Jump to content

Historien om problembåten


ULM

Recommended Posts

Sommeren for to år siden fikk jeg endelig båtplass og kjøpte en gammel plastsnekke på 24 fot av en pensjonert lærer. Kjøpte den "as is" og fikk beskjed at det dryppet bittelitt regnvann gjennom skruegjennomføring fra pulpit, inn fra fordekket når det regnet kraftig men at dette bare var å tette med litt silikon, noe jeg gjorde. (mer om det senere..)

 

Fikk noen flotte turer i båten gjennom sommeren før vannpumpen sa takk for seg. Den sommeren ringte jeg samtlige motorverksteder i byen, men det var kun én som sa seg villig til å ta oppdrag ombord i båten da den lå i marina. Den lå fortøyd gjennom høst og vinter.

Det viste seg at han som skulle ta service hadde godt rykte, men at "ting tok tid", noe det virkelig gjorde. Jeg kjøpte inn deler, men planen med å gå i gang med arbeidet ble utsatt og utsatt pga både sykdom og andre oppdrag hos mekanikeren.. Jeg håpte først å ha båten klar til påske, men i juni fikk jeg endelig presset på nok til å få han i gang. Da viste det seg at det gjennom vinteren hadde kommet vann inn i sylinderne. Han fikk ut dette, og fylt på med rødsprit før han igjen ble syk og tok ferie med beskjed han ikke visste hvordan det kom vann inn i motoren, men at det antageligvis skyltes defekt varmeveksler eller eksosmanifoil og at jeg burde få båten på land så fort som mulig så ikke den sank.

Dermed ble fjorårets sesong med tilhørende knallvær tilbragt på land i påvente av at mekaniker var tilbake fra ferie og friskmeldt.. Det varte og rakk, men etter han hadde kommet seg ombord i båten på nytt mente han at hele motoren måtte ut av båten for å få byttet varmeveksler og de andre delene (vannpumpe og reg.reim).

Det varte og rakk et par måneder til før vi endelig fikk avtalt et tidspunkt som passet for han med å koble fra motoren og få løftet motoren ut og inn i bilen hans slik han kunne ta den med på verksted.

Da dagen endelig hadde kommet hadde det uken i forveien regnet ekstreme mengder. Da jeg kom ombord i båten viste det seg at det hadde vært tjuvpakk ombord i båten uken før. De hadde rotet rundt, men ikke tatt noe. De hadde selvfølgelig heller ikke lukket kalesjen bak etter seg, så båten var nå FULL av regnvann fra kjølsvin til dørk og hele motoren sto nå under vann.

Heldigvis var det elektriske i orden, så jeg fikk satt igang lensepumpen og tømt båten for vann, og vi fikk ut motoren.

Når mekaniker endelig fikk åpnet den var det bare å konstatere at den var full i irr, rust og salt og å konstatere som ikke mulig å reparere.

Har nå fått tilbud om en annen motor til å sette inn i båten, men dette kommer på 30.000 ++

 

Da jeg var i båten etter jul oppdaget jeg til min skrekk at kjølen denne gang var halvfull med vann, men denne gang var det et svart, oljeliknende gugge og det luktet diesel. Syntes dette var rart siden kalesjen var på, og siden motoren med tilhørende olje og herlighet var ute (blir diesel og vann sort og oljeaktig?).

 

Imidlertid viste det seg denne gangen at det fremste skottet under baugen nå var fullt i vann. Dette var jo merkelig at det skal komme slike mengder vann inn i båten på et par uker når den attpåtil står på land(?) Har ikke hatt presenning over kalesjen/båten så eneste forklaring på dette må vel være en skroggjennomføring fra pulpit el.likn som nevnt innledningsvis......

 

Uansett, er temmelig lei at båten nå og ettersom jeg har hatt mer problemer med den enn glede, vurderer jeg å kvitte meg med den, og heller kjøpe meg en mindre, nyere og mer lettholdt båt, gjerne med påhengsmotor..

Utfordringen blir jo hvem som vil ha en 30 år gammel lekk båt uten motor. Kan jo ikke akkurat hive den på dynga heller, eller..?

