Emilpettersen Startet 15.Februar.2015 Del på Facebook Startet 15.Februar.2015 Hei, (nytt medlem, og ny båteier) her! Jeg har gått til innkjøp av en polar 29 AC med en MD21B motor i, - som jeg ikke er så veldig god venn med ennå...Jeg prøvekjørte den selvfølgelig før jeg kjøpte og fraktet den hjem. - uten problemer!Nå som mildværet er kommet, og snekkerarbeidet er ferdig. skal jeg starte den opp litt og bli litt kjent i motorrommet. - (uten hell ennå)Til spørsmålet:Den vil ikke starte, og det finnes ikke noen håndpumpe på dieselen på denne maskinen.. jeg tenker at den vil ikke starte pga at den ikke får diesel? Den gløder og går rundt som bare det, men vil bare ikke tenne. er det andre som ikke har matepumpe? hva gjør evnt dere? la merke til at det går 2 stk slanger fra tank til filtere. en går innom filtere og en annen går rett i blokka...? -er det andre ting som kan forhindre at den starter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Hei og velkommen til forumet. Fødepumpe med håndpumpe er på SB side av motoren. nede på blokka. Er vel bar luft eller vann vann som gjør at motoren ikke går. Servicemanual for motoren: https://baatplassen.no/i/topic/16442-volvo-penta-md2132/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 takk for svar. jeg ringte et volvo penta verksted å spurte hvor jeg skulle finne den pumpa. de sa at jeg skulle følge dieselslangen fra tank. å dermed finne det før filteret. å det er jo på BB side av maskin, så dette stemte altså ikke.. Da skal jeg hive meg ned i motoren å sjekke opp nede på andre siden=) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
idars Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Ved et par anledninger har jeg vært i samme situasjon med mine båter opp igjennom årene , men har ettervært funnet ut at det er treghet i stoppwire så denne ikke har gått helt tilbake , bare som et lite tips ikke sikkert du har stoppwire en gang . Har selv aldri hatt Volvo så kjenner ikke til disse Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 fant ikke noen matepumpe på SB side. det finnes ikke. der er det kun dynamo å ingenting annet. men tok bilde av dieselslanger som kommer fra tank mot filter. noen som kjenner systemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 (redigert) Ok. ser ut til at du har elektrisk fødepumpe på denne. Er den sylindriske saken med slange koblet til toppen og to ledninger. Kan du høre om denne går når du setter på tenninga? regner med at det er mekanisk stopp på denne (wire) Redigert 15.Februar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Aha! jepp. denne er det liv i ved tenningstart... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 er også mekanisk stans ja, denne har jeg sjekket om kanskje ´´hang fast´´ men den skal være i orden.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Prøv å lufte systemet skikkelig. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
jcjohansen Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Hei. Hvis båten har stått lenge? Har ikke fått partikler som sitter I dyser? Prøvd å åpna slangen etter føde pumpa hvis du likevel skal lufte anlegget? Uansett Lykke til håper det ordner seg:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jcjohansen Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Sjekka filtra dine:)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Fungerer glødingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Jeg har hatt samme motor. To ganger opplevde jeg å ikke få starte, defekte glødepugger og en gang defekst reele. Sjekk først spennigen på alle glødepluggene, kan være et dårlig reele. Ta ut glødepluggene og kobl de rett på et batteri da ser du om effekten er der. Er de hvite er det bare å kaste. Anbefaler å kjøpe nye på Bilextra, der fant jeg dem absolutt billigst (utenom Biltema da, men tok ikke sjangsen...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 varmer opp denne tråden igjen, med litt info om hva som er blitt gjort siden sist. 1. sjekket stopp wire (mekanisk stans) - fungerer.. 2.sjekket dieseltanken, med mistanke om bunnslam etc. - denne var helt rein.. 3.sjekket dieselpumpa - denne er det fart i.. 4.byttet dieselfilteret. 5.luftet dieselsystemet.. (tror jeg har fått gjort dette OK ) 6. sjekket glødeplugger - disse er byttet for 4 mnd siden.. båten starter fortsatt ikke... noen som har vært borti lignende symptom på md21B ? evnt ideer til hva jeg har glemt å fikse her...