Emilpettersen Svart 2.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 da tar jeg en tur nedi der i morgen etter arbeid. så får vi se om det er bevegelse:) takk for tips....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Ta en filsnutt. Prøv også med startgass igjen (litt mer enn forrige gang) dersom det ser ok ut under dekselet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Noe nytt her Emil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 4.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Hei igjen!! Nå har jeg hatt opp toppdekselet å sjekket at ventiler hoppet. (hvilket de gjorde:) også har jeg gått i hele dag å fundert litt mer på problemet... Hvilket fikk meg til å skulle skifte olje. Men det røret som egentlig skal være på SB side av min motor finnes ikke der.. men jeg fant en plugg der nede istedet, Fikk etter mye banning og 3 øl, klart å løsne denne i blinde. Og ut kommer det - olje med samme konsistens som !BOLLEDEIG! Da smiler Emil for seg selv mens han Drar ut olja, (ca 3liter, eller skal jeg si kilo?) :). mens det går opp for meg at en motor klarer jo ikke gå rundt med dette inni. skrur igjen pluggen å fyller ca 1 liter diesel ned i oljepåfyllingen, for å tynne ut grøten litt. å prøver meg på startærn noen ganger før jeg gløder å prøver å starte igjen. NÅ TENTE GAMLEKAR´N IGJEN GETT!!! Da var det dags for å åpne pils nr.4 å feire, mens den går seg varm. før jeg tappet ut all olje (som nå var varm å tynnere) Ny olje er påfyllt. å motorrommet er lukket for denne gang. Skal si det er en kar som er i ekstra godt humør idag;) Vil også benytte anledningen til å takke alle hjelpsomme sjøulker her inne, for mange gode tips og råd underveis. har blitt glad i dette forumet etterhvert som jeg har benyttet det. og kommer til og være et aktivt medlem heretter=) Ship o´hoi - Emil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Utdyp litt.. Hva var det? Olje? Vannette olje? Tok ut 3liter å helte på en liter diesel å lot den gå med det på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjernen ! Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Åssen blir oljen seig ? Hva har blitt gjort galt,som førte til problemet ? Har det vært feil olje på den ? Hvordan så oljefilteret ut ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Antilia Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Høres ut som om det var en stund siden den ble byttet sist? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Emilpettersen Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Ja dette var Olje. men den hadde blitt så tykk som en sjømann.. å da fikk jeg drenert litt. for så å kjøre på en liter diesel for å tynne den ut. så motoren skulle klare å gå rundt. og det er nok veldig lenge siden den ble byttet sist. i kombinasjon med at det er kommet vann i den tenker jeg. så nå skal vannpumpa overhales. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Og kommer det diesel til alle dysene når du løsner bolten ved dem? Tror jeg ville nøyd meg med å løsne røret inn på dysa...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Ja dette var Olje. men den hadde blitt så tykk som en sjømann.. å da fikk jeg drenert litt. for så å kjøre på en liter diesel for å tynne den ut. så motoren skulle klare å gå rundt. og det er nok veldig lenge siden den ble byttet sist. i kombinasjon med at det er kommet vann i den tenker jeg. så nå skal vannpumpa overhales. Så bra Emil :) Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at det var det som skulle stoppe den. Et tips når du skal overhalle pumpen, er og demontere den fra motoren og ta den med inn på kjøkkenbordet. Mye enklere å skru på da. Jeg gjorde dette hvert år når jeg skiftet impeller. Pass på at o-ringen (nr 12 her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742100-26-12779.aspx) ikke ligger over sladrehullene. De hullene er for å kunne se om det er lekkasje på pumpen. Pass også på at det ikke er slitespor i pinenen som holder impelleren, for da vil ikke o ringen tette, da kan man skyve litt på o-ringen og det er løst. Del nr 13 finnes ikke lenger, derfor må man selv passe på at o-ringen ligger der de skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 5.Mars.2015 Del på Facebook Svart 5.Mars.2015 Hvis sjøvannspumpa lekker skal det komme ut nokså mye vann under den før det begynner å komme inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.