Jump to content

Til deg som fikk en finger fra min sønn her om dagen...


noengangererdetallright

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Tror det kan være nyttig, som båtbruker generelt i områder med seilbåter, å kunne ørlite om med og motvind og hvordan en seilbåt håndterer det. Sånn at man har en viss aning på hva en kan forvente i møte med de. 

 

Kan virke som kryssing er noe som forvirrer siden seilbåten slår innimellom. Burde kanskje finne frem noen bilder/illustrasjoner som viser prinsippet på en enkel måte?

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde hardt i beskrivelsen på å ikke kalle noen "idioter", og jeg mener absolutt ikke at motorbåtføreren vi møtte var en idiot. Imidlertid bør alle (også seilbåtførere) tenke litt over andres situasjon når man har all verdens plass å ta av likevel. Seilbåter vingler når vinden er ujevn, spesielt på kryss, men ujevn vind merkes jo ikke fra flybridgen på en stor motorbåt - der dominerer fartsvinden uansett. Moderne seilbåter med kort og dyp kjøl har mye mindre svingradius enn noen motorbåt, men med mye vind må man først slippe ut på skjøtene for at båten skal lystre roret. Plassen var ikke noe problem i dette området, men mens et godt trent, fullt regattamannskap på 8 personer bruker 30sek på spinnakerjibb bruker vi ca 5min. Så ved passering Bastøyfergen tok vi spinnakeren ned i tide, men jeg kan jo ikke gjøre det for hver båt jeg møter!

 

Det er en gjensidig forståelse av andres utfordringer som mangler hos en del båtfolk, og som jeg ønsket å få frem. Så hvis noen vil lære besværligheter (og gleden) ved manøvrering av seilbåt kan dere få være med på tur en dag, og så blir jeg gjerne med en 45fots motorbåt for å se om det bare er å trykke 5 ganger på +1 eller -1 på autopiloten for å endre kurs med 5grader i god tid som jeg i min naivitet tror :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

<klippet> så blir jeg gjerne med en 45fots motorbåt for å se om det bare er å trykke 5 ganger på +1 eller -1 på autopiloten for å endre kurs med 5grader i god tid som jeg i min naivitet tror :-)

 

Jeg tror kanskje noe av det som skjer er det samme som skjer med meg når jeg kjører på cruisekontroll på motorveien. God fart i venstre fil, kilometer etter kilometer, så legger plutselig noen seg ut foran i venstrefila for å sige forbi en bil i høyrefila, selvfølgelig så sakte som overhodet mulig.

 

Det er noe i skallen som gjør at man venter med å slå av cruiskontrollen, ofte så lenge at man må bremse ganske mye og kommer ganske langt opp i ræva på "sinken" foran.

 

Det er noe med behaget, det at noen "ødelegger" en god kurs på cruisekontroll som har gått uavbrutt over lengre tid.

-------------

 

Ser for meg at noe av det samme kan skje i båt. Man ligger på plottet kurs i fin driv, har gjort det lenge og egentlig drømmer man om å slippe å endre kurs/fart noen gang før man er fremme. "Straka vegen" er en god følelse, som plutselig blir ødelagt av en båt på kryssende kurs. Så venter man i det lengste med å ødelegge "drivet" man har, kursen som har ligget inne så lenge, farten som er så fin og perfekt på marsjfart. Kanskje ungene eller kjærringa ligger nede i båten og sover og du vet at hun/de våkner om motoren endrer turtall eller du svinger mye.

 

Sier ikke at det er sånn, men kan tro at det er sånn for enkelte. :-) Tror jeg hadde vært sånn om jeg dundret avgårde i motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vel å lese litt "båt-rasisme" mellom linjene her.

Stikkord er hensyn og respekt, eller kardemomme-loven om man vil.

 

Selv har jeg både seil og motorbåt og har opplevd mye rart. Jeg har opplevd seilbåter kryssende i trange sund midt i fellesferien. Brøytende motorbåter tvers mellom regattafelt. Båter i halvplan som slår fortøyde småbåter rett i brygga. Båter i plan mekkom badende barn...

