Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Går returdieselen til hovedtanken eller dagtanken da? 

Jeg kan skjøte slangen fra hovedtanken motoren får diesel fra til transferpumpa fra aktra tank. Da kan jeg polere dieselen gjennom det racorfilterret. 360 liters tank - 15 liter i time kapasitet. Så på et døgn er dieselen filtrert. 

I og med at jeg kan visuelt inspisere all diesel som går fra aktre tank til fremre tank først i filteret til transferpumpa og så i vannutskilleren på racorfilteret etter transferpumpa har jeg ganske bra koll på hva som kommer på hovedtanken. 
 

 

IMG_2225.jpeg

IMG_2226.jpeg

IMG_2228.jpeg

Link to post
Share on other sites

Returen fra motor går til dagtank, og returen fra dagtanken (poleringen) går til hovedtank. Fordelen for meg er at bunnen av dagtanken ligger 30 cm over toppen av hovedtanken. Det er naturligvis mange andre conig. som fungerer like bra. 

 

Pumpene mine er et par små Carter plunger-pumper med kapasitet ca. 70 liter/time og de har, som del av funksjonen, tilbakeslagsventil.

 

Flott opplegg du har. Det eneste som gir meg fregner, er den plastslangen som går diagonalt over bilde nr. 2. Det og slanger fra Gardena. Jeg har noen få av dem selv. De står ikke under vannlinjen, og står aldri under trykk. Noen av dem inneholder kun ledninger. 

Link to post
Share on other sites

Du er observant @Hulda :smiley:

Plastslangen er fra dusjpumpa. Den går ut over vannlinja. Er original fra da båten var ny. Har ikke planer om å bytte den.

 

Om du ser de blå slangene i bunnen så er de koblet til en reimdrevet Jabsco lensepumpe som drives av motoren. Den bør holde oss flytende en stund så lenge motoren går om vi skulle få større hull i båten.

 

Tank nr 2 hos oss er under dobbeltsenga akter. Hovedtanken er midt i båten - ned i kjølen. Det ble som det ble når vi ikke kan bygge fra bunnen av 

 

Marco pumpa er en litt interessant historie. Den første pumpa  jeg hadde hadde en tendens til å kile seg i pumpehuset. Derfor Waco koblinger på strømmen til pumpa. Det stod på den "maks tørrkjøretid 20 minutter", og den var aldri over det. Den hadde heller ikke montert sil/filter foran. Montert av Vindön Marin da de satt inn tanken akter. 

 

Jeg ble lei av å ha en pumpe som ikke funka, så jeg bestilte 2 nye i høst og testet for første gang denne pumpa nå i helgen. Det har liksom ikke så stor verdi å ha 270 liter diesel under senga akter om vi ikke kan pumpe den frem til rett tank.

 

Det første jeg registrerte er at pumpa har eksakt samme artikkelnummer som den forrige, og på denne står det maks 3 min tørrkjøring. Og det er betydelig mer trøkk i denne enn den forrige - med denne pumpa så virkelig at dieselen ble sentrifugert i racor filteret. 

Den er så vesentlig for oss denne pumpa at jeg kjøpte 2 nye når jeg først skulle bytte. En montert og 1 i reserve. Den i reserve er vacuum pakket og ligger tørt og fint.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Den er så vesentlig for oss denne pumpa at jeg kjøpte 2 nye når jeg først skulle bytte. En montert og 1 i reserve. Den i reserve er vacuum pakket og ligger tørt og fint.

Smart dette, du er flink til å tenke sikkerhet og trygghet. Jeg har en septikpumpe i reserve! Om den som idag står mellom septiktanken og utløpet til sjø streiker kan jeg forholdsvis enkelt bytte. Ble kjøpt inn før langturen vår i 2022. Siden jeg har den i reserve så vet man jo at den som nå er i drift heller aldri kommer til å streike! Sånn er det praktiske livet!😂😂🤣🤣

