kjetillunde Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Kul video! Det var skuffende at den ikke planer. Det kan ha noe med tyngden på gummibåten din også. Har den oppblåsbar bunn? Jeg fikk min West 300 i plan med bare en 3.5 hk firetakter. Det var jo bensinmotor men tross alt en firetakter. Den plante med meg og en del bagasje. Selve gummibåten veide kun 24 kg. Det hjelper også at gummibåten er litt lengre. Jeg har en Aquaquick 270 (samme lengde som din) som ikke planer med 5hk totakter engang, så gummibåten har også litt å si. Det blir spennende å høre om jolla di planer med ny propell... Redigert 10.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Jolla har fast bunn med litt V-form. Trolig vil det være enklere på en jolle som har oppblåsbar helt flat bunn. Men skal man ha 60 kg batterier liggende nede i gulvet bør den helst være fast. Det er til og med feste for stropper så man kan sikre batteriene. Prøvde både å flytte batteriene og justere tilt på motoren men det gjorde lite utslag på toppfarten. Norsk butikk skulle ha 3000 kr for ny propell. Så jeg bestilte fra USA for 220 dollar pluss fedex frakt (+mva). 3 timer senere var pakken på vei, og jeg får tracking nr. Batteripakken virket som den skulle. Falt bare fra 54V til 52V under maks belastning, og mye av dette er nok tap i kabler. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Artig prosjekt ..... Men hvordan blir den praktiske bruken , jeg tenker da på kapasitet og lading , jeg kan ikke se noe om forbruket på motoren er nevnt ? Håper du får fres på skuta med ny propell..... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
offpist Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Kapasitet, lading og forbruk er allerede vært diskutert tidligere i tråden. Men klart, det blir morsomt å få noen praktiske målinger etter hvert. Det jeg merket meg var at i 6-7 km/t så var strømforbuket relativt lavt.. ca 700W. Ved 52V så er det ca 13,4A.. så det skulle bety jeg kan kjøre rundt 8+ timer på 6-7 km. Totalt 48 km. Kanskje for godt til å være sant.. men det gjenstår å se. Ser Torqueedo anslår 54KM rekkevidde, ved 5km/t, så mine beregninger er ikke helt bak mål. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 (redigert) Om jeg får jolla opp i plan så burde jeg klare 20km/t..Og full effekt skal jeg kunne holde i litt over 1 time. Da kan man faktisk komme ganske langt, relativt fort ;) Aker Brygge-Nesoddtangen er fra det jeg kan se 6,8KM, så det skulle ikke være noe problem med tur-retur der. Redigert 10.Mars.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 (redigert) Bare for å holde dere litt varme, den nye propellen er kommet. Åpenbart laget for litt mer fart.. så gjenstår det å se om dette fungerer i praksis, eller om jolla blir for tung. Litt morsomt at det følgte med en "manual" og alt som står er "se manualen for montering". Redigert 16.Mars.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Bare for å holde dere litt varme, den nye propellen er kommet. Jeg føler meg varm allerede. Hehe. Si ifra når du skal ut å teste så får du følgebåt. :) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 20.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Har fått en seilmaker til å lage to stk spesiallagde bærevesker for batteri pakkene på mål. De vil være sprutsikre, med bærehåndtak, kabel gjennomføring og glidelås. De blir ferdige til påske. I helgen blir det testing av ny propell, meldt fint vær på lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Gleder meg til å høre resultatene, men får dessverre ikke tid til å komme og følge med "live" :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 er propellen testet enda? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Det ble dessverre ikke testing i helgen. Har litt for mange prosjekter på gang og når det begynte å snø og blåse på søndag så ble det prioritert annerledes. Veskene for batteriene blir visstnok ferdig i morgen. Har også bestilt en lås. http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=1142 18 kg påhengsmotor til over 30 000 kr må nesten sikres godt, både når den står på jolla og fast på seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 (redigert) Blir spennende å se fremover... Redigert 23.Mars.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Håndlagde batteri vesker. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Oi, sinnsykt kult!! Er de vanntette? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 (redigert) Ja de skal være vanntette og tåle både regn og sjøsprut. Samtidig er det enkelt å åpne glidelåsen og lufte ut/tørke kondens etter de er flyttet over i "ladestasjonen". Dette er å anse som en prototype. Skal bruke den litt i påsken (vi skal være i båten i 8 dager) også får jeg gjort eventuelle forbedringer etterpå. Det vil etter påske bli laget 2 vesker til, slik at jeg til enhver tid har 4 komplette batteri pakker ombord på moderskipet. Om jeg virkelig skal på "langtur" med jolla kan jeg laste opp alle 4 batteriene og skifte underveis når jeg går tom. Om jeg holder 5 km/t... kan jeg kjøre ca 100 km.. på 20 timer. Slo for moro skyld opp hvor langt det er mellom Kristiansand-Hirtshals, og det er 140 km ;) Redigert 27.Mars.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Det ser genialt ut med de veskene! De har vel relativt liten egenvekt også? Ja du skulle prøvd å komme deg til Hirtshals med gummibåten, haha. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Mars.2015 Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 Vi er spent på resultatet med den nye propellen. :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
offpist Svart 27.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2015 (redigert) Har grublet en del på dette med lading, og egentlig ikke vært fornøyd med den opprinnelige ide`n om å lade fra 12V. -Veldig stort spenningsfall da det er langt kabelstrekk fra elektronikken under sengen og opp til "ladestasjonen" oppe på dekk. Enda verre blir det om man skal lade batteriene i jolla. -Vanskelig å tune ladesystemene ombord til både lade båtens service batteri, start og jolla på en god måte uten å endre innstillinger hele tiden. Så i kveld slo jeg til på en piktronik lader som skal være dedikert for lading av jolla. Den er totalt programmerbar via USB og leverer 48V med 9A. Drives på 230V så jeg blir nødt til å drive den via landstrøm, inverter eller generator. -Kan monteres rett ved "ladestasjonen", så kort kabelstrekk. -Mindre spenningsfall siden vi snakker om 48V. Så jeg kan forlenge kabelen og lade i jolla. -Jeg slipper disse "jumper kablene" på batteri pakken. -Laderen har monitoring på hvor mye AH som lades for hver gang. -Har interface mot BMS fra REC om jeg skulle finne på å montere det senere. -Jeg kan bruke andre celler fra Nissan Leaf som jeg har enkel tilgang til. (som ikke ville gått i 12V oppsett). En slik lader med usb adapteret osv koster rundt 588 euro. Var heldig og fant en på ebay for rundt 180 euro. http://www.ebay.com/itm/181696500338 Med 9A så vil det ta 5 timer å lade fra 50% til fult, nesten 10 timer fra 10% til fult. Helt overkommelig, ikke minst når man har dobbelt sett med batterier tilgjengelig. Mer info om laderen her: http://www.nothnagel-marine.de/product_info.php?info=p3421_Piktronik---KOP602-48V-9A-freely-programmable-Battery-Charger--Lithium--Lead-Acid--Li-Ion--LYP--LFP--LiFePO4--LiPO--AGM--Gel.html Redigert 27.Mars.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Høres ut som et bedre lade oppsett for å unngå spenningfallet ved lange ledninger under 12V lading. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Mars.2015 Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Er det mye effekttap på konverteringen 12V DC -> 220V AC -> 48V DC? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 28.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2015 Ja det er det nok.. La oss si 15% i inverter, og så 15% i lader. Så totalt 30% går tapt på veien. Trolig er nok effektiviteten noe bedre. Når det er sagt så vil 90% av ladingen kunne gjøres unna mens man ligger i marina uansett. Solcelle laderen min virker både på 48V og 12V så det kan være mulighet å utforske videre. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2015 (redigert) Testet med ny propell i dag, og nei den går ikke opp i plan med min jolle. Motoren har rett og slett ikke kreftene som trengs. Skal nok prøve med andre joller, men tror jeg må innse at jeg må basere meg på å holde meg under plan hastighet. Kanskje er det bedre med lengre jolle...? for jeg når som sagt 12,5 km/t.. og da "står" jolla og dytter vann foran seg. Skal nok ganske mye power til for å komme forbi den fasen og opp i plan. Vi har ellers fått brukt jolla en del i dag med meg, fruen og guttungen ombord samt 5-6 bæreposer med mat. Og det fungerer sånn sett utmerket., i moderat hastighet. Unektelig morsomt å komme smygende bortover, nesten uten noe lyd. Bare skvulping av vann, og en svak humme lyd. Redigert 29.Mars.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Om noen har tips til jolle som er enkel å få i plan tar jeg gjerne tips. -Ikke styrekonsoll. -Være gunstig som slepejolle, og kunne få plass oppe på dekk. -Plass til 2 voksne + 1 barn og matvarer. Egentlig liker jeg jolla vi har, selv om den drar på årene. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Det nok vekten som gjør at den ikke kommer opp i plan. Hva veier batteripakken du har oppi gummibåten? Jeg tenker en måte er å "slanke" batteripakken (mindre kapasitet). Eller prøve en gummibåt med oppblåsbar bunn, kanskje med en plate under batteripakken. Da ville jeg nok valgt en 3m lang gummibåt som øker sjansen for å komme i plan. Jeg anbefaler å teste West Light gummibåt dersom det går med tanke på batteripakke og oppblåsbar bunn. Jeg hadde en West 3m som veide kun 24kg! Her planer den med en 3.5 hk firetakter. http://i1195.photobucket.com/albums/aa383/kjetillunde/th_20121112_130623.mp4 Jeg anbefaler "styrekultforlenger" (forlengerarm til påhengsmotor) når man er alene ombord og vil ha båten i plan og ha god sitte/kjørekomfort. Det er da lettere å få gummibåten i plan med vekten mer forskjøvet framover. Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Styrekultforlenger var ett nytt ord for meg. Jeg kaller det rorkultforlenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.