Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Tom Rør skrev 1 minutt siden:

Jeg forstår ikke helt hva du mener? 🧐

Støypelaget utenfor lager er en del tynnere på høyre side enn på venstre side, men det er mulig at senterhullet i brakettene maskineres ift linjeforholdet i akslingen etter at brakettene er monterte. Bare en observasjon🤔.

57F9516F-B094-41FA-A45E-3E0270B947AD.png

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 37 minutter siden:

men det er mulig at senterhullet i brakettene maskineres ift linjeforholdet i akslingen etter at brakettene er monterte.

Det har jeg vondt for å tro. Det hadde blitt en dyr produksjonsmetode. Og tenk deg det problemet du ville fått med sperring.  Tipper disse brakettene blir støpt og maskinert, deretter linjet opp ved montering. At det er avvik på godstykkelsen er vanlig på alt som er støpt. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 40 minutter siden:

Støypelaget utenfor lager er en del tynnere på høyre side enn på venstre side, men det er mulig at senterhullet i brakettene maskineres ift linjeforholdet i akslingen etter at brakettene er monterte. Bare en observasjon🤔.

 

 

Tipper at det er rent fototeknisk og skyldes optisk forvrengning ved at objektivet på mobilkameraet har en offset i forhold til motivet kombinert med at bildet er tatt svart nært.

Link to post
Share on other sites

Nå som tankene er ferdige, og de snart skal monteres ombord, har jeg et par spørsmål.

De gamle var isolerte mot maskinene, men den isolasjonen vil jeg ikke bruke på nytt. Hva slags isolasjon bør man bruke?

Det andre spørsmålet er hva som egner seg best til å tett gjengene der jeg skrur på ventiler?

Jeg driver svært lite med diesel, og hamp er vel ikke det beste, selvom det er mitt foretrukne tettemateriale.

Link to post
Share on other sites

On 1/23/2022 at 7:53 PM, Tom Rør said:

Det var på høy tid å bytte slanger på pakkboksene, da disse var sprukket.

Det kunne fort blitt spennende om disse hadde sprukket skikkelig i litt guffent vær.

B34C52B7-1FE1-4B31-ABFD-318A373271A7.jpeg.e01adca2d6609db7058eb3adc4e86755.jpegModen for søplekassa

 

Tenker på alle de (flesteparten) som kjører rund i god tro med båter vesentlig eldre en din som ikke har ofret pakkboksen og andre slitedeler en eneste tanke.

Husker jeg leste i manualen på PSS pakkboks/ tetningsystemet som satt i min båt. Der stod det klart at belgen (som tilsvarer denne slangen med litt annet prinsipp) var slitedel og skulle byttes hvert 5. år.

 

Skulle ikke forundre meg om det står noe tilsvarede i manualen på disse pakkboksene, men hvem tenker på slikt?

 

Kan jo tenkes man får et problem med forsikringen om båten hadde gått ned pga disse slangene, og det kommer for dage at de skulle vært byttet på årsintervalll for lenge siden.

 

Ellers tipper jeg godfølelsen og lave skuldre kommer til sommeren når dere tusler rundt i forvissnig om at båten er i bedre teknisk stand enn de fleste andre tilsvarende :yesnod: 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000   Jeg ser jo at det er mange ting som ikke blir byttet innenfor intervallene, men ting som ikke syns blir ofte glemt.

Jeg har et lite spørsmål til dere igjen i dag også.

Hvilken farge ville dere valgt på isolasjonen på tankene mot maskinene?

Det står mellom hvit og aluminium 🧐

Jeg vurderer produktet fra disse. De sier at det er ypperlig til det formålet.

https://low-e.no/produkter/isolasjon/low-e-innvendig-isolasjon-121cm/

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 3 timer siden:

@sap_2000   Jeg ser jo at det er mange ting som ikke blir byttet innenfor intervallene, men ting som ikke syns blir ofte glemt.

Jeg har et lite spørsmål til dere igjen i dag også.

Hvilken farge ville dere valgt på isolasjonen på tankene mot maskinene?

