Jump to content

Prosjekt, Torqueedo Cruise 4.0T på jolle. DIY Lifepo4 batteripakke


offpist

Recommended Posts

Kan nevne at jeg i helgen kjøpte 4 stk batteri pakker fra Nissan Leaf.

Totalt har jeg igjennom siste halvåret kjøpt 8 stk slike batteri pakker.

 

Nissan leaf batteri celler er geniale for selvbyggere som vil bygge egne batteri pakker.

 

Med slike moduler kan jeg lage en 48V batteri pakke på 66AH som veier bare 26,6KG.

 

66AH batteri pakke vil gi kortere rekkevidde, men lettere å håndtere.

Størrelse som en sixpack øl.

 

Ulempen er at den vil være vanskelig å koble om til 12V, så den bør helst lades i 48V oppsett.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke MVA fritak på batteri pakker til el-bil, men jeg leste en gang at det kanskje skulle bli.

Så man må importere vrak, og så ta ut batteri pakken.

Tror jeg skal teste ut litt med disse Nissan batteriene i Torqueedo oppsett.

 

Tre av batteri pakkene er allerede videresolgt.

Link to post
Share on other sites

Det ble spurt etter tegning på hva jeg mente med å "feste kontaktene sammen" - jeg er elendig på å tegne figurer, men med fotoet offpist akkurat leverte er det enkelt ... relativt enkelt:

 

Batteripakke_3.jpg

 

Kontakten A festes (fysisk og relativt permanent) til kontakten B, slik at man har én kontakt å forholde seg til i stedet for to. Tilsvarende festes loop'en E til kontakt C (som går til motoren D samt til kontakten som skal til den andre batteribanken). Vips, så har man én kobling pr batteripakke (AB som festes til CE) i stedet for to. (A som festes til E og B som festes til C ... eller var det A som skulle festes til loopen E og B som skulle festes ... eh, til loopen F ...? *kaboom*)

 

A og B, samt E og C må selvfølgelig festes helt parallelt til hverandre, slik at AB glir lett inn i EC. De bør være asymmetriske slik at det ikke blir mulig å koble feil.

 

Ble det forståelig? Jeg forstår det i allefall meget godt :-)

 

Kontaktene må selvfølgelig være helt parallelle slik at , men de må være asymmetriske slik at det ikke blir mulig å koble galt mtp polaritet.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår hva du mener, og jeg har testet det ut litt.

Problemet er todelt.

 

-Ledninger på 35mm2 er ganske stive.. så når 4 kabler skal møtes i en dobbelkontakt blir det veldig stivt og det kan lett bli veldig hard belastning på enkelte kontakter på batteri polene.

-Anderson kontaktene er ganske tunge å koble til og fra.. Så ved å sette to kontaker sammen så blir det dobbelt så tung å koble til og fra, fremfor å koble de separat.

 

Derfor har jeg egentlig konkludert med at det er like greit å ha de som separate kontakter.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår hva du mener, og jeg har testet det ut litt.

Jepp, men det var andre som ikke skjønte det :-)

 

-Ledninger på 35mm2 er ganske stive.. så når 4 kabler skal møtes i en dobbelkontakt blir det veldig stivt og det kan lett bli veldig hard belastning på enkelte kontakter på batteri polene.

-Anderson kontaktene er ganske tunge å koble til og fra.. Så ved å sette to kontaker sammen så blir det dobbelt så tung å koble til og fra, fremfor å koble de separat.

Skjønner; da er det vel Farco som sitter med beste forslaget her - sørge for at loop'ene alltid befinner seg der de trengs vha tynn kjetting, tau eller strips (i jolla, i HD-baggen eller i umiddelbar nærhet til kontaktene). :-)

Link to post
Share on other sites

Skal nok finne en alminnelig løsning på det.

Verste som kan skje er at jeg kjører 24V inn på LADE-KRETSEN.

Ingenting vil gå i stykker av det.

 

Jeg har to stk 500A+ rele`r og en vippebryter.

Enten er "ladestasjonen" aktiv, eller så er ladekretsen tilkoblet service batteriet.

 

Det er ingen måte at 24V fra batteriene vil kunne gå inn i båtens anlegg.

 

Og prosedyren vil alltid være, koble til batteriene først, så aktivere lade kretsen etterpå.

 

Er jeg så dum at jeg kobler to "loops" på et og samme batteri, er jeg trolig så drita at jeg ikke burde kjøre med jolla uansett ;)

Link to post
Share on other sites

Tenkte egentlig å kjøpe 10M 50mm2 kabel på Maritim. Men 1.399,00 skal de ha for 10 meter, så 2800 kr for 2 lengder. Synes jeg er ganske stivt.

Det ble til at jeg i stedet bestilte på eBay, der fant jeg 15 meter 50mm2 for 360 kr. (+båt frakt og mva)

 

Kabel strekket bør så klart være kortest mulig, men tenker muligens det hadde vært lurt å ha noen meter ekstra.

Da trenger jeg kanskje ikke ta batteriene inn og ut av jolla hele tiden for å lade når jeg bare er ankret opp på en plass over en helg.

Men i stedet kan jeg lade batteriene i jolla, der den henger rett bak båten. (kun mens man ligger i ro, ikke mens man er i fart)

Latskapen lenge leve ;)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nei, det er forskjellen på de. Men det forsvarer ikke den store prisforskjellen.

Det er tross alt bare eksponert kobber som er utsatt for korrodering, så er man nøye med monteringen av kabel-skoen og bruker krympestrømpe holder kobber kabel lenge.

 

Fortinningen gjør også at kabelen blir stivere og det er ikke alltid en fordel.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Motoren er på 4KW, men siden elektro motoren har høyere moment, så påstår produsenten den kan sammenlignes med en 8-9 HK bensinmotor.

 

De 44 cellene er hentet fra en bil som skulle vrakes, betalte bare en symbolsk sum.

 

Motoren er ventet til uken.. da blir det prøvetur til helgen igjen kanskje! ;)

 

Ikke helt i mål med "ladestasjonen" men skal nok få til noe provisorisk.

 

 

Jolla vår (Walker Bay Genisis 270) har anbefalt motor størrelse på mellom 8 og 10HK.

Så vi får se.. jeg blir ordentlig skuffet om vi ikke kommer opp i plan.

 

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren er mottatt og testet ut.

Så da er det vel på sin plass å dele erfaringer.

 

Det jeg merket var at den har enormt dreiemoment og akserelasjon, men toppfarten manglet.

Den greide ikke å dra min jolle opp i plan, så skuffelsen var egentlig stor.

 

Så med litt søking på nettet så ser jeg Torqueedo har 2 forskjellige propeller for denne motoren.

Den ene: "slower speed, lower effectiveness, greater thrust. Ø 300 mm."

http://www.torqeedo.com/en/products/accessories/propellers-and-fins/spare-propeller-v8-p350/1915-00.html

 

Den andre: "For planing with light boats. Ø 320 mm."

http://www.torqeedo.com/en/products/accessories/propellers-and-fins/spare-propeller-v30-p4000/1923-00.html

 

Så det er åpenbart den andre propellen som gjelder, om jeg skal ha jolla opp i plan.

Den som følger med, er mest egnet for å dytte seilbåter eller ikke-planende båter.

Høyeste hastigheten jeg fikk var 12,5 KM/T, og da ligger den bare og ploger.

 

Ut over det så var inntrykket bra.

-Utrolig stille.

-Morsomt at man bare kan vri håndtaket mot klokken for fremover, med klokken for bakover. Enormt enkelt å manøvrere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...