Jump to content

Prosjekt, Torqueedo Cruise 4.0T på jolle. DIY Lifepo4 batteripakke


offpist

Recommended Posts

Gjort en liten oppgradering på batteri pakken, nemlig å montere en BMS som passer på at alle cellene er i balanse og innenfor de spenningene den skal operere med. Det finnes flere titalls leverandører der ute, men ville ikke legge flere tusen kroner i dette så jeg endte med en enkel men likevel ganske fin løsning fra Kina, ble rett under 1000 kr med frakt. Og alt man trenger følger med.

 

Hvis en av cellene kommer over eller under maksimal spenning så vil BMS pipe høyt med en ekstern høyttaler.

På den måten veit jeg at batteriet er tomt og jeg må slå av motoren og ta til årene.

Man kan koble på et rele så den også kutter bort batteriet men det har ikke jeg tenkt å montere.

 

En kabel til hver celle måler spenningen. De tykke røde kablene med gul kabelsko er til shunt, som måler strøm mengde.

Jeg koblet shunt mellom celle 13 og 14.

 

bilde

 

 

Lysdiode indikerer om alt er ok.. eller blinker rødt om noe er feil.

Ikke veldig nyttig, men den er nu der.. 

bilde

 

Litt provisorisk plassert enn så lenge.

Vil det skal være mulig å les displayet, men samtidig så bør den beskyttes mot regn.

 

bilde

 

 

Display 1, og her har man egentlig alt man trenger å vite.

 

bilde

 

 

Spenningsnivåene på alle cellene, høyeste og laveste indikeres i rødt.

 

bilde

 

 

Søylediagram med alle cellene. Ikke så veldig informativt, mest for syns skyld.

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjørte nesten 10 km med jolla i dag, bånn pinne i plan hele veien.. og det gikk sånn akkurat.

Hadde med 2 batterier, men trengte aldri å skifte om. 

 

Tok ca et kvarter hver vei.. så anslaget om halvtime på full gass stemte ganske bra. 

Kaldt var det, men litt gøy også..

 

Ruten under tur/retur:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Vil bare skyte inn en oppdatering her.

Vi seilte ARC+ over til Karibien nå i vinter og vi foretrekker å ligge på svai fremfor å ligge i marina. Det betyr at jolla blir flittig brukt hver eneste dag.

Vi er nøye med å låse både motor og jolla men i Portugal ble den ene batteripakken stjålet. Hva den lokale helten skal med et 48V lifepo4 batteri kan man jo bare lure på..

 

Uansett vi greier oss fint med bare ett batteri og det lader vi 1-2 ganger i uka. Vi er stort sett 3 stk i jolla og da gjør vi ca 3,2 knop på 600W. Dobler vi effekten går det bare en halv knop fortere.

Det betyr vi kan kjøre rundt i ca 3+ timer før batteriet må lades. Da kommer man ganske langt.

 

Er jeg alene suser jeg rundt i plan nærmest lydløst.

 

Vi har møtt 4-5 andre båter med Torqueedo men det har vært 500W eller 1000w utgaven.

 

Så langt har vi hjulpet til 2 ganger med å trekke andre joller som enten har gått tom for bensin eller ikke får start. Da er det jo ekstra gøy å trekke de avgårde med el-motor :)

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg løfter batteripakken ut og inn for hver dag. Det blir i overkant tungt å løfte den opp med batteripakken i.

 

Snap davitsene fungerer veldig bra og vi har seilt med jolla bak i 3-4 meters bølger uten problem. Nå er hekken vår ganske bred så vår jolle stikker ikke ut på siden.

 

-Veldig bra tyverisikring å dra opp jolla hver natt.

-Båten vår er veldig åpen bak og lett å entre fra vannet. Så jollen bak stenger også for adgang for tyver den veien.

-Det kommer fort noen regnbyger hver dag så fint å få tømt jolla for vann.

-Drt gror enormt fort under jolla om den ligger på vannet i ukesvis.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Erfaringene med bruk av Torqeedo etter 2 år er ganske bra, men jeg ser jo at utstrakt bruk av aluminium og kanskje litt dårlig materiale valg begynner å vise seg. De har jo blandet sammen syrefast og aluminium flere plasser. Det har jeg løst ved å demontere og smøre inn med "anti korrosjon pasta" i ny og ne.

 

De to batteri bankene jeg bygde er tapt.. Den ene ble stjålet i Portugal, og den andre havnet på havets bunn i Dominica etter et lite uhell i store bølger. Dykket og hentet den senere men da var det ikke mye å ha.

 

Så denne uken har jeg vært og hentet enda en mitsubishi i-miev batteri bank som jeg skal bygge to nye batterier av.

Om noen er interessert så har jeg 58 celler til overs for salg.. Kanskje noen vil elektrifisere en kajakk eller bare få lang rekkevidde på sin elektriske påhengsmotor. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
offpist skrev On 5.8.2017 at 9.44:

Så denne uken har jeg vært og hentet enda en mitsubishi i-miev batteri bank som jeg skal bygge to nye batterier av.

Om noen er interessert så har jeg 58 celler til overs for salg.. Kanskje noen vil elektrifisere en kajakk eller bare få lang rekkevidde på sin elektriske påhengsmotor. 

Er det LiFePO4-celler? Google seier i-miev ble levert med to typer, den ene er Li-Ion, men jeg finner ikke ut hvilken type.

Link to post
Share on other sites

Asbjørn2 skrev for 6 timer siden:

Er det LiFePO4-celler? Google seier i-miev ble levert med to typer, den ene er Li-Ion, men jeg finner ikke ut hvilken type.

I-miev'en er for det meste levert med "vanlige" li-ion celler, dvs ikke LiFePO4.  På det japanske markedet ble den visstnok levert med LTO celler i en periode, og det er sikkert den andre varianten du tenker på.  Tipper det har vært brukt flere kjemi-sammensetninger innenfor dette opp igjennom, men altså ikke LiFePO4 som man gjerne ønsker seg som forbruksbatterier i båt :) 

 

LTO er for øvrig en interessant men kostbar variant i lithium familien.  Den har betydelig lavere cellespenning enn andre li-ion celler (typisk 2.4V nominelt, mot "vanlig" 3.7V).  LTO tåler langt flere ladesykluser (>10 000) og kan avgi og motta større mengder strøm (>10-15C kontinuerlig) uten å påvirkes negativt.  Og den er regnet for å være veldig trygg, i motsetning til "vanlig" li-ion.  Men LTO lagrer mindre energi pr. vekt- og volumenhet enn andre lithium typer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...