kjølekanalene? Sirkulerende varmluft? Om du klarer å tørke den ut er jeg helt enig i at rust ikke er et problem. Men normalen er at den står fuktig innvendig gjennom vinteren, og da ruster det mer enn om den hadde vært vannfylt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Avmønstret#

Ikke i kobber, men i messing. Finnes hos rørlegger eller båtutstyrsbutikk.

 

Penguin: Hvordan klarer du å oppnå tørt støpejern inni kjølekanalene? Sirkulerende varmluft? Om du klarer å tørke den ut er jeg helt enig i at rust ikke er et problem. Men normalen er at den står fuktig innvendig gjennom vinteren, og da ruster det mer enn om den hadde vært vannfylt.

Motoren har som sagt to ventiler og er laget for å tømme seg. Er jo en knøttemotor dette, ikke store mengder det er snakk om heller... Varmen fra blokka tørker nok opp det meste pluss noen mnd med tørr og kald vinterluft. Minusgrader er jo aller best men det ruster uansett ikke betydningsfullt i kulda når det også er tørt. Blir liggende litt vann i eksosen, men manualen sier at det ikke gjør noe da det er plass nok til å ekspandere der ved frost.

 

Jeg er ikke mot bruk av glykol, og mange motorer trenger det sikkert, men ikke alle.

Link to post

Er enig TMe her, rust liker jern, og en motor er av den typen vi snakker om her er en støpjernslegering, for at rust skal trives og kose seg så trenger den vann/fuktighet, og er det salt på maten så liker rusten seg ennå bedre.. Det som er bra for at rusten skal trives er oksygen.. Er det ikke osksygen så reduseres rusten dramatisk.. Ved å fylle opp sjøvannskretsen med glykol (helst uten eller med så lite oskygen i vannet som mulig, så vil en hemme rusten betraktelig)..

 

Så kan en selvsagt diskutere om hvorvidt det er fuktighet tilstede i motoren etter at den er tappet ned, at det tilkommer oksygen er det liten tvil om.. og oksygen får en fra luften.. I luften så er det også vann, i varierende grad (varierer med temperatur og atmosfæriske forhold). Selv om en kjører motoren i ferskvann så vil der være salt igjen..

 

Så jeg holder på min metode.. Som er ut med termostat om den finnes, koble av slangen til sjøvannspumpen og ned i en bøtte med glykolholdig vann (30-50% glykol) og kjør motoren til det kommer glykolholdig vann ut av eksos/vann avløp.. Når en får samme glykloblanding ut av eksosen som man forer inn på pumpen, da er man rimelig sikker på at det finnes glykol i hele kretsen (bør sjekkes at det ikke er noen by-pass som kjøler eksosen før eventuell termostat åpner).. Samme metode bruker jeg på sekundærkretsen/sjøvannskretsen på "ferskvannkjølte" motorer.. Enkelt og greit, av med to slangeklemmer og ned i bøtten med slangen, start og kjør, skru sammen og vent på våren.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er jo sink anoder inni kjølingen, og disse har jeg skiftet.

 

Neste gang installerer jeg en slik T kobling av messing og en skru ventil av messing. Slangen fra T koblingen kan faktisk gå helt opp gjennom dekket bak benken på dekk. Om jeg søler ferskvann eller glykol kan renner det da bare på sjøen.

 

Kobber er da fy fy, men messing eller rustfritt er greit for ventilen :-)

 

Da kan jeg pøse på med ferskvann fra dekk, og dette renner ned i motoren via trykk fra 1m vannsøyle.Vanntermostatene har et lite hull i seg, så vannet finner fram og luften slipper ut. Etterpå kan jeg jo fylle 50prosent glykol om jeg vil spandere det, eller bare tappe ut ferskvannet og la motoren stå tørr med litt varme. Burde bli bra!

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Her er en link til Marna der de skriver om vinterkonservering.

 

http://www.marna.no/Reparasjonstips/Vinterkonservering

 

Kanskje ikke helt i tråd med "pinkvin" sine teorier.

Øi, kall det for Yanmarteorier. Følger manualen jeg. Tipper de laget en så god motor med så god løsning på dette at de vet hva de driver med ;-)

 

Så kan jeg heller bruke tiden på å smøre skroget inn med marsvinkjerteltalg før vinteren, det blokkerer månestråler og dyssonans slik at stukatikken i gelcoaten ikke blir vertikalt opputert når det snør. Om man ikke gjør det så herjer dyssonansen vilt med gelcoatstukatikken, og det blir helt forferdelig.

 

Var kun motoren og akterstaget som var igjen av båten på opplagsplassen til en kar her sist vår.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...