 

Andre alternativet er å fikse den opp, og investere 30.000 ++ i nyere motor, men innser jo nå at jeg risikerer å ødelegge den også om jeg ikke finner lekkasjekilden.

 

Sånn, da fikk jeg hvertfall lettet hjertet litt, og fortalt min båthistorie. Håper noen har noen konstruktive forslag til hva jeg kan gjøre videre, for nå kjenner jeg meg litt oppgitt over situasjonen. :pray:

 

Link to post

Ikke noe stas dette nei. Som båteier er det viktig å kunne skru litt selv. Uansett må du lære deg litt skruing, ny eller gammel båt. Det skjer alltids noe underveis.

 

Du kunne lett byttet vannpumpen selv om du hadde "bryti deg på". Du ville sikkert fått masse hjelp her på forumet underveis.

 

 

Om du skal reparere eller ikke avhenger vel av hvordan stand båten ellers er i. Du kan jo ikke koste på masse penger på en båt som ikke har noen verdi. Om du skal kjøpe motor av verkstedmannen for 30 båtpenger er det vel ikke rare motoren du får, for monteringen gjør han neppe gratis. Det kan jo gå både vinter og vår før han får tid til å hjelpe deg (ref tidligere erfaring). Da er det bedre å forsøke å finne en motor i god stand, som du kan sette inn selv. Er det en motor av samme type og størrelse (HK/Dreiemoment/turtall) bør det ikke være alt for vanskelig å montere selv. Hvor lekkasjen kommer bør vel også la seg gjøre å finne om man tar seg tid til å lete bak skott etc.

 

Skal du kjøpe en annen båt må du allikevel lære deg å ta noe vedlikehold / reparasjoner selv. Det er rett og slett et must for en båteier, ellers blir det veldig dyrt i lengden å ha båt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Hm, trist historie, men ikke gi opp...

 

Det finnes utrolig mye god kompetanse her på forumet, anbefaler derfor at du legger ut mer opplysninger om båttype, tilstand, alder osv, gjerne med en del bilder, så kan vi se om forumet har noen råd om hva du bør gjøre.

 

Dersom du har en lekkasje ovenfra, (regnvann) som er så stor at båten delvis fylles med vann i løpet av et par uker, burde den la seg finne relativt enkelt.

Ville uansett ikke satt inn noen ny motor i båten, før du har kontroll på lekkasjene.

 

Lykke til

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Takk for sikkert velmenede råd. Jeg er oppvokst med båtliv og har skrudd litt på påhengsmotorer, men dette var et skritt opp ift hva jeg var vant med. Likevel er denne type arbeid ikke noe jeg "koser meg med" :worry:

 

Båten er en velholdt Hanto 24. Har tidligere søkt litt i forumet og ser at vanninntrenging dessverre er et vanlig problem på denne modellen:

  1. https://baatplassen.no/i/topic/91361-hanto-24-med-raattent-treverk-under-dollbord-hva-skal-vi-gjoere/
  2. https://baatplassen.no/i/topic/99994-raate-i-vegg-paa-hanto-24-hva-kan-gjoeres/
  3. https://baatplassen.no/i/topic/101205-kan-sprekker-utvendig-paa-dollbord-fikses-med-gelcoat/
  4. https://baatplassen.no/i/topic/65437-hanto-24-kjoepsraad/page-2

Fikk flyttet litt på båten på land før problemene oppstod, og baugen står nå kanskje litt lengre ned en hva den gjorde før og når den ligger på sjøen. Kanskje dette fører til vannansamling? Har jo forsøkt å finne lekasjen, men tidligere har dette vært såpass lite at jeg ikke har brydd meg med det, og ikke har klart å finne punktet det kommer inn. Ikke noen åpenbare steder det drypper fra nå heller, siver nok langsomt inn flere steder er jeg redd. Har skåret opp skrogtrekket, og ser ut at treverket under dollbord er litt fuktig, men ikke råttent (ikke råtelukt heller) Kanskje er det dreggluka i baugen som er problemet ettersom vannet stopper etter baugskottet for så å gjenopptas i bakerste skott og motorrom.. :confused:

Link to post

Hei, det var en lei historie du hadde å fortelle.

