offpist Startet 16.Februar.2015 Del på Facebook Startet 16.Februar.2015 Har alltid vært litt i overkant interessert i elektrisitet, og dette med å ha en elektrisk motor på jolla er noe som tiltaler meg. Lite eller ikke noe service, ingen behov for å ha bensin ombord. Og ikke minst, lav vekt. Kun 18 kg. Motoren er bestilt, fra Bakken Motor. Skal man kjøpe 48V Lifepo4 batteri pakke fra Torqueedo, så kommer det på 72 000 kr! Så det er jo ganske så uaktuelt. Enkelte velger da å kjøre 4 stk AGM batterier, Men da har man plutselig 100 kg ekstra å drasse på. Så, jeg kommer til å lage en DIY batteri pakke ut av 16 stk 115AH, 3,2V batteri celler. Hver celle veier 3,75 kg, så for å fordele det litt så bygger jeg 2 pakker a 8 celler i hver. Som beskyttelse, men også for å gjøre det enklere å laste inn og ut av jolla vil jeg ha de i vesker, Etter å ha letet en stund etter vesker som har noenlunde riktig fysiske mål landet jeg på noen Harley Davidson vesker, Ser ut til å være solide saker, og kan sikkert spray impregneres til en viss grad. Pris på eBay, 550 kr for begge to. Mer info kommer, etterhvert som utstyret kommer på plass. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Interessant prosjekt - dette er jeg evt interessert i å kopiere, men inntil videre sitter jeg litt på gjerdet, synes prisen er litt hinsides, sammenlignet med tilsvarende kapasitet i bensinutgave :-) (og biltemavarianten, Minn-Kota etc er meningsløst, jeg tror ikke de gir mer fart enn hva jeg selv kan få til med årer!) Jeg har og lyst til å ha en liten hekkpropell på hovedskipet som kan brukes for å komme inn/ut av bås i godt vær. Det er essensielt at den kan vris helt over, slik at jeg kan bruke den til å flytte hekken sidelengs ved behov. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Kan nevne jeg har 44 stk slike celler, så det er mulig å lage flere batteri pakker. Torqeedo hevder 2.0 modellen er mer enn kraftig nok til joller. Den bruker 24V batteri. Vekt og pris er nesten det samme, så valget på 4.0 falt enkelt synes jeg. Ja, prisen på 30k+ er ganske mye.. Man sparer jo drivstoff og service utgifter, selv om det ikke er så mye. Skal sies jeg kjører elbil til daglig også, burde vært fritak på mva på slike motorer ;) Leser at man kan koble opp mobilen mot motoren via blåtann, kult. Tenker å ha ladestasjon under ene sittegruppen. Skal ha 4 pins Anderson plugger på hver pakke. Dermed kan jeg koble de om til 12V, og lade de direkte på båtens ladesystemer. Tyveri sikring blir et viktig moment her... Liten lett og dyr motor. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 (redigert) Hver 24V/115AH batteri pakke blir: Høyde 25,2 cm (pluss 1-2 cm) Lengde 50 cm Bredde 15 cm Vekt, 30 kg. Bare for å få et innblikk i hvordan det vil bli.. Skal nok feste de sammen med noe annet enn tape. Redigert 16.Februar.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Bilde av hvordan batteriene kan kobles om mellom 48V, og 12V under. Jeg har 2 stk 500A contactorer med en vippebryter. Så den lar meg velge om jeg vil lade service banken, eller batteri banken til jolla. Alt forbruk vil alltid være fra service banken, så ingen blink i lys når man switcher over. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Hvordan skal du rent praktisk få til omkoblingen mellom 12V-lading og 48V-forbruk? Bruke verktøy og "manuelt" koble om for hver gang? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Hver batteripakke får 2 stk Anderson plugger, Når jeg flytter de ombord i jolla så kobler jeg på en "loop" på ene pluggen og den andre til kablings nettet til motoren. Når jeg flytter de tilbake for lading kobler jeg bare fra "loop", og til de 4 stk anderson pluggene som ligger klar der. Veldig enkelt og ganske idiotsikkert, for det må det jo være. Eneste man må passe på å ikke koble 2 loop til en batteri pakke, (Det skal vel godt gjøres, men fruen får til det meste) Og man må huske på å koble fra loop før man kobler til lading. Da får man 24V på 12V lade kursen. Ingen krise før man vipper bryteren og aktiverer kretsen.. da først kobles laderene og batteriene sammen. Det gjør man først etter alt er koblet. De to scenariene er de eneste jeg kan tenke meg hvor det kan gå "galt" pga feilkobling. Så klart... det hadde ikke vært vanskelig å bare lade alt i 48V oppsett. Men da vil jeg være begrenset til bare en lader.. Vil lade både med vind, sol, dynamoer, generator og landstrøm om jeg vil. Redigert 17.Februar.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Et litt kult prosjekt av Torqeedo. http://www.quadrofoil.com/ Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Så klart... det hadde ikke vært vanskelig å bare lade alt i 48V oppsett. Men da vil jeg være begrenset til bare en lader.. Vil lade både med vind, sol, dynamoer, generator og landstrøm om jeg vil. Blir det for mye svinn ved bruk av 12v -> 48v -transformer? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Ja, slike omformere har gjerne 80% effektivitet og kan være vanskelig å regulere som en lader. Ladesystemene ombord er allerede satt opp for 12V Lifepo4, så det er bare snakk om å koble om kursen. Har 2 stk 100A Mastervolt ladere, så jeg kan hurtig-lade batteripakken ved bruk av generator på 1-2-3 om jeg vil ;) Dessuten, så har det en viss balansering effekt å koble i parallelt på denne måten under lading. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Kjempekult prosjekt! Smart 48V og 12V løsning. Med "loop" selv om jeg ikke helt skjønner hvor "loopen" går. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Når den skal brukes i jolla: Når den skal lade: Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Kablene/pluggene på batteriene er likt hele tiden.. Forskjellen ligger i hvordan det er koblet på "andre siden", og det setter man bare opp en gang. Etter det er det bare "plug`n play". Andersson pluggene tåler 175A kontinuerlig og er robuste kontakter.. fås også med beskyttende gummi hetter. Enkelt å bytte om noen år om de begynner å eire litt. De veskene har beleilig nok en lomme på lang enden, så man lager en liten gjennomføring der også vil batteri ledningene og kontaktene befinnes seg inne i de lommene ved transport. Ganske elegant spør du meg ;) Fikk et tips på et annet forum om at man IKKE under noen omstendigheter må koble fra strømmen mens motoren går på full guffe. Da ryker det en del elektronikk inne i motoren. Hadde jeg ikke tenkt å gjøre uansett, men greit å vite. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Det begynner å "demre" for meg hvordan koblingen skal bli ... Kablene/pluggene på batteriene er likt hele tiden.. Forskjellen ligger i hvordan det er koblet på "andre siden", og det setter man bare opp en gang. Men disse "loop'ene" blir løse koblingsbiter for å "kortslutte" en slik Anderson-kontakt? Loop'en burde vel heller være fastmontert? Jeg tenker dithen at de to Anderson-kontaktene (som hver har to ledninger) fra hver batteribank fysisk festes sammen, slik at det i realiteten blir én kontakt med fire ledninger. Tilsvarende festes loop'en sammen med kontakten som går til motoren. Dette må selvfølgelig gjøres asymmetrisk, slik at det ikke blir mulig å koble feil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
kjetillunde Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Er det slik "loopene" dine skal kobles? Bruker du spesialtang for å crimpe de store versjonene av Anderson Powerpoles? Jeg bruker selv APP og kjøpte denne crimpetangen som er spesialdesignet for APP men kun til små størrelser som 15A, 30A og 45A. Redigert 17.Februar.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 La oss bare si jeg har en plan ;) Skal vise det når jeg får de pluggene. Bruker presstang fra biltema. Den tar 6, 10, 16, 25, 35 og 50 mm². http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Presstang-71604/ Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Kan du lade cellene slik du har koblet dem opp til et 12/24 volt batteri? I de Li-ion LiFe Po batteriene jeg har sett mener jeg de finnes et BMS (Battery Managment System) slik at hver celle "lades" hver for seg. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Disse cellene har ikke BMS innebygget Driver og tester ut et litt enkelt system.. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Det blir kanskje noe sånt som dette(?) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
offpist Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Takk Farco. Akkurat som det der. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Disse cellene har ikke BMS innebygget Driver og tester ut et litt enkelt system.. Da får du nok batteriene litt lenger levetid. Sikker bra om du forteller litt mer om BMS løsningen, slik at ingen andre kjøper de samme cellene og kobler dem sammen uten BMS for så å finne ut at dette gikk bra en kort stund før cellene blir ødelagt. Skal bli interessant å høre mer om hvordan dette går. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 (redigert) De to "loopene"/laskene bør kanskje forankres til jolla med en tynn wire/kjetting? (Ref. fruens påfunn). Redigert 18.Februar.2015 av Farco (see edit history) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
tobixen Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Ja, "loopene" bør ikke være løsøre, enten bør det være festet på noe vis inne i Harley-Davidson-batterivesken, eller (ref mitt forslag) fysisk festet i pluggene på den andre siden av de to batteribankene. Jeg holder fortsatt en knapp på min løsning - fysisk bundle sammen to og to kontakter på noe vis slik at det i praksis blir én kontakt for hver batteribank som må kobles fra og til ved forflytning fra jolle til lading og vice versa. (Er forslaget mitt forståelig, eller må jeg også prøve å lage noe illustrasjoner?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Jeg forstår hva du mener Tobixen. Skal se på mulighetene der. Må få pluggene, motoren og veskene.. Regner med vi kan teste ut allerede om et par uker. I mens skal jeg legge opp kabel og omkobling rele for "ladestasjon" i båten. Det blir 2 stk 50mm2 eller 70mm2 (ca 5 meter), som så fordeles til 4 stk 35mm2 for minus, og 4 stk 35mm2 for pluss (ca 1 meter). Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Utrolig spennende prosjekt dette her! Er nok enig i at "loopene" bør forankres et sted mht sikkerhet. Jeg skjønte ikke helt ditt forslag Tobixen? Kanskje det er på plass med en illustrasjon for oss litt trege? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.