Jump to content

Til deg som fikk en finger fra min sønn her om dagen...


noengangererdetallright

Recommended Posts

Artig historie.

Får meg til å tenke på Havstensund hvor jeg 4-8 ganger i året møter seilbåter med spinnaker og seil oppe, opp til 3 i bredden.

(Trodde skiltet på land der viser at seiling gjennom sundet er forbudt).

Da viser også jeg ivrige gestikuleringer. :yesnod:  God båtsommer

Link to post
Share on other sites

Jeg har motorbåt selv. Og har flere ganger opplevd andre motorbåter som kommer rett mot meg fra babord selv om de har vikeplikt. Rett før de kliner inn i meg vrenger de av, hvis ikke jeg har prøvd å styre klar før.

 

Men...ett familiemedlem som ikke er båtvant skulle styre båten vår. Og oppførte seg akkurat på samme måte som de jeg akkurat har omtalt...Tror mange som kjører bil kjører båt akkurat på samme måte. Og tenker ikke så mye. Opplæring og erfaring er nok tingen.

 

Men den gangen (i fremtiden...?) jeg kjøper seilbåt er jeg amatør i seiling. Og kommer sikkert til å virre rundt omkring som en som ikke har peiling! Lille virre! Da vil jeg sette pris på litt overbærenhet fra andre seilere og båtfolk. Når jeg får trening blir jeg sikkert bedre i seiling, men siden jeg har kjørt motorbåt også skal jeg prøve å se eventuelle negative hendelser fra begge sider.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er langt lettere å forutsi hva en seiler vil gjøre, eller ikke gjøre, enn en motorbåt. Han vil ikke seile på land eller på grunn, selv om det kan se slik ut. Ligger han bidevind og nærmer seg land, kan man vente seg en kursendring på ca 90 grader. Dette er ikke "vingling", men en nødvendighet for å seile mot vinden.

Link to post
Share on other sites

Det jeg synes er litt skremmende er at dere seilere selv skriver at en seilbåt er skremmende dårlig å manøvrere med under seil

 

Det er et vel ingen som har sagt. Selv sa jeg at vi bruker en del tid på å bytte kurs. Samt at valg av ny kurs ikke bestandig er enkelt avhengig av forholdene rundt.

 

Problemet i møte mellom motorbåt og seilbåt er at motorbåtførere ikke evner eller bryr seg med at seilbåter er mer avhengig av forholdene rundt seg enn motorbåter er. Vindretning, strøm og avstand til land og andre hindre er ting som tas i betraktning når en som fører seilbåt velger rute. Det sier seg selv at når vinden er drivkraften din så har du begrensede muligheter sammenlignet med dem som har en motor og liten båt.

 

Bruker man argumentasjonen din vil oljetankere være skremmende, de har utrolig treg reaksjonstid, til og med sammenlignet med seilbåter.

 

Det som egentlig er skremmende er at en god del folk som fører båt ikke evner å sette seg inn i situasjonen, mulighetene og begrensningene til båtene rundt seg.

Link to post
Share on other sites

Snakker vi 100tusentonner nå? Vil se en seilbåt på den størrelsen manøvrere i Heletatt. Og ja du sier jo det: vi bruker endel tid på å bytte kurs, valg av ny kurs ikke er enkel. At folk med motor skal sette kurs mot seilbåter eller andre båter i heletatt er høyst unødvendig og idioti. Er det en akutt situasjon der noen ombord trenger hjelp forstår jeg det

Link to post
Share on other sites

Det er vel en liten forskjell(les ganske stor) på å bruke en del tid på å bytte kurs og det å være "skremmende dårlig å manøvrere med under seil".

 

Jeg prøver bare å forklare at seilbåter velger rute etter andre kriterier enn motorbåter. Motorbåtene har alle fordelene her og det burde dermed være lett for dem å vise litt hensyn.

