Jump to content

Hvor lang levetid på en ny dieselmotor


walker

Recommended Posts

Har nå solgt min båt med en Volvo Tmd40b fra 1985. Slitesterk og god har den vært, uten noe form for tull i de nesten 3000 timene den har godt. Kan jeg forvente like lang levetid på en motor på 2-300 hk produsert etter årtusenskifte, eller er all elektronikk og besparelser på matriell for mye slik at levetid på en motor er betraktelig lavere nå?

Link to post

Med all elktronikk, sensorer m.m. som mange nye motorer nå har, vil det overraske meg mye om de holder i 30 år. Det mekaniske kan nok holde, men mye elektronikk og saltråk i kombinasjon vil mest sannsynlig føre til problemer over tid. Og hvis dette skjer etter 15-20 år finnes det neppe resevedeler eller kompetanse til å gjøre noe med det lenger. De gamle steinknuserne var greiere slik...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tja.. Hva skal en si... Det er mange parametre som spiller inn her.. Er mye elektronikk på nye motorer, men selve blokken er mye lik.. Der har produksjonen og materialene blitt bedre enn hva de var før.. Om en ser på bilmotorer fra 70-80 tallet og til idag, så holder de stort betydelig flere km enn tidlige.. Ser en på Ford, Opel, BMW motorer fra denne tiden med 100-200k på telleren, så måtte en peile bensin og fylle olje på bensinstasjoner.. I dag er er 100-200k noen ting på en bilmotor..

 

Jeg tror en ny moderne motor fint kan holde i 30år + ved rett bruk, installasjon og forebyggende vedlikehold.. Utfordringen kan bli å skaffe deler "EDC" og andre svarte bokser, innmaten i disse endrer seg raskt etter som elektronikk utviklingen går raskt..

 

Det var enklere før, da gikk det an å skru på "alt" på motorene, i dag er ikke dette like enkelt uten spesial kompetanse og verktøy.. Ser en på bensin verden, det var stifter, fordeler, coil og plugger, alt dette kunne enkelt sjekkes uten spesial verktøy.. forgasser likeså.. I dag krever dette helt annen kunnskap og verktøy..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei,

 

Her er jeg uenig. Med det antall VP D-serie motorer som finnes på markedet så vil det tvinge seg frem nye elektronikkløsninger, om det som finnes i dag ikke holder mål. Siste EVC system er f.eks enklere en tidligere modeller. Dette er elektronikk, som bør ligge på en brøkdel av det de gjør i dag. Om ikke VP gjør det vil det være andre aktører.

Link to post

Gårsdagen motorer ble bygd for å holde "evig", man brukte det man hadde av kunnskap for å nå det målet.

 

Dagens motorer, biler og alt annet for øvrig er bygd for å vare en gitt periode, slik at den må skiftes ut.

 

Det er jo med dagens teknologi vi kunne bygd "feilfritt", men ingen vil det...da tjener man jo ikke penger.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

.....................................

Det var enklere før, da gikk det an å skru på "alt" på motorene, i dag er ikke dette like enkelt uten spesial kompetanse og verktøy.. Ser en på bensin verden, det var stifter, fordeler, coil og plugger, alt dette kunne enkelt sjekkes uten spesial verktøy.. forgasser likeså.. I dag krever dette helt annen kunnskap og verktøy..

 

Det samme trodde jeg også, inntil jeg ble nødt til selv å skifte høytrykspumpe og injektorer på min relativt nye common rail 225 hk FNM diesel. Det gikk faktisk veldig greit uten noe spesialverktøy eller spesialkompetanse. Jeg har ellers god erfaring med å mekke på eldre bensinmotorer og nå har jeg mistet mye av respekten for moderne common rail. Men heldigvis har jeg ikke hatt feil på elektronikken (enda) . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Gårsdagen motorer ble bygd for å holde "evig", man brukte det man hadde av kunnskap for å nå det målet.

 

Dagens motorer, biler og alt annet for øvrig er bygd for å vare en gitt periode, slik at den må skiftes ut.

 

Det er jo med dagens teknologi vi kunne bygd "feilfritt", men ingen vil det...da tjener man jo ikke penger.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på at jeg deler den filosofien. Noen hevder at en bilmotor går i dass etter 200 000 km. De bilene jeg har hatt de senere årene har gått 300 000 km. Og det er ikke motorene som har sviktet når de har havnet på skroten for egen maskin. Den gangen jeg var relativt ung, på 60-tallet, var det nærmest en happening om en Folkevogn 1200 greide 100 000 km. Og om en clutch greide 60 000, var det enda mer merkverdig. Personlig tviler jeg ikke på at båtmotorer av kvalitet vil gå mer enn 5 000 timer og holde 30 år, så fremt servicen holdes i hevd. Jeg har en kompis som gjerne vil selge ny motor til Hulda. Men jeg vil ha en motor uten turbo, uten elektronikk og alskens mikk-makk på minimum 80 hk. Og som ikke bygger mer i lengden enn V8'ern. Da strander det. Og denne V8'ern er laget i 1985, tjente sitt liv i en pick up i USA. Før den havnet hos meg som 'objekt' for renovering. Og nå er den på vei i sitt liv nr. 2. For meg er det elektronikkstyringene som uroer. Der man har garanti for lagerhold begrenset til 10 år.

 

Personlig er 30 år egentlig hypotetisk, for om 30 år har jeg hoppet i penalet og dratt igjen lokket. Nokså sikkert.

