Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Sara Marie skrev for 3 timer siden:

Mtp system for å flushe motor med ferskvann - laget denne for vinterkonservering av gamle V48’n - kan kanskje fungere for å flushe? Usikker på om du får nok vann dog med denne, men med større dimensjon på vannslangekoblingen kan det kanskje gå? Godt tips til vinterkonservering ihvertfall - tar 5 minutter uten søl! 🤗

CFFD61E6-967C-45DD-AB04-8F9EA9B361C1.jpeg

Dette er det samme systemet jeg skal montere hos meg. Jeg skal ha det permanent, så jeg kan kjøre ferskvann i maskinene når båten skal ligge i flere dager. Dette kan også brukes som nødlense hvis man får mye vann i maskinrommet. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 18 minutter siden:

Dette er det samme systemet jeg skal montere hos meg. Jeg skal ha det permanent, så jeg kan kjøre ferskvann i maskinene når båten skal ligge i flere dager. Dette kan også brukes som nødlense hvis man får mye vann i maskinrommet. 

Sånn har jeg lagt opp hos meg også. T-stykke mellom inntak og sjøvannsfilter, med kuleventil, kveil med 2-3m slange og plugg i enden. Legger bare slangen i en dunk med vann/frostveske, og veksler kraner. 

Har desverre testet som lensekapasitet også, og det fungerer utmerket, selv om slange dia er redusert noe for enklere håndtering. 

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Sara Marie said:

Mtp system for å flushe motor med ferskvann - laget denne for vinterkonservering av gamle V48’n - kan kanskje fungere for å flushe? Usikker på om du får nok vann dog med denne, men med større dimensjon på vannslangekoblingen kan det kanskje gå? Godt tips til vinterkonservering ihvertfall - tar 5 minutter uten søl! 🤗

CFFD61E6-967C-45DD-AB04-8F9EA9B361C1.jpeg

Har lignende løsning, men med 1,5" slange fra 25L kanne. En D4 tømmer kannen fortere enn vannslangen på kaien klarer å fylle på. Har lufting i kannen slik at ikke slange/kanne suges flat.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 13.1.2022 at 13.07:

Til dere skylle/ferskvanns-freaker: Hvis originalt montert anoder i systemet, sørg for at anodene er av aluminium. Man kan, i gitte tilfeller, oppleve at anoder av sink blir svært holdbare. Det er heller en ulempe enn en fordel.

Er det en ulempe å skylle med ferskvann når båten skal ligge ubrukt mener du?

Altså hvis man har zinkanode?

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 57 minutter siden:

Skjønner👍 Men er alu like godt som zink når man ikke skyller?

Bedre, uansett. Alu har mekanisk svakt oksidskikt og høyere drivende spenning. Avgir mer energi/masse, more bang for the buck. Vanskeligere å få materialet til å passivere seg. Anbefales fra forurenset/brakt ferskvann til ramsalt sjøvann. Eneste grunnen til at Hulda ikke kjører aluminiumsanoder, er at jeg fremdeles har 20 kg sink på lager, som jeg har fått gratis. Og sink funker der båten ligger.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Bedre, uansett. Alu har mekanisk svakt oksidskikt og høyere drivende spenning. Avgir mer energi/masse, more bang for the buck. Vanskeligere å få materialet til å passivere seg. Anbefales fra forurenset/brakt ferskvann til ramsalt sjøvann. Eneste grunnen til at Hulda ikke kjører aluminiumsanoder, er at jeg fremdeles har 20 kg sink på lager, som jeg har fått gratis. Og sink funker der båten ligger.

 

Hei Hulda. Du er jo korrosjonsguruen her på BP, og eg set pris på at du deler kunnskap gang etter gang etter gang!

 

Forstår eg deg slik at anodar av alu er betre uansett? Vår seglbåt, med Yanmar SD 20 ligg på sjøen heile året. og det er vel mest saltvatn der båten ligg. Vil anodar av alu vera betre enn anodar av sink?

 

Kva med den innvendige anoden?

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 16 timer siden:

De er jo like gamle som  båten, og har et saltutslag. Burde kanskje bytte dem også?

 

Det er vel ikke noe feil med selve pakkboksen. Men ny slange og nye slangeklemmer kan være lurt når du har så pass bra tilgang for å skru. Og da kanskje greit å bytte tetninger på pakkboksen også når du først har det fra hverandre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 5 minutter siden:

Ask

 

Om anoden tæres på normal måte, så virker den. Og det er ingen grunn til å bytte noe som virker. Men aluminium vil fungere okke som. Det er ikke slik at om det virker, så vil det virke bra eller 'mer bedre'. Det blir mer som en av/på-bryter. Men når jeg har brukt opp alle mine sinkanoder, vil jeg nok gå over til aluminium. Muligens. 

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å bytte pakkboksen om den er tett @Tom Rør, men å renovere den med nye tetninger og nye slanger gjør ingenting.

@Hulda, Kanskje en tanke å putte aluminiumsanoder på Solbris II som ligger i elva i Fredrikstad? Det er definitivt møkkete brakkvann!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 time siden:

Hvem selger dette da?

