Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Dette begynner virkelig å ligne noe, skjønner godt at admiralen nikker anerkjennende. Skjønner mindre av at du har fått henne med på tur som det så ut uten disse platene, men det er nå bare sånn det er. :clap:

Ellers sender jeg en medfølende tanke til dere nedenom Dovre fra tid til annen denne vinteren, her i det tørre midt-Norge har det vel kommet totalt 5cm nedbør siden en gang i februar. Bare veier, nix skiføre i bebygde strøk og åpen fjord. 
Blir sikkert dyr strøm av dette. Eller vi får drittværet til sommeren, det er forsåvidt mer normalt.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Hulda said:

... dere nord for Sinsenkrysset vet ikke hva iholdende drittvær er....

Og om det skulle skje får ingen vite det heller - fra NRK, NRK2, TV2, Dagbladet, VG ... :giggle:
Hørte påska i år var bare drittvær - ha aldri hatt bedre påske og alle jeg kjenner herfra og nordover tapetserte Facebook med sol og skibilder. Jaja.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

De to metrene akter der er lager og stuverom. De resterende 11 metrene har grei bokomfort. På SB side akter, der bildet er tatt innover, skal det bli loskøye. Og batterirom for lithium'ene. Da blir de plassert høyt over vannlinjen. Det er vel et krav at batteriene til VHF skal plasseres slik at radioen skal virke til man står til livet i vann. Men det blir ikke før til høsten. I mai drar vi på seiltur. Juli skal tilbringes på fjellet. 

 

Ellers melder Strömstad denne morgenen om en halv kuldegrad og 10- til 15 cm nysnø. Om et par dager kommer våren med to-sifrede plussgrader. Nå står pizzabilen på sommerdekk i parkeringshuset. 

Link to post
Share on other sites

On 3/28/2024 at 5:47 PM, Hulda said:

Maken! Og jeg hadde en drøss som ble tatt i kontrollen på Gardermoen. Så denne er den siste jeg har igjen.

 

Det er noen år siden, men definitivt etter at WTC på Manhattan ble ødelagt ... vi fløy fra Gardermoen via London-området (husker ikke hvilken flyplass, og husker ikke hvor vi skulle).  På Luton eller Gatwick eller Heathrow eller noe slikt så måtte vi gjennom sikkerhetskontroll enda en gang, trolig pga terminalbytte.  To uker senere reiste vi hjem igjen - fruen med akkurat samme håndbagasje.  Da ble sveitserkniven hennes konfiskert - men ikke bare det, hun hadde faktisk to kniver med seg i håndbagasjen, og den andre var en del større.  Trolig en gjenglemt greie etter en skogstur eller noe slikt.

 

Poenget er i allefall ... hun gikk igjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen med to kniver i håndbagasjen uten å bli stoppet, deretter gikk hun med samme bagasje igjennom sikkerhetskontroll i London-området uten å bli stoppet, bare på tredje forsøk ble knivene konfiskert.

Link to post
Share on other sites

Det var en tid jeg bare spiste "proteinbrød". Ambisjonen var å lette litt på skutevekten når jeg var ombord. Til dette formålet hadde jeg kjøpt en brødkniv på Kiwi for å skjære et par brødskiver til lunsjen på jobben. Denne brødkniven havnet i en litt større PC-bag med hjul der den ble glemt. Dette var etter 2010.

 

Den ble ikke funnet før jeg skulle hjem fra Shanghai, så den gikk gjennom OSL og der jeg mellomlandet (husker ikke hvor). Han i sikkerhetskontrollen på Shanghai Pudong International Airport tok den ut og viftet med den som et sverd :lol: Jeg tenkte at nå ryker hjemreisen, men han tok bare kniven og viftet meg videre.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Arbeidsgiver leide en leilighet til meg i Stavanger, ukependling. Jeg hadde med meg en del bokser makrell i tomat som håndbagasje for å ha i leiligheten. De ble frydfullt konfiskert på OSL av en eller annen grunn. Jeg reiste ikke med annet enn håndbagasje. Ut med første flight på mandag morgen og tilbake med siste flight på torsdag kveld. I flere år. Helt til sjefen sa at han hadde solgt kontorkrakken min, og min fremtidige krakk var offshore. Det ble en lettelse å få servert alle måltider og tøy vasket av andre. Nok om det. 