Det står mellom hvit og aluminium 🧐

Jeg vurderer produktet fra disse. De sier at det er ypperlig til det formålet.

https://low-e.no/produkter/isolasjon/low-e-innvendig-isolasjon-121cm/

Low-e er ypperlig som isolasjon. Bruker den selv. Isolerte med den i maskinrommet i Storebroen. Tåler varme men smelter ved høy varme. F eks eksos utløp fra dieselbrenner rett etter brennkammeret. 
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 4 timer siden:

Low-e er ypperlig som isolasjon. Bruker den selv. Isolerte med den i maskinrommet i Storebroen. Tåler varme men smelter ved høy varme. F eks eksos utløp fra dieselbrenner rett etter brennkammeret. 
 

Høres bra ut 👍

Det skal i utgangspunktet kun brukes på selve tanken, så den store varmen blir det jo ikke.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 18 timer siden:

Husker jeg leste i manualen på PSS pakkboks/ tetningsystemet som satt i min båt. Der stod det klart at belgen (som tilsvarer denne slangen med litt annet prinsipp) var slitedel og skulle byttes hvert 5. år.

 

Skulle ikke forundre meg om det står noe tilsvarede i manualen på disse pakkboksene, men hvem tenker på slikt?

 

Kan jo tenkes man får et problem med forsikringen om båten hadde gått ned pga disse slangene, og det kommer for dage at de skulle vært byttet på årsintervalll for lenge siden.

Ideelt sett burde vel alle slike detaljer, særlig de som går på sikkerhet og driftsikkerhet, vært satt opp i et vedlikeholdsskjema for båten. Båtprodusenten setter jo sammen et komplekst produkt, med komponenter fra mange forskjellige leverandører. Motor er bare en av dem, men kanskje den komponenten ombord som har mest fokus hos brukeren, og best beskrivelse av vedlikeholdsrutinene. Båtprodusenten burde imidlertid omtale alle komponenter ombord som har behov for regelmessig service. Har Princess, eller andre anerkjente båtprodusenter noe slikt?

 

Tom Rør skrev for 15 timer siden:

Hvilken farge ville dere valgt på isolasjonen på tankene mot maskinene?

Det står mellom hvit og aluminium 🧐

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor skal du isolere tankene?

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 11 timer siden:

Høres bra ut 👍

Det skal i utgangspunktet kun brukes på selve tanken, så den store varmen blir det jo ikke.

Hvor mye trenger du? Jeg har en del igjen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 12 timer siden:

 

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor skal du isolere tankene?

Ingen spørsmål er dumme 😊

De gamle tankene var isolert på den siden som vender mot motorene, og jeg tipper det er for å beskytte mot strålevarme fra de varme stålklumpene.

Det er ganske stor temperaturforskjell fra den kalde skutesiden på den ene siden, og den varme maskinen på den andre.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

Ingen spørsmål er dumme 😊

De gamle tankene var isolert på den siden som vender mot motorene, og jeg tipper det er for å beskytte mot strålevarme fra de varme stålklumpene.

Ok, da skjønner jeg. Da ville jeg gått for en isolasjon som har en blank aluminiumsoverflate. Du har tre forskjellige typer varmeoverføring, konduksjon (varmeledning), konveksjon (strømninger i fluider) og stråling. Når temaet for deg er ståling, vil en blank overflate reflektere en vesentlig del av varmestrålingen, noe en matt, hvit overflate er dårlig på. 

Link to post
Share on other sites

Det er et ganske annet produkt du har fått deg her Tom, kontra de originale Princess tankene! Den måten han har gjort sammeføyningene på liker jeg. Legger også merke til at han bruker maskinerte mannlokk med O-ringer, kontra den simple løsningen som var på de gamle tankene. 

 

Egentlig litt merkelig å tenke på. Helt fra jeg begynte å lese her på Baatplassen kan jeg ikke huske annet enn at Princess og Fairline har blitt lovpriset opp i skyene når det gjelder byggekvalitet og detaljløsninger. Tydelig at det ikke er gull alt som glimrer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...