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 22.Februar.2015 Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 Sikker på at batteriet klarer å dra starteren godt nok? Gir du gass når du skal starte? Iflg instruksjonsboka skal giret være i nøytral og gassen på fult frem til den starter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 22.Februar.2015 Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 Og kommer det diesel til alle dysene når du løsner bolten ved dem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 22.Februar.2015 Del på Facebook Svart 22.Februar.2015 Og ikke minst: Varmer (gløder) du lenge nok før du prøver å starte? Denne motoren bør ha minst 45 sek, gjerne litt mer, nå på vinterstid. Jeg snakker av erfaring. Evt. kan du få hjelp av litt startgass. Prøvd det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Er der noen mulighet for at motsatt polaritet ved feilmontasje rett og slett kan få pumpen til å gå feil vei??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Du må finne ut hvor langt dieselen kommer. Åpne lufteskruen på toppen av filteret. Dette er ikke den i senter av filteret, men den som er litt opp til høyre i bildet på filteret. Slå på tenninga slik at den elektriske pumpa går. Det skal komme helt ren diesel uten luftbobler ut hvis du har åpnet skruen etpar tørn. Steng skruen og åpne der slangen går inn på høytrykkspumpen. Skru ut bolten en halv tørn, på med tenning til det kommer ren diesel. Til slutt må du lufte/sjekke at dieselen kommer til dysene. Skru opp mutteren på minst to dyserør oppå motoren. På bildet ser man at dette har vært gjort noen ganger da malingen på mutterene er borte. Kjør motor på starteren til det kommer en tydelig sprut ut ved mutteren, ikke stopp hvis det bare kommer litt diesel og litt luft. Skru til mutterene, glød og start. Hvis du har et lys på i båten skal du normalt se at det blir tydelig svakere når du slår på glødingen hvis den virker. Hvis du ikke får diesel på ett av punktene er det ikke noen vits i å fortsette med neste før du har funnet ut hvorfor. Lykke til Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 har glødet i ca 1 minutt hver gang jeg har prøvd å starte, startgass har jeg ikke prøvd, (trodde dette funka kun på forbrenningsmotorer?) dieselpumpa går hvertfall ikke feil vei:) det spruta over hele båten når jeg luftet den etter filterbytte... så den er det fart i.. den startet å gikk fint i november. så derfor jeg klør meg i huet over dette nå.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 har glødet i ca 1 minutt hver gang jeg har prøvd å starte, startgass har jeg ikke prøvd, (trodde dette funka kun på forbrenningsmotorer?) dieselpumpa går hvertfall ikke feil vei:) det spruta over hele båten når jeg luftet den etter filterbytte... så den er det fart i.. For all del, IKKE bruk startgass. Som du beskriver tyder det på at det ikke kommer diesel til dysene. Har du løsnet koplingen fra dyserørene til dysene og sett at det kommer diesel ? Følg rådet: " Skru opp mutteren på minst to dyserør oppå motoren. På bildet ser man at dette har vært gjort noen ganger da malingen på mutterene er borte. Kjør motor på starteren til det kommer en tydelig sprut ut ved mutteren, ikke stopp hvis det bare kommer litt diesel og litt luft. Skru til mutterene, glød og start." Men glødning utover 45 sec. er unødvendig og vil kunne skade glødepluggene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Da har jeg sjekket hele systemet, fått hjelp av en hyggelig mann som er medlem av dette forumet, han tilbød seg å komme å se sammens med meg.. dieselen kommer hele veien til dysene. deretter målte vi strømmen på pluggene, de fikk nok strøm.. så vi tok ut glødepluggene for moro skyld. (disse var nye i oktober/november sjiktet. tok en kabel og surret rundt gjengene på pluggen, og koblet den til batteriet. alle pluggene var iskalde. ble ikke varme i det hele tatt.. (riktig metode å teste glødeplugger?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enebakk Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 må mann gløde motoren før start så lenge motoren ikke er kaldere en ca 10grader for i hele tatt få start? veit iallefall at diesel motorer på bil(mercedes) så kan alle gløde pluggene ha ryki men enda få start så lenge motoren holder rundt 10grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.