 

Jeg har laget meg en dings som kanskje andre kan ha som idégrunnlag:

20240406_184057.jpg.1e3c3b5aba63bfe840c1f5c93456e9ca.jpg20240406_190347.jpg.67a4f1ecd825f543a1ab5b5c1f5d32a8.jpg

 

Liten skrustikke av en viss kvalitet som kan festes i trappen, eller et annet sted med en tvinge eller to. Eller bare brukes løst. Treplaten gir uansett god stabilitet. Det er to kryssfinnerplater som er skrudd sammen. Og mutterne er forsenket inn i den underste platen, slik at de ikke stikker ut og kan skade underlaget. Dette er en stikke jeg har hatt liggende nedpakket i flere år. Har først fått tid nå.

 

Jeg drasser rundt på en hel masse kilo som ikke er i bruk. Påhengsmotoren har ikke vært startet opp siden høsten 2006. Jolla ble sugd tom for luft og pakket ned høsten 2006. Siden har de ikke vært i bruk. Lurer på hvorfor jeg driver og drasser på jolla. Siden vi kjøpte den, har ikke vært brukt mer enn et par sesonger. Dyr var den også. Enten ligger vi for anker, langs fjellene eller i havn. Når vi ligger for anker, har vi ikke behov for å jolle i land.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 15 timer siden:

Jeg har laget meg en dings som kanskje andre kan ha som idégrunnlag

 

Notert. Sånn skal jeg ha (i tillegg til alt det andre jeg har og ikke har . . )

 

Ser ellers at du har en solid tvinge av god gammel årgang. Sånne er ikke lett å skaffe nå lenger. Jeg har noen som jeg arvet etter faren min. En kort periode hadde Biltema faktisk noen som var brukbare, men de er utgått nå. Nå er det bare dritt igjen på tvingefronten hos BT.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 42 minutter siden:

Nå er det bare dritt igjen på tvingefronten hos BT.


I utgangspunktet enig når det gjelder tvinger fra Biltema, på generell basis. Men må si at akkurat disse tvingene faktisk er rimelig greie i forhold til prisen. Som en slanket versjon av de gamle Bessey-tvingene, riktig nok ikke med samme stålkvalitet, men brukbare til sitt bruk. Og man får forholdsvis lange tvinger uten å blakke seg helt. Kjøpte nærmere 30 av disse til jobb for flere år siden, de er i daglig bruk (som et supplement til tvingene vi har fra før fra Sandvik og Bessey, men sjefen har begynt å stramme inn forbruket mitt, så da må man finne alternativer i nøden:giggle:).

Link to post
Share on other sites

Ref et av de første innleggene i denne tråden, var det de tvingene du brukte for å bøye stålplatene på plass ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 6.4.2024 at 22.09:

Jeg drasser rundt på en hel masse kilo som ikke er i bruk. Påhengsmotoren har ikke vært startet opp siden høsten 2006. Jolla ble sugd tom for luft og pakket ned høsten 2006. Siden har de ikke vært i bruk. Lurer på hvorfor jeg driver og drasser på jolla. Siden vi kjøpte den, har ikke vært brukt mer enn et par sesonger. Dyr var den også. Enten ligger vi for anker, langs fjellene eller i havn. Når vi ligger for anker, har vi ikke behov for å jolle i land.

 

Vel, tidlig i tråden for mange år siden la du ut dette flotte bildet tatt fra jollen.

 

jolle_hulda.jpg.138fbe0d0fe3f1b5b511c6f4469ad3a2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Korrekt, det var det. Stort sett holder stålet i alle tvinger innen rimelighetens grenser. Det er treverket som går åt skogen. 

