Jump to content

'Ny' Polar 29AC med MD21B, vil ikke starte, finner ikke matepumpen


Emilpettersen

Recommended Posts

ja. Glødeplugger kan testes ved å koble batteristrøm på en kontakt og legge den andre til jord.

Det finnes motorer med seriekoblede plugger, og de vil ryke hvis du kobler de slik lenge, men de tåler litt for test bare du stopper før de smelter.

Tror pluggene du har er parallellkoblede 12 v plugger som kan kjøres rett på 12 volt.

Hvis det er nye plugger som er defekt kan det hende du mangler en form for formotstand/timer som skal redusere spenningen/virketiden på pluggene, og at det er denne som er defekt og gjør at de ryker.

 

Hvis du har diesel hele veien og dysene virker skal det komme grå eksos når du kinner.

Mons

Link to post
Share on other sites

Dersom innsprøytning er i orden og du kun mangler gløding er tingen å bruke en varmluftpistol rett ned i innsuget. Motoren vil da starte uten bruk av gløding.

Da vet man at motoren fungerer og kan utbedre glødeanlegget. Paralellkobla plugger krever en formotstand. Uten denne blir levetiden veldig kort.

Link to post
Share on other sites

har glødet i ca 1 minutt hver gang jeg har prøvd å starte, startgass har jeg ikke prøvd, (trodde dette funka kun på forbrenningsmotorer?)

Nå er vel dette en forbrenningsmotor godt som noen annen...?

Ser det er mye skepsis til startgass, så jeg skal ikke lokke deg ut på evt. ville veier. Mitt poeng var ikke å ta i bruk startgass som fast prosedyre, kun i denne feilsøkingen for a avdekke evt. manglende gløding. Tenner den og "drar i gang" med startgass må du kunne anta at noe kanskje er galt med glødingen, i motsatt fall er det kanskje noe annet. Jeg har selv brukt denne metoden med hell på akkurat denne motoren, og startgassen førte i alle fall ikke til noen katastrofe hos meg. Men vi lar det ligge med dette, så har jeg ikke sagt noe galt ;-) Du har jo (i nyere innlegg) allerede konstatert at glødingen antakelig ikke virker.

 

Neste tips er da om du har sjekket sikringene? Måler dere strøm til pluggene, slik du nevner, så er det jo ikke her det ligger. Jeg nevner det likevel (for jeg synes det er merkelig at alle fire varmepluggene skulle ha tatt kvelden samtidig): Det finnes noen "parallell-sikringer" i bakkant av motoren der ledningen kommer inn. Jeg hadde feil her en gang uten at jeg kunne se at sikringen var gåen, og da fikk jeg ikke forvarmet. Uansett gir disse parallelle koblingspunktene deg enkelt mulig for å skifte til en annen sikring. Tror jeg ville forsøkt det. Jeg skal ikke banne på at starteren lot seg dra rundt når (denne) sikringen var gått, men tror det. I så fall samme symptom som hos deg.

 

Ellers er det sånn at - når varmingen pågår - så ser jeg et utslag "nedover" på voltmeteret i dashbordet. Ved å slå forvarmingen inn/ut med nøkkelen vil du altså få litt vipping på nåla. Om det ikke skjer hos deg, så kan du anta at glødepluggene ikke trekker strøm. Da er det liksom litt enklere å se om glødepluggene virker, enn å måtte skru dem ut og kjenne - skjønt denne metoden avdekker selvsagt ikke om det skulle være en feil på en eller to av disse.

 

Ser også noen her mener at motoren bør starte uten forvarming dersom det er 10 grader i lufta eller mer. Det kan jeg avkrefte, selv sommerstid er det ikke mulig å starte denne motoren (fra kaldt utgangspunkt) uten forvarming (eller startgass - der kom den igjen :wink: ).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må jeg krype til korset å si at jeg er tilbake på start..... på jobb i dag funderte jeg på metoden jeg sjekket glødepluggen på, jeg la ikke minus på den, kun pluss.... :nonod:

så nå har jeg fått testet med pluss og minus tilkoblet pluggen. joda, den glødet som bare det! har allerede bestillt meg plugger som kommer i morgen, så nye glødeplugger blir installert uansett...

men da er jeg minst like dum igjen.. hvilket reiser et nytt spm. Hvor mye diesel skal det komme ved dysene, når jeg har løsnet de og drar på starter´n? ( hos meg kommer det en liiten "spytt" i takt med stempel. er dette nok, eller må jeg nå demontere allt av slanger å koblinger osvosv. for en grundig sjekk? unskylder min inkompetanse, men jeg har hittil i livet bare kranglet med 2-takts bensinmotorer..

Link to post
Share on other sites

Hvor mye diesel skal det komme ved dysene, når jeg har løsnet de og drar på starter´n? ( hos meg kommer det en liiten "spytt" i takt med stempel. er dette nok, eller må jeg nå demontere allt av slanger å koblinger osvosv. for en grundig sjekk?

 

 

Det er ikke store skvetten om kommer for hver innsprøytning, så så lenge det kommer noe er det helt sikkert OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette rimer ikke. Har den kompresjon, gløding og diesel skal den starte. Med mindre batteriet er litt slapt så den ikke får opp turtallet på starteren. Du er sikker på at ikke stopphendelen henger litt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vet ikke om det er samme løsningen på md21B som md21a men husker at det var en eller annen sikring/rele greie, en odde sak som jeg mener lå foran til høyre på motoren som måtte fungere for at glødingen skulle fungere. Det var to ledninger som hang på denne dingsen med kabelsko. Litt dårlig kontakt så virket ikke glødingen og så startet den ikke. Og røyk "dingsen" så fikk en heller ikke start.