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering. Egentlig skulle jeg skrevet noe i MS Word. På denne laptop'en bruker jeg et skriveprogram som heter LibreOffice versjon 7-og-et-eller-annet. Programmet greier å lagre fil som MS Word, men det greier ikke å kalle samme filen som programmet lagret for et par uker siden opp igjen. Før brukte jeg Office 365, bortsett fra at de skal ha stadig mer betalt for et lass programmer jeg ikke er interessert i, funker det ikke når internett av en eller annen grunn svikter. Da tror Office 365 at det er en stjålet lisens. Nå har jeg fått tuklet meg til en gammel utgave av det gamle office som også kjører på 64 bit. Så jeg får legge det inn her også. Det ble mye som ikke relaterer til båt. Det må man tåle. Båt:

 

Jobben med å finérbelegge cockpit/akterskip skrider fremover. Været vi har hatt her nede i Strömstad de siste dagene har vært vått og serdeles blåsete. Det gjør at materialer ikke kan bæres utover bryggene til en hver tid. Blant annet. Så til fremdriften:

20240301_142944.jpg.c74a239123363335fd84ee06c98627ac.jpg

Forhåpentligvis ser man en forandring fra forrige posting. Det skal bli noen lampepunkter, blant annet det hullet som er midt i taket. Så kan man spørre seg, hvordan få til en koblingsboks midt inne i taket, og alt passer spot on? Svaret er: Man må være rask. Fortsettelsen av ledningen henger ned borte på BB side. Den andre enden er her:

20240301_142948.jpg.e048a58fe7211816073a5649398b8575.jpg

Jeg var innom Biltema Halden for å kjøpe takbokser og ledning. Butikken i Halden er liten. De har ikke hele utvalget til Biltema. Så også når det gjelder ledning. Jeg kunne velge mellom 0,7 kvadrat og 6,0 kvadrat. Da ble det sistnevnte. Nummeret under startkabel, men det vil garantert komme nok strøm frem til LED-lampene. Om man zoom'er inn på bildet under:

20240301_143017.jpg.b0c8ce8ca4af972a9a52d9cec53d2958.jpg

vil man se hvor perfekt tilhugget fineren er opp på sidene og i hele bunnen av vinduet. Grunnen til at det ikke ble like suverent hele veie rundt er denne her:

20240301_142931.jpg.1bce747d21a9bf06a095c7356aec924f.jpg

Kolossen fra Bosch får ikke plass under taket. Som på utsiden er cockpitbenkene. Denne pinnefresen med kulelager i enden er et funn når det gjelder å få til perfekte pasninger. Ulempen er at det spruter noe vederstyggelig. Det er et problem å få flisa ut av håret:

20240301_142821.jpg.564a72ff37fdfac9deeab88b60551a71.jpg

Det samme gjelder flis-jakka (ok, den var billg, flece-jakken). Limet som man ser i skjøtene er West System og 404 hvitt pulver. Virker ganske greit. Til vanlig sparkling må jeg finne noe billigere. En snau kilo epoxy og 404 koster den bedre delen av en tusing.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er sv Hulda tilbake til glede for alle! 

 

Jobben om bord skrider langsomt fremover. Dog, her om dagen bevilget Yr.no sol. Det er lenge siden. Og selv om det var en snau cm nattis i bukta måtte jeg utpå:

20240308_144016.jpg.487e05fd3b914d3c536c50b1b67d0e7b.jpg

Nå mangler sv Hulda et fem cm bredt belte med bunnstoff, men det var verdt det. Det gikk så isen spruta.

 

Det ble et per- tre flotte timer utpå, nesten uten drama. For drama ble det. Garmindrama. Utpå der kom første feilmelding:

'Lost contact with echosounder' og så om jeg ville sjekke og fikse. Trykk ja eller nei. Trykket 'ja'. Sjekk om den grønne dioden lyser, hvis ikke kontakt Garmin. Informativ og nyttig informasjon. Ekkoloddet har ingen lysdiode, verken rød eller grønn. 

'Lost contact with radar'. Den har heller ingen diode. 

Plutselig forsvinner alle 'båndene' på skjermen som viser posisjon, fart, dybde etc. 

Så forsvinner etter noen minutter navigasjonskartet, kun basiskartet vises, ikonet som viser båt og kurspil vises. Restarter systemet. Booter opp, alt synes greit. Seiler tilbake mot Strömstad. Det kommer en hastemelding på VHF K16 om person i vannet nede ved Grebbestad, Tanum. Assistanse mob av redningsenheter. Så på den trangeste plassen på vei inn, kan vel være gode 50 meter på det smaleste, ser jeg redningskrysseren komme fossende. Slik den har kursen vil den passere lettes på min SB side, så jeg legger meg midt i leden for å gi plass. Det jeg ikke ser, er at også kystvakten har mobilisert hurtigbåten, og den går fortere enn redningskrysseren. Men den ligger bak en odde, og den er, som seg hør og bør, malt i 'forsvinningsfarger'. Tut og bært fra kystvakta da 5 knop Hulda prøvde å posisjonere seg. Og det var da jeg brått ble klar over at jeg ikke mottok AIS. Gikk ned etter at seansen hadde roet seg. AIS'en hadde grønne dioder for 'jeg er OK', jeg sender, jeg mottar. Lurte på om @abboreller en av de andre elektronikkgutta har noe å komme med. Ekkolodd og AIS går på NMEA0163. Kart blir delt fra Garmin 1220XSV (hovedror) til cockpit Garmin 1022 via NMEA2000. Radar deles via Ethernet. Her har jeg en ikke original splitter:

20240309_105040.jpg.dd19ec1304ab176db612d69a0df5401c.jpg

Nå er 1222XSV under ett år gammel. Og 1022 under to år gammel. Resten av utstyret fra Garmin har feiret 10 år, og de gamle plotteren gikk uten feilslag i tospann hele tiden. Første gangen det nye utstyret konket var i tung sjø W av Hunnebostrand. Og det var kritisk da systemet tok kvelden uten forvarsel. Og det var kritisk nå da jeg ikke oppdaget kystvakten. Og jeg har timer i telefonkø, før denne siste hendelsen, med Garmin support. Som skal ha ros for at de gjør så godt de kan. Og, en viktig detalj, hver for seg går plotterne sømløst dag ut og dag inn. Det har jeg testet. Den gangen utenfor Hunnebo, koblet jeg ut Garmin 1222XSV, flyttet kartet over til cockpit Garmin 1022, og den gikk som en drøm resten av turen. Med AIS, ekkolodd, radar og hele pakka kjørte. Det er når de skal dra i spann at de går på trynet.

 

Så bygging:

20240307_173934.jpg.39bb02ec9999f90b90373ed3e3574d8d.jpg

Der plastkassen står, var det tidligere en hylle fylt opp med ledninger, sikringer, koblingsskinner. De har nå funnet seg et nytt hjem, eller blitt ofret på rasjonaliseringens alter. Innover der skal det bli en 'sjøkøy'. For dem som gidder å ligge å høre propellen snurre nedi vannet. Køyen skal vare to meter lang. Eller dyp, om man vil. Derfor en forlengelse:

20240309_181404.jpg.6275726bfd2e91b4fa40a507546f48f1.jpg

Og vips, så har vi et stuverom til. Og under dørken under det nye rommet, er det kommet enda et stuverom. Definisjonen på stuverom er at det skal kunne ta minst 1 stk 20 liter standard plaskasse. 

 

Det ser ut som en dass akkurat nå. Men med noe kitting, maling og fresch kanting i mahognyfarget eik, så blir det så pent så. Kabelsnurret inni der er i hovedsak ledninger til eget verktøy. Jeg har noe utmerket batteriverktøy, men mesteparten har ledning. Det blir et himla kaos som jeg snubler rundt i.

 

Men som hovedsak, tilbakemelding fra forumets spesialister innen datakommunikasjon og slik ville være knall. Før jeg sender e-mail til Seatronic med reklamasjonsbegjæring- For disse havariene er farlig. 

 

Link to post
Share on other sites

Kart deles over Ethernet, ikke NMEA 2000. Hvis du mener ekkolodd og ikke dybdesensor deles det også over Ethernet. Og radar er jo tilkoblet via Ethernet, så fellesnevneren for alt unntatt AIS for det som hadde problemer er Ethernet. Om det er Ethernet switchen din eller noe annet er umulig å si uten mer detaljert informasjon om hvordan Ethernet nettverket er koblet. Siden AIS enheten viser korrekt status på Led's så er det jo mulig ustabilt Ethernet har trigget problemer med AIS software på plotter. AIS over NMEA 183 og Ethernet er faktisk relatert siden AIS data videresendes over Ethernet. 

Link to post
Share on other sites

@abbor

OK. Ekoloddet: Det er et ekkolodd som viser dybde og fisk. Og en gang i tiden temperatur, som har konket. 

 

Må sjekke opp Ethernet og kommer tilbake i morgen. 

 

Sønnen min, som var med å legge opp systemet for 10 år siden, sa at jeg måtte legge opp en 'kabel' til om jeg skulle få AIS ute i cockpit. Så med det gamle systemet hadde jeg ikke AIS på plotteren ute. Da jeg monterte det nye systemet kom AIS opp. Mulig jeg brukte den nye strømkabelen fra Garmin til AIS. Den nye kabelen frakter også NMEA 0183. På den gamle kabelen var det kun pluss og minus. Ganske overbevist at AIS kjører i den nye strømkabelen. Hva NMEA 2000 driver med, vet jeg ikke akkurat nå. For det ser ut som at den ikke har noe å gjøre :-)

Link to post
Share on other sites

Da @abborhar jeg gått gjennom systemet. Skjematisk ser det slik ut.
20240310_082037.jpg.dd41d682a475a4e0c725ebfa46288e33.jpg

Det er to ting som slår meg:

Garmin 1022 i cockpit burde hatt høyest prioritet og vært koblet direkte til NMEA 0183- port på 1222XSV.

Kassen på 1222XSV er ikke koblet til Dynaplate (ikke nødvendig i hht Garmin)

Så forklaring med bilder:

Under Airmar ekkolodd-svinger:

20240310_072855.jpg.c9d08df5bffcd551b2028b8035315cca.jpg

Kabelen går til en Garmin magisk boks:

20240310_074345.jpg.dae81175e888a0dcc863babd27a60af7.jpg og kommer ut som 'noe annet' og kobles til XDCR port på Garmin GSD 24.

20240310_075021.jpg.1d29b596c46a2ab1a55f8562c16bbee7.jpg

Nå har 1222XSV innebygget ekkomodul, slik at GSD 24 strengt tatt ikke er nødvendig. Fra GSD 24 går en vanlig Ethernet til 1222XSV:

20240310_075630.jpg.74dc4888cbb7921f89f51fa53e452c51.jpg

Den hvite Ethernet'en går til inn-porten på TP-link.

 

Hvordan AIS-modulen kjører, er jeg ikke sikker på, men jeg mener den er koblet til NMEA 0183 via strømkabelen. Det er et skærereir oppi der, for VHF'en henter vel også GPS-posisjonen fra 1222XSV. Systemet har ikke lenger ekstern GPS-antenne. Tidligere kjørte de gamle Garmin-plotterne på GPS fra Trimble, men de nye vil ikke godkjenne, eller har ikke, de kompatible setningene som Trimble deler ut. Og der er ikke Garmin villig til å bistå.

 

Gir dette noen mening?

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke stor nok båt til å ha erfaring med et slikt oppsett, men jeg har masse erfaring med nettverk og nettverksprodukter. Den tp-link switchen du har er en slik enhet. Rimelig enkel nettverksswitch. Min erfaring med slike er at noen av de (litt tilfeldig, en må bare prøve å feile), ikke er stabil over tid. Eksvis etter 30 dager så henger den seg opp og ingenting fungerer, helt til du tar strømmen venter noen sekunder og starter opp igjen. Da er alt normalt som før. Skal ikke si at den du har er slik, men jeg har opplevd mange rimelige switcher som oppfører seg slik. Så ta strømmen på switchen, observer hviken innvirkning det har på systemet og prøv så å få liv i den igjen. Jeg tipper de tekniske kravene til den switchen ut ifra hva du bruker den til ikke er all verden. Så om du klarer å isolere feil til den switchen (men det kan jo være mye annet), så er det bare å prøve en annen rimgelig switch til du finner en som fungerer stabilt over tid. Det er en gjettelek.

Link to post
Share on other sites

Det er Ethernet, ikke NMEA 183, som er koblet fra 1224xsv til Ethernet switch. Alt tyder på at det er Ethernet switchen som er problemet. 

 

Har god erfaring med Oring IGS-1080. Har brukt mange slike over lang tid i tøffe miljøer profesjonelt uten problemer. 

