Jump to content

Til deg som fikk en finger fra min sønn her om dagen...


noengangererdetallright

Recommended Posts

Først: På vegne av poden, unnskyld. Å vise fingeren er ganske ufint.   

Og så fortjener du en forklaring på hva som førte til denne ufine gesten.  

Vi seilte sørover med spinnaker innenfor Sletter/Rauer, da du kom mot oss i ca 20knop. Du hadde kurs rett mot oss i ca 4-5 min, virkelig rett mot oss, og siden vi ikke så den minste antydning til kursendring begynte rormann å stresse litt for om du overhode hadde sett oss, og om du hadde til hensikt å overholde vikeplikten. Det var god plass, god sikt, lite sjø og vindforhold som gjorde spinnakerhåndtering for en familie på 5 relativt greit. Likevel er det litt ugreit å ha en båt rett mot seg såpass lenge, all den tid vi bare var 5gr unna platt lens og fare for jibb i den ene ytterkanten av vindsvingningene, og en unnamanøver fra vår side like gjerne kunne skape forvirring. Først da du var 100-150 meter foran oss var det klart at vi med stø kurs ikke kom til å kræsje, men også at vi kom til å passere såpass tett at et vindkast fort kunne vri oss ut av kurs og til en kollisjon. Vinden holdt seg stabil så det var uproblematisk for rormann å "spise" av sikkerhetsmargin mot jibb og legge litt over for å øke avstanden, men med den sjøen båten din gravde opp selv med 3-doblet avstand var det jo bare å komme seg tilbake på en høyere kurs for å unngå jibb fra giring i bølgene. 

 

Man skal selvsagt ikke seile med spinnaker med mindre man kan mestre det man kan få av forhold innen man rekker å ta ned. Vi seiler tettere på båter i en regatta både med og uten spinnaker. Min sønn fikk klar beskjed om at dette ikke var graverende nok til å vise fingeren, men resten av mannskapet kommer ikke til å hilse tilbake neste gang heller. 

 

Og så håper jeg at du som motorbåtfører forstår hvorfor om seilere av og til skuler på deg. Ikke fordi du direkte bryter noen regler, men det oppfattes ikke som trivelig heller. 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er slik man opplever i seilbåt av og til. Det er alltid like stressende for oss som seiler.

 

Jeg tror det bunner i at en del folk ikke klarer å sette seg inn i hvordan det er å manøvrere en båt som går sakte og bruker en del tid på å bytte kurs. Samt at valg av ny kurs ikke bestandig er enkelt avhengig av forholdene rundt.

 

Vi opplevde noe av det samme. En båt holdt stø kurs rett mot oss uten å vise tegn til å gjøre unnamanøver. Vi endte opp med å slå for å komme vekk og tullingen skiftet etter en stund kurs på ny rett mot oss. Han passerte oss med noen få meter mens de vinket og smilte, og ei jeg regner med var dattera i familien stod og fotograferte. Selv hadde vi hjertet i halsen. De syntes sikkert vi var fine i midnattsol for fulle seil, men det var noe av det kjipeste jeg har vært med på.

Link to post
Share on other sites

Er ikke bare seilbåter som opplever slik idiotkjøring, flere ganger i sesongen føler jeg at jeg ikke blir

sett av en svær "fjorplog" som kommer susende imot meg, og jeg ender opp med å endre kurs/vike unna.

 

Det kan da ikke være så vanskelig å ta litt hensyn når man bokstavelig talt har hele havet å ta av?

 

Når det gjelder fingeren fra poden, trenger du ikke å beklage den, han fortjente den sikkert.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til det å vike, skal enhver unna  manøver følge tre T er. Tidlig, tydelig, tilstrekkelig. I dette tilfellet var ingen av de tre T er oppfylt. Virker som om det er vanskelig å akseptere at man faktisk av og til har vikeplikt for andre...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det var sikkert bare en som har opplevd en del seilbåters manglende evne til å holde en nogen lunde stabil kurs, de vingler fram og tilbake uten noen som helst form for logikk, man vet som regel ikke hva det neste sprellet til skipperen blir der han tviholder på en eller annen forskjørsrett.

Føreren av motorbåten har sikkert funnet ut at det tryggeste for han er å holde rett på seilbåten og svinge unna i siste liten, så ikke seileren rekker å skifte kurs.

Link to post
Share on other sites

Ikke bra av fører av den andre båten. Men jeg må få lov å komme med en observasjon... Er det noen der ute som har prøvd å høre på en samtale mellom islendinger? Etterpå tror man at man vet hva som er sagt fordi man forstod noen ord. Men egentlig har man bare fått med seg litt og det er som oftest feil. Og slik må jeg si at jeg føler det, når en seiler fyller setningene sine med seiler-begrep. Det er langt fra alle motorbåtfolk som har lært seg "seilbåtsk"...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Prøv med et ordentlig båtførerkurs.

De vi har nå er for dårlige.

Kanskje det burde vært påbudt med et par år i seilbåt før man fikk entre motorbåtens verden?

Det burde jo gjøre det enklere å forstå alle disse merkelige manøverne seilbåter utfører.

Link to post
Share on other sites

Det var sikkert bare en som har opplevd en del seilbåters manglende evne til å holde en nogen lunde stabil kurs, de vingler fram og tilbake uten noen som helst form for logikk, man vet som regel ikke hva det neste sprellet til skipperen blir der han tviholder på en eller annen forkjørsrett.

Hvis motorbåtførerens oppfatning er at seilbåter vingler alle veier, burde dette være en enda større grunn

til at motorbåtføreren tidlig og tydelig viste med sin kurs at han var observant på seilbåten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har fleire ganger opplevd at seilfartøy endrer kurs og setter mot oss etter at vi har valgt ny kurs for å unngå å være i veien. Skikkelig ubehagelig for oss som ikkje har peiling på slike fartøy.

 

Den ser jeg. En kan for feks pine mot vinden for å holde en kurs som gjør at en motorbåt ikke trenger å vike. Når motorbåten så endrer kurs kan man kanskje falle av og ha en mer behagelig seilas, som gjør at man igjen har en kurs som er i konflikt med den andre båten. 

 

Og i tillegg er det sånn at vinden, i enkelte områder, under enkelte forhold endrer retning relativt mye og ganske ofte. Da kan det fort bli mye "virring". Særlig hvis man seiler kryss og prøver å holde seg mest mulig mot vinden. Dreier vinden så må man dreie kursen. Særlig noe å være obs på om det er kastevind. Vindrosser kommer ofte i litt ulike retninger og om en seilbåt krysser så er det ofte også sånn at man utnytter rosser til å ta mer høyde, dvs styrer mer mot vinden enn når vinden er svakere (mellom rossene). 

 

Sånn er det å seile, mange hensyn å ta og ikke så enkelt som motorbåter har det, vri på rattet og styre unna. 

Link to post
Share on other sites

Enig, men han var kanskje lei av å stadig måtte forandre kurs etter seilbåters ofte vinglete seilas.

Det er jo ikke så ofte at seilbåtskippere tar hennsyn til at motorbåter allerede har endret kurs og legger av, de står gjerne på retten sin.

Heldigvis tar de fleste dyktige skippere ned seilene og starter jernhesten i farvann hvor det er store muligheter for konflikt.

Link to post
Share on other sites

Unngå konflikter, vis tidlig dine intensjoner, forsikre deg om at de som kan komme i konflikt har "lest" det du gjorde og foholder seg til dette. Så holder begge stø kurs til man er klar hverandre.

 

Ser man en båt under seil med kurs for land/skjær - bør man forstå at den vil komme til å måtte slå (endre kurs) og da kan komme i konflikt med deg.

 

En båt med motor har langt bedre manøvreringsevne enn en båt under seil.

Fører av motorbåter bør derfor vise hensyn og holde godt og tidlig klar.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme med motorbåter, kurs rett mot til siste sekund. Og seilbåter, de vingler så man skulle tro de styrte etter vinden. For å ikke snakke om alle jollene, og kajakker som dukker opp både her og der. Men tror jammen jeg har klart å være utydelig og uoppmerksom selv også, slik at jeg har måttet holde vikeplikten min alt for sent eller har gitt utydelige signaler om hvor jeg skulle.

 

Denne debatten dukker jo opp her med jevne mellomrom, seil mot motor - motor mot de med større motor  - de med årer mot alle. Går det ikke ann å tenke at det går ann å gjøre feil av og til, i stedet for at man skal generalisere og systematisere noe som ikke er der? Det finnes tullinger i alle slags båter, og det finnes vettuge folk i alle slags båter. Og av og til bytter vi på.

Link to post
Share on other sites

En båt med motor har langt bedre manøvreringsevne enn en båt under seil.

Og i mange tilfeller, begrensninger på å manøvrere.

Det er ikke alltid "vri på en nøkkel og dytt på en spak".

Jeg tror vi hadde vært tjent med at båtførerkursene hadde brukt en time på det.

Istedetfor å rette kurser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...