Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Hulda skrev for 8 timer siden:

Det vet jeg egentlig ikke. Godt spørsmål.

De tyske byer kan være vært et besøk i Desember.

Hvis en skal stole  på husken var Lübeck den beste av de på denne siden.

 

Abwechslungsreicher Weihnachtsmarkt mit mehr als Würstchen und Glühwein.

 

Vi ønsker dere en god seilas videre på turen.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker for det, Roger jo!

 

Joda, her er vi meget selektive når det gjelder mat. Vi spiser konsekvent ikke på plasser der de kun tar kontant og nekter bruk av bankkort. Vi spiser ikke på plasser der kjøkkenet ser ut til kun å bestå av en mikrobølgeovn. Jeg har syndrom som slår ut på diverse E'er og OL'er, det vil si noen konserveringsmidler og søtningsstoffer. Spiser jeg en grillpølse som ikke kan råtne på noen måneder, sitter jeg skrudd fast på potta dagen etter. Og dagen etter der. Selv om pølsa er helt 'fersk'.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Hulda said:

Vi spiser konsekvent ikke på plasser der de kun tar kontant og nekter bruk av bankkort.

Jeg ble overrasket da jeg ankom Bulgaria.  Vel, her i Varna, som er en litt større by tar de kredittkort overalt, men i Tsarevo hvor jeg sjekket inn så var det kun kontant, både i suvenirbutikken og i alle resturantene jeg besøkte.  God mat, billig, men kelnerene hadde ikke akkurat gått på noe smilekurs.  Det var ganske motsatt i gamlebyen i Sozopol, der stod kelnerene på utsiden og prøvde desperat å dytte turistene inn i resturanten. Ihht "voyagewiki" så får kelnere i Bulgaria minstelønn og tjener til salt til maten på tips - bortsett fra de stedene hvor resturanten eies av betjeningen.  Vel, når maten er billig og god føler jeg at jeg har råd til å legge igjen godt med tips, når maten koster skjorta er jeg ikke akkurat så veldig motivert til å legge på 10% tips i tillegg.  Jeg foretrekker gretne kelnere, god mat og billig pris fremfor falsk høflighet, høy pris og forventning om tips.  Av og til får man fantastisk god mat på dyre resturanter, men det er ikke en selvfølge.

8 minutes ago, Hulda said:

Vi spiser ikke på plasser der kjøkkenet ser ut til kun å bestå av en mikrobølgeovn. Jeg har syndrom som slår ut på diverse E'er og OL'er, det vil si noen konserveringsmidler og søtningsstoffer. Spiser jeg en grillpølse som ikke kan råtne på noen måneder, sitter jeg skrudd fast på potta dagen etter. Og dagen etter der. Selv om pølsa er helt 'fersk'.

Det var en historie jeg ble fortalt for litt siden som jeg synes var litt øyeåpnende for min del - om en klage fra en bestyrer på en turisthytte langt unna sivilisasjonen.  Folks høye inntak av konserveringsmidler utgjorde et kjempeproblem for ham - toalettavfallet ble ikke til kompost lengre, det bare hopet seg opp.  Jeg er blitt litt oppservant på hva jeg tyller i meg etter det.  Til og med brød inneholder ofte store mengder konserveringsmidler.

 

Det nye nå er at man skal prøve å unngå "ultraprossessert mat" - og det tror jeg kan være et godt råd, men det er en sekkepost som omfavner veldig mye rart.  Matvarer med høyt innhold av konserveringsmidler samt kunstige søtningsstoffer er utvilsomt én av tingene der.  Skal man først redusere sukkerinntaket, så mener jeg bestemt at det er bedre å kutte ned på inntaket av søtmat snarere enn å erstatte sukkeret med "sukkermetadon".

 

Men det er en avsporing, beklager :-)

Link to post
Share on other sites

Det samme gjalt Danmark. Nå har vi vært ute i fire uker. Har ikke vekslet inn en eneste EUR, SEK eller DKK. Så langt kun Eurocard. Har ikke en eneste pling cash om bord. Og med Eurocard blir vekslingskursen regnet om der og da. Da oppdaget jeg at Gilleleje Havn jukset på vekslingskursen. 

 

@tobixen, nå er vel jeg den verste når det gjelder å få 'Byggingen av Hulda' til å skli ut :-)

Link to post
Share on other sites

Mener du "betal i NOK"-funksjonen? Den må du ligge langt unna, ALLTID betal i lokal valuta med kort. Når man betaler med NOK står maskin/automateier fritt til å sette kursen og det er aldri billigere enn å la Visa/Mastercard/AmEx/whatever gjøre det.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Det samme gjalt Danmark. Nå har vi vært ute i fire uker. Har ikke vekslet inn en eneste EUR, SEK eller DKK. Så langt kun Eurocard. Har ikke en eneste pling cash om bord. Og med Eurocard blir vekslingskursen regnet om der og da. Da oppdaget jeg at Gilleleje Havn jukset på vekslingskursen. 