 

https://www.oringnet.com/en/products/industrial-ethernet-switch/32-igs-1080a

 

Men jeg liker ikke RJ45 i fuktige miljøer med med vibrasjoner. Garmin har et konnektorhus de setter utenpå RJ45 for fuktbeskyttelse, strekkavlastning og for å holde kontakten i ro slik at vibrasjoner ikke fører til at gullet på kontaktflatene blir slitt bort. 

 

Simrad har sin egen vanntette bajonettkontakt for Ethernet. Industrielle M12 Ethernet kontakter er nok det beste valget for Ethernet i båt, så vi får håpe de fleste går over til disse etter hvert. Det finnes Ethernet switcher med M12 kontakter. Lowrance og Simrad sitt nye ekkolodd S3100 har både deres egen Ethernet kontakt og M12. 

Link to post
Share on other sites

Skrivefeil vedr. Ethernet :-).

Takker for analyse og info., samt at det også samsvarer med @rebop gjør det enda sikrere. Inneklimaet i Hulda er stort sett som et vanlig hus. 

 

Skal sjekke opp den anbefalte switchen. 

 

Her på forumet finnes det spesialister innen det meste :-) !

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, abbor said:

Men jeg liker ikke RJ45 i fuktige miljøer med med vibrasjoner.

 

Det slo meg plutselig, selv i kontorlandskap og på hjemmebane har jeg tidvis opplevd kontaktfeil i dårlige RJ45-kontakter, samt at kabler har sluttet å fungere.  Dersom problemet er 100% reproduserbart, så kan det være en tanke å koble ut en og en kabel, erstatte det med en midlertidig kabel og se om det hjelper.  Dersom problemet kommer og går, så gjør jo det feilsøkingen litt mer vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Ja, men første steget er swithc'en, i og med at alt annet fungerer hver for seg. Dvs at hver plotter kjører nettet, men ikke sammen. Alternativet er å kutte ut ekkoloddet og kun kjøre radar for å unngå swithcen. Det er jo innmari kjekt å ha ekkoloddet også. Til mandagen får jeg høre med foretaket som forhandler IGS-1080, pris og levering, om de leverer til privatmarkedet. De ligger rett 'borti veien' for der jeg bor.

 

Sjekket opp prisen på Garmins dedikerte switch som heter GMS 10:

Norge (Seatronic) NOK 5699

Sverige                  SEK  4211 (fraktfritt i Sverige)

eBay USA              NOK 2573 (frakt kommer i tillegg, mva inkludert så vidt jeg skjønte)

 

Slik er det å bo i dette rare, lille anerledeslandet med svak valuta og lite marked for Garmin. 

 

 

Link to post
Share on other sites

ORing IGS-C1050 er rimeligste alternativ fra denne produsenten. 5 porter og fungerer sikkert like bra som den jeg har erfaring med. Finnes også en IGS-150B. Hatteland Technology er nå ORing importør i Norge etter at de tok over den tidligere importøren. Hvis du skal kjøpe IGS-1080 så må du sørge for å kjøpe en utgave som går på 12V.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt litt tid på å feilsøke i havn for å simulere hva / hvorfor. Få at til å fungere, napp ut en kabel se hva som virker / ikke virker, og napp ut strøm til switch på tilsvarende måte. Da vil du kunne se om symptomene du opplever til havs når det passer som værst er de samme som et du har simulert frem. Mye lettere å teste i havn, enn når en er til havs.

Videre når det gjelder switch så hadde jeg først prøvd med det jeg har liggende å slenge (for jeg har slikt liggende, men kanskje ikke alle har det), og først prøvd de rimelige enkle boksene til noen få hundrelapper, før jeg hadde tatt kostnaden på noe dyrere. Produkterfaringer fra slike personer som Abbor teller selvsagt mye. Det burde være mulig å få en stabil løsning her uten at det trenger å koste så mye penger. Jeg hadde nok gjort som deg og ikke kjøpt den dyre garmin boksen. Dette kan løses mye billigere.

Link to post
Share on other sites

Ja, den jeg kjører nå går via omformer. Jeg skal gi dem en ring i morgen. 

 

Vi får høre hva prisene er. All kabling blir sjekket ved at jeg kobler vekk enten ekko eller radar. Da er det nok porter på 1222XSV. Så får det stå og gå noen døgn. 