Link to post
Share on other sites

Mellom Sletter og land er det ca 450 meter. Det er trang led. Det krever at den som ønsker å seile der skal holde seg på den høyre del av midtlinje. Uansett jibb mulighet eller annet er vanskelig grunnet vind. Det er forhold man må og skal ta hensyn til før man tar dette valget av seilingsled. Altså om vinden gjør at manøver blir usikker på om man klarer å holde seg på sin side eller holde tilstrekkelig avstand til andre i samme trange led - vel da er det iallefall gjort en feil før andre kom inn i samme led.

 

At andre skal ta hensyn der man selv går inn i en trang led man kunne og bør unngå med fartøy som må hindre andre for å unngå jibb eller å manøvrere trygt for andre, er slik det skal forstås. Det vil si at man skal ikke gå inn i trange farvann under fulle seil med vind som begrenser manøverevne. Og man skal vel ikke kreve av andre at de skal tilgi så tydelig som det står her.

 

Men å gi andre fingeren om man selv har startet med en feilvurdering er vel ikke helt i tråd med godt sjømannskap.

 

Det er den første mulige feilen jeg leser ut av historien.

 

Deretter er det andre som ser ut til å gjøre noe feil. I at de ikke er så tidlige og tydelige og tilstrekkelige. Men dette er basert på en som skriver at andre har feilen, men ser vel ikke bjelken i eget øye. Så hvorvidt den andre gjorde feil, vel, det kan hende.

 

Men konklusjonen er tydelig - andre er idioter. Rart det der...

 

Vurderingen av egne handlinger og valg oppfatter jeg til å være mangelfull.

 

-og som det står - det er bare april...

Link to post
Share on other sites

hva tror du båtføreren lærte av å se fingeren?

Hadde en ukjent i en annen båt vist fingen til meg hadde jeg straks begynt å tenke gjennom om jeg hadde gjort noe feil eller provoserende for å fortjene denne ufine gesten. Hadde jeg så etter grundig selvransakelse kommet fram til at jeg hadde vært uvøren i min framferd hadde jeg prøvd å lære av hendelsen, for å opptre anderledes og bedre neste gang. Men hvis jeg ikke hadde klart å finne feil ved min oppførsel og framfart hadde jeg tenkt at personen som viste fingen var en pikk. Og så hadde jeg lagt saken død og seilt videre :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mellom Sletter og land er det ca 450 meter. Det er trang led. Det krever at den som ønsker å seile der skal holde seg på den høyre del av midtlinje. 

 

Er ingen seperasjonslinje der... det er nær 500 meter bredt på det smaleste i en lengde på ca 1000 meter.

Har aldri tenkt på noe midtlinje i det området. Det er et hav av plass og en seiler akkurat hvor en vil. 

Link to post
Share on other sites

Samme for meg. Og jeg tenker ikke på hekkbølgen min om det kommer en med spinnaker i mot innenfor Rauer, i medvind !. Om styrmann blir irritert pga bølger og ikke klarer på holde skuta på rett kjøl i medvind.. gjesp. Da blir det slitsomt å seile med spinnaker innafor Rauer i sommer.

Link to post
Share on other sites

Samme for meg. Og jeg tenker ikke på hekkbølgen min om det kommer en med spinnaker i mot innenfor Rauer, i medvind !. Om styrmann blir irritert pga bølger og ikke klarer på holde skuta på rett kjøl i medvind.. gjesp. Da blir det slitsomt å seile med spinnaker innafor Rauer i sommer.

Hvis det er noen trøst så kommer det ihvertfall ingen seilbåter med spinnaker mot deg innenfor Rauer, i motvind. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Innafor Rauer er da også et svært område, over en km bredt. Er perfekt å både seile spinnaker og krysse rundt der. 

 

Har møtt regattafelt der flere ganger og fortsatt hatt god plass. 

---

 

Nå tåler jo seilbåter sjø vesentlig bedre enn snekker og andre motorbåter, og en er tross alt seilklar og tåler krenging, så en må ikke ha for stor angst for at egne hekkbølger skal ødelegge hele ferien for seilbåter. 

 

Mtp egne hekkbølger tror jeg nok man bør tenke mest på sine motorbåtvenner. 