Link to post

Og om 30 år er neppe dieselmotorer tillatt brukt uansett. Da kjøre vi sikkert elektrisk med brenselsceller eller noe sånn hele gjengen...

Og for 30-50 år siden mente mange at vi skulle fly med våre egne personlige fly idag og biler på veien var historie..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er kjølere og dårlig vedlikehold som tar knekken på maskiner. 5000 timer er lite i motorsammenheng. At lystbåtfolket stiller spørsmål om eit par tusen timer er god fisk forteller meir om hvor lista har havnet etter mange dårlige produksjoner av både motorer og maskinrom som ikkje oppfordrer til vedlikehold. Men snittet av båtmotorer kan holde mye lenger dersom foreskrevet vedlikehold følges.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Helt enig med flere over her. Vedlikehold med utskifting av div. "slitedeler" underveis er alfa omega.

Motorer av i dag er ikke dårligere enn tidligere, men som nevnt over hva med elektronikken.

Men det er da ikke sikkert at elektronikken kommer til å slå oss ut. Sikkert mange her inne som

har velfungerende båtelektronikk av satt alder. Være seg VHF, autopilot, varmeapp. etc.

Egne båtmotorer har gått ca 2600 timer og er ikke redd for å "bruke" disse skikkelig.

Hadde også tidligere en mercedes diesel som var trillet 627000 km før den ble solgt.

Ikke oljeforbruk, start på første alltid ??

Link to post

Nå må man ikke henge seg opp i at jeg skrev 5 000 timer. Det var bare for at det er der et av våre redningsselskaper skifter motorer, sånn cirka. Den gangen jeg jobbet hos CAT (proffmotorer) mener jeg det var hovedklassing etter 20 000 timer. Selv da var de ikke utslitt. Derfor er jeg heller ikke det minste nervøs for å kjøre min 1985 modell V8 fra GM.

Link to post

Jeg skjønner egentlig ikke all sytinga om elektronikk i motorer.

Elektroniske systemer er svært langlivede hvis de er ordentlig laget.

Og elektronikk er som regel lett å fikse.

Det er ingen vei utenom elektronikk og turbo hvis dagens, og morgendagens, krav til ytelse/vekt og forbruk/utslipp skal ivaretas.

Jeg vil mye heller stå med en 30 årgammel motor med defekt elektronikk enn en lignende med en bøyd råde.

Flere motorprodusenter har tatt høyde for dette ved at motoren går i "take-me-home" modus hvis elektronikken ryker.

Link to post

Nå var det vel nylig en tråd fra en som fikk trøbbel i Tanum fordi elektronikken tok kvelden og Volvo hadde null på lager/ikke lenger lagerstandard. Naturligvis er det bare ett tilfelle. Men det har vært en del andre innom her med elektronikktrøbbel. Og det trøbbelet der kan ikke jeg få. Og det at eldre motorer bruker så innmari mye mer drivstoff enn de som har elektronikk er trolig en myte som bunner i manglende kunnskap. Uansett er energi inn lik energi ut, minus tap i systemet. Så i sommer greide Huldas 1985 modell motor å dytte damen fremover med ned til 2,7 l/t v/5 knop. Som kun forteller hvor mye energi motoren brukte på jobben.

Link to post

... Uansett er energi inn lik energi ut, minus tap i systemet. Så i sommer greide Huldas 1985 modell motor å dytte damen fremover med ned til 2,7 l/t v/5 knop. Som kun forteller hvor mye energi motoren brukte på jobben.

 

Nyere dieselmotorer med elektronikk handler lite om forbruk, men desto mer om å tilfredsstille nye og strenge miljøkrav. Elektronikken bidrar først og fremst til renere og bedre forbrenning som gir mindre skadelige avgasser, og dermed også bedre effekt, selv om sistnevnte ikke behøver å være så merkbart i en båt.

Link to post

Jeg forfekter ikke at en elektronisk styrt motor ikke har like lang levetid som en uten elektronikk. Men jeg har vært ute for at elektronikken har satt motor i safe mode, uten at det var feil på motoren. Og denne motoren (Ford) gikk det ikke an å få over tomgangshastighet. Og så har jeg en del eksempler på startnekt, rett og slett fordi elektronikken har slått seg ut. Jeg har rett og slett ikke bruk for båtmotor med elektronikkstyring. På nye motorer formoder jeg det etter hvert ikke vil være noen vei utenom grunnet utslippskrav. Pr. i dag har familien fire biler med elektronisk styrte motorer, og en uten. Alle fem går greit. Ikke redd for elektronikk. På landeveien kan jeg eventuelt bare svinge inn til siden og plukke fram mobiltelefonen.

Link to post

At elektronikk er lett å fikse, er en sannhet med modifikasjoner.

 

Med elektronikk kan det være veldig mange årsaker til feil og mye tid går med til feilsøking.

 

Og en menigmann må dermed ty til eksperthjelp, som koster penger.

 

Med elektronikk følger også programvare, skulle man være uheldig og ECUèn til 20 000,- ryker må man i tillegg ute med 4-6000,- for ny programvare (gjelder i hvert fall Volvo)

 

 

Nei, takke meg til et stag eller en wire som går ned til rekkepumpa, slike ting kan man fikse med strikk og binders slik at man kan komme seg hjem.

 

Kan jeg unngå elektronikk så gjør jeg det, selv om jeg faktisk er overrasket over hvor lite tull det det har vært med Opelen min fra 1996 , kun en kam sensor til 1850,- som jeg har måttet bytte av elektronikk.

 

,

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...