Jump to content

Til deg som fikk en finger fra min sønn her om dagen...


noengangererdetallright

Recommended Posts

Den situasjonen er jo helt grei. Seilbåt nummer to ser ut til å ha full kontroll. Det ser ut som den knapt beveger seg, ut fra den manglende bølgen i baugen. Forøvrig ser det ut til at seilbåt 1 og 3 har seil oppe selv, og den kryssende båten har styrbord-vind og forkjørsrett (dvs de andre har vikeplikt).

 

En flott sommersituasjon: Sol, sommer, seilbåter. Life in the slow lane.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er en klar fordel å være tydelig mtp nettopp kurs og det med å signalisere at man har til hensikt å overholde vikeplikt i den grad det er rom for det. Da flyter det bedre og man slipper å skape unødvendig usikkerhet til sjøs. Det er forøvrig også nedfattet i sjøveisreglene (regel 15 og 16 med utklipp under). :)

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

 

Regel 16. Fartøy som skal holde av veien

Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg er feig?

 

- Manuvrerer som om båten er minst tre ganger større ( og dyrere ) enn den er.

- Endrer kurs svært tidlig og tydelig for møtende trafikk.

- Unngår grunner som er mindre enn tre ganger eget dypgående.

- Holder svært god avstand til alt flytetøy med garderoben hengende oppe!

(Du vet aldri hva de kan finne på av kursendring i sin kamp med vinden ! )

- Holder god avstand og senker farten til Dykkerflagg og fiskere i småbåter. Samt oppdrettsanlegg.

- Snur når været blir forj@vlig!

 

Men har til gode å gå på grunn, 'få fingern' eller komme i havn med dårlig samvittighet.

 

Såå langt...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg viser aldri fingeren...mye bedre å riste oppgitt på hodet. Jeg lå litt syd for Strømstad (starekilen)

Fortøyd til land med kiler i fjellet og anker i hekken. Så kommer det 2 containerbåter i 10 knop og runder odden og drar opp flere flodbølger. Båten blir kastet 1 meter opp og 1 meter fram og snitter fjellet med baugen. Da er bare å riste oppgitt på hodet og når sjøen har lagt er bare å plukke opp matrester og rekvisita som har falt på dørken og fortsette ferielivet som om ingenting har skjedd. Slik er det bare.

Link to post
Share on other sites

Eg fortøyer skikkelig for å unngå slike situasjoner eg....

Man ungår ikke hekkbølger ved å fortøye for storm. Når man har funnet ei bukt og skal ligge noen timer, det er vindstille, sol og sommer legger man ikke fortøyninger som minner om et skjærerede. Man forventer at de som passerer tar en liten titt inn mot land og følger regelverket.

Link to post
Share on other sites

Jeg viser aldri fingeren...mye bedre å riste oppgitt på hodet. Jeg lå litt syd for Strømstad (starekilen)

Fortøyd til land med kiler i fjellet og anker i hekken. Så kommer det 2 containerbåter i 10 knop og runder odden og drar opp flere flodbølger. Båten blir kastet 1 meter opp og 1 meter fram og snitter fjellet med baugen. Da er bare å riste oppgitt på hodet og når sjøen har lagt er bare å plukke opp matrester og rekvisita som har falt på dørken og fortsette ferielivet som om ingenting har skjedd. Slik er det bare.

Finnes det virkelig containerskip som roter seg helt inn i Starekilen, og i 10knop?

De har jeg aldri sett!

bilde

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eg fortøyer skikkelig for å unngå slike situasjoner eg....

Tja. Lå med anker bak og i bolter foran i en populær uthavner når RS ploga sjøen litt lengre ut. Antar på vei med diesel til noen eller noe...

 

Var vel fortøyd ordentlig da siden tsunamien som slo opp til livet på meg når jeg stod på land og prøvde å gjøre noe mens kona og ungene satt vettskremt i båten ikke knuste den mot fjellet.

 

Kunne ikke la turen gå som før da båten sprang lekk pga att trykket fra bølgene inn i ene gjennomføringen slo ei pumpe lekk. Måtte ringe RS og be de om å være stanby mens vi gikk mot nærmeste kran samtidig som jeg måtte endevende båten for å finne lekkasjen.

 

Ligger i hovedsak på svai nå. Og syns RS bør få seg RIB for innaskjærs serviceoppdrag. Ikke ploger som legger halve fjorden tørr når de dundrer forbi...

 

Men litt enig, så lenge selv ikke RS har annet enn plog bør en vel ligge på svai og ikke mot land.

Link to post
Share on other sites

De har travle dager men en rask rib som kjører rundt med startbatterier og filter hadde gjort susen, selv om de enkelte steder har tatt i bruk raske gummibåter til servise oppdrag .

 

Lite teknisk kompetanse blandt båtførerene.

 

"Nettopp motorstopp topper Redningsselskapets liste over årsaker til at de sjøfarende havner i nød. I årets første seks måneder var det hele 899 fritidsbåter som fikk behov for assistanse på grunn av dette.

 

- I gamle dager kunne «alle» skru litt på bilen og båten sin selv. Men den tekniske kompetansen er blitt dårligere og dårligere. Både bil- og båtverksteder går gode tider i møte, sier Lind.

 

- Årsaken til at mange fritidsbåter får motorstopp, kan være noe så enkelt som et tett filter eller vann i ­dieselen."

http://www.dagsavisen.no/innenriks/langt-flere-ma-reddes-pa-sjoen-1.286913

Redigert av UGLESETT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

"Nettopp motorstopp topper Redningsselskapets liste over årsaker til at de sjøfarende havner i nød. I årets første seks måneder var det hele 899 fritidsbåter som fikk behov for assistanse på grunn av dette.

 

 

 

At det i løpet av 6 mnd var nær 900 fritidsbåter i faktisk nød pga motorstopp nekter jeg å tro på. Eller så er det RS som misbruker uttrykket nød for å få trikse til noe i budsjettene sine.

 

En er da ikke nød om en får motorstopp.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...