walker Startet 5.November.2014 Del på Facebook Startet 5.November.2014 Har nå solgt min båt med en Volvo Tmd40b fra 1985. Slitesterk og god har den vært, uten noe form for tull i de nesten 3000 timene den har godt. Kan jeg forvente like lang levetid på en motor på 2-300 hk produsert etter årtusenskifte, eller er all elektronikk og besparelser på matriell for mye slik at levetid på en motor er betraktelig lavere nå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Med all elktronikk, sensorer m.m. som mange nye motorer nå har, vil det overraske meg mye om de holder i 30 år. Det mekaniske kan nok holde, men mye elektronikk og saltråk i kombinasjon vil mest sannsynlig føre til problemer over tid. Og hvis dette skjer etter 15-20 år finnes det neppe resevedeler eller kompetanse til å gjøre noe med det lenger. De gamle steinknuserne var greiere slik... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Tja.. Hva skal en si... Det er mange parametre som spiller inn her.. Er mye elektronikk på nye motorer, men selve blokken er mye lik.. Der har produksjonen og materialene blitt bedre enn hva de var før.. Om en ser på bilmotorer fra 70-80 tallet og til idag, så holder de stort betydelig flere km enn tidlige.. Ser en på Ford, Opel, BMW motorer fra denne tiden med 100-200k på telleren, så måtte en peile bensin og fylle olje på bensinstasjoner.. I dag er er 100-200k noen ting på en bilmotor.. Jeg tror en ny moderne motor fint kan holde i 30år + ved rett bruk, installasjon og forebyggende vedlikehold.. Utfordringen kan bli å skaffe deler "EDC" og andre svarte bokser, innmaten i disse endrer seg raskt etter som elektronikk utviklingen går raskt.. Det var enklere før, da gikk det an å skru på "alt" på motorene, i dag er ikke dette like enkelt uten spesial kompetanse og verktøy.. Ser en på bensin verden, det var stifter, fordeler, coil og plugger, alt dette kunne enkelt sjekkes uten spesial verktøy.. forgasser likeså.. I dag krever dette helt annen kunnskap og verktøy.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JRK Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Hei, Her er jeg uenig. Med det antall VP D-serie motorer som finnes på markedet så vil det tvinge seg frem nye elektronikkløsninger, om det som finnes i dag ikke holder mål. Siste EVC system er f.eks enklere en tidligere modeller. Dette er elektronikk, som bør ligge på en brøkdel av det de gjør i dag. Om ikke VP gjør det vil det være andre aktører. Sitér dette innlegget Link to post
walker Svart 6.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2014 (redigert) Men er det ikke slik at det taes mye mere hk ut av volumstørrelsene på motorene nå også. Er ikke dette også litt negativt? Alt blir vel mindre dimensjonert og vil tæres fortere? Redigert 6.November.2014 av walker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Jo men med godt vedlikehold og riktig bruk etter boka vil det helt sikkert gå bra. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
nomen Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Gårsdagen motorer ble bygd for å holde "evig", man brukte det man hadde av kunnskap for å nå det målet. Dagens motorer, biler og alt annet for øvrig er bygd for å vare en gitt periode, slik at den må skiftes ut. Det er jo med dagens teknologi vi kunne bygd "feilfritt", men ingen vil det...da tjener man jo ikke penger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 ..................................... Det var enklere før, da gikk det an å skru på "alt" på motorene, i dag er ikke dette like enkelt uten spesial kompetanse og verktøy.. Ser en på bensin verden, det var stifter, fordeler, coil og plugger, alt dette kunne enkelt sjekkes uten spesial verktøy.. forgasser likeså.. I dag krever dette helt annen kunnskap og verktøy.. Det samme trodde jeg også, inntil jeg ble nødt til selv å skifte høytrykspumpe og injektorer på min relativt nye common rail 225 hk FNM diesel. Det gikk faktisk veldig greit uten noe spesialverktøy eller spesialkompetanse. Jeg har ellers god erfaring med å mekke på eldre bensinmotorer og nå har jeg mistet mye av respekten for moderne common rail. Men heldigvis har jeg ikke hatt feil på elektronikken (enda) . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Gårsdagen motorer ble bygd for å holde "evig", man brukte det man hadde av kunnskap for å nå det målet. Dagens motorer, biler og alt annet for øvrig er bygd for å vare en gitt periode, slik at den må skiftes ut. Det er jo med dagens teknologi vi kunne bygd "feilfritt", men ingen vil det...da tjener man jo ikke penger. Nå er jeg ikke helt sikker på at jeg deler den filosofien. Noen hevder at en bilmotor går i dass etter 200 000 km. De bilene jeg har hatt de senere årene har gått 300 000 km. Og det er ikke motorene som har sviktet når de har havnet på skroten for egen maskin. Den gangen jeg var relativt ung, på 60-tallet, var det nærmest en happening om en Folkevogn 1200 greide 100 000 km. Og om en clutch greide 60 000, var det enda mer merkverdig. Personlig tviler jeg ikke på at båtmotorer av kvalitet vil gå mer enn 5 000 timer og holde 30 år, så fremt servicen holdes i hevd. Jeg har en kompis som gjerne vil selge ny motor til Hulda. Men jeg vil ha en motor uten turbo, uten elektronikk og alskens mikk-makk på minimum 80 hk. Og som ikke bygger mer i lengden enn V8'ern. Da strander det. Og denne V8'ern er laget i 1985, tjente sitt liv i en pick up i USA. Før den havnet hos meg som 'objekt' for renovering. Og nå er den på vei i sitt liv nr. 2. For meg er det elektronikkstyringene som uroer. Der man har garanti for lagerhold begrenset til 10 år. Personlig er 30 år egentlig hypotetisk, for om 30 år har jeg hoppet i penalet og dratt igjen lokket. Nokså sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Og om 30 år er neppe dieselmotorer tillatt brukt uansett. Da kjøre vi sikkert elektrisk med brenselsceller eller noe sånn hele gjengen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 (redigert) Noen av oss har fått vinger... Flakse rundt for egen maskin. Redigert 6.November.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Og om 30 år er neppe dieselmotorer tillatt brukt uansett. Da kjøre vi sikkert elektrisk med brenselsceller eller noe sånn hele gjengen... Og for 30-50 år siden mente mange at vi skulle fly med våre egne personlige fly idag og biler på veien var historie.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Det er kjølere og dårlig vedlikehold som tar knekken på maskiner. 5000 timer er lite i motorsammenheng. At lystbåtfolket stiller spørsmål om eit par tusen timer er god fisk forteller meir om hvor lista har havnet etter mange dårlige produksjoner av både motorer og maskinrom som ikkje oppfordrer til vedlikehold. Men snittet av båtmotorer kan holde mye lenger dersom foreskrevet vedlikehold følges. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SoBo Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Helt enig med flere over her. Vedlikehold med utskifting av div. "slitedeler" underveis er alfa omega. Motorer av i dag er ikke dårligere enn tidligere, men som nevnt over hva med elektronikken. Men det er da ikke sikkert at elektronikken kommer til å slå oss ut. Sikkert mange her inne som har velfungerende båtelektronikk av satt alder. Være seg VHF, autopilot, varmeapp. etc. Egne båtmotorer har gått ca 2600 timer og er ikke redd for å "bruke" disse skikkelig. Hadde også tidligere en mercedes diesel som var trillet 627000 km før den ble solgt. Ikke oljeforbruk, start på første alltid ?? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Nå må man ikke henge seg opp i at jeg skrev 5 000 timer. Det var bare for at det er der et av våre redningsselskaper skifter motorer, sånn cirka. Den gangen jeg jobbet hos CAT (proffmotorer) mener jeg det var hovedklassing etter 20 000 timer. Selv da var de ikke utslitt. Derfor er jeg heller ikke det minste nervøs for å kjøre min 1985 modell V8 fra GM. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Hadde en gang en Yanmar 4lh-STE. Mener å huske at den var beregnet å gå 8000 timer før overhaling deretter 8000 timer til så kassering. Det er mye i lystbåtsammenheng. Selv har jeg mellom 100 - 200 motortimer i året. Da bør motoren vare 80-160 år med mitt bruksmønster Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Jeg skjønner egentlig ikke all sytinga om elektronikk i motorer. Elektroniske systemer er svært langlivede hvis de er ordentlig laget. Og elektronikk er som regel lett å fikse. Det er ingen vei utenom elektronikk og turbo hvis dagens, og morgendagens, krav til ytelse/vekt og forbruk/utslipp skal ivaretas. Jeg vil mye heller stå med en 30 årgammel motor med defekt elektronikk enn en lignende med en bøyd råde. Flere motorprodusenter har tatt høyde for dette ved at motoren går i "take-me-home" modus hvis elektronikken ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 En ny motor som vedlikeholdes godt kommer godt ut på levetidskostnad kontra en gammel traver uten elektronikk og sånt noe som mange her virker å ha noia for. For meg er forutsigbare kostnader, lavt forbruk og lav støy mye mer verdt en nostalgiske krampetrekninger om store ilesteiner med svinghjul. God elg! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Nå var det vel nylig en tråd fra en som fikk trøbbel i Tanum fordi elektronikken tok kvelden og Volvo hadde null på lager/ikke lenger lagerstandard. Naturligvis er det bare ett tilfelle. Men det har vært en del andre innom her med elektronikktrøbbel. Og det trøbbelet der kan ikke jeg få. Og det at eldre motorer bruker så innmari mye mer drivstoff enn de som har elektronikk er trolig en myte som bunner i manglende kunnskap. Uansett er energi inn lik energi ut, minus tap i systemet. Så i sommer greide Huldas 1985 modell motor å dytte damen fremover med ned til 2,7 l/t v/5 knop. Som kun forteller hvor mye energi motoren brukte på jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 ... Uansett er energi inn lik energi ut, minus tap i systemet. Så i sommer greide Huldas 1985 modell motor å dytte damen fremover med ned til 2,7 l/t v/5 knop. Som kun forteller hvor mye energi motoren brukte på jobben. Nyere dieselmotorer med elektronikk handler lite om forbruk, men desto mer om å tilfredsstille nye og strenge miljøkrav. Elektronikken bidrar først og fremst til renere og bedre forbrenning som gir mindre skadelige avgasser, og dermed også bedre effekt, selv om sistnevnte ikke behøver å være så merkbart i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) Godt skrevet Hulda.^ Redigert 7.November.2014 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mulligan Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 En elektronisk styrt motor vil også ha lengre levetid, da hver eneste tenningsyklus blir overvåket og eventuelle feil vil øyeblikkelig bli meldt og/eller korrigert. Denne motstanden mot bruk av elektronikk skriver seg fra manglende innsikt i elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Jeg forfekter ikke at en elektronisk styrt motor ikke har like lang levetid som en uten elektronikk. Men jeg har vært ute for at elektronikken har satt motor i safe mode, uten at det var feil på motoren. Og denne motoren (Ford) gikk det ikke an å få over tomgangshastighet. Og så har jeg en del eksempler på startnekt, rett og slett fordi elektronikken har slått seg ut. Jeg har rett og slett ikke bruk for båtmotor med elektronikkstyring. På nye motorer formoder jeg det etter hvert ikke vil være noen vei utenom grunnet utslippskrav. Pr. i dag har familien fire biler med elektronisk styrte motorer, og en uten. Alle fem går greit. Ikke redd for elektronikk. På landeveien kan jeg eventuelt bare svinge inn til siden og plukke fram mobiltelefonen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) Mine to VP D4 slurper i seg hele 2,2 liter diesel pr time ved 700rpm og 4kn i følge min forbruksmåler. Det er ganske moderat. Kan ikke tenke meg å kjøpe en motor uten elektronisk styring i dag. Redigert 7.November.2014 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 At elektronikk er lett å fikse, er en sannhet med modifikasjoner. Med elektronikk kan det være veldig mange årsaker til feil og mye tid går med til feilsøking. Og en menigmann må dermed ty til eksperthjelp, som koster penger. Med elektronikk følger også programvare, skulle man være uheldig og ECUèn til 20 000,- ryker må man i tillegg ute med 4-6000,- for ny programvare (gjelder i hvert fall Volvo) Nei, takke meg til et stag eller en wire som går ned til rekkepumpa, slike ting kan man fikse med strikk og binders slik at man kan komme seg hjem. Kan jeg unngå elektronikk så gjør jeg det, selv om jeg faktisk er overrasket over hvor lite tull det det har vært med Opelen min fra 1996 , kun en kam sensor til 1850,- som jeg har måttet bytte av elektronikk. , Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.