Jump to content

'Ny' Polar 29AC med MD21B, vil ikke starte, finner ikke matepumpen


Emilpettersen

Recommended Posts

Hei igjen!!

Nå har jeg hatt opp toppdekselet å sjekket at ventiler hoppet. (hvilket de gjorde:) også har jeg gått i hele dag å fundert litt mer på problemet...

Hvilket fikk meg til å skulle skifte olje. Men det røret som egentlig skal være på SB side av min motor finnes ikke der.. men jeg fant en plugg der nede istedet,

Fikk etter mye banning og 3 øl, klart å løsne denne i blinde. Og ut kommer det - olje med samme konsistens som !BOLLEDEIG! Da smiler Emil for seg selv mens han Drar ut olja, (ca 3liter, eller skal jeg si kilo?) :). mens det går opp for meg at en motor klarer jo ikke gå rundt med dette inni. skrur igjen pluggen å fyller ca 1 liter diesel ned i oljepåfyllingen, for å tynne ut grøten litt. å prøver meg på startærn noen ganger før jeg gløder å prøver å starte igjen. NÅ TENTE GAMLEKAR´N IGJEN GETT!!!

 

Da var det dags for å åpne pils nr.4 å feire, mens den går seg varm. før jeg tappet ut all olje (som nå var varm å tynnere) Ny olje er påfyllt. å motorrommet er lukket for denne gang. Skal si det er en kar som er i ekstra godt humør idag;)

 

Vil også benytte anledningen til å takke alle hjelpsomme sjøulker her inne, for mange gode tips og råd underveis. har blitt glad i dette forumet etterhvert som jeg har benyttet det. og kommer til og være et aktivt medlem heretter=)

 

 

Ship o´hoi - Emil

Link to post
Share on other sites

Ja dette var Olje. men den hadde blitt så tykk som en sjømann.. å da fikk jeg drenert litt. for så å kjøre på en liter diesel for å tynne den ut. så motoren skulle klare å gå rundt. og det er nok veldig lenge siden den ble byttet sist. i kombinasjon med at det er kommet vann i den tenker jeg. så nå skal vannpumpa overhales.

Link to post
Share on other sites

Ja dette var Olje. men den hadde blitt så tykk som en sjømann.. å da fikk jeg drenert litt. for så å kjøre på en liter diesel for å tynne den ut. så motoren skulle klare å gå rundt. og det er nok veldig lenge siden den ble byttet sist. i kombinasjon med at det er kommet vann i den tenker jeg. så nå skal vannpumpa overhales.

 

Så bra Emil :) Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at det var det som skulle stoppe den.

 

Et tips når du skal overhalle pumpen, er og demontere den fra motoren og ta den med inn på kjøkkenbordet. Mye enklere å skru på da. Jeg gjorde dette hvert år når jeg skiftet impeller. Pass på at o-ringen (nr 12 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-26-12779.aspx) ikke ligger over sladrehullene. De hullene er for å kunne se om det er lekkasje på pumpen. Pass også på at det ikke er slitespor i pinenen som holder impelleren, for da vil ikke o ringen tette, da kan man skyve litt på o-ringen og det er løst. Del nr 13 finnes ikke lenger, derfor må man selv passe på at o-ringen ligger der de skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...