Jump to content

Til deg som fikk en finger fra min sønn her om dagen...


noengangererdetallright

Recommended Posts

4-vinder har veldig rett, sånn jeg ser det.

Det er dette jeg prøver å innprente hos podene også. At man skal holde god avstand. Og god avstand er ikke to meter, ei heller fire.

Er ikke lett det der. Hvertfal ikke når de hver bidige sommer er vitne til snittkjøringer, fra både store og små.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

-hvilket tegn skal man vise/ vinke når man innser at man har gjort feil?

 

:) tror ikke det er noe fastsatt tegn for anger, så jeg er åpen for forslag, med påfølgende avstemning. Vi trenger et tegn!

Jeg viser alltid to åpne håndflater, som i "stopp"-tegn.  (Ja, jeg gjør det stadig vekk, hehe)

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med stor hekksjø oppleves vel sjelden som noe stort problem for en seilbåt på skarp kryss i god vind? Usikkerhet om marginer derimot kan jo være skremmende..

 

Nei, men nå er det ikke alltid an ligger på skarp kryss i god vind heller da. Med små barn ombord gjør vi mye for å unngå slik seiling :) Jeg er på en måte litt lei dette fokuset på hekksjø, fordi på sjøen må man tåle at ting beveger seg, det er jo litt av hensikten. Og jeg har overhodet ikke problemer med at fjordploger graver opp mye sjø for meg der det er trangt farvann og fri fart. Men når fjorden er bred skulle jeg ønske flere brukte plassen til å holde hekksjøen sin på avstand.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Artig historie.

Får meg til å tenke på Havstensund hvor jeg 4-8 ganger i året møter seilbåter med spinnaker og seil oppe, opp til 3 i bredden.

(Trodde skiltet på land der viser at seiling gjennom sundet er forbudt).

Da viser også jeg ivrige gestikuleringer. :yesnod:  God båtsommer

 

Hvilket skilt? Det som heter "livsmedel" eller det som heter "5 knop"?

Link to post
Share on other sites

Sant nok.

 

På aller første tur med den nye båten hadde vi svak medvind gjennom Havstensund på sørgående. Vi gikk for seil, men førstestyrmann som var lokalkjent mente vi skulle starte motoren for sikkerhets skyld, så motoren stod i fri. Årsaken er at det kan komme plutselige uventede vindgufs fra styrbord side rett før det smaleste partiet.

 

Vinden stilnet faktisk helt før vi kom til det smaleste partiet, vi seg igjennom på medstrøm, med motor i fri og med slappe seil.

 

Beklager. Digresjon. :) Ingen andre båter å ta hensyn til på det tidspunktet fwiw.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

seasu: når du skriver at du møter opp til 3 båter for seil i breďden i Havstensund begynner jeg å lure. Snaķker du om den trangeste delen vest om havna eller tar du med hele området fra Kosterfjorden til Tjurpannan?.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Man bør være hensynsfull og unngå kryssing i smale passasjer, men når man irriterer seg over slik oppførsel må man også huske på at det finnes seilbåter uten fungerende motor.

 

Nå finnes det faktisk også en del seilbåter som ikke har motor, hva med de? "Seilforbud" eller forbudt til bruk?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Også på første turen med nybåten, observert i Grebbestad: liten gammel seilbåt som kom kryssende ut av indre havn!

 

Observert sommeren som var, på Marstrand: regatta, og dusinvis av båter som la til "short side" på trang gjestebrygge, uten motor.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med trådstarter i at det er guffent når store raske båter bruker andre båter som et fast punkt å styre mot. Opplever det stadig, og det er en amatør navigasjon som jeg aldri har opplevd at profesjonelle navigatører driver med. Man legger seg tidlig noen grader unna, og det er nok til at man passerer i god avstand fra andre båter. Det er merkelig at det ofte er snakk om ganske store motorbåter når man opplever slikt. Kun en gang har det vært en seilbåt for motor som jeg kan huske.

 

Når det gjelder vikeplikten for seilbåter må jeg innrømme at som turseiler tar jeg ganske mye hensyn til motorbåter, det ser bare ikke slik ut om man ikke kan seile. Husk at seilere også er motorbåtfok, bare ikke hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Her, med nissebåt på tvers

 

Hva er egentlig problemet med situasjonen på de to bildene ?  Det eneste måtte isåfall vaere at den midterste av de motgående seilbåtene burde ha unngått å passere så nært den grønne seilbåten, ved å forandre kurs til styrbord og/eller slakke litt ned.  Men for alt jeg vet kan bildene være tatt med telelinse, slik at avstandene er større i virkeligheten en det ser ut til på bildet.

 

Uansett ingenting å hisse seg opp ove for noen av partene, eller er de slik at båtferien er spolert dersom man kommer 10 sekunder senere fram til dagens bestemmelsessted fordi man måtte vike for en annen båt ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...