 

Men nå er det motor det gjelder. Og da er det bilder som gjelder. Den gangen min salige mor leste Donald Duck for meg, trodde jeg at hun diktet ut fra bildene. De derre boblene med skrift ga for meg ingen mening. Bare forstyrrende elementer inne i bildene. Jeg har skjønt litt mer i løpet av de neste 75 årene, men bilder er for meg fremdeles viktig. Så Sleipner SP 90 et-eller-annet:

20240407_110954.jpg.e480d67c966b45e605b227e0409937a9.jpg

Dyret ligger horisontalt langt nedi der og veier jern. Med bekkenet hvilende på en avsats og beina rett ut i intet, er det så vidt jeg når ned. Som sagt, dyret veier brorparten av et tonn. Jo mer jeg nærmer meg 80, dess tyngre blir'n. Og unbrakoskruene som fester dingsen til krakken er lite tilgjengelig. 

 

Men der er den ute, rett før lunch:

20240407_115618.jpg.dfd5f77d38aed2794997c66010b04279.jpg

Pr telefon beordret Admiralen meg å reise bort til Kaffedoppet for Rekmakka, Budapesttorta og kaffe. Etter den seansen var det rengjøring av området der 'the sun never shines' som stod på programmet:

20240407_115947.jpg.37312c036cb52a4a3c458fa9a7b227a6.jpg

Dette er den mest uttilgjengelige plassen på Hulda. I taket skimtes tunnelen. Krakken som motoren sitter festet til gjør adkomst umulig. Men jeg fikk stukket en magnestav et stykke innover og ut kom:

20240407_120326.jpg.dfa50e3cb1867f5199f018784d9bb5f2.jpg

En 17 mm kombi og en Biltema terasseskrue. Som har ligget nedi der siden forrige gang det glapp. Etter å ha mistet en bit denne gangen også, som jeg greide å fiske opp med magneten, ble det tatt forholdsregler:

20240407_171302.jpg.1f2dc422762ad96d14aa3257543b1edc.jpg

Bortsett fra knute på snøret, som viklet seg inn i alt mellom himmel og helvete, med bekkenet ridende på den tidligere omtalte kanten og beina rett ut, var det en suksess. Varetelling i etterkant viste null svinn. 

 

Propellgiret glir lett rundt, ingen lekkasjer inn. Det er en gummikopling mellom giret og motoren, type 'Lovejoi 45', en møkkagreie til to-og-en-halv-femti. Den var uten sprekker eller annet tegn på aldring. Og er et helvete å få på plass, balanserende med hoftebeinet på kanten. Som forklart over. 'Plopp', så smatt det på plass på første forsøk. Det var en sjokkopplevelse så jeg holdt på å droppe hele motoren enda lenger ned i hølet. 

 

Selve motoren var nokså grei. Masse kullbørster igjen. Pusset kontaktflatene til SB/BB relé for sot og dritt. Brukte en sprayboks Biltema Bremserens for å gjøre rent for kullstøv. Smurte alle kontaktflater med Vaselin. Testkjørte, og baugpropellen går som ei kule. Tok ikke jobben med å plukke fra hverandre elektromotoren for å slipe commutatoren i år. Husker ikke på stående fot når jeg hadde motoren oppe sist, men det er ikke så mange årene siden. Neste gang motoren skal opp fra hølet, har jeg fylt 80. Motoren veier omtrent like mye som en jerrykanne med 20 liter diesel. Det er bare å fortsette og trene.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 50 minutter siden:

 

Vel, tidlig i tråden for mange år siden la du ut dette flotte bildet tatt fra jollen.

 

jolle_hulda.jpg.138fbe0d0fe3f1b5b511c6f4469ad3a2.jpg

 

Jeg er så glad for at du følger med. Det har du til felles med Admiralen. Som påpekte at jeg har vært ute og jollet med barnebarna da de var små. Og nå er de fjortiser. Aldri får jeg lov til å ljuge i fred.

 

Men det er et fint bilde. Jolla har vært pakket ned så lenge jeg har vært pensjonist. Og det er 10,5 år så der. Og motoren har vært parkert enda lenger. Motoren kjøpte vi av en båtutstyrsforretning som lå i Dalsbergstien, en gang i forrige årtusen. Den gangen vi hadde trebåt Og da er vi tilbake på 80-tallet. 4 hk Mariner. Lurte på om jeg skulle prøve å vekke den til live igjen i år. 

