Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Grattis med sjøsetting etter en lang vinter med oppgraderinger og utbedringer :flag_bp:

Må gi en god følelse å vite at alt er på stell de kommende sesongene så dere kan farte rundt med lave skuldre :smiley:

 

Propellene sitter på riktig side nå, eller? Bare så dere ikke tar en "Andersons Carina" når dere drar fra brygga hehe :lol:

C4BF7408-EBBA-4718-BFCF-91A422EBEED6.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 1 time siden:

Jeg vurderer også å bytte varmtvannsbereder, da den originale ikke er noe særlig god. 

 

 

Jeg byttet varmtvannsbereder på min Fairline fra omtrent samme årgang som din båt fra den originale alu-tanken som var innkapslet med noe glava liknende isolasjon til en ny tank fra isotemp med samme volumkapasitet pga. lekkasje på kjølevann på motor der bereder var synderen. Den hadde sprukket. Hadde forventet å finne en rustfri tank der men den var altså laget av aluminium.

 

Hadde aldri vært fornøyd med denne berederen, vannet var halvlunka etter et bare døgn uten varme. Med den nye isotemp berederen ble dette en enorm forskjell. Etter to døgn uten strøm/varme var vannet fortsatt varmt nok til at en dusj var mulig.

 

Om du sitter med en tilsvarende løsning i din båt blir det en stor oppside med en ny isotemp. Bare småtterier med omlegging på rørsida, iallefall for en dreven rørlegger.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Da er damen sjøsatt. Nå gjenstår siste finish på maskiner, så kan jeg remontere innredningen.

Jeg vurderer også å bytte varmtvannsbereder, da den originale ikke er noe særlig god. 

 

Pris og tilgjengelighet er utfordrende om dagen for varmtvannsbereder. Si ifra om du trenger regulator, har kjøpt ny jeg ikke trenger som du kan få.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 11 timer siden:

 

Den var ny for meg. Er det en slags coating? 

 

Ja. Det blir spennende å se hvordan det blir. 

oberst1 skrev for 10 timer siden:

Pris og tilgjengelighet er utfordrende om dagen for varmtvannsbereder. Si ifra om du trenger regulator, har kjøpt ny jeg ikke trenger som du kan få.

Mener du blandeventil? 😊

Link to post
Share on other sites

Da var det igjen blitt møblert i maskinrommet, og dagen i dag har gått med til å remontere innredningen.

Det blir litt tid å vente på de nye teppene, men jeg satser på at de blir levert på brygga i Strømstad i løpet av påsken.

Et nytt problem jeg oppdaget i dag, er at det ikke kommer strøm til investerer, men det må jeg forske på i morgen. 

 

2065F1C5-3439-434F-A57D-9165BB67012B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 9 timer siden:

Da var det igjen blitt møblert i maskinrommet, og dagen i dag har gått med til å remontere innredningen.

Det blir litt tid å vente på de nye teppene, men jeg satser på at de blir levert på brygga i Strømstad i løpet av påsken.

Et nytt problem jeg oppdaget i dag, er at det ikke kommer strøm til investerer, men det må jeg forske på i morgen. 

 

2065F1C5-3439-434F-A57D-9165BB67012B.jpeg

Det var strøkent 👍

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

… det ikke kommer strøm til investerer …

 


Jeg har spurt Spetalen, og han sier at det kommer aldri strøm til investerere … 😂😂🤣

(kunne ikke dy meg)

Men, nå nærmer det seg ferdigstilling, Tom. Blir utrolig bra!
Nesten ny båt jo 👏👏

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er urettferdig at ikke investerere kan få strøm, og det

er like dumt at eier av en inverter ikke klarer å slå på riktig bryter, slik at inverteren faktisk virker 😂😂

Nå er båten prøvekjørt en liten tur, og popanlegg og fjernsynsapparat virker.

I dag skal jeg etter planen tette en lekkasje på berederen, og med det utsette å bytte denne. 
 

852448B2-9894-4511-9101-47130C23B6B6.jpeg

733D1701-F72C-4B56-A3BE-C280BF3C02B4.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...