Jump to content

Småfiks og oppgraderinger på Nidelv 24


NidelvSigmund

Recommended Posts

Før du kan lage deg en handleliste må du bestemme deg for hvordan du skal koble, dvs du må ha et koblingsskjema eller en tegning om du vil. Da kan man begynne å diskutere hva slags komponenter du skal ha. Men det er jo fort litt jobb å gjøre dette, så ikke forvent at noen kommer opp med en ferdig liste til deg. Har du fulgt de rådene du har fått tidligere?

Link to post
Share on other sites

Ta deg den lille ekstra kostnaden og kjøp ledninger for båt bruk(fortinnet). De på biltema kommer til og irret opp rimelig fort. 

Type de du ser nederst på denne siden og utover. https://www.marineshop.no/Elektrisk/Kabel--and--rekvisita

 

Du kan jo spe på økonomien litt med den gamle? 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67040538&searchclickthrough=true

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det ligger mange forslag til koblingsskjema her inne. Ellers vil jeg tro at du trenger følgende basis utstyr. Ett batteri for start(75ah), ett for forbruk(110ah) Sett en hovedstrømsbryter på hvert batteri.

 

Fra hovedbryter på forbrukssiden setter du på en hovedsikring på pluss siden. Kablene fra forbruk på en N24 kan feks være fra 10mm2 og oppover (ekspertisen må gjerne arrestere meg her dersom det er for lite.

 

Du kan enten velge å bruke et bryterpanel med innbygde automatsikringer eller benytte en sikringsboks - her har Maritim (bla) kommet med en boks som både har sikringsholder og minusskinne i ett: https://www.maritim.no/sikringsholder-inkl-minus-skinne-12-sikringer#.VkGqtrYatc8Ledninger, brytere, hovedsikring mm får du til grei pris på BT, ikke vits i å kjøpe det dyreste til en eldre dame:)

 

Ellers må du bare begynne å prøve deg fram, viktigste er at alt må ha pluss og minus og ALT må ha sikring. Etter du har koblet til dette må du tenke på lading;)

 

mvh

Geir Emil

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Ting som trenger strøm i båten:

Vindusviskere

Lanterner

Lensepumpe (har kun manuell nå)

Stereoanlegg med subwoofer (ikke instalert)

Lys i cabinen x2 (ikke instalert)

Lys i cockpit x2 (ikke instalert)

Alt av instrumentpanel

 

 

Ja, glemte kartplotter. Har ikke vhf. Ønsker å ha 3-4 12 v uttak.

 

Da ender vi opp med 

 

Fra tidligere 2 batteri, et start og et forbruk

Da trenger du minst 2 hovedstrømbrytere og elektronikk som lader begge batteriene. 

 

Vindusvisker - strømbryter ved styreposisjon - en eller to?

Lanterner - strømbryter ved styreposisjon 

Trenger vel egen bryter for anker lanterne? 

Lensepumpe -  strømbryter ved styreposisjon, men skal den også virke automatisk? Hva med når hovedstrøm bryteren er av? 

Stereoanlegg - trenger vel egentlig ikke egen ekstern strømbryter

Subwoofer - trenger ikke egen strømbryter.

Lys i kabinen, 2 stk, egne brytere på lysene, eller skal de via strømbryter ved  styreposisjonen?

Lys i cockpit - strømbryter ved styreposisjonen?

12V uttak, x  3, ville vel også montert et dobbelt usb uttak eller to, det er vel det som er mest brukt? Skal disse ha en bryter som skrur strømmen av og på? Eller skal de alltid virke, så lenge hovedbryteren fra forbruksbatteriet er på?

Kartplotter

 

"alt av instrumentpanel" Denne var litt vag, kan du utdype?

 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Wow! Takk for hjelp!

 

Vindusviskere er den en strømbryter for begge viskerene

Har ikke ankerlanterne, burde det skaffes?

Lensepumpe: vil gjerne at den virker selv om strømmen er av, hvis dette ikke blir for mye greier

Alt av lyd trenger ikke brytere, enig der!

Planer om å kjøpe lys (både cockpit og cabin) med bryter på selve lyset

12v uttak: god ide med USB uttakene! Slår til på et par av de også! De skal bare virke når strømmen er på

 

Angående instrumentpanelet så er det turtallsteller, temp, tankmåler, timeteller

 

Takker for kjempebra tips og respons på denne tråden!

