Jump to content

Småfiks og oppgraderinger på Nidelv 24


NidelvSigmund

Recommended Posts

Det går framover med prosjektet mitt. I det siste har jeg pusla litt med den gamle takluka. Den har fått nytt treverket. Høvle til dette på en stor høvle i snekkerbua sammen med morfar. Har limt på glasset, men har ikke bilder av det. Det går fort fram mot sjøsetting. Imorgen blir det innkjøp av skrogtrekk. På lørdag kommer kalesja og håper å få tatt ned preseningsstativ så fort som mulig etter at takluka og den nye kalesja er på plass. Det som står igjen nå er: vask og polering, oljeskift og filterbytte, bytting av impeller, få på det nye skrogtrekket og sikkert litt annet pirk også.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg handla litt kjøpte skrogtrekk, limet tec7. Skal bruke tec7'en til å fuge rundt vinduene på utsiden så jeg er helt sikker på at det ikke er noen lekkasjer når det nye trekket kommer på. Takluka har fått første strøk med svart maling. Valgte svart fordi den gamle også var svart. Slenger med et par bilder.

 

1429370533.jpg

 

1429370556.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mye har skjedd på båten i det siste. Kalesja har komme og jeg er kjempefornøyd med den!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Har også begynt med ligningen av skrogtrekket. Begynte først med bitene rundt luka.

 

bilde

 

bilde

 

Takluka har blitt skrudd på etter en liten oppgradering. Til helgen blir det vasking og polering. Håper på sjøsetting neste helg. Oppussingen forsetter på vannet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Lenge siden det har blitt en oppdatering her nå. Ble ferdig med det meste av skrogtrekkett før sjøsetting som ble 16. mai. Har hatt en super båtsommer uten de store problemene. Skal prøve å ordne opp i det elektriske i vinter, men er helt blank! Så trenger tips og råd, og gjerne noen som kan komme å se på det. Skal også bli ferdig inne i cabinen med de siste bitene av skrogtrekket. Vil også ordne litt med toalett-fasilitetene. Det har vært delvis defekt i hele sommer. Pumper ikke inn vann, så må ha oppi vann i skåla hvis man må på do. Skal også bytte alle slanger og skal kjøpe nytt toalett.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er et evig sammensurium med sukkerbiter og ledninger i alle farger på kryss og tvers. Dette må jo være et fint prosjekt for å lære seg litt mer om emnet :yesnod:  Søk opp noen tråder her inne om elektrisk (det er mange!), og se om du finner et koblingsskjema som kan passe for deg. Så legger du det inn her i tråden din så får du sikkert noen kommentarer og tips om komponenter. Det første du må gjøre er i tilfelle å lære deg litt grunnleggende om sikkerhet, terminering, kabeltverrsintt, sikringer osv.

Link to post
Share on other sites

Skal vel gjøre det samme som deg NidelvSigmund og tenkte å søke på tråder her inne.Er like grønn jeg men med hjelp herifra så fikser du dette helt klart selv :)

Jeg gjorde dette selv i fjor vinter, helt uten erfaring. Bare følg alle ledninger og kabler, ta bilder og noter. Ta En kurs om gangen! Forumet her hjelper deg med ting du står fast på.

Link to post
Share on other sites

Har fikset det elektriske i 3 båter nå. Begynte med en snekke som hadde 10 stk strømforbrukere og har nå oppgradert opplegget i min nåværende båt med 26 strømforbrukere ombord. Opplegget i båten din virker i utgangspunktet enkelt og det er bare å jobbe systematisk og merke kabler etter hvert som du finner ut hva de hører før demontering. Anbefaler en slik kabelskotang hvis du ikke har dette fra før:  Kabelskotang med retursperre

Det ser ut som om minusledninger er koblet til holder for hovedbryteren, anbefaler at disse blir flyttet til f. eks en slik Minusskinne

Sikringshoderen kan også byttes ut med en slik  Sikringsboks ,da har du ledige kurser for evt. senere montering av ekstra utstyr.

Bunting og stripsing av ledninger hjelper også til med å få et ryddig opplegg.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne du hjulpet meg med åmakrive en handleliste med alt jeg trenger? Har når bare ett batteri som er koblet opp og skulle gjerne ha koblet opp det andre også. Trenger å vite alt jeg skal handle. Alt i fra en lite skrue til hvilken lendningstype jeg trenger. Hvis dunken det hadde jeg satt utrulig stor pris på det!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er nok litt vanskelig å lage en handleliste når jeg ikke kjenner detaljene i båten. Som du skriver er nok lurt å installere 2 stk batteri båten. Anbefaler også at du monteres separate hovedbrytere for start og forbruk samt  skillerele eller spenningssensitivt rele mellom batteriene slik at ikke startbatteriet tappes ned hvis du bruker strøm når motoren er stoppet. For å si noe mer om hvordan det nye opplegget kan arrangeres så må du legge ut flere bilder som f.eks av bryterpanel og sikringer til lanterner etc. Hva som må/kan gjøres er forøvrig opp til hvor mye tid og penger som du ønker å spandere på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...