 

Det gjelder mange norske kredittkort også - jeg har opplevd å få bedre kursrate ved veksling av NOK i gammeldags vekslekontor enn hva Bank Norwegian gir meg (men det var noen år siden - i dag kan det i enkelte land lønne seg å ta ut lokal valuta i minibank og veksle til NOK i vekslekontor, enkelte vekslekontor betaler i praksis kundene sine for å bli kvitt NOK cash).  I tilfelle avbestillinger og slikt hvor et beløp blir refundert tilbake til kredittkortet benyttes det én kurs når beløpet trekkes fra kortet og en helt annen kurs når beløpet tilbakeføres, slik at jeg i realiteten taper masse kroner.

 

Jeg mistet kredittkortene mine i Swinemünde (jeg greier ikke stave det på polsk) og måtte greie meg med kontanter en stund.  Det fungerer jo veldig dårlig i gjestehavner i Norge og Sverige, tidvis kan man ikke betale uten å ha særnorske eller særsvenske mobilbetalløsninger tilgjengelig - men jeg noterer meg at fra Swinemünde og hele veien til Bulgaria, så har jeg bare besøkt én havn hvor det ikke har var mulig å betale kontant, og det var Gedster, vårt eneste besøk i Danmark.  (Jeg fikk hjelp av noen lokale til å få betalt på automat - men jeg fikk jo ikke tilbake noe depositum for tilgangskort).  I Kielkanalen var (er?) det en betalingsautomat som kun tar kontanter, ikke kredittkort.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, subwoofer said:

Mener du "betal i NOK"-funksjonen? Den må du ligge langt unna, ALLTID betal i lokal valuta med kort.

 

Jeg vil anbefale å kontrollsjekke, i stedet for å være så bastant.  Joda, det stemmer nok at det (nesten?) alltid er billigere å betale i "lokal valuta".  De gangene jeg har sjekket så har "betal i NOK" kommet dårligere ut enn betaling i lokal valuta.  Et mulig unntak er enkelte minibanker i enkelte land som uansett krever et påslag dersom man ikke benytter seg av "betal i NOK".

 

Budskapet du formidler ovenfor er noe banker og kredittkortutstedere frekvent pleier å informere kundene sine om, men de gjør ikke dette for å være snill - de gjør det fordi "betal i NOK" medfører at valutavekslingsprofitten forflytter seg fra den norske banken til den utenlandske banken.

 

Det kan være mye å spare på å skaffe seg et kredittkort f.eks. fra Revolut, de er svært gunstige på valutavekslingen.  Når det er sagt, jeg har hatt trøbbel med Revolut, til slutt bare sa de opp hele kundeforholdet uten noe om og men og beholdt balansen min der.

Link to post
Share on other sites

Da er vi ferdig med penger og kort.

 

Det kan regne i Flensburg også:

20240529_143711.jpg.f6aaea305251c7a034c23f2ee842e4ec.jpg

Da kan man man trøste seg hos Mette, med kaffe og kake:

20240529_140613.jpg.6e73c2b59528ef193dbd691e58e47838.jpg

Mette er et høl i veggen, og ser ut som det er kun ett bord der inne. Men inn til høyre er det ganske stort. Kakene er av den hjemmelagde typen. Såpass at vi bare måtte ha to porsjoner, og dele for å smake oss gjennom så mange som mulig. Mette ligger inne i gamlebyen. Dagen etter, måtte ha vært i går, tok vi en tur innom sjøfartsmuseet. Det var en generell skuffelse. Og til en pris av 8 Euro pr persjon, en nokså gedigen skuffelse. Jeg har en sønn som samler på skipsmodeller. Han samler forresten på alt mulig rart, og opptar en kubikkmeter eller to hjemme hos oss også. Så jeg sendte bilde av denne:

20240530_141213.jpg.d6a4d35e49c5de01a514ef2f759efd9c.jpg

Med spørsmål om dette kunne være noe han kunne vurdere å ha i stuen. 8 meter lang. Har ikke mottatt noen reaksjon på den. På gårdsplassen inne i museet står denne dunken her:

20240530_142554.jpg.c3b4fddffad26dff94b5648d965e1e77.jpg

Det er en vanlig dampkjel plukket ut av en eller annen båt. De store, runde hullene er fyrgangene. Så går varmen opp og rundt alle rørene (småhullene). Og så ut gjennom pipa. Og da begynte mimringen. Det var noe liknende på gassplattformene på Frigg. Det var 'reboiler boiler'. Et system for å tørke metanol som i sin tur ble brukt for å trekke vann ut av gassen som kom opp fra brønnene. På Frigg var disse kjelene ca. 10 meter lange. Inne i fyrgangene stakk det ut dyser der gassen kom ut ut og brant for å lage varme. I tillegg var det plater på høykant tvers over fyrgangene i tak og gulv for å lede varmen. Der inne skulle det skrapes sot. Og det sotet noe innmari fordi prosessgutta kjørte disse kjelene på halv fart. I stedet for å kjøre en kjel på full, passet det bedre å kjøre to kjeler halv fart. Så da ble to mobbeofre plukket ut. Det var lille og feite Hulda. Og den digre og enda feitere 'Villdyret fra Tasmania'. Han var et hakk høyere på rangstigen enn meg, han var tross alt fra Karmøy. Dessuten, kroppsbygningen hans gjorde det umulig å komme inn. Så da skulle 'Villdyret', helt super-grei fyr vi jobbet meget godt sammen, være vakt. Og jeg ble iført røykdykkerutstyr med egen pusteluftslange og sikkerhetsdrakt, inn i luken. Sammen med skraper, bøtte, feiekost, gass-sikker lampe som gikk på trykkluft, gassmåler, UHF og dritt. Det var et helt jævla ræl med utstyr som skulle inn. Over og under skilleplatene og 90 grader opp i skorsteinen. Umulig oppgave. Vi skaffet oss en gigantisk støvsuger som gikk på luft. Det gjorde susen. En stund. Kom alarm fra 'Villdyret': Kom deg ut!! Begynte å krabbe baklengs ut. Og, langt faenivold inni fyrgangen, hang surstoffslangen og seletøyet seg fast. Det var 40 grader inni der, mørkt som i en sekk. Lampen glødet som en bleik mandarin inne i sotkaoset. Den glødet egentlig som en mandarin før soten la en demper på lyset også. Så da var det å vrenge av seg puste/sikkerhetsutstyr holde pusten så lenge det gikk og sette fart. Da jeg kom ut, svart som en n(/&(/& (som man ikke kan si lenger), svart skokrem så jeg ut som. Av sikkerhetsdrakten var det bare glidelåsen som var intakt. Så der lå jeg noen minutter og blåste sot. Grunnen til alarmen var et posegreia i støvsugeren hadde konket, så Frigg TCP2 ble dekket av sot. 'Vildyret' fikk panikk og trykket på den store røde knappen. I stedet for å stenge lufttilførselen i støvsugeren. Og så hevder legen at jeg har kols fordi jeg tok meg en røyk. Eller 100, en gang i tiden. Dette ble en for lang story.

 

I dag spaserte vi ut til Wasserleben. Tok et måltid her:

20240531_132111.jpg.5d4f8c6a2c330c1435a1936394daa2c9.jpg

Masse lekeutstyr her ute, for dem som har barn. Og for lekne voksne.20240531_132124.jpg.c9dc167d0982d13385b7507b151b428e.jpg

Går gjennom storvokst løvskog på veien ut hit. På grusveien ut dit kom det en ram lukt av rå kloakk:

20240531_133847.jpg.1bcc10b2ff89a4956df4f54c26e46fc9.jpg

Og her er det jammen et aktivt kloakkrør som tømmer seg rett ut i Flensburger Förde (Flensbugfjorden). Og så er det ved forskrift forbudt å tømme dassen innenfor territorialgrensen til Tyskland. 

Link to post
Share on other sites

Da vi lå utenfor Niro-Peters, stakk en av baatplassens medlemmer innom. På vei fra Bømlo til Lübeck og muligens videre, med en overnatting. Vi fant ut at vi ville en togtur til Hamburg. Admrialen ville se 'gamlebyen'. Jeg nådde egentlig ikke gjennom med at Hamburg ble bombet til grus i 1944. Så noe annet enn rådhuset er det ikke å se. Bomtur. Mye tråkking og lite futt. De går å ta en sightseing, men det gadd vi ikke. Togturen hadde ett høydepunkt, bokstavelig talt, nedi der er Rendsburg:

20240603_200217.jpg.dd4c6803dd4289e4e453182d541519ee.jpg

Det var som å fly lavt over byen, grunnet:

20240603_200451.jpg.03016966b28a123d8b439b4777cc0e91.jpg

at togskinnen må passere Kiler-kanalen. Så den tar en 360 grader snurr for å komme ned til bakkeplan:

20240603_200749.jpg.f859f467b37ae5f5a71c332533df1296.jpg

og passerer en av 'parkeringsplassene' for de som skal gjennom kanalen. 

 

I går, litt ut på formiddagen kastet vi loss for å ta den 20 NM lange turen til Sønderborg. Som er en fin, liten by. Dog, det er forbanna dyrt å være norsk i Danmark. Men havnen her er priset for 13 meter båt til DKK 245. Det er i og for seg ikke så ille. Prisen inkluderer vann, strøm, do, dusj. Og du kan bruke så mye strøm du orker, og dusje til du går opp i liminga. Toalettanlegget er nokså nytt, velholdt og renholdt. Da vi var her i 2017, var bygget som huser toalett/dusj under renovering. Nord for broen, var det en sammenhengende byggeplass. Nå har byggeplassen materialisert seg i et gigahotell og flere hundre meter ny kaifront, tilegnet gjester. Fra de store:

20240605_201011.jpg.bdd33734fb1ce1f7e350c2fc6140fb37.jpg

Nå i kveld er det ikke mindre enn fem seilskip her. Alle fra Tyskland og Holland. Denne var spesiell, ikke ta hensyn til linselusa i forgrunnen:

20240604_174437.jpg.3f2483f21cf15a3b05feaf1ed0340a2c.jpg20240604_174930.jpg.b56da376e1807e9448b801a0ce9c69e8.jpg

Og merk, 37 meter lang og stikker 1,6 meter. Hulda er 13 meter og stikker 2,25 meter. 

