tobixen Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Toppfart er en ting, det er sikkert fysisk mulig å presse min båt opp i åtte knop (jeg har vært oppe i syv og en halv flere ganger) ... men så vidt jeg kan skjønne ligger de jevnt over åttetallet hele tiden. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Men, nå er det snart to timer siden sist vi så noe til dem på marinetraffic? Burde vi være bekymret? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Zitt Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Nei, vi vil ikke ha noe problemer! Jeg har troen på at dette blir en drømmetur fra begynnelse til slutt! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Drømmeturen er herlig der og da, men det er problemene det blir gode historier av i etterkant, og problemene man lærer av :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nevermind Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Vi har dratt inn til Stavern, og drar videre i morgen tidlig. Har hatt fantastisk bra vær i dag, og vinden har vært veldig bra. God vindretning, og hverken for mye eller for lite vind. Farten har vært jevnt god hele veien, og for meg som har erfaring fra en HR 352 er det morsomt å se at vi kan få såpass fart uten at det må blåse kuling. Legger med et bilde fra jeg var i mastetoppen på morgenen mens vi ventet på at vannstanden skulle stige nok til at vi kom oss ut av havnen, og et par bilder tatt rett før solen gikk ned når vi var på vei inn mot Stavern. Ha en fin kveld alle sammen :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Men virker AIS'en fortsatt? Siste innrapportering til Marinetraffic.com er fra kl 17 UTC. Kan selvfølgelig hende den bare er litt utenfor "dekning", men jeg ser jo andre båter i området ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nevermind Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Jeg må sjekke om den virker. Oppdaget når vi kom inn til Stavern at den ikke hadde vært med på en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 det skyldes nok at det ikke er landstasjoner. Ordentlig Ais kl b, vises jo ofre ikke på mt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Du har fått deg en skikkelig båt. Og det er ikke akkurat negativt at det er Framtia,som har vært eier. Den båten er godt vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Nevermind Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Det ser ut til at tidligere eiere har tatt godt vare på båten ja :-) Vi forsov oss litt i morgest, med dro ut fra Stavern litt før kl. 8. Litt kjøligere i dag, men fine vindforhold, og god fart nedover kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 jevnt 9 knop i dag ser jeg, godt gennakerføre? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Kun storseilet i dag. Nyter godt av havstrømmen og god vind :-) Fortsetter til Kristiansand hvor vi får handlet litt i morgen tidlig før vi fortsetter. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Det er spredt mellom mottakstasjone på MT. MT er kun for fornøyelsen sin del. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ask Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Hei Yr seier 11-15 sekundmeter, frå aust nordaust, ved Lindesnes, i morgon. 10-11 frå aust ved Lista. Dette bør gå unna. 10 s/m frå aust søraust ved Jærens Rev i morgon ettermiddag/kveld. Tippar Nirvana slukar mil i morgon. God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Det kan bli en lang dag i morgen Ask. Vi er på på plass i Kristiansand nå, og skal ta oss en tur på land å få oss noe å spise. I morgen tror jeg vi endelig kan begynne å seile mot nord igjen. Tananger (tror jeg) i morgen :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 God tur nordover. 80 mil til Egersund, 120 til tananger. Er vinden aktenfor tvers hadde jeg presset på. 8 knop i snittfart bør være enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Her lidt underholding mens mandskabet spiser & hviler ud. 100+ sm på 10 timer http://www.blur.se/2014/10/19/helsingborg-goteborg-pa-10-5-timmar/ + Spændende dag imorgen.... Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Nevermind Svart 15.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Har vært og fått oss noe å spise nå. En tur på butikken i morgen, og så tror jeg vi går for Haugesund hvis været blir som meldt. Det blir en lang dag, og natt, men så får vi heller hvile ut litt i Haugesund :-) Fin video BMF. Vi har en GoPro ombord, og satser å få noen gode klipp vi og etterhvert, men kanskje ikke fullt så heftig. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Det får'n si, Oslo-Kristiansand på to dager, med overnattinger underveis ... ja, dere er snart i Bodø i dette tempoet. Hvor lang tid har dere planlagt/allokert til reisen? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pacuare Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Det er ikke så veldig langt til Bodø med en så rask båt og en er mange timer hver dag på havet. Har ikke kart her, men tipper en dag Haugesund Bergen, to dager Bergen Ålesund, 4 dager Ålesund Bodø. Krever 16 timers dager og at man ikke blir værfast. Har venner som har seilt lofoten - oslo på 2 uker, vesentlig tregere båt, lå fortøyd hver natt, andre venner Oslo Bodø 1 uke, men da gikk de døgnet rundt i omtrent like rask båt. Ti dager er realistisk, heller ingen grunn til å bruke kortere tid, det er en fantstisk fin kyst, kjipt å seile forbi uten å få den med seg. Medvind og sol. Dette ser jo ut som en drømmetur. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Vi har planlagt inntil 2 uker, inkl. 2-3 dager værfaste. Har hatt en fantastisk start på turen, og håper egentlig at det tar to uker, men er også forberedt på å måtte forlate båten hvis vi ikke er hjemme innen neste fredag. 7-8 knop i øyeblikket med en kurs på 210 grader. 9 m/s vind fra øst. Vinden kunne gjerne kommet mere fra sør, men med retningen på bølgene vil jeg si forholdene er perfekte for nok en fin dag på sjøen :-) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) Ser dere er på vei ut fra Kr.sand (siste observasjon MT )regner med dere er kommet lenger AIS død ? Redigert 16.Mars.2015 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
tobixen Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 6 timer siden forrige signal. Ref tidligere innlegg antas det å skyldes begrenset rekkevidde på AIS'en (klasse B), kombinert med at det er mange steder som er utenfor dekningen til MarineTraffic. De burde vurdere å supplementere med mAIS slik at vi kan følge litt bedre med :-) Ser forøvrig at de brukte litt tid før de la ut i dag morges, proviantering som tok tid? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
LALUNA II Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Burde være bedre dekning enn ytre del av havnebassenget kr.sand (siste sett) må jo være veldig dårlig sending fra båten i såfall Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Nevermind Svart 16.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Passert Lindesnes nå. Fine forhold. 3 meter bølger, 4-5 i perioder med de kommer på skrå bakfra. Avtagende nå. Gikk langt sør, og har vært oppom 13 knop på det meste. Får komme med noen bilder når jeg får tid til å sette meg ned med Mac'en. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.