Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

For en uvitende innen metall er det veldig gøy å lese tråden. Sånn high-level, hvordan bør en kvalitetsfilosofi rundt  produksjon av drivstofftanker være hos en båtfabrikant?

 

Noe sånt som dette?

 

QA:

  • Tankdesign
  • Montasjemåte (ref. plateknekken i dette tilfellet)
  • Materialdimensjoner og -kvalitet
  • Sveisemetodikk 

 

QC:

  • Sjekkliste for sveiser (forberedelser, renhold, egentlig alt i jobben fra A til Å)
  • Visuell inspeksjon
  • Kollegakontroll (4-eyes principle)
  • Trykk- og eventuell vakuumtest (drop-test)
Redigert av Sequoia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok noen bilder innenfra i den ene tanken da jeg bar der i dag. 
Man behøver ikke å være ekspert for å se at det ikke er noe svennestykke akkurat.

Se og gråt 😞6734BF5A-AABC-486B-A506-AA954708E6DB.jpeg.a837df2e43ecfc89602bc42cab58ec8c.jpegHer er det en kant nesten nede i hjørnet. Skvalpeskottet med åpning nede til høyre6FFC8C3A-FD29-43D6-B75B-FB8616C49352.jpeg.3fd63ccc51446c53e3b704917002b62a.jpegOgså en kant som samler dritt. Der skitten ligger er opp.82FAD65B-9428-468F-B615-C3A40A35B8AD.jpeg.b994db727f15b1ee7ac64773686ad6d7.jpegIngen kommentar nødvendig 42E7326F-F93B-4FF2-8F97-FD32F7053440.jpeg.604b7f9a2782198dfa4106feb815d9ae.jpegStryk på svenneprøven vil jeg tro243FA1BF-0830-4411-BD40-0CB122395C79.jpeg.b20cebd6027472002d1f74a4a12c3f92.jpegHer kan vann og skitt legge seg 

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 4 timer siden:

Jeg har vært ombord i dag , og fikk demontert  akselflenser og pakkbokser.

Veldig bra 👍 Og absolutt på tide ser jeg! Som nevnt i en annen tråd er jo godset i disse slangene ganske tynt i forhold til diameteren, så det spørs om ikke det går en del av disse rundt om kring med sprekker i gummien :ghost: Båten din er jo ikke gammel, så jeg må si jeg er overrasket over at begge slangene er sprekt.

 

 

Tom Rør skrev for 4 timer siden:

 

A63D46BB-F3D0-413E-BA80-5FF6F500EAF6.jpeg.98ebdc9e9921e8362b3a7e8a332bb77a.jpegDer kom den

Og da fikk vi jo bekreftet med sikkerhet at disse sitter på konus. 

 

Har du fått ordnet deg med noe verktøy for å trekke av propellene? Regner med at du går for å bytte cutlesslager??

 

Link to post
Share on other sites

Har kommentert gummien til pakkboksene i min tråd også, må si jeg er litt overrasket over gummitykkelse og egenskapene i materialet som er valgt her.  Ser gummi har litt annen utforming på de som selges hos Sleipner nå, så mulig de har blitt bedre.

Flere burde ta en titt på tettingene sine tror jeg, har sendt tips til mine båtvenner som trolig har lignede pakkbokser.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke disse slangene har en spesielt dårlig kvalitet. De har tross alt vart i 14 år og muligens er de produserte enda lengre bak i tid.

 

Jeg ville ikke eksperimentert med å sette inn noe annet enn det som står i dag med mindre dette er verifisert av leverandør som følge av produktoppgraderinger etc.

Jeg tror snarere bare denne tråden viser at når en båt har nådd denne alderen så er det en del ting som potensielt kan oppstå. For Tom sin del så kommer han et langt stykke videre med denne operasjonen og kan forhåpentligvis få en problemfri drivlinje i mange mange år framover der andre med båter i samme årgang dytter ting foran seg. En midlife makeup.

 

Tror jeg ville utført en skikkelig kontroll av ror, rorlager osv. i samme operasjon.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Har du fått ordnet deg med noe verktøy for å trekke av propellene?

 

Tom Rør skrev 1 time siden:

Jeg har ikke framskaffet noe verktøy enda @Komodo.

Kanskje noen leser denne tråden og har et godt avtrekkerverktøy du kan låne. Jeg har en kraftig propellavtrekker som jeg har laget selv, men den passer kun 4-bladers propeller opp til 40mm aksel. Slike propeller kan jo finne på å sitte ganske godt, så det er fordel med et kraftig verktøy. Tror det er flere her inne på forumet som har laget seg slike verktøy. Kanskje noen på strekningen Oslo-Sarpsborg har et verktøy du kan låne? Hvis ikke er det lett å lage av to kraftige rørflenser og gjengestenger.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

 Slike propeller kan jo finne på å sitte ganske godt, så det er fordel med et kraftig verktøy.

 

Det kan jeg skrive under på.