Link to post
Share on other sites

Manøvreringsevnen til en seilbåt er igrunn ganske god den. Klarer å snu på en femøring .., nesten. Men så er det alle variabler som dukker opp, som de som ikke har vært i en seilbåt, muligens ikke er helt klar over. Og en ting er å ha vært ombord, en annen ting er å ha oppgaver når det skal slås mm. - de som har opplevd at ikke alt går knirkefritt hver gang.

 

Eksempel:

I forrige uke var jeg ute med seilbåten. Fikk høyst uventet motorstopp, igjen. ( har hatt ute dieseltanken til rengjøring siden sist)

Måtte hive opp ei lita fokke for å få kontroll på båten og satte kursen mot hjemmehavn i herlige 5-6 knop. -motvind. Det betyr at jeg så må krysse frem og tilbake innover fjorden.

Det er torskefiske her nå, så på vei innover passerte jeg noen båter, og de passerte meg. Det ble jo litt knoting ved noen vendinger. Min far, som var med , seilte for første gang. Oppgaver skulle tenkes ut, plan legges, instrukser gis og utføres. SLÅ! -et skjøte henger seg opp i et vant, frem på dekk, mister fart, klarer ikke gå over stag. To forsøk, gir opp, tar en Q-vendig, og jeg får vind i seilene og riktig kurs. Klart det ser virrende ut! Oppi dette så må en 17 foter i 10 knop legge om sin kurs, det får han tåle.

Jeg var seilbåt, i ordets absolutte mening. Ingen nøkkel å vri om, - det skjedde ihvertfall ikke noe... Ingen motor å hjelpes med. ... Jeg var seilbåt.

 

Så får vi inn rutinen, og krysser fint . Og innerst i fjorden ligger 6-7 båter og pilker. ( blir egentlig som ei bukt dette her)

Velger å seile mellom noen båter siden det stadig kom inn båter gjennom et sund. Ville holde avstand til dem da de holdt høyere fart enn tillat/ skiltet.

Orker ikke rope til dem som pilker at motoren har tatt påskefri... Forsøker meg med et vink, og det vinkes tilbake. Krysser videre mot vinden og legger vakkert til kai, med seil.

 

Svett? Ja. Sliten? Ja. Glad? Ja.

 

Sånn kan det arte seg i en seilbåt. Ikke alltid, men av og til. Ofte nok til at enhver motorbåt kan møte en seilbåt uten motorkraft og noen utfordringer ombord.

Om noen gjør rare vendinger, så kan det være at et tau sitter fast når man skal slå , seilet henger i et stag, en knute, en vinsj som ikke løses ut i tide. Ja, litt av hvert. Det er ikke for å være hensynsløs.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes jeg leser en del ukunnskap om hvordan seilbåter virker utfra noen av svarene her. For folk som bare har gått med motorbåter kan jeg lett se at det kan være litt å lære, men jeg synes denne tråden er et godt eksempel på en diskusjon som alle, om de seiler eller motorerer, kan lære litt av. Jeg har ikke hatt mange slike opplevelser, riktig nok har jeg hatt motorbåter rett I baugen i forrykende tempo, men så langsomt som jeg går i sammenligning skal det noe til at det blir kollisjon, med mindre motorbåter har lyst å krasje med meg. Det har jeg ennå ikke opplevd. Det snakkes om sund som er så smale at det er forbudt å seile, jeg vet ikke om dette stemmer, men de fleste steder er det tross alt ganske god plass uansett.

Link to post
Share on other sites

Her snakker vi om 2 båter som møtes i April, muligens de ensete båtene i området på dette tidspunktet. Her skulle selvfølgelig motor båten gått lenger fra seilbåten, og passert slik at det ikke ble noen tvil om at han gjorde en vike manøver. Jeg velger å tro at dette ikke er normen når det gjelder møte mellom seil og motor båter generelt.

 

At alle skal ha peiling på seilbåter og seiling ser jeg ikke som noe kriteria for å kunne ferdes på sjøen i sin skjærgårds-jeep. Men at vi kan holde god avstand er vel noe alle kan ta til seg kanskje, selv om enkelte situasjoner blir det vanskelig da en kan møte på seilbåter i veldig trange sund også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...