 

Jeg blir borte fra dette prosjektet et par dager. Garasjeprosjekt på gang. Men før jeg gjør boe som helst, kommer jeg til å koble meg rundt switchen. Det gamle systemet gikk jo i over 10 år uten et hikk. Og uten switch.

Link to post
Share on other sites

Takker @abbor, @rebop og @tobixen for innspill. Fra dagens logg:

Garmin: Kuttet ut splitter. Koblet radar og 1020 Ethernet rett inn på 1222XSV. Koblet 1020 opp ute i cockpit. Slo på strømmen (Plotter). 1222XSV starter laaangsomt. Gir melding: "Vente på nettverkskoblinger eller starte som normalt ja/nei". Trykket start som normalt, i og med at ekkolodd ikke er koblet til. Og, Pling, oppe og gikk ute og inne. Radar kjører sømløst. Tar tre sekunder å zoome inn på havn på Bornholm. Tar ett sekund å returnere til nåværende posisjon. Og maskinene har blitt lynraske. Før synes jeg de var forbausende trege. Selv om de var mye raskere enn de gamle 4012 og 4009 som gikk i nettverk. Helt rått. Nå skal maskinene stå og gå et par døgn. Hvis de ikke konker så regner jeg for 'Problem solved'. Inntil noe går på trynet igjen. Vurderer om jeg skal koble radar på 1020 i cockpit og ekkolodd på 1222XSV inne. Da slipper jeg hele splitter-spørsmålet. En nokså enkel fiks å få det til. 

 

Ellers hadde vi vårens tekniske sjekk. Olje på motor OK, olje/filterskift 03.06.2022, og siden det har motoren gått snaue 20 timer. Fett på Volvokondomet:

'PhiRiAndenH'= 1 kubikkcentimeter. 

20240311_122751.jpg.67b033bb5521647109a713eadb88ac53.jpg

Inn her:

20240311_123419.jpg.d2f3f34d9380ea966298b53876a09f9d.jpg

Klippe av den fettede delen av sugerøret, og det er klart for neste års kubikkcentimeter. Da starter kondomet på sitt fireogtyvende lekkasjefrie driftsår. Tenker på alle dem som fikler med grisedyre 'Tilde' mekaniske tetninger, talgpakninger og greier. Jeg har samme Volvo-kondom på rorakslingen, potte tett der også. Dette er rett og slett en råbra tetning som ikke koster all verden. Dog var den grisedyr den gangen jeg kjøpte dem. Prisen er om lag det samme kronebeløpet nå som i år 2000. Dreide akslingen rundt for hånd. Det er som om den ligger og flyter friksjonsløst. 

 

Og så rent og tørt som det er under tetningen, er normalen. Ved smøring kommer det ut en liten skvett, og det er det. Det er så bra atte!

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering:

Her om dagen var det sol i cockpit:

20240317_102022.jpg.8623cb514ffa6ec012a4fd602b754d11.jpg

Det var sol i dag også, men da hadde jeg ikke tid.

 

Da har hele forre del av cockpit (foran rorsøylen) blitt kledd inn:

20240315_163753.jpg.222d41e375295fd659967848143ce97e.jpg

Dette er ikke 'first class marine playwood', men brukbar husfinnér, vannfast lim i furu. Det er godt nok for meg. Innsiden av båten skal uansett med vilje ikke sjøsettes. Vannet skal være på utsiden av skroget. Ett for meg viktig designkriterium. Og så er det skummet i mellom skummet og finnéren:

20240315_100636.jpg.56434f65b2a0b1ef514cf2a1094c6e65.jpg

Skummet limer, isolerer og demper. Bare fordeler, ingen ulemper. Bortsett fra at emballasjen til Biltema er noe dritt, men slik har det alltid vært. Når det gjelder fugeskum. 

 

Som jeg tror jeg har beskrevet tidligere, for å benytte alle Ethernet-tilkoblingene i systemet, måtte jeg legge radar til Garmin 1022 i cockpit. Nå er enden av Ethernet fra radar RJ45 av typen husmorstøpsel, og passer dårlig utendørs. Derfor måtte jeg fóre ned en ny Garmin-kabel fra utvendig styrepos.:

20240318_112818.jpg.31fd6d2413c20140318c8652a479171d.jpg

Slikt blir det et himla kabelkaos utav, så jeg får ta en tur til Jula og kjøpe crimpetang og noen plugger. Så kan jeg kutte, koble feil, og sirkuset starter på ny. 