 

Jeg ble nysgjerrig og måtte sjekke. Sist gang jolle og motor var på sjøen var ettersommeren 2011. Siden har det vært stuet bort. Det vil si, jolla har ligget pakket på hyttetaket til Hulda et par år. Ikke vært i bruk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
rebop skrev On 22.3.2024 at 22.53:

Basert på det du beskriver ifht opplevde hastighetsendringer med og uten switch (som du kaller splitter), ser jeg at en mulig teori for dine utfordringer er defekt kabel, som i praksis normalt er dårlig kontakt på noen av lederne / i kontakten evt rust el som du også beskriver. En slik nettverkskabel har 8 ledere. Dersom noen av de ikke fungerer litt avhengig av hvilke vil hastighet bli redusert fra 1Gbit ned til 100Mbit evt 10Mbit. Det høres ut som du kan ha hatt en kombinasjon av både enkeltledere som ikke fungerte og eller vakkelkontakt som gjør at det fungerer fungerer / ikke. Dårlig crimping, evt feil plugg el kan være årsak til feil. Har noen ganger opplevd dårlig kontakt når en bruker slik tang: https://www.megaflis.no/elektro/koblingsmateriell/modulartang, men en slik type tang https://www.elektroimportoren.no/modulartang/91350/Product.html som sier klikk klikk het til det er utøvd nok press og klikker helt tilbake når ferdig cripmpet har jeg veldig sjelden opplevd problemer med. Når en gjør dette selv for å oppnå best hastighet på kabel anbefales det å bruke t-568b ifht rekkefølge på fargene i pluggen. Det betyr mye å koble de rett i forhold til hastighet som en oppnår i kabelen. Ser videre at switchen som du har er en administrerbar swich som betyr at den har en god del funksjoner du ikke har behov for. Bla QOS som er en metode for å begrense trafikk inn/ut fra en port. Tviler på at det var aktivert, men likefullt vil switch i og med at den er administrerbar kunne skape slik trøbbel også siden den innehar den typen funksjonalitet. Ifht om kablene hadde 10 eller 100Mbit så skal de i følge google vise gult lys på switchport for tilkoblet kabel i motsetning til de som er tilkoblet med grønn som skal være 1Gbit. Mao gult lys kan være dårlig nytt dersom du prøver å bruke switch igjen. Det finnes også programvareoppdateringer til denne switchen her: https://www.tp-link.com/us/support/download/tl-sg105e/v5.6/ (merk at jeg ikke kjenner hardwareversjonen på den du har, det må stemme før en prøver å oppdatere om du skulle gå den veien.)

xT568A-and-T568B-wiring-spec-standards.jpg.pagespeed.ic.4oIMEo5peF.jpg

 

Veldig sein på ballen her, men en feil jeg har sett mange gjøre - også folk som burde vite bedre - er å avisolere enkeltlederne før RJ45-pluggen klemmes på. Det funker dårlig, lederne skal bare klippes til riktig lengde (som er kortere enn man skulle tro), stappes i riktig hull og klemmes på plass. Ytterkappa på kabelen skal et lite stykke inn i pluggen så strekkavlasteren klemmer på riktig sted.

Link to post
Share on other sites

@Bruflaat, visst var det oss. Hadde vi visst det var deg, skulle vi loppet deg for en rustfri reke eller to. Det ble diesel for 7800 kroner:20240418_113537.jpg.3f6e578615b62779b6f6d8bb3e631c0d.jpg

 

Ellers så har 'Soga om Hulda' rundet 300k klikk. Jeg tenkte at da skulle jeg slutte av. Men det gjør jeg hver gang tråden runder 50k klikk. Hadde jeg hatt 10 kroner klikket, skulle jeg ikke gjort annet enn å klikke på min egen tråd.

 

Har et bilde her:

20240418_101748.jpg.a5b51aafb2b191163379a72eefb31467.jpg

Bare slik at Komodo skal se hvordan Hvaler ser ut fra sjøsiden :-)

 

Midt ut for Hvaler konket Garmin. Gikk rett i kjeller'n med et ras feilmeldinger. Plukket frem Samsung'en og startet Navionics. Garmin startet etter en restart noen minutter senere. Garmin ble forbannet opp og ned i mente. Vi fylte diesel, Garmin tutlet og gikk uten et knirk. Så på tilbakeveien, ras med feilmeldinger og 'blåskjerm'. Frem med Samsung og restart. Nå begynte jeg å fundere over hvorfor det skjedde akkurat her??

20240418_131441.jpg.12bb5c8de772d6e5b02bdac1c6f853a2.jpg

Der oppe i den masten sviver det en radar på størrelse med Hulda. Må være en form for interferens. 

 

Nå har vi ikke vært bakimellom her på 40 år. OK, Lars H, men ikke mindre enn 38 år siden. Da var festingen på Akerøya mer en grushaug med noen få oppegående murer. I dag er det virkelig en festning:20240418_125638.jpg.00998b91c909831bc7e40dd7afdc6242.jpg

 

Så, da vi etter en fredfull seilas fortøyde, skulle jeg sjekke tanktoppen. Gjør alltid slike øvelser. Selv om det ikke er en eneste lekkasje å spore. Vanligvis. For nå fløt det fem bleier av diesel der. Nå må jeg til Son noen dager. Men tilbake til uken vet jeg hva neste prosjekt blir. Nå er jeg heldig med at jeg kan dumpe diesel fra dagtanken ned på hovedtanken. Finne lekkasje og pumpe dieselen tilbake på dagtanken. Det blir uansett litt søl, for jeg skal ha service på FG 500 filter som filtrerer dieselen som pumpes inn på dagtanken.

 

Planen var at jeg skulle vaske og male overbygget på båten, men den aktiviteten blir skjøvet på. Som så mye annet. Etter å ha jobbet i Nordsjøen, har jeg blitt drillet i å skyve på aktiviteter og prioritere. Fri diesel i bunnen av båten er av typen 'uønsket hendelse' som må tas omgående. Altså om en ukes tid.

 

Sjefsvillaen på Akerøya:

20240418_125431.jpg

Da vi passerte der på vei tilbake, kom en diger og feit kråke med hensikt å lande på Vindex'en vår. Et brøl 17 meter under fikk kråka til å panikkave med bingoflapsene og gikk rett i VHF-antennen. Kråka rettet på slipset og kavet seg videre innover mot Hvaler. Sjokkert, men i god form.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

@Bruflaat, visst var det oss. Hadde vi visst det var deg, skulle vi loppet deg for en rustfri reke eller to. Det ble diesel for 7800 kroner:20240418_113537.jpg.3f6e578615b62779b6f6d8bb3e631c0d.jpg

 

 

Jeg var kun på gjestetur og plukket med meg 1080m wire i dag så, dårlig med rek da! De har ihvertfall fin pris på diesel der! Fin skute du har ihvertfall, skjønner du må ha diesel når man hører den vakre brommingen :giggle:

Link to post
Share on other sites

On 4/18/2024 at 8:50 PM, Hulda said:

Da vi passerte der på vei tilbake, kom en diger og feit kråke med hensikt å lande på Vindex'en vår. Et brøl 17 meter under fikk kråka til å panikkave med bingoflapsene og gikk rett i VHF-antennen. Kråka rettet på slipset og kavet seg videre innover mot Hvaler. Sjokkert, men i god form.

 

For mange år siden - husker ikke om det var denne båten eller forrige båt - jeg skulle legge til på Kambo.  Jeg er jo ofte litt stresset ifbm tillegging, så jeg skvatt godt til da jeg hørte et voldsomt brak da jeg var like unna brygga.  En skarv hadde flydd rett inn i masta og døde av sammentreffet, og ble liggende på vannet.  Etter å ha bundet fast båten rodde jeg ut og plukket den opp, og skrev raskt melding til mor med spørsmål om skarv er spiselig eller ikke.  Svaret lot dessverre vente på seg, fritt etter hukommelsen, skarv er visstnok å regne som en delikatesse, men da må den bløgges ganske umiddelbart etter fangst og få blø skikkelig ut, ellers blir det forferdelig transmak på kjøttet.  Da svaret kom hadde fuglen blitt liggende så lenge at det bare var å spørre personalet om de hadde noe affallsdunk for biosøppel.  Det hadde de ikke, så den gikk i restavfallet.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 5 timer siden:

 

For mange år siden - husker ikke om det var denne båten eller forrige båt - jeg skulle legge til på Kambo.  Jeg er jo ofte litt stresset ifbm tillegging, så jeg skvatt godt til da jeg hørte et voldsomt brak da jeg var like unna brygga.  En skarv hadde flydd rett inn i masta og døde av sammentreffet, og ble liggende på vannet.  Etter å ha bundet fast båten rodde jeg ut og plukket den opp, og skrev raskt melding til mor med spørsmål om skarv er spiselig eller ikke.  Svaret lot dessverre vente på seg, fritt etter hukommelsen, skarv er visstnok å regne som en delikatesse, men da må den bløgges ganske umiddelbart etter fangst og få blø skikkelig ut, ellers blir det forferdelig transmak på kjøttet.  Da svaret kom hadde fuglen blitt liggende så lenge at det bare var å spørre personalet om de hadde noe affallsdunk for biosøppel.  Det hadde de ikke, så den gikk i restavfallet.

Hei.

 

Eg får ein skarv i rusene av og til. Eg vil tru ein ca. annakvart år. Det mest miljøvennlege er å hiva dei på sjøen. 

Deibgår tilbake i kretsløpet.

Link to post
Share on other sites

Alt er perfekt, bortsett fra en plaskende diesellekkasje. Da vi fylte diesel lå det diesel på tanktoppen. Og der er det en del tilkoblinger med muligheter for lekkasjer. Huldas geniale, og noe intrikate system, tillater å kjøre diesel fra dagtanken og ned på hovedtanken. Det ga, mot formodning, null lekkasje. Det blir mye innskutte bisetninger her. Skal skjerpe meg. Lekkasje på tanktoppen ville vært en enkel fiks. Relativt. På den andre skjermen springer Cheer rundt med rumpa bar og synger 'If I could turn back time'. Det er distraktivt. Etter at gamla har fått vrikka fra seg, kommer Bonnie Tyler. Tror ikke noen hadde betalt meg for å sparke rundt i steelongsen og synge. Nok om det. Ingen lekkasje på tanktoppen. Dagtanken ble trykktestet med vann til 0,5 bar over atmosfæretrykk i 24 timer:

20180419_140810.jpg.36e3a4ae449529b42b7c60fd33c4dc1c.jpg

Nå kan 0,5 bar virke pinglete. Men det bukla godt i tanken, som sikker ble en halvliter større. Og huset er ikke høyere, så det var begrensningen. Og sveisingen av luftingen, til venstre på bildet, lekker ikke. Fanken, der kom en innskutt til. Får ikke håpe at Pequod eller andre litterater leser dette. Det skal legges til at da vi fylte, gikk diesel sirkulasjonspumpe for full guffe, samtidig som pumpen på kaia pøste 5 liter/minutt diesel ned i hovedtanken. Det kan ha gitt et visst overtrykk i dagtanken.

 

Dagtanken kommer fra Najad. Og tanken hadde opprinnelig en svakhet, det var mannlokket. Som lakk den gangen tanken var ny:

20180328_095351.jpg.ea0a3ba75117066a471126966d5b0b9f.jpg

En absolutt håpløs konstruksjon. Der jeg felte inn en plate i 2018 og sveiset igjen. Denne sveisen kan ha gått lekk. Eller en av de originale sveisene. Etter sveisefeil i Huldas septik- og andre tanker, har jeg fått en viss skepsis til fagkompetansen til disse verkstedene som hurtigsveiser pene tanker uten bulker. De sveiser så fort at jernet rekker ikke å bli varmt. 

Man må få lov å uttrykke: Faen Ta! Det er så irriterende. I sommer får jeg kjøre ned nivået på dagtanken slik at det ikke skvalper over. Og se om det funker. Så blir det kanskje sveising til vinter'n. 2025.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...