function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Prosjekt, Torqueedo Cruise 4.0T på jolle. DIY Lifepo4 batteripakke


offpist

Recommended Posts

Kul video! :smiley:

Det var skuffende at den ikke planer. Det kan ha noe med tyngden på gummibåten din også. Har den oppblåsbar bunn? Jeg fikk min West 300 i plan med bare en 3.5 hk firetakter. Det var jo bensinmotor men tross alt en firetakter. Den plante med meg og en del bagasje. Selve gummibåten veide kun 24 kg.

 

Det hjelper også at gummibåten er litt lengre. Jeg har en Aquaquick 270 (samme lengde som din) som ikke planer med 5hk totakter engang, så gummibåten har også litt å si. Det blir spennende å høre om jolla di planer med ny propell... :smiley:

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jolla har fast bunn med litt V-form.

Trolig vil det være enklere på en jolle som har oppblåsbar helt flat bunn.

 

Men skal man ha 60 kg batterier liggende nede i gulvet bør den helst være fast. Det er til og med feste for stropper så man kan sikre batteriene.

 

Prøvde både å flytte batteriene og justere tilt på motoren men det gjorde lite utslag på toppfarten.

 

 

Norsk butikk skulle ha 3000 kr for ny propell. Så jeg bestilte fra USA for 220 dollar pluss fedex frakt (+mva). 3 timer senere var pakken på vei, og jeg får tracking nr.

 

 

Batteripakken virket som den skulle.

Falt bare fra 54V til 52V under maks belastning, og mye av dette er nok tap i kabler.

Link to post
Share on other sites

Kapasitet, lading og forbruk er allerede vært diskutert tidligere i tråden.

Men klart, det blir morsomt å få noen praktiske målinger etter hvert.

 

Det jeg merket meg var at i 6-7 km/t så var strømforbuket relativt lavt.. ca 700W.

Ved 52V så er det ca 13,4A.. så det skulle bety jeg kan kjøre rundt 8+ timer på 6-7 km.

Totalt 48 km.

 

Kanskje for godt til å være sant.. men det gjenstår å se.

Ser Torqueedo anslår 54KM rekkevidde, ved 5km/t, så mine beregninger er ikke helt bak mål.

Link to post
Share on other sites

Om jeg får jolla opp i plan så burde jeg klare 20km/t..Og full effekt skal jeg kunne holde i litt over 1 time.

Da kan man faktisk komme ganske langt, relativt fort ;)

 

Aker Brygge-Nesoddtangen er fra det jeg kan se 6,8KM, så det skulle ikke være noe problem med tur-retur der.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å holde dere litt varme, den nye propellen er kommet.

Åpenbart laget for litt mer fart.. så gjenstår det å se om dette fungerer i praksis, eller om jolla blir for tung.

 

Litt morsomt at det følgte med en "manual" og alt som står er "se manualen for montering".

 

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fått en seilmaker til å lage to stk spesiallagde bærevesker for batteri pakkene på mål.

De vil være sprutsikre, med bærehåndtak, kabel gjennomføring og glidelås. De blir ferdige til påske.

 

I helgen blir det testing av ny propell, meldt fint vær på lørdag.

Link to post
Share on other sites

Det ble dessverre ikke testing i helgen.

Har litt for mange prosjekter på gang og når det begynte å snø og blåse på søndag så ble det prioritert annerledes.

 

Veskene for batteriene blir visstnok ferdig i morgen.

 

Har også bestilt en lås.

http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=1142

18 kg påhengsmotor til over 30 000 kr må nesten sikres godt, både når den står på jolla og fast på seilbåten.

Link to post
Share on other sites

Ja de skal være vanntette og tåle både regn og sjøsprut. 

Samtidig er det enkelt å åpne glidelåsen og lufte ut/tørke kondens etter de er flyttet over i "ladestasjonen".

 

Dette er å anse som en prototype. 

Skal bruke den litt i påsken (vi skal være i båten i 8 dager) også får jeg gjort eventuelle forbedringer etterpå.

Det vil etter påske bli laget 2 vesker til, slik at jeg til enhver tid har 4 komplette batteri pakker ombord på moderskipet.

 

Om jeg virkelig skal på "langtur" med jolla kan jeg laste opp alle 4 batteriene og skifte underveis når jeg går tom. Om jeg holder 5 km/t... kan jeg kjøre ca 100 km.. på 20 timer.

Slo for moro skyld opp hvor langt det er mellom Kristiansand-Hirtshals, og det er 140 km ;)

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har grublet en del på dette med lading, og egentlig ikke vært fornøyd med den opprinnelige ide`n om å lade fra 12V.