 

Ellers går det som vanlig. Det er kaos på alle kanter. Rydding. Det består av å tømme ett overfylt rom. Fylle det med noe fra et annet overfylt rom. I sum er alt like fullt og like kaotisk som det var før. Nå hadde jeg elektro, herunder nettverk- 12 V- 220V, på tre forskjellige steder. Resultatet er at jeg ikke finner det jeg skal ha når jeg trenger det. Blir forbanna og kjøper nytt. Nå ser det slik ut:

20240322_161621.jpg.87f3b30f9805449069764e9d96c1f9c2.jpg

Det ligger noe andre greier der også. Jeg har allerede fraktet hjem til garasjen rundt 50 kg startkabler. Jeg trenger ikke ruller med 1,5- og fler kvadrat om bord. Det skal til garasjen. Som er overfylt. Men garasjen har vannlinje parkert på Terra Ferma. Ikke i sjøen. Og så skal jeg ikke frakte med reservedeler for en hver tysker som strander langs kystene. De får greie seg sjæl. Slutt på gratisjobbing inkludert materiell og deler. 

 

Nå skriver jeg meg bort, så hva var egentlig poenget? Jo, AIS funket i cockpit, det gjør det ikke lenger. Så, Garmin Support, riing: Svar: "Du ringer utenfor betjent tid, som er fra 10:00 til 16:00". Irritert. Klokken 10:03 riing: "Press 1, press 4----- vente, vente. Det er Erik, hva kan jeg hjelpe deg med?" Jeg la frem mitt problemkompleks. Inkludert at systemet maser om oppdatering, hva består denne oppdateringen av??? Garmin support hadde få folk inne, så 'Erik' var en utskremt medarbeider som ikke hadde mye peiling i dybden. Helt greit, alle kan ikke vite alt. Men med all vennlighet skulle han få en av 'gutta' til å ringe meg tilbake i løpet av dagen. Og det er helt greit. Jeg monterte piggskoa og la ut på Nötholmen Rundt. Jeg trener en times tid hver dag. Tre kvart rundt: Riiing. "Det er hansemann (husker ikke navnet) fra Garmin Support, hva kan jeg hjelpe deg med?" Og når de vet telefon og e-mail, så vet de hva de har snakket med meg om tidligere. Råbra. Fortalte at jeg hadde hatt en switch som hadde konket. At jeg hadde lagt om Ethernet, det ble godkjent. Og så denne feilen med at Ethernet ikke sendte AIS til Garmin 1022 i cockpit. "Det gjør ikke Ethernet!" Jeg repliserte med et intelligent "Hæ?" etterfulgt av "Jammen atte!" Nå skal gutta hos Garmin Support ha den ubetingede rosen at de bedriver ikke psykologisk putesying under armene til kunden. Det kommer rett ut. "Hvis du klikker på ditt og datt så kommer du til Enhetsregisteret til NMEA2000. Der er jeg sikker på at du ikke finner Garmin 1022. Jeg venter..." Jeg svarte freidig: "Da må du vente lenge, for jeg er ute på ei øy 5 kilometer fra båten, svetten siler og snørra renner. Regnet ikke med at du skulle ringe så snart. Dog har jeg sett et liten bit irr i pluggen til 2000-kabelen ute i cockpit". Svar: "Bytt kabel, eller legg over kabelen som kommer fra VHF'en, den kjører også NMEA2000 for posisjon". Så snakket vi litt om oppgradering, Active Captain og karter. Etter 20 minutter var vi klare og sa takk for denne gangen. Så da var det å rote gjennom kablehaugen opp i leiligheten. Tidligere, da man kjøpte Garmin, fulgte det med kabler, manualer og koblinger til den store gullmedaljen. Kjøper man en grisedyr Garmin i dag, følger det knapt med bæreposen som dingsen ligger i. Nok om det, jeg hadde tre korte stumper NMEA2000-kabler som har ligget på lager i femten-års-tid. Koblet opp og strakk kablene fra cockpit, gjennom luka, over pentryet og kabelen nådde nådde kontakten i limbo. Dette kan'ke gå bra! Skrudde på Garmin 1222XSV på kartbordet (kaller seg Main Ruther, må vite). Klikket meg inn til NMEA2000 Enhetsregister, der glimret Garmin 1022 med sin TILSTEDEVÆRELSE!! Snodde meg rundt det provisoriske opplegget for å komme ut til Garmin 1022 i cockpit. Og der, Eureka, var skjermen dekket av AIS-signaler.