Link to post
Share on other sites

Hvis stoppen ligger inne kommer det ikke diesel til dysene, så det tror jeg kan elimineres.

Mål om det kommer spenning til glødepluggene. En målepinne til koblingspunktet for kabelen og en til gods.

hvis det ikke kommer strøm er det sikringen som er omtalt lenger opp, kablingen eller bryteren du gløder med.

Kan du for eksempel gjøre feil når du gløder eller fusker bryteren (normalt innebygd i tenningslåsen)?

Spenningen på voltmeteret og kupelys mm skal ha nokså tydelig endring når du slår på gløding.

 

Imponert over pågangsviljen din!

Mons

Link to post
Share on other sites

Stoppbryter er eliminert, denne har jeg hektet av wiren. og satt på plass med hånda, (just in case) Glødingen virker. jeg hadde av lokket over innsugingen, og kontrollerte dette. hører tilogmed det knitrer inni der når jeg gløder. og mens jeg hadde av det, så sprayet jeg litt WD-40 direkte inn der mens jeg kinnet. -uten suksess.. Den vil bare ikke fyre opp... det jeg ikke forstår, er hvordan den kan bare bli sånn av å ligge på land i 4-5 mnd... for jeg var ute å kjørte den ved Askøy i november..

Link to post
Share on other sites

Har aldri sett disse motorene, men kan prøve å veilede litt generelt, da jeg jobber med dieselmaskiner.

Som nevnt, kompresjon, diesel og gløding = success!

Har du kompresjon? Kan du låne utstyr for å teste dette?

 

Diesel, har du mulighet til å "snu dysene" 180º? Slik at spissene peker opp? Isåfall ,gjør så. Få med deg en hjelpende hånd, litt filler og tørkepapir. Kle rundt omerådet så mye du føler for, hold et papir eller en avis over dysene, gi full spiker på pumpa og kjinn. Da får du se om det kommer diesel, og du får et inntrykk av spraybildet. Om alle 3 gir en dusj etterhverandre så er den biten i orden. Da kommer man til neste steg, hva kommer ut? Forhåpentligvis diesel. Man kan også blø av et par liter ved pumpa, for å eliminere vannfaren helt først.

 

Om det ikke spytter ut av alle dysene, luft systemet. Frem til pumpa først, ut til dysene etterpå. Løsne dysene fra skruene et par tørn, kjinn til det drypper fra røret. Skru til og test igjen.

 

Dersom det ikke kommer diesel etter nevnte tiltak, prøv å skru av dyserørene nede ved pumpa. Her skal det liksom "hoppe" et par dråper ut av hver kobling for hvert slag ved fullt pådrag. Dersom dette ikke forekommer etter lufting inn mot pumpa så kan det være at selve pumpelegemet inne i pumpa har satt seg. Man kan kakke forsiktig på pumpehuset med en hammer i så måte, dog er det mest flaks om det kommer da. Hadde dette problemet på en traktor, og løste det med nevnte metode. Dersom det ikke skvetter diesel ut da bør du ta av pumpen og levere den til et verksted som har greie på disse, ev. kjøpe ny/brukt.

 

Dersom nå alt dette er testet, men du ikke har fått testa kompen, sett inn dysene og kjinn en 30sek med fullt pådrag. Ryker det hvitt ut av eksosrøret? Det vil gjerne gjøre det dersom den får diesel, men ikke klarer å tenne. Ryker det litt hvitt (lukter søtaktig av denne eksosen) så tyder det på at kompen er får dårlig. Det kan da være gåen toppakning/sprekk i toppen(e). Ta ut dysene, ta med en oljekanne (pumpekanne) og pump et par-3 støt i hvert dysehull. Smekk inn dysene og trå til igjen. Dette vil øke kompen ved at volumet over stempelringene blir litt mindre, samt at det hjelper mot tetting mellom ringene. Dersom den nå kommer, så la den tukle å gå seg varm. Følg med kjølevannet (trykk i exp. tank? Hvit eksos?) Ta ut peilepinnen ved gange, trykk i veivhuset?

 

Blir spennende å høre hva du kommer fram til! Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Stoppbryter er eliminert, denne har jeg hektet av wiren. og satt på plass med hånda, (just in case) Glødingen virker. jeg hadde av lokket over innsugingen, og kontrollerte dette. hører tilogmed det knitrer inni der når jeg gløder. og mens jeg hadde av det, så sprayet jeg litt WD-40 direkte inn der mens jeg kinnet. -uten suksess.. Den vil bare ikke fyre opp... det jeg ikke forstår, er hvordan den kan bare bli sånn av å ligge på land i 4-5 mnd... for jeg var ute å kjørte den ved Askøy i november..

Skrev ikke du litt tidligere at du hadde hatt ute glødepluggene og sjekket om de virker? Og funnet ut at de ikke ble varme i det hele tatt?

 

Den "dingsen" som blir nevnt lengre oppe her er formotstanden. Jeg har samme motor bare MD21A og på min så var kabelskoene som var på denne veldig dårlige og gjorde at det ikke ble skikkelig kontakt. Byttet disse og nå funker den som den skal...

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor bare MD21A og på min så var kabelskoene som var på denne veldig dårlige og gjorde at det ikke ble skikkelig kontakt. Byttet disse og nå funker den som den skal...

 

Har nå byttet samtlige kabelsko på hele motoren... den starter fortsatt ikke :) hadde jeg ikke vært Fatøl ´ marinert nå. så hadde jeg tredd en skiftenøkkel gjennom blokka på den...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...