You name it.

 

Oppfordringen er gitt. Vis hensyn!

 

Og ps: Dersom man synes det er vanskelig å forstå seilbåter så anbefales det å bli med noen på en tur eller tre.

 

Avslutningsvis, de fleste er hensynsfulle og greie, selvsagt. Problemet er at det er de få drittsekkene man legger mest merke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe problem med seilbåter som, for meg, skifter kurs uventet. Som Nøtterøy over her skriver så er jeg på sjøen for kosens skyld, og har ingen tidtabell å forholde meg til.

Om jeg må endre kurs et par ganger pga en seilbåt gjør det meg ingen verdens ting. På en motorbåt er det jo bare å dreie på rattet så svinger båten.

Det som er mye verre er hensynsløse motorbåtførere. Om kompetansen som båtfører er høyere hos seilere er ikke helt sikkert, da seilbåter ikke har den helt store evnen til å

lage diger hekksjø eller kjøre uvørent i mellom andre i en trang lei og andre ikke blir påført disse lidelsene fra en uerfaren seilbåtskipper. Blant de små motorbåtene 

på rundt 20 fot har jeg inntrykk av at det er mye rart. For en som aldri tidligere har vært i båt er jo terskel mye lavere for å kjøpe en liten daycruiser og lære derfra.

Det er nok veldig få som starter som karriere som fritidsbåtskipper i en 40ft+.

 

En irriterende episode med motorbåtfører hadde jeg etter noen dager ute i påsken. Jeg var på vei inn Ringdalsfjorden og holdt meg under fartsgrensen og på

styrbord side av leia. I mot ser jeg det kommer en daycruiser/bowrider på omlag 20 fot. Jeg ser det skummer rundt båten og at den spretter litt. Med andre ord

holder den høyere fart enn de tillatte syv knop. Den holder tilsynelatende også kurs rett i mot meg. Ikke så rart siden fjorden er relativt smal under Svinesundbruene

og den er et par-tre hunder meter unna. Jeg fortsetter å ligge godt til styrbord. Så nærmer vi hverandre mer, Han går fortsatt i fullt plan, og kommer for meg, like mye rett i mot.

Så nærmer vi oss ytterligere. Det er ingen andre båter enn oss i nærheten. Fremdeles ligger jeg godt til styrbord i leia, mer enn normalt. Han rett i mot.

Nå er han såpass nærme at jeg vurderer å legge meg over på babord side i leia, samtidig kan det da blir klønete hvis han endrer til kurs tilsvarende. Det er rimelig trangt 

og ikke mer enn ca 50 meter brutto på det smaleste mellom landtaka. Så plutselig gjør han en kursendring. Fremdeles i fullt plan. Han skal nå åpenbart forbi meg på min styrbord side!!!

Siden jeg ikke visste hvilken gal mann jeg var "up against" måtte jeg bare legge om kraftig til babord og håpe han ikke fulgte etter. Tullinger finnes i alle leire...

Link to post
Share on other sites

Om noen måneder nå, så har jeg seilt i 38 år. Opp og ned sørlandskysten og svenskekysten og mange deilige kvelder og helger i oslofjorden.

Nå kikker jeg på motorbåt. Ikke fordi jeg er lei av å seile. Men for det jeg har lyst til å komme meg lengre unna på kortere tid.

 

Jeg har mang en gang irritert meg over båter som ikke viser sine intensjoner tydlig og tidlig nok. Være seg både motorbåter og seilbåter. Det som slår meg, er at jeg stoler på at seilbåtene har sett meg, mens jeg er mer skeptisk til motorbåtene. Vi seilere er jo så flinke. God kontroll har vi også :-) I regatta er det jo kjempemorsomt med hårfine passeringer og bråbauter rett før man kræsjer:-)

 

Når jeg kjører motorbåt mener jeg selv at jeg viser tidlig at jeg vil vike. Om det opfattes sånn fra seilbåten jeg viker for? Jammