quantumduck Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Styringa aleine kostet vel 100k her. Men er rattet stort nok til at man kan sitte på ripa og styre? (Ref. den andre ratt-vs-rorkult-tråden her) Link to post
quantumduck Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Men jeg ville aldri valgt performance egenskaper som går utover komfort. Spesielt ville jeg holdt meg unna båter med storseilskjøte i cockpit, den vil bare være en snublefelle. Nå har jeg små barn, kanskje derfor jeg er ekstra opptatt av det. Båter over 30 fot med rorkult vil jeg heller ikke vurdere som egnede turbåter, men nå gjelder vel ikke det noen av de du ser på uansett. Jeg er vel en av de som har promotert litt performance-egenskaper tidligere i tråden. Er enig i at storseilskjøte og løygang i cockpit nok ikke bidrar til økt komfort på noe vis, men det er slik at en del cruiser-båter er designet med cockpit som egner seg best til bruk i havn, og i vater, og ellers ikke med tanke på ergonomi og plass under seil. Det gir da heller ingen økt komfort når man er ute og cruiser, kun i havn og/eller under dekk i form av mer plass. Det er fint med champagneglass som passer i kopp-holderen, men man må ha et sted å spenne i mot når båten krenger også :-) Videre - hvis man skal ha det så komfortabelt som mulig under dekk er det vel også en fordel å ha solide gripetak, dyp oppvaskkum så det ikke skvalper ut om det bølger litt osv. Eventuelt får man oppholde seg mest mulig i cockpit under seilas, og da er det jo en fordel med nok plass. Jeg fikk en kommentar på min egen båt engang -Her kan du passere ubesværet på utsiden av vantene med en ølkasse på tvers i armene. Visstnok definisjonen på en romslig båt, hehe. Ikke ofte jeg har bruk for dét, men en labrador derimot ... hadde alle cruisere vært som min Match ville det vært en lek å ligge som nr. 8 longside ytterst med hund ombord, eller andre vesener som må bæres, for den saks skyld :) Sikkerhetsmessig er det også en stor fordel å ikke måtte behøve å turne og skvise seg fram på fordekket. Prisen er en litt smalere hytte og litt mindre skap-plass over benkene i salongen. Link to post
quantumduck Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Det er litt forsjkellige mekanismer, men vanligvis må du holde igjen i motsatt ende når du ruller ut eller inn. På samme måte som for rulleforseil ønsker du ikke at vinden tar tak og hele seilet "røskes" ut Bare legger på litt info her - når seilet "raser" ut, "raser" samtidig revelina/rullelina inn på trommelen ukontrollert, og vil med høy sannsynlighet "tjafse" seg til. Når man da skal ha seilet inn igjen kan det lett låse seg, og når man på toppen da strammer litt hardt i håp om at det løser seg selv, har man plutselig en steinhard floke inni trommelen og en artig fiklejobb før man kan få rullet inn seilet. I visse situasjoner kan det fort bli litt mer stress en hyggelig og forsvarlig er. Link to post
quantumduck Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Da er jeg med: Hva er å foretrekke og hva er mest driftssikkert? Jeg har ikke koblet ratt eller rorkult mot det, men det var kanskje det underliggende. Er bare en novise, men så og si alle seilbåter jeg har vært ombord i har hatt ratt. Også de som driver med kurs og opplæring, så jeg tenkte at det var ok. Finner det også ok å stå bak et ratt i cockpit, men det er sikkert en vanesak. Det fins jo en annen rorkult-vs-ratt-tråd her med en del nyttig info. Men du har bestemt deg for ratt og det blir nok neppe feil, medmindre du ender opp med noe slerkete greier med stor friksjon, eller rattet har såpass liten diameter at du ikke kan sitte på ripa og styre. Det er noe vi som har seilt jolle liker veldig godt, fordi vi da føler at vi fortsatt seiler jolle, men også, og det vil også være viktig for motorbåtister, fordi vi får oversikt, vi kan se hvordan forseilet står. Det ser vi ikke når vi står rett bak rattet i cockpit. Og det er ikke en "regatta-greie", det er en nødvendighet for at båten skal gå framover under seil. I havn er det selvsagt upraktisk med stort ratt. Link to post
Haltenbanken Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Jepp. Det har jeg både observert og opplevd når jeg har seilt sammen med erfarne folk som mannskap. Har vel vært i et par Jeanneau-er på 37 og 40 fot. Så jeg merker meg det poenget. Link to post
Framtia Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 sitat: "I havn er det selvsagt upraktisk med stort ratt...." ja, men tøft :-). Dessuten er det ofte svært lett å ta av rattet om man ønsker lettere passasje i havn. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 ja, men tøft :-). Nå nærmer vi oss. Link to post
quantumduck Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 jeg er dessverre for lat til å bygge om båten med cockpittelt, demontering av ratt osv, i havn. følgelig har jeg ikke investert i telt heller, det er jo ganske dyrt, men telt er jo en del av grunnutrustningen, har ts fått noen tips ang telt? Link to post
Haltenbanken Svart 19.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Jeg synes iallefall det er kjekt kunne rigge opp et cockpittelt i havn, med den ekstra hyggen det gir både på regnfulle dager og på kjølige høstkvelder. Link to post
Flammingokid Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Telt fulgte med da jeg kjøpte for 6 år siden, før det hadde jeg ikke vurdert noe på det. Konklusjon nå: Jeg skal ha telt resten av båtkarrieren. Det utvider mulighetene og komforten enormt Link to post
Haltenbanken Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 2 eller 3 kabiner? Fordeler og ulemper! Størrelsen er fortsatt 35-37. 32-34-segmentet er forlatt, da båtene oppleves litt knappe. Bavaria 37 er heteste kandidat nå, først og fremst basert på besiktigelse av 2 stk med henholdvis 2 og 3 kabiner. Har fått gode tips og innspill både via tråd og IM. Gøy dette! Erfaringer? Link to post
Framtia Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 (redigert) du skriver at dere har to tenåringsbarn som skal være med på tur, hvis så vil jeg sterkt anbefale 3 kabiner. 2 kabiner gir større bad og mer lagringsplass, men en akterlugar kan også benyttes til lagring så klart. Og jeg tror 3-kabiners er lettere å selge når den tid kommer, da de fleste har ønske om å kunne huse barn (og deres venner) på tur en gang i blant. Redigert 20.April.2015 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
spk Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Takk for innspill. Ser jo at jeg innenfor rammen av 750 kan få eks en par år eldre Bav 38-39, men da blir fort konsekvensen: - eldre seil med behov for kanskje umiddelbare kostbare investeringer - eldre elektronikk; gjerne over 10 år gammelt - to bad - ikke ønskelig - både mer leamikk og mer vedlikehold og helt unødvendig med tanke på plassutnyttelse, mener jeg. Dette er nok litt modellavhengig. Er det noen som vet køyestørrelsen på Bav 37 - 2 kabiner - akter? Burde målt i går, men surret bort tiden på så mangt annet jeg skulle få med meg. Og vi opplevde dette som en veldig kjekk båt med en ideell størrelse iht våre behov. Køy i akterkabin i Bavaria 37 fot (to kabiner versjon) er ca 2,10 lang, 1,4 bred i fotenden (bakerst) og 1,60 i framkant. Link to post
Haltenbanken Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Hjertelig takk til dere begge. Link to post
Haltenbanken Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) Litt oppdatering: Akkurat nå vurderer vi Bavaria 37 - og hvorvidt vi bør gå for 2 eller 3 kabiner. Likte ikke toalett plassert framme i båten på 3-kabinersversjonen. Synes det ble trangere og mindre hensiktsmessig plassert. Alltids +/- med løsninger. :-) Har merket meg rådene fra dere om at 2-kabiners versjonen kan være noe mer tungsolgt, men vi vil gjerne treffet vårt behov godt. Vi ønsker også å gå på en visning av en Beneteau Oceanis 343 - må jo si at denne videoen skapte litt interesse: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/61044/ Virker å være en praktisk båt på mange vis. De fleste vel og merke uten rullestorseil, men har bestemt oss for at vi ikke legger avgjørende vekt på akkurat det. Båtplassbredde for båt på 3,80. Hva tenker dere om det. Holder det med 4 m eller blir det for knapt? Redigert 23.April.2015 av Haltenbanken (see edit history) Link to post
Allan E Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 I båthavna hos oss er max bredde på båt 90% av plassbredden. En må ha litt til fendring. Så 4m båtplass = max bredde 3,6m Link to post
spk Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Lunde Båt kan sikkert gi noen indikasjoner på om en 2-kabins båt er mer tungsolgt enn en 3-kabiner. Kanskje det var viktig med 'mest sengeplasser pr fot' før i tiden, nå har det svingt litt mot komfort-tenking?? Min Bavaria 37 Cr 2007 modell er oppgitt med største bredde 3,85. Den er litt smalere i vannlinjen og de første 25-30 cm over vannlinjen. Jeg ligger i en båtplass som har lysåpning mellom utriggere på 3,94 m. (målt ytterst på utriggere, ikke inne på flytebrygge..) Flytelementene på fortøyningsbommen tar litt plass den første meteren inn på utriggeren, så innenfor der har jeg effektiv bredde på 4,09 m over ca 7 meter lengde. Det er selvsagt litt trangt å bakke inn i båsen - og jeg har satt på smale bryggefendere på hver side i åpningen slik at jeg ikke riper båten, men det går greit. Det er veldig greit med baugpropell for å rette inn båten og for å holde baugen mot evt sidevind. (Sidevind har jeg mye av i båtplassen, ligger nord-sør med hele Nordsjøen inn fra vest...) Så effektiv (lysåpning) på 4 meter kan fungere greit hvis du har plass foran båtplassen til å snu båten og få noenlunde rett linje inn mellom utriggerene. Link to post
Haltenbanken Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Takk for gode og konkrete tilbakemeldinger! Link to post
Jommy1 Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 På båtplass: Lysåpning hos meg er nøyaktig 4m. Min Bavaria 38AC er 3,89 (eller er det 3,87?). Har bryggefendere, og legger ned vanlig fender i mellom også, de ligger da i kontakt. Helt greit å ligge, men selvdagt sjekk om det er lov i din havn. Jeg bakker inn, gjør adkomst veldig enkelt. Men med mine evner, da veldig kjekt med truster for å holde posisjon ved sidevind. Lykke til! Link to post
Allan E Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hva hvis naboen kommer med en like bred båt? Blir det kræsj? Link to post
quantumduck Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Vi ønsker også å gå på en visning av en Beneteau Oceanis 343 - må jo si at denne videoen skapte litt interesse: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/61044/ Legg merke til hvordan han sitter på huk på benken og styrer. Sitter'n på rompa mister han sikten, og sitter han på ripa (som ikke så ut til å være laget til å sitte på) hvor sikten er bra når han ikke ned til rattet. Feilkonstruert cockpit :o) Regner ellers med at det bare var Larsen som ikke skjønte hvordan vinsjene fungerer? Ellers fin båt vil jeg tro. Link to post
Haltenbanken Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Nå stiller jeg kanskje nok et dumt spørsmål: Er det ikke nokså vanlig å stå hvis man aktivt styrer? Er det ikke slik på de fleste seilbåter at hvis man sitter bak rattet, så vil man ikke se over sprayhood eller godt nok, for å si det slik? Eller er dette også en test man bør gjøre før man bestemmer seg; finne ut hvordan man når rattet i ulike sitteposisjoner? Link to post
Framtia Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) ved fiinseiling i lite til moderat vind sitter jeg normalt ute ved rekka for å kunne se seiltrimmen og å ha utsyn fremover. I mye sjø og vind står jeg bak rattet. Står også når jeg har behov for å se plotteren i urent farvann, eller det er tett med andre båter. Sprayhood er kun oppe ved motorgange eller i pissvær. Redigert 23.April.2015 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Det er en tid for alt, som Framtia er inne på. Jeg sitter ofte ute på rekka når jeg koseseiler, men veksler mellom styrbord og babord side for å følge med på seilføring og båtene rundt meg. Når jeg seiler aktivt foretrekker jeg å stå, for å kunne gå raskere fra side til side, og for å få bedre overblikk. Jeg må også stå for å se kartplotteren, som er montert ved babord ratt. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Eller er dette også en test man bør gjøre før man bestemmer seg; finne ut hvordan man når rattet i ulike sitteposisjoner? Man styrer litt her, og man styrer litt der... som de andre skriver. Det er ikke nødvendig på død og liv å kunne sitte på rekka, men jeg synes det er et minus om det ikke går an. Og så bør man kunne betjene både genoaskjøte og storseilskjøte sånn omtrentlig fra de posisjonene man vanligvis vil stå/sitte når man styrer. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn