Jump to content

Småfiks og oppgraderinger på Nidelv 24


NidelvSigmund

Recommended Posts

Neste prosjekt i båten blir å legge nytt skrogtrekk. Begynte så vidt å fjærne de små bitene rundt takluka da jeg demontere den. På veggen er det malt av forrige eier. På de trekanta "næringene" under hylla under vinduet er det fortsatt skrogtrekk (se bilde, litt vanskerlig men se nøye" men på de store flatene er det malt over gammel skumgummi og lim kan jeg tenke meg. Må jeg fjærne dette eller kan jeg lime trekket rett på? Der hvor trekket fortsatt sitter vet jeg at jeg må skrape en del. Er det lurt å male over her også?

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Lett for meg å si som aldri har gjort dette før, men hadde jeg først skiftet skrogtrekk ville jeg fjernet alt av gammel skumgummi, limrester og slikt, vasket grundig og malt (slik du gjorde akter), og deretter satt på det nye skrogtrekket. Like greit å gjøre det skikkelig når du først er i gang, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Hvis malingen sitter god fast og det ikke er noen store ujevnheter så er det jo ingen grunn til å slipe seg inn til glassfiber. Der det er overmalt skumgummi ville jeg som Pequod fjernet skumgummien. Selv om det nye skrogtrekket har skumgummi på baksiden så blir resultatet bedre når underlaget er jevnt.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Prosjektet går fremover! I dag var jeg på Carlsen og Biltema for å kjøpe inn ting jeg skal bruke i påsken.

 

bilde

 

I dag begynte jeg å fjærne gammelt skrogtrekk. Det satt veldig løst og var lett og fjærne. Ettersom jeg har forhøre meg litt om hvordan jeg skal legge trekket bestemte jeg meg for å ikke skru av alulistene. Jeg skjærte rundt istede. Legger en stripe med hvit tec-7 rundt alle alulistene inne. Ute legger jeg også en stripe rundt vinduene bare for å være 100% sikker på at de er tette.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Skal på hytta noen dager nå, men oppdateringer kommer når jeg har kommet hjem. Da skal jeg og en kompis forsette fjerning av gammel skumgummi. Skal også male med to komp før jeg skal legge nytt trekk. Ha en god påske!

Link to post
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger! Er på hytta nå, men puster med noen små ting her også. I dag har jeg begynt og oppgradere takluka. Den skal få nytt treverk. Var innom maritim i Kristiansand for å kjøpe skrogtrekk, men de hadde bare fem meter og det blir for lite. Skal nedover her om en uke igjen så da skal jeg kjøpe det. Bilder kommer når jeg har bedre internett. God påske!

Link to post
Share on other sites

Har fått gjort litt i det siste. Malt hele cabinen med to komp. Fikk et tips om at dette var lurt. Da feste vist limet seg bedere og lukt forsvinner. Alt er klart for nytt trekk. Har skjært til nye plater til taket. Brukte de gamle som mal selvfølgerlig. Skal kjøpe trekk om ikke så lenge og håper at båten er klar til å sjøsetting i starten av mai.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Sybes at det var litt "overkill" med så mange stifter. Satt godt, men fikk det av tilslutt.

 

bilde

 

Fikk også tatt hjem den gamle kalesja. Tror jeg skal bruke denne som viterkalesja de neste årene.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Er litt i tvil på hvordan lim jeg skal bruke. Hør hørt at kontakten sitter best, men her har du null mulighet for å justere. Har også hørt at noen bruker våtromslim, de sier at det er lettere og justere, men at det tørker seinere. Noen innspill?

Link to post
Share on other sites

ikke bruk våtromslim hvis du ikke har god varme20+ i båten over lengre tid. mitt løsna med 23 grader i båten. jeg tok ned det å kjøpte extrem fix på maxbo. koster end del for tuben ca 250kr. men sitter som f... bare ett tips:) blir veldig bra al annet:)

Link to post
Share on other sites

Følger med selv. :)

 

Jeg skal bare ta en skikkelig ``vask`` (Båtrens, polering osv), av min 29 år gamle KMV Dromedille 528 jeg kjøpte i helgen med en 60Hk Yamaha og tilhenger for snaua 20 lapper. 

 

Gleder meg til sluttresulatet :-D

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...