Jump to content

Prosjekt, Torqueedo Cruise 4.0T på jolle. DIY Lifepo4 batteripakke


offpist

Recommended Posts

Takk for tips.

Jeg vil helst ikke ha oppblåsbar bunn.

 

Det er slik jeg ser det stor fordel med selv-drenerende bunn slik jeg har i jolla i dag.

Slipper at regnvann skvulper rundt beina og guttunge på 3 år sitter ofte nede i bunnen hvis det er litt bølger.

 

Hver batteri pakke veier 30 kg, så der er det 60 kg til sammen.

 

Jeg skulle kunne lage EN batteri pakke på 48V om jeg brukte Nissan Leaf batterier.

Sparer 30 kg, også er det enklere å håndtere en batteri pakke fremfor to.

 

Men tror ikke det vil være utslagsgivende for om den går i plan eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Fått brukt motoren ganske mye i påsken, enda ikke ladet batteriene.

 

I dag hadde vi en ekspedisjon hvor jeg, samboeren og guttungen kjørte rundt Sør-Koster.

Lå stort sett mellom 7 og 9 km/t, så fort gikk det ikke.

 

En i havna her har en jolle som har katamaran konsept så vy flyttet over motoren min over i den for en prøvetur.

Og den planer veldig lett!! Greide 16,2 km/t med original propellen, og 19,1 km/t med den som har større vridning.

 

bilde

 

(ikke en gps-tracklog, men tegnet for hånd turen)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror ikke man nødvendigvis trenger en katamaran løsning.

Skal nok prøve litt forskjellige jolle løsninger i løpet av sommmeren.

 

Har forøvrig fått laderen jeg kjøpte på eBay,og ladet batteriene opp etter påskeuken.

Viser seg jeg har brukt bare 65AH og jeg synes vi kjørte MYE jolle.

 

Jeg lader de i 48V oppsett, så ikke noe behov for å sette på jumperkabler eller noe slikt.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fant ut jeg skulle prøve ut Harley Davidson veskene jeg bestilte for en tid tilbake.

Og jeg må si jeg er positivt overasket! Passformen var perfekt, de virker veldig solide.

Veggene og bunnen er foret og beskytter mot støt.

 

Pluggene kan skjules/beskyttes i lommen på enden.

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hadde litt tid i dag så jeg forsket litt på å justere tilt, og flytte rundt på batteri pakkene. Og jolla kom opp i plan!

Det skal også sies at jeg har hatt jolla oppe og vasket den godt under siden siste forsøk..

 

Høyeste hastighet med original propell er nå 14,4KM/T, (og da går den opp i plan ganske raskt).

Med "høyhastighets propellen" var høyeste måling på 20,4 KM/T. (tar gjerne 10+ sek før den kommer opp i plan).

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

På tide med en oppdatering.

Har vært veldig godt fornøyd med løsningen i hele sommeren.

Vi var 4 uker i strekk på tur langs sørlandskysten, og vi ligger ofte på anker fremfor å dra inn i marina.

Jolla ble dermed flittig brukt, men aldri lange avstander av gangen. 

Det holdt gjerne å toppe opp batteriet en gang i uken, maks.

 

Sjeldent opp i plan også, for hele familien er ofte med , samt ryggsekker, bæreposer med mat osv.

 

Så jeg har begynt å tenke at kanskje kan jeg med fordel gå ned i kapasitet og samtidig få ned vekten.

Kom over en vraket av en peugeot ion, og kjøpte batteripakken for 4000 kr.

Denne batteripakken inneholder 88 stk 50AH Li-On batterier.

 

Lifepo4 har ca 120 wh/kg energitetthet, mens Li-on har 160 wh/kg.

Li-ion er 3,7V nominell, altså litt høyere enn Lifepo sine 3,2V.

 

Med 115AH Lifepo4 så ble oppsettet 16 stk celler a 3,75 kg. (60 kg totalt)

Med 50AH Li-ion så blir oppsettet 14 stk av 1,7 kg.  (23,8 kg totalt)

 

Kapaiteten er åpenbart halvert, men vekten er altså 36,2 kg lavere!

 

Plassen er også halvert, for nå trenger jeg bare en veske, ikke to.

Og dermed heller ikke noen Y-kabel for seriekobling, forenkler ting.

 

For 99% av turene vi skal på så er 50AH nok.. og for de turene hvor jeg skal lengre, ja da er det jo bare å ta med to batterier og bytte underveis.

Selv med dobbelt opp med batterier så er jeg 12,4 kg lavere enn mitt Lifepo4 oppsett.

 

Med 88 stk celler, kan jeg i teorien lage 6 stk komplette 48V batterier og enda ha noen celler i reserve.

Tror jeg skal holde meg til 2 stk, + noen liggende i reserve.

 

En venn av meg har en elektrisk moped som går på 48V med syrebatterier.

Vi har funnet ut han kan doble rekkevidden og samtidig halvere batterivekten, så vi skal teste ut 14 celler på hans moped.

 

Nå gjenstår det bare å prøve jolla litt ut i hverdagen, men jeg føler at dette er mer praktisk oppsett.

 

 

Batteripakken demonteres hos huggeren, tok ca en time:

( sikkerhetsutstyr som hansker osv er obligatorisk, 350V DC er ikke å spøke med)

bilde

 

 

Løse celler, kapasitets testes:

 

bilde

 

 

 

14 celler, montert i Harley Davidson veskene:

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

å du slipper å dra på drivstoff.  som også skal lagres en plass.  Det var mange el motorer å se sydover i sommer.  Så det blir nok flere her oppe i nord også. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Den økte farten kommer alene av redusert vekt på batteri pakken.

 

Vi satte også motoren vår over på en jolle med flat bunn for å sammenligne. Resultatet ble 2 km/h mer toppfart. Altså nesten 27km/t. Men fordelene med plast V-bunn veier sterkere. Walker bay jolla kan man trygt dra opp stranda, og den har fastmonterte hjul under.

 

 

Skulle jeg en gang få motor problemer på seilbåten, eller noe i propellen hadde det vært kjekt å kunne koble opp el-motoren bak. 42DS'n vår veier 10+ tonn men jeg veit el-motoren kunne gitt oss en grei fremdrift. Uten for mye motvind så klart.

 

Noen tips til en avtagbar brakett motttas med takk. Motoren må ligge lavt i vannet da den har kort stamme.

Link to post
Share on other sites

Dvs at du fortsatt sliter med å komme deg i plan med hele familien i jolla? :-)

Det stemmer. 

Går fint med meg og sønnen vår, men ikke alle tre samtidig.

(Og min samboer er bare 45 kg, så å skifte ut fruen med noen lettere er neppe et alternativ ;)

 

Er i grunn veldig fornøyd med oppsettet nå.

Utgangspunktet mitt i våres var jo at jeg ikke fikk den opp i plan alene, og hadde 60 kg med batterier som måtte inn og ut hver gang vi skulle ha den på vannet.

 

Siden motoren er så lett og ikke lukter av bensin kan vi stue den ned under dekk når den ikke skal brukes på en stund.

 

 

å du slipper å dra på drivstoff.  som også skal lagres en plass.  Det var mange el motorer å se sydover i sommer.  Så det blir nok flere her oppe i nord også. 

 

Godt poeng.

Vektbesparelse, tilgjengelighet, brannfare, bensinlukt er viktige argumenter for å gå elektrisk.

Link to post
Share on other sites

Samt vedlikehold og renslighet. Mulig jeg er naïv, men jeg forestiller meg at det er mindre oljesøl, mindre tekniske problemer og mindre vedlikeholdsbyrde.

 

I teorien ja, men det gjenstår å se i praksis.

 

Det er mye kontakter, samt alu og syrefast sammen i et salt miljø..

Samt at propellen og finnen under er i plast.. Har allerede vært uheldig og ødelagt et sett.

 

Ny propell 3000 kr, finne 750 kr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...