Link to post
Share on other sites

Før du kan lage deg en handleliste må du bestemme deg for hvordan du skal koble, dvs du må ha et koblingsskjema eller en tegning om du vil. Da kan man begynne å diskutere hva slags komponenter du skal ha. Men det er jo fort litt jobb å gjøre dette, så ikke forvent at noen kommer opp med en ferdig liste til deg. Har du fulgt de rådene du har fått tidligere?

Forventer ikke at noen kommer opp med en feridg liste! En av tingene jeg liker med båtoppussing er å lære og finne ut av ting. Så når jeg ikke kan det fra dør må jeg spørre andre om hjelp.

Link to post
Share on other sites

Her er en skisse av hvordan el. opplegget kan utføres. Regner med at elektrikerene på Baatplassen har kommentarer til denne.

Sikringsboksen som er vist på skissen er den samme som leveres av Maritim. (Har samme type sikringsboks i min båt)

Skissen er basert på at dynamo er koblet internt på motor og det er kun + og - fra startmotor som kobles til startbatteri.

Hvis stereoanlegget er av et annet kaliber enn det som selges for 1299 kr på Biltema kan evt. strøm hentes direkte fra hovedbryter med egen sikring.

Når det gjelder elektrisk lensepumpe kan en pumpe av denne typen med innebygget nivåbryter brukes. Denne kan styres med en "på-av-auto" bryter og kobles rett på forbruksbatteriet med egen sikring slik at den fungeres selv om hovedbryter er slått av.

VSR (Spenningssensitiv rele) kan evt. byttes med et enkelt skillerele styrt av dynamo eller tenningsnøkkel.

 

 

bilde

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt du har på gang!

Som nevnt foran her, så er det lurt å starte med et koblingsskjema. Da blir det mye lettere å få oversikten over hvordan jobben skal utføres, kabelføringer, koblingspunkter osv.

 

Det er mulig jeg har oversett det, men jeg fant ikke kjøleskap på strømforbrukerlista?

 

Når det gjelder kabelskotang, så ville jeg kjøpt en med "låsefunksjon", f.eks. denne:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000021337/

 

 

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt du har på gang!

Som nevnt foran her, så er det lurt å starte med et koblingsskjema. Da blir det mye lettere å få oversikten over hvordan jobben skal utføres, kabelføringer, koblingspunkter osv.

 

Det er mulig jeg har oversett det, men jeg fant ikke kjøleskap på strømforbrukerlista?

 

Når det gjelder kabelskotang, så ville jeg kjøpt en med "låsefunksjon", f.eks. denne:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000021337/

Har ikke kjøleskap

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt du har på gang!

Som nevnt foran her, så er det lurt å starte med et koblingsskjema. Da blir det mye lettere å få oversikten over hvordan jobben skal utføres, kabelføringer, koblingspunkter osv.

 

Det er mulig jeg har oversett det, men jeg fant ikke kjøleskap på strømforbrukerlista?

 

Når det gjelder kabelskotang, så ville jeg kjøpt en med "låsefunksjon", f.eks. denne:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000021337/

 

Akkurat den jeg også ville anbefale. Ikke kjøp den pakka/tanga du har tatt bilde av, bare søppel. Denne tanga Arvid_A linker til gir ett godet press på hele kabelskoen. I tillegg må du bruke krympestrømper utenpå kabelskoene så de tåler større belastning og ikke irrer opp i løpet av det 1. året. 

 

 

 

Har ikke kjøleskap

 

 

:eek:  :eek: Må jo ha kald ol/vin!!  :cheers_wine:  :cheers:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kabelskotangen fra Biltema tar bare kabler opp til 2,5 mm

 

Kjøp heller kabelskotangen fra Clas Ohlson, den tar kabler opp til 6 mm2, og koster mindre.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har holdt litt på med båten i påska, men ikke mye. Skjærte ut de tre siste platene som skal bli kledd med skrogtrekk, dissa skal være helt foran i båten.

 

bilde

 

 

Lurer også på hva jeg kan sparkle sånne småfull som dette med?

 

bilde

 

Og hvordan fjerner jeg det gule nederst på skroget? Prøvde i fjor med vanlig rubber men det gikk ikke.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...