Jeg kjøpte nye slanger på Tess og siden jeg er forhandler av simringer skaffet jeg det selv. Men står det på dine hvilken produsent det er?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestemt meg for at det blir nye tanker i "Mon Bijou", da jeg ikke klarer å leve med at det etter en eventuell reparasjon skulle komme en ny lekkasje. 
Etter en periode med vondt i magen grunnet usikkerhet rundt dette problemet, har jeg nå godfølelse på ar dette går veien. 
Takk for hyggelig møte i dag @Komodo

Trivelig å treffe en forumlegende i levende live 😊

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 3 timer siden:

Da har jeg bestemt meg for at det blir nye tanker i "Mon Bijou", da jeg ikke klarer å leve med at det etter en eventuell reparasjon skulle komme en ny lekkasje. 
Etter en periode med vondt i magen grunnet usikkerhet rundt dette problemet, har jeg nå godfølelse på ar dette går veien. 
Takk for hyggelig møte i dag @Komodo

Trivelig å treffe en forumlegende i levende live 😊

Har du @Komodo på laget tror jeg bestemt at du kan legge alle bekymringer langt vekk!! En forumlegende med ekte kunnskap! Jeg har sett verkstedet hans!!:thumbsup::giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

On 1/16/2022 at 1:32 AM, Tom Rør said:

Dette blir også litt på siden av tankproblematikken, men hva syns dere om pakkboksene på akslingene?

De er jo like gamle som  båten, og har et saltutslag. Burde kanskje bytte dem også?

Ellers har jeg vasket litt motorrom i dag. 

F81B06DD-12FD-4F29-98E0-BA3BAEE0FB12.jpeg

 

 

 

 

Som andre nevner, bytt tetningene og gjør som Princess gjorde originalt og tre på et par nye reservetetninger på akslingen.

 

Utover det hadde jeg sterkt vurdert å bytte de fremre cutleslagerene som sitter inni den bakre delen av pakkboksene nå som akslingene er ute. Og når man først er igang så er cutleslagerene i P-braketten fort gjort å bytte i samme slengen, så er det nullstilt.

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 30 minutter siden:

 

Som andre nevner, bytt tetningene og gjør som Princess gjorde originalt og tre på et par nye reservetetninger på akslingen.

 

Utover det hadde jeg sterkt vurdert å bytte de fremre cutleslagerene som sitter inni den bakre delen av pakkboksene nå som akslingene er ute. Og når man først er igang så er cutleslagerene i P-braketten fort gjort å bytte i samme slengen, så er det nullstilt.

 

 

 

Ville du sendt akslinger og propeller til balanseringer også når du først var i gang @sap_2000?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 16 timer siden:

Takk for hyggelig møte i dag @Komodo

I lige så Tom :thumbsup: Men det der med forumslegende var nå voldsomt da. Vi får oversette det med "en som ikke har noe bedre å finne på enn å skrive tusenvis av innlegg på BP" :giggle: 

 

Ellers veldig fornøyd med din beslutning om å lage nye tanker. Ikke det at det hadde vært umulig å reparere de gamle, men som du sier så er det jo aldri godt å vite hvor neste overraskelse dukker opp på de tankene der. Må jo også si at det var mildt sagt interessant å se hvordan de i plateverkstedet på Princess går fram når de lager tanker. Tipper du ikke er alene om å ha disse problemene. 

 

@Solbris II:flag_bp:

 

sap_2000 skrev for 12 timer siden:

Utover det hadde jeg sterkt vurdert å bytte de fremre cutleslagerene som sitter inni den bakre delen av pakkboksene nå som akslingene er ute.

Til orientering; det er motorer og tanker som er tatt ut, akslinger og propeller står fremdeles på båten. For å få av akslene må kanskje rorene av også?

 

Solbris II skrev for 12 timer siden:

Ville du sendt akslinger og propeller til balanseringer også når du først var i gang @sap_2000?

Nå må SAP svare for seg selv, men uansett. Skipsrederen og undertegnede diskuterte akkurat dette under befaringen i går. Det hele dreier seg vel mest om tid. Men hadde jeg først trekt ut akslene for å bytte cutlesslager, så hadde jeg i alle fall klokket akslene. Det er selvfølgelig nærliggende å tenke at propellene burde vært sendt til avballansering samtidig, men de kan man jo nappe av når som helst når båten er på land, uavhengig av den jobben som gjøres nå med motorene. Det spesielle nå er jo at motorene er ute, og alt tyder på at i alle fall den ene akselflensen må av for å bytte slange på pakkboksen (det kan se ut som om det er lekkasje på den blå tykke slangen på pakkboksen). Og når flensen først er av er det jo nærliggende å tenke at man burde trekke ut aksel for å sjekke den med måleur. Jeg har tilbudt meg å hjelpe til med akkurat det, jeg har nemlig vogge for kontroll av slike aksler samt måleur. I tillegg er det jo greit å være to, samt at det også er greit å ha brukt et måleur før. For å gjøre kontrollen med å klokke akslingene er det ikke noen grunn til å trekke av propellene. Lar man propellene stå på får man samtidig en indikasjon på om det er vektubalanse i propellen. 

 

I tillegg til å demontere ror for å trekke ut akslene må de også rengjøres. Det partiet som går i vann har vært stoffet, og har litt rester av rur. Så her er det en liten skrape og pussejobb før man kan trekke dem ut. De kan jo heller ikke klokkes uten å være rene.

 

Lagt til:

Men @Tom Rør får selv bestemme hvor han legger lista i forhold til hvor langt han går. Han bor jo et stykke unna der båten ligger, og det er en god del jobb som skal gjøres før den skal på vannet igjen.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...