 

-Veldig stort spenningsfall da det er langt kabelstrekk fra elektronikken under sengen og opp til "ladestasjonen" oppe på dekk. Enda verre blir det om man skal lade batteriene i jolla.

 

-Vanskelig å tune ladesystemene ombord til både lade båtens service batteri, start og jolla på en god måte uten å endre innstillinger hele tiden.

 

Så i kveld slo jeg til på en piktronik lader som skal være dedikert for lading av jolla.

Den er totalt programmerbar via USB og leverer 48V med 9A.

Drives på 230V så jeg blir nødt til å drive den via landstrøm, inverter eller generator.

 

-Kan monteres rett ved "ladestasjonen", så kort kabelstrekk.

-Mindre spenningsfall siden vi snakker om 48V. Så jeg kan forlenge kabelen og lade i jolla.

-Jeg slipper disse "jumper kablene" på batteri pakken.

-Laderen har monitoring på hvor mye AH som lades for hver gang.

-Har interface mot BMS fra REC om jeg skulle finne på å montere det senere.

-Jeg kan bruke andre celler fra Nissan Leaf som jeg har enkel tilgang til. (som ikke ville gått i 12V oppsett).

 

En slik lader med usb adapteret osv koster rundt 588 euro.

Var heldig og fant en på ebay for rundt 180 euro. 

http://www.ebay.com/itm/181696500338

 

Med 9A så vil det ta 5 timer å lade fra 50% til fult, nesten 10 timer fra 10% til fult.

Helt overkommelig, ikke minst når man har dobbelt sett med batterier tilgjengelig.

 

Mer info om laderen her:

http://www.nothnagel-marine.de/product_info.php?info=p3421_Piktronik---KOP602-48V-9A-freely-programmable-Battery-Charger--Lithium--Lead-Acid--Li-Ion--LYP--LFP--LiFePO4--LiPO--AGM--Gel.html

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er det nok.. La oss si 15% i inverter, og så 15% i lader. Så totalt 30% går tapt på veien. Trolig er nok effektiviteten noe bedre. Når det er sagt så vil 90% av ladingen kunne gjøres unna mens man ligger i marina uansett. Solcelle laderen min virker både på 48V og 12V så det kan være mulighet å utforske videre.

Link to post
Share on other sites

Testet med ny propell i dag, og nei den går ikke opp i plan med min jolle.

Motoren har rett og slett ikke kreftene som trengs. 

Skal nok prøve med andre joller, men tror jeg må innse at jeg må basere meg på å holde meg under plan hastighet.

 

Kanskje er det bedre med lengre jolle...? for jeg når som sagt 12,5 km/t.. og da "står" jolla og dytter vann foran seg.

Skal nok ganske mye power til for å komme forbi den fasen og opp i plan.

 

Vi har ellers fått brukt jolla en del i dag med meg, fruen og guttungen ombord samt 5-6 bæreposer med mat. 

Og det fungerer sånn sett utmerket., i moderat hastighet.

Unektelig morsomt å komme smygende bortover, nesten uten noe lyd.

Bare skvulping av vann, og en svak humme lyd.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om noen har tips til jolle som er enkel å få i plan tar jeg gjerne tips.

 

-Ikke styrekonsoll.

-Være gunstig som slepejolle, og kunne få plass oppe på dekk.

-Plass til 2 voksne + 1 barn og matvarer.

 

Egentlig liker jeg jolla vi har, selv om den drar på årene.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det nok vekten som gjør at den ikke kommer opp i plan. Hva veier batteripakken du har oppi gummibåten? Jeg tenker en måte er å "slanke" batteripakken (mindre kapasitet). Eller prøve en gummibåt med oppblåsbar bunn, kanskje med en plate under batteripakken. Da ville jeg nok valgt en 3m lang gummibåt som øker sjansen for å komme i plan. Jeg anbefaler å teste West Light gummibåt dersom det går med tanke på batteripakke og oppblåsbar bunn. Jeg hadde en West 3m som veide kun 24kg! :smiley: Her planer den med en 3.5 hk firetakter.

 

http://i1195.photobucket.com/albums/aa383/kjetillunde/th_20121112_130623.mp4

 

Jeg anbefaler "styrekultforlenger" (forlengerarm til påhengsmotor) når man er alene ombord og vil ha båten i plan og ha god sitte/kjørekomfort. Det er da lettere å få gummibåten i plan med vekten mer forskjøvet framover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...