 

Hjalp en gang for mange år en kamerat da han sto på slipp med sin båt. Etter at vi hadde kjempet med dette en god stund satte vi oss ned på en stein i fjæra og tok en pust i bakken mens tersen sto oppspent. Plutselig løsnet propellen med et smell og fløy halvannen meter bakover før den landet i grusen mellom svillene til slippvogna.

 

Ikke helt feil å sikre den med mutter eller senterbolt fra å komme ukontrollert bakover med full fart om dette er mulig.

Link to post
Share on other sites

Propellen kommer garantert som et skudd. Trikser er å løsne propellmutteren maks 2 omdreininger. Da blir det bare et lite klikk, i stedet for et jævla brak og mulighet for skader. I og med at propellen sitter på kon og kile, skal den ikke mer enn 1 mm bakover før den kan plukkes rett av.

Link to post
Share on other sites

Vi brukte en Enerpacpumpe som vi leide på Hydraulikkteknikk som ligger ved Olavsgård. 
Tilpasset avtrekker og varmet opp mellom to blader. Lot mutter sitte på slik @Huldabeskriver. Av på en halv time uten bruk av slag. 
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 18 timer siden:

Jeg tror ikke disse slangene har en spesielt dårlig kvalitet. De har tross alt vart i 14 år og muligens er de produserte enda lengre bak i tid.

 

Jeg ville ikke eksperimentert med å sette inn noe annet enn det som står i dag med mindre dette er verifisert av leverandør som følge av produktoppgraderinger etc.

Jeg tror snarere bare denne tråden viser at når en båt har nådd denne alderen så er det en del ting som potensielt kan oppstå. 

Delvis enig. Ser mine egne gummislanger som er 7år eldre, blir også byttet i disse dager, men er av en helt annen kvalitet og tipper de hadde holdt 10år til. Når Tides pakkbokser koster minst 5x prisen av en "Volvo kondom", burde det kunne stilles høyere krav til materialvalg, en feil her kan i værste fall føre skuta til bunns. Ser som sagt, Tide leverer utseende messig, en litt annen type slange nå, så kan man jo håpe denne også har noe bedre kvalitet, pris tatt i betrakning.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 43 minutter siden:

Gratulerer med seieren :clap: Gikk det greit å få av propellene?

 

Ser mange bruker baufil eller bajonettsag og klyver lageret. Men med et presseverktøy sparer man faktisk mye tid på å bare presse det rett ut. 

Jeg kløyvet det første, men hadde strengt tatt ikke trengt det. Kjøpte en 41 mm pipe på Biltema, og slo den inn i en spesialnøkkel til å bytte elementer på bereder med.

Relativt lette fine dunk, så seg lagrene ut.

Hadde ikke stått til svenneprøven som verktøymaker, men det gjorde susen😬

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 24.1.2022 at 7.16:

Jeg har ikke framskaffet noe verktøy enda @Komodo. Når det gjelder rorlager  @Chiefengineer, må de også kontrolleres i samme slengen. 

Har laget en som også  lånes ut, er for opptil 50 mm (kan utvides) er for 3 og 4 blad propell. ser siste låner har satt gjengestengene feil vei kontramutterene er ment ved settskruen, koster vel ikke all verden å sende i posten, kontra lage selv.

165mm flenser ca.110mm senteravatand gjengestenger 3 bladet. ca. 90 4 bladet.

 

image.png.9a9e263081d86dd2b63c3ff100b1d5d5.png

 

3-blader hull

image.png.fe26a511213d6374cd709925ddac3b66.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei, ser du er igang med å produksjon av dieseltanker.

 

Har noen spørsmål:

1.) Hvem produserer tankene dine og til hvilken pris? Send gjerne PM.

2.) Hvilket materiale produseres tankene i ?

3.) Produseres de 100% lik de originale eller gjøres det noen endringer ?

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått på plass cutlesslagere, og såvidt jeg har forstått, skal tanker være produsert. En ting til som dukket opp, er pill råtten messing på dreneringen fra "eksosbøttene". Glomma Båt sa at den ene røk da de demonterte.

Messingen var bare kjeks. Dette bør noen og enhver sjekke før det går riktig så galt.

Her blir det bytte 😳

 

5F56C31B-F86D-4873-BF03-6A9D4F590CFA.jpeg

CD86E207-B127-436F-B9E2-27B3A3F65B9F.jpeg

B9B54488-3480-4638-A015-BD8507E7EFDA.jpeg

E84E84C5-23ED-4335-A3DB-B9CC4AD5A352.jpeg

D74AC076-0A4E-4DD4-ABC2-0D4A5037F26B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Avsinkingsherdet messing og kvalitet på ventilene er greia. Det blir lett havarisituasjon om eksos og vann slipper løs inni båten. Noen ganger er det vel litt for mange ventiler og koblinger. Personlig hadde jeg satt inn en plugg, i avsinkingsherdet messing. Hos meg er det ikke engang hull for plugg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...