 

Og det må jeg si om Garmin, det finnes sikker bedre produkter, mer avansert, mer tilpasset til for eksempel seilbåter. Men jeg tviler på at noen matcher gutta hos Garmin Support.  Og min påstand er at intet produkt er bedre enn den hjelpen du får når ting ikke funker. De gutta er verd gull for Garmin.

 

Så da blir det 10 meter NMEA2000 kabel fra Seatronic til den smukke sum av NOK 499. Så kommer fire timer plundring med å trekke kabel. 

 

Så da har vi det: En switch som gikk i dass, omtrent samtidig som en kabel gikk samme veien. Det er det som gjør det så vrient. Flere feil som opptrer samtidig og i tillegg periodiske feil. Det er godt å kunne mekke selv.

Link to post
Share on other sites

Basert på det du beskriver ifht opplevde hastighetsendringer med og uten switch (som du kaller splitter), ser jeg at en mulig teori for dine utfordringer er defekt kabel, som i praksis normalt er dårlig kontakt på noen av lederne / i kontakten evt rust el som du også beskriver. En slik nettverkskabel har 8 ledere. Dersom noen av de ikke fungerer litt avhengig av hvilke vil hastighet bli redusert fra 1Gbit ned til 100Mbit evt 10Mbit. Det høres ut som du kan ha hatt en kombinasjon av både enkeltledere som ikke fungerte og eller vakkelkontakt som gjør at det fungerer fungerer / ikke. Dårlig crimping, evt feil plugg el kan være årsak til feil. Har noen ganger opplevd dårlig kontakt når en bruker slik tang: https://www.megaflis.no/elektro/koblingsmateriell/modulartang, men en slik type tang https://www.elektroimportoren.no/modulartang/91350/Product.html som sier klikk klikk het til det er utøvd nok press og klikker helt tilbake når ferdig cripmpet har jeg veldig sjelden opplevd problemer med. Når en gjør dette selv for å oppnå best hastighet på kabel anbefales det å bruke t-568b ifht rekkefølge på fargene i pluggen. Det betyr mye å koble de rett i forhold til hastighet som en oppnår i kabelen. Ser videre at switchen som du har er en administrerbar swich som betyr at den har en god del funksjoner du ikke har behov for. Bla QOS som er en metode for å begrense trafikk inn/ut fra en port. Tviler på at det var aktivert, men likefullt vil switch i og med at den er administrerbar kunne skape slik trøbbel også siden den innehar den typen funksjonalitet. Ifht om kablene hadde 10 eller 100Mbit så skal de i følge google vise gult lys på switchport for tilkoblet kabel i motsetning til de som er tilkoblet med grønn som skal være 1Gbit. Mao gult lys kan være dårlig nytt dersom du prøver å bruke switch igjen. Det finnes også programvareoppdateringer til denne switchen her: https://www.tp-link.com/us/support/download/tl-sg105e/v5.6/ (merk at jeg ikke kjenner hardwareversjonen på den du har, det må stemme før en prøver å oppdatere om du skulle gå den veien.)

xT568A-and-T568B-wiring-spec-standards.jpg.pagespeed.ic.4oIMEo5peF.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda, min favorittseilbåt! Håper den aldri blir helt ferdig. For når man er ferdig, så er man jo: Ferdig. Og det kan da ikke være noe mål her i livet. Målet må være å fylle livet med meningsfylte aktiviteter. Trur eg...😁

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du fått greie på ActiveCaptain ? Jeg sliter fortsatt med å bytte navn på systemet. Jeg tror jeg har prøvd det meste, men forrige eier er jeg ikke kar om å bli kvitt. Men det er godt å høre at du har navigert deg frem til Garmin support.

 

Kan jeg spørre om du kan dele en link til hvor du treffer de som har greie på dette, evt legge igjen et telefon nummer til de? (edit: for ordens skyld, jeg har snakket med de et par ganger, men har ikke fått den hjelpen jeg hadde behov for med Active Captain).

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...