Jeg er ganske klønete, og kan skrive under på din opplevelse av å vente på hjelp...

Sett fra mitt synspunkt står du foran noen enkle valg:

Enten lære deg å mestre snekkas reparasjo sjøl. Alternativet er at du bruker masse penger, penger som er verdt mindre enn halvdelen den dagen du har brukt dem på båt.

Eller å si at det ikke er noen god ide å kaste gode penger etter dårlige og f deg en båt som er så enkel som en kneipp.

Jeg valgte metoden med å bruke penger, har brukt ca 150 000 på å få snekka bedre enn da den var ny. Selger jeg den taper jeg nok omtrent alt. Men nå er jeg der at mitt kompetansenivå ser ut til å holde til vanlig vedlikehold, så jeg tror jeg blir ombord til jeg blir for gammel.

Hva du vil velge er opp til deg, men si ifra via BP, det er et flott forum.

 

Diverse små lekkasjer kan ikke gi nesten så innmari mye vann og heller ikke farve det svart, tenker jeg. Jeg hadde en tid da to av knappene til kalesja lakk. Det ga forbausende mye vann, men kan ikke forklare hvordan lekkasjen fordeler seg slik som det gjør i din båt. Foran kan det komme av luke i fordekk; vegg der har jeg hørt kan bli dårlig om den har finer i kjerna.

Men hva som lekker akter og ved motor: Jeg satt en høstdag 6 timer i båten med papirtørk og lytta og lette. Da var det vinduene som lakk, fant jeg ut til slutt.

 

Lykke til!

Link to post

Nå er det jo også slik at Finn.no svømmer over av båter til salgs, og prisene faller siden det er flere som vil selge enn kjøpe. Det at man holder kunstig liv i gamle båter er jo også med på å bidra til dette, det ser ikke ut til at det er noen naturlig avgang på båter slik som på biler. Enten du er i stand til å renovere båten eller ikke bør du vurdere hva det vil koste deg å sette den i stand opp mot markedsverdien den vil få etter motorbytte, rep av innredning evt. kalesje osv. Er markedsverdien mindre enn den summen er den jo teknisk sett kondemnabel.

Link to post

men at dette bare var å tette med litt silikon

 

 

Litt offtopic, men greit å vite for å unngå liknende problemer senere, silikon fungerer veldig bra i baderom i et hus på land, men ikke i båt. Bruk butylgummi!

 

Kan som andre har nevnt være mulig å få noen kupp på finn.no, er ikke noe gøy når båtdrømmen ender opp slik. Lykke til :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

, silikon fungerer veldig bra i baderom i et hus på land, men ikke i båt. Bruk butylgummi!

Ikke helt enig i det bombastiske utsagnet der du. Båten vår er bygget i 1984 og stort sett alt av tetting er gjort med silikon. F.eks. skroggjennomføringer, montering av hardtop osv. Det meste er like tett og bra, og silikonen er like spenstig og sterk. Rent bortsett fra det bruker jeg ikke silikon selv når jeg utbedrer nå :smiley:

Link to post

Vil ikke akkurat kalle det en problembåt! Et par minimale skader som ikke ble utbedret og som derfor fikk utvikle seg og ødelegge båten. Klarer man ikke å fikse såpass bør man ikke kjøpe gammel båt etter mitt syn. Båtmekanikere er ikke lette å finne, og skjelden spesielt interesserte i å fikse gamle saker. Så det gjelder å være selvhjulpen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har jo forsøkt å finne lekasjen, men tidligere har dette vært såpass lite at jeg ikke har brydd meg med det, og ikke har klart å finne punktet det kommer inn.

 

Fyll opp/tapetser med dasspapir i alle "mistenkelige hulrom"og steder du mistenker vann kan trenge inn, da vil man som regel se om det har vært vått, selv om det har rukket å tørke opp. Ved mangel på regn er det tillatt å jukse med vannslange.

 

Motorbytte klarer du ... men det er jo en jobb.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...