Til de vanlige dusinbåtene:

20240605_200627.jpg.1bd49b7842d68399e5d336e4197b19d2.jpg

Og langt nedi der ser man broen. Og merk, her er det bedre å ligge enn den gamle kaien. Det er roligere, mindre svell, og så slipper man å balansere båten på disse pælene:

20240605_152251.jpg.8dad793add9244e107c2ba7164657ac0.jpg

Det rare er at det er veldig få 'tradisjonelle' plastbåter. 90 % virker til ikke å være mer enn fem år gamle. De fleste virker til å være årets modeller.

Dog en gammel:

20240605_202517.jpg.e9c3b2c9aee82f1b015562e86ae7889f.jpg

Dette er en HR 42 av eldre årgang. Sikkert like gammel som Hulda.

 

Sist natt hadde vi bøtteregn og noen vindkuler rett inn i siden som varierte mellom 16- og 20 m/s. Den ene fenderen forskjøv seg, og Hulda dæljet inn i en av disse forbanna pålene. Nå har pålen fått rødfarge, og Hulda mangler tilsvarende. Vindtrykket medførte at krengningen var så stort at Hulda traff ikke med fenderlisten, men der dekket er sveiset inn i skutesiden. Det er noe av det sterkeste på hele båten, akkurat der. Hakk i pålen, ikke noe skade, bortsett fra malingen, på Hulda. Bortenfor lå et 40 fot Bavaria surfebrett med nydelig teaklist langs rekka, som skulle illustrere fenderlist. Et par av fendrene hans hadde punktert, og listen hadde fått seg en skikkelig omgang. I morgen drar vi videre nordover, broen åpner hver 38 minutter over hver hele time.

 

Ellers kom det inn en Yawl nå i ettermiddag:

20240605_154453.jpg.a25bc0d8883c60969ac4d3d36573299a.jpg

Rett etter kom en ketch:

20240605_202004(0).jpg.61a27c1aa8f50ba64a333a749c73ef46.jpg

Typisk båter som er leid ut med skipper/mannskap. De om bord hadde problemer med både halvstikk og å skjønne hvordan fendrene skulle plasseres. Hadde jeg vært eier at et slik flygel som disse to båtene, ville jeg fått nervøst sammenbrudd. Men det gikk bra. 20240605_202308.jpg.66af1690ef56255f94bdfa011b831fd0.jpg

Det er artig at slike klassikere blir tatt vare på.

Den store majoriteten av båtene ligger over en natt. Og så er det videre dagen etter, her fra i formiddag:

20240605_115554.jpg.48e6587bbaedd26f04370d93fc4fb93b.jpg

Hulda er den eneste båten igjen i hele havnen. Så, merk dere, den tyske armadaen er på vei nordover. 

 

Legger ved noen bilder fra dagens byvandring:

20240605_140025.jpg.5752aff017a35554293b01fe75ac4145.jpg20240605_144928.jpg.7a9fec42e3305d2f6dda316c1ed9fcf4.jpg

Vindmøllen kan faktisk kjøres. Panelene som gjør vingene til 'seil' kan fjernstyres, lukkes, og da starter systemet opp. 

20240605_145046.jpg.fb8897db6d92e0516b97009d15aa4655.jpg20240605_151520.jpg.1f14f7456ce077ad4b404112e22e3664.jpg

 

Da satser vi på regnvær i morgen, og passering ved første broåpning kl. 06:38.

 

Og så driver programmet til baatplassen og legger til bilder som allerede er lagt inn. Og det får jeg ikke gjort noe med.

20240605_154453.jpg

20240605_202004(0).jpg

Link to post
Share on other sites

Så da landet vi altså i Sønderborg. Her er bilde av skaden fra da Hulda banket inn i den ene pælen:

20240608_134658.jpg.8fbde40aca695bd3234f789dbdcaf0fc.jpg

Det er en liten malingskade. Bulken i rekka er ikke fra dette sammenstøtet, den bulken ble laget av en mobilkran i 2000. Nå har vi så mange tilleggingsriper i styrbord side at dette er bare en pølse i slaktetiden. Den første ripen irriterte meg noe grusomt. Nå bryr jeg meg ikke. Må blande litt maling og stryke over. En liten times jobb. 

 

Vi tok første broåpning i Christian-et-eller-annet klokken 05:38. Det ble en del motorkjøring de første to timene. Ikke noe vind. Selv om Windy hadde lagt inn bestilling på SW 5- til 10 m/s. Da vi kom til utløpet av Als Fjord kom også vinden. Et lite, beskjedent trekk som gjorde at vi kunne gli av gårde for kun genoa i 3 knop. Mange pene partier i Als Fjord. Været startet pent. Yr.no hadde lovet drittvær utover dagen. Men været holdt seg på matta helt til vi kom til Årø Sund. Vinden, som var svak, roterte kompassrosen rundt. Noen ganger kunne vi seile, noe ganger måtte vi bare rulle inn og gå for motor. Det skyet over og det kom litt regn. Ut av Årø Sund hørte jeg et jekla brak. Antok at det var torden. Så kom to F16 medfølgende en antatt flygende kommandosentral. De drev og lekte katt og mus over Bredningen, sendte ut fyrverkeri (glødende kuler), og hadde det gøy. Jeg antar at braket var en av disse som gikk gjennom lydmuren. Men jeg er ikke sikker:

20240607_122602.jpg.7bca3ef8c6b860ddc54fcaa5b12bfa07.jpg

For da kom vinden og bygene med jevn ca. 10 m/s fra SW, som Windy hadde lovet fra morgenen av. Det ble utrivelig. Vi var tre seilere i samme retningen. Borte i øst lå en mindre seler med storseil og genoa. Vi ble langsomt oppseilt av en skarpere seiler med ett rev i storen og selvslående kryssfokk. Vi lå mange hundre meter fra hverandre. Så i løpet av et skund, i enden av en passerende byge, smalt det i riggen. Så brått at jeg skjønte ikke hva som skjedde. Og fra å seile med vinden nesten rett akter, kom vinden inn nesten i baugen. Så kraftig at jeg trodde riggen skulle gått over bord. Fra å seile i mellom 6- og 7 knop, stanset Hulda opp og skled sideveis i 2 knop. Skjøtet lå på en av de store Lewmar 650 winchene. To snurr rundt trommelen og over selvskjøteren. Det var ikke mulig å sjøte inn seilet fordi skjøtet skled mot trommelen. Etter hvert fikk jeg rullet inn mesteparten av genoaen ved bruk av Andersen 56EL. At noe ikke røyk pokkerivold skyldes kun at alt er overdimensjonert om bord. Dette er første gang noe slikt har skjedd meg. De to andre båtene jeg hadde i synsfeltet opplevde ikke denne fallvinden. Vinden var hårdere enn den gangen jeg seilte i 22 m/s. Det var en underlig opplevelse. Da vi tre båtene kom sammen i innsnurpingen mot Middelfart lystbåthavn, var den lille båten med storseil og var en HR 32. En båt som ville merket dette 'skyfallet' meget godt. Og som virket helt uanfektet, ikke noe rev i seilene. 

 

Vi seilte rundt Fønsskov Odde og la oss inn til odden noen hundre meter sydover.

Screenshot_20240606_162532_Boating.jpg.3bdb870521af1cb4c491b15feef48305.jpg

Droppet ankeret på 7 meters dybde. Bakket ankeret inn med 1800 rpm uten at Hulda flyttet på seg. Det blåste stikker og strå over odden. Trivelig for dekksgutten:

IMG-20240606-WA0000.jpg

Jålete og moteriktig kledd i lange gummistøvler, plastikkbukse fra 20 år tilbake, strikkelue og jakke fra Musto. Tørr og fin etter diverse regnskyll i løpet av dagen. Buksen har begynt å krakelere og er ikke helt tett lenger.

 

 

God natts søvn voktet av Garmin:

20240607_063141.jpg.c08013afc613fc200c0327c897cc251d.jpg

Ankeret satt langt nedi mudderet, måtte jobbe en del med ankerwinchen for å få det løst. Neste stopp ble Bogense. Som trolig kommer i morgen.

 

 

 

 

 

 

 

20240607_063141.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 5.6.2024 at 21.53:

Da vi lå utenfor Niro-Peters, stakk en av baatplassens medlemmer innom. På vei fra Bømlo til Lübeck og muligens videre, med en overnatting.

Takker for hyggelig prat på kaia og hjelp til å fikse en fortøyning som vi ikke er veldig stolt av!

Vi kom ikke til Lübeck da vinden ville det annerledes...:smiley:

Gikk fra Flensburg  til Kappeln og så Eckenrnførde, til Strande nord for Kiel, Heilgenhafen og så til Warnemünde hvor vi ligger nå..

Sykkeltur til Rostock...

Blåser stikker og strå her i kveld og meldingene tilsier at vi i alle fall blir liggende til mandag!

Vet ikke helt hvor vi lander, enten Stralsund eller Gedser.. Kanskje!

Link to post
Share on other sites

Jo, hyggelig å treffes.

 

Da vi brakk anker, gikk vi rett nordover, passerte lystbåthavnen til Middelfart rett SB. Det er et trangt og meget frodig sund. Med gamle plasser:

20240607_090957.jpg.5a613daaae45ebd4773556684d29b86e.jpg

Og stadig erosjon av landet. Snart er Danmark en sandbanke under en halvmeter  vann:

20240607_090928.jpg.ab90f540f05301527cf42eb45578ac57.jpg

Været var fortreffelig ut gjennom disse fjordarmene:

20240607_105532.jpg.85e31d2e0de2ae1445518d43ef37bd87.jpg

 

Rølje Klint hadde også sine idyller:

20240607_110259.jpg.8e20ce7774465d54b452da17ec1d7d49.jpg

Områder her er en 'grundtområde', pepret med fiskeredskap.

 

Garmin og Navionics har på kartet en 45 meter høy høyspent som går syd for den gamle Lillebæltbroen og parallelt med broen. Da vi passerte her for syv år siden, var ikke høyspenten der. Og den var der heller ikke nå. Og sammen med så mange bøyer og staker at jeg har mistet tellingen. Så mye for viktigheten av å betale for oppdatering av kartene. Så vi belaget oss på en rolig og solfylt overfart til nordenden av Fyn. Det var bra en stund:

20240607_122602.jpg.376d179d1379eb52399ba76c2ea1a67f.jpg

 Og så fosset vi av gårde i 7- til 8 knop, for bare genoaen:

20240607_122535.jpg.e95e38b93e89eb5751bbe2478c061e5e.jpg

Over BB baug skimter man Samsø. Vi planla og hekte oss fast i Bogense, men til slutt begynte jeg å bli nervøs for at vi ikke skulle rekke å stoppe i tide. Men til slutt landet vi her:

20240608_135850.jpg.aa58d2543c14a55d4f0f73d0a140fb74.jpg

Innover her er den gamle fiskehavnen. Nå er det bare en fire/fem småbåter igjen. En gang i tiden holdt det til 20 fiskekuttere til her. Vi traff et par fra Bogense på vei til Fredrikstad da vi var i Varberg. Han jobbet med å levere blant annet radarutstyr til denne fiskeflåten. Ser man på Den danske Lods, anbefales det ikke å gå inn i havnen om man stikker mer enn 1,8 meter. Den Lodsen er ikke oppdatert. En annen plass, en eller annen blekke, står det at man ikke kan snu båten om man går inn i denne kanalen/gamle fiskerihavnen. Det er delvis sprøyt. Men ligger det brede båter på begge sider, og gjerne utenpå hverandre, går det ikke om båten er mer enn LOA 10 meter. Da er det bare å rygge inn. Hulda parkerte seg helt ytterst på S side av løpet, som man ser på kartet over. Slik:

20240608_134443.jpg.89241cba571355c58a10dbc037ef7056.jpg

Havneleien her er NOK 354. Sånn omtrentelig. For dette får du strøm og vann på brygga, så mye du orker. Do og utmerkede dusjer, så mye du orker. Vaskemaskin og tørketrommel. I morgen skal vi utforske facilitetene. Etter at vi hadde fortøyd, kom vi i snakk med en dame som stod og glodde ute på bryggehodet etter dette her:

20240607_180845.jpg.66c534e661833d1cf03425c77214de77.jpg

Ute på sorikonten (slik min farmor uttalte det) ser man en del seil. I hovedsak sorte sel først, deretter dacron :-) Akkurat nå var Samsø borte i en byge. Men det er seilasen *Fyn Rundt' som tygde frisk bris midt i trynet. Og det gikk virkelig unna. Hulda ville nok kommet i mål en uke á fjorten dager etter. Vi ankom Bogense fredag. Vi blir liggende frem til Tirsdag. Vær som dette kan vi seile i:

Screenshot_20240609_111258_Windyapp.jpg.60fc9b0d2ba8b5ad4a4ed173cdd5c0e1.jpg

Men vi er ikke nødt. Og problemet er ikke å være utpå. Problemet kommer når vi skal lande en eller annen ukjent plass. Og Hulda er ikke veldig medgjørlig nå det blåser mye. Når jeg skal legge til. Det blir mer som å håndtere en langkjølet båt når det gjelder bakking. Og avdriften i vinden er som en lett flyvepapp. Det verste av to verdener. Nå hørte jeg en rasling oppe i cockpit. Stakk hodet ut av luken og ble sandblåst av sand, grus og småstein. Det er hyggelig, men trekkfullt her ute på bryggehodet. Mer i morgen, eller så. Nå er det tid for en dansk bayer.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En liten korrigering: Havneleien er kun tilgang til do, vann og strøm. For et tillegg på DKK 20 kommer koden for dusj. Da kan så mange man vil dusje så lenge man vil på denne koden, den dagen. Men det er en hake. Koden er et sekssifret nummer. Og man må ut av dusjen for å taste inn denne koden hvert annet minutt. For en som ikke kan se en jævla kode uten briller, null dusj, eller to minutter. Og på to minutter har vannet nesten ikke rukket å bli varmt. Vaskemaskin DKK 35. Da kan man vaske så mange runder man orker, den dagen. Samme for tørketrommel, DKK 15. Dette funker, så lenge synet er pr. kasse. Var oppe på Meny i dag. Gikk berserk i pilshylla. Leffe 0,7 liters flasker til DKK 18,90. Det er sinsykt billig:

20240610_141321.jpg.3f4f285ec1b7c77cf4c2773eb306a43b.jpg

Samme gikk for en del pilser. Trillet ned med medbrakt tralle. Men la oss starte med dagens begynnelse. Som vanlig ikke helt uten dramatikk.

 

Ved fiskebutikken oppe i veien her var det en semitrailer med baklem som lesset opp bakker med et eller annet. Jeg hadde vært ute på morgenrunden for å betale dagens havneavgift. Sjåføren kjørte trucken inn på lemmen og kjøre opp. Så kom en damen som han tydelig kjente. Mens han jobbet hadde de en munter passiar. Så munter at han tråkket ut i løse luften med venstrebenet, tok en luftseilas, smalt høyre kne i kanten på lemmen og klasket i bakken med venstre skulder/side av ryggen først. Det var et kultent klask av 100 kg kjøtt rett i asfalten. Og høyden er stor nok:

20240610_103828.jpg.03a3f97f6b75b829eed6f0659b038735.jpg

Jeg stupte bort, samtidig som jeg ba den paralyserte damen å ringe etter ambulanse. Hun sto der som en saltstøtte til jeg la inn full utestemme. Da tok kjerringa beina på nakken og forsvant. Jeg hadde nok å gjøre med han som lå på bakken og gurgla. Med øyne som fortalte at han var på vei til å forlate oss, i hvert fall for en stund. Holdt han i armene, snakket, etter noen minutter startet han å puste så vidt. Lirket 100 kilo over i stabilt sideleie så det skulle bli lettere å puste. Så tilbake på ryggen med beskjed om at nå fikk han holde seg i ro. Hvilket han hadde problemer med. En annen dame kom og ringte etter ambulanse. Det blir en hel fortelling ut av dette. Politiet kom ulende med blålys. Om jeg ville være vitne til hendelsen? OK. "Kan du give mig ditt telefonnummer?" Plussførtisjufirehundreogtrettenfirehundreogtjue. "Hvad behager???" "Det er greit, jeg kan ikke telle på dansk heller, så jeg kan skrive det ned for deg". Politimannen hadde humor. Så det blir vel registrert som yrkesskade. Han var en og halv firs år gammel. Ambulansen jobbet med mannen neste en time, før de kjørte av gårde. Du behøver ikke å ramle fra store høyder før det blir drama.

 

Hver gang vi kommer til en ny by, så er den flottere enn den forrige. Bogense ikke noe unntak, og havnen er heller ikke noe unntak. Flott lagt opp, ryddig og pent. Noe av det som er artig også med Bogense, er at de glemte å rive byen på sekstitallet. Hvilket de har gjort med en rekke andre danske byer. Her i Bogense er gamle, bitte små, hus linket sammen. Noen av dem er så små at om du er to meter lang, må du sove med beina ute i hagen. 

20240609_161204-PANO.jpg.5a4dd4c452705b9119aa3d5a0c7fdbc8.jpg

Over er noen av de større husene oppe ved kirken, som er fra syttenhundreogknekkebrød. Diger for Bogense, som slett ikke er noen stor plass. Men det har vært en rik plass, med handel:

20240609_160348.jpg.8de0480678be152c9d6048edd396284c.jpg

Dette kvartalet er en kjøbmannsgård. Gedigen og noen hundre år gammel. Ivaretatt med blant annet utleie av lokaler for festlige anledninger. Porten er et lite kunstverk:

20240609_160444.jpg.268c4a2bd585fea6495bc64edb07748c.jpg

Hva mer? Enda en idyll, ålebækken, som går på kryss og tvers gjennom byen:

20240610_131347.jpg.5cb3df379e0aefc3d1a4df2d16eb37a1.jpg

Her er det rett før den renner ut i fiskerihavnen, der vi ligger. 

Som beskrevet tidligere, var Bogense hjemmehavn for en del fiskekuttere. Disse krevde naturligvis sitt vedlikehold. Og til dette er det et par haller med tilhørende slipper:

20240610_174653.jpg.bce52fa4283e7584b37fb0570c4287f8.jpg

Et winch-hus med hydraulisk drevet winch:20240610_174715.jpg.ef9c32e15f1df7aabd74999b2320e239.jpg

Og resten av det som engang var:

20240610_174729.jpg.19f5b716afd90db0608c2a07aeabf297.jpg

For 30 år siden vil jeg tro at det var full aktivitet her. 

 

Som alle andre havner, har også denne havnen en del brustne drømmer:

20240610_195551.jpg.e506448a2e8f2d4135eb8493a0df372a.jpg

 

Og saker du helst ikke vil ha i propellen:

20240610_194640.jpg.91cb5157086dec4b835f01887abecb24.jpg

20 kg Bruce, blylodd og 3/4 toms tau. Hulda ville hengt bom fast. 

 

I morgen er planen å seile nord til Tunø. Vi får se. Hele gaten nedover her er reservert for veteranbiltreff i morgen. Jeg er hekta på gamle kjøretøyer. Det er fristelser over alt. 

 

Ringte til havnegeneralen på Tunø i dag. I losen står det at havnen ikke bør entres av båter som stikker mer enn maks. to meter. Havnegeneralen ment at Huldas 2,3 meter dypgående ikke skulle være noe problem. Vi har 7 timer nord til Tunø.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter nå i 'Sejlerstuen' på Tunø og skriver. Disse 'Sejlerstuene' finner man i en rekke havner i Danmark. En institusjon som er nokså fraværende i Sverige og Norge. Dette er rom i tilknytning til havnen. Der har man strøm, varme, kokemuligheter, oppvaskmuligheter, bøker er gjerne lagt frem, osv, osv. Et utmerket tiltak. Internetforbindelsen her ute er mer enn skranglete. Så vi får seg hvor bra dette går. Gjør meg ferdig med Bogense. 

 

Merk at Den danske Havnelods beskriver beddinger og verksteder for fartøyer opp til 50 tonn, eller noe slikt. I bildene over ser man de gamle slippsporene. Og den slippvognen som ikke er hugget opp, trenger nokså omfattende overhaling for å kunne bli virksom. Slippwinchene er ikke der lenger. Det vil si, det er en winch, men den er ikke brukbar. Så der er Havnelodsen minst 15 år foreldet. 

 

Men, Bogense har sin Manneken Pis:

20240611_160653Kopi.jpg.0a6e1c21fed1e15f0f0f4e30fda8157f.jpg

Med tilhørende minipark og gamle bygninger:

20240611_160721Kopi.jpg.c2cd0c239dc165b85e057087367c03b9.jpg

Og i stedet for å privatisere, legge bekker i rør, har man her holdt det åpent for allmennheten:20240612_114037Kopi.jpg.983820f310a4a05bf2fef124b449b5b9.jpg

Det er flere slike gjennomganger som binder sammen parallelle hovedgater. Og bekkene er en del av 'Ålebækken' som renner ut i havnen. Den trerammen som er oppe i bekken regner jeg med er en gammel innretning for å fange ål. Den er låst, slik at den ikke kan brukes. I Norge er vel ålen rødlistet, I Danmark ligger røkt ål i fiskedisken. 

 

Og det var det fra Bogense.

Link to post
Share on other sites

Så fra Bogense genoaseilte vi nord til Tunø. Vi var her for ca. 7 år siden. Da var alt helt perfekt her i havnen. I dag er inntrykket litt mer variabelt. Havneleien er DKK 254, og alt i tillegg koster ekstra penger. Med unntak av 'Sejlerstuen' og toalettet. Jeg skulle fylle vann, og hadde DKK 15 på havnekortet. Etter snaue, langt under, 100 liter var kortet tomt og vannet stengte. Selv i Doha koster vel ikke vannet mer enn en tier kubikken. Nå sitter vi her og venter ut en kuling som skal stryke vennlig over oss i løpet av dagen. Det er tre danske motorbåter i haven, pluss en svensk motorbåt, resten er stort sett tyske seilbåter. Det er god plass her nå på morran. En dansk seler stakk ut litt før klokken syv i dag. De lette båtene hopper og danser i havnen nå. Blytunge Hulda ligger ganske rolig. Det blåser rundt 10 m/s nå, og skal opp i 15- til 17 m/s ved 14:00-tiden, sammen med sprutregn.  

 

Men som sagt, vi genoaseilte hit:

20240613_132644.jpg.dabd6dbcf107225ec2b471cdbcd441cf.jpg

Hulda gikk på autopilot, jeg var foran i baugen og forberedte førtøyninger, da vi var nær ved å surfe. Nesten 9 knop på gamla. For bare genoa. 

 

Og som vanlig kom vi inn og banket inn i kaia. Flate fendere og la igjen litt maling.

20240613_152237.jpg.a37a862c019b83f07f88c893bac4af12.jpg

 

For dem som måtte komme hit i løpet av sommeren, vær forsiktig med den kaia der:

Her har treverket råtnet bort og det står ut 25 mm bolter som stikker utenfor det som er igjen av treverk. Merk at dette er en av de plassene i havnen med minst drag. 

 

Nå får jeg skrive mer når vi kommer til en plass med brukbar dekning. Slitsomt, dette her.

20240613_184211.jpg

20240613_184249.jpg

Link to post
Share on other sites

Shortcut skrev 14 minutter siden:

"I Norge er vel ålen rødlistet, I Danmark ligger røkt ål i fiskedisken. "

 

Ålene er nu opdrættet og ikke traditionelt fanget.

 

http://europaeisk-aal.dk/aal-i-akvakultur/

 

 

Ser man det, virkelig positivt. De jeg så i fiskedisken i en av butikkene i Bogense var sikkert godt halvmeteren lange. For mange år siden leste jeg at det var svært problematisk å 'dyrke' ål grunnet ålens spesielle livssyklus. Godt at man har løst den floken. Da vi flyttet til Son i 1975, var det ålefiske der. Og hver høst kom en dansk brønnbåt og hentet ål. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Hulda said:

Selv i Doha koster vel ikke vannet mer enn en tier kubikken.

 

Tja, har betalt opptil 15 EUR for fylling av vann ... men da uten å betale gjestehavnsavgift.

 

Mer sammenlignbart, var på resturantbesøk hvor bryggeplass var inkludert i prisen.  Annonsert pris for fylling av vanntanken var 150 TRY, som tilsvarer 50 NOK, men da vi hadde lagt til og ba om vann så ba hun oss dra til nærmeste gjestehavn i stedet.  Nåja, etter at vi hadde spist på resturanten fikk vi lov til å fylle vann for 150 TRY.  Aner ikke hvorfor hun skulle være vanskelig i begynnelsen, vi hadde allerede lagt til, vannslangen hang klart til bruk, eneste hun trengte å gjøre var å ta i mot betaling.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Da vi flyttet til Son i 1975, var det ålefiske der. Og hver høst kom en dansk brønnbåt og hentet ål. 

 

En sommer på slutten av 40-tallet bodde vi på pensjonat i Son på sommerferie. Ved et kloakkutløp under brygga stod det stint av ål. Bare å slippe ned kroken og hale opp. Men problemet meldte seg når du skulle drepet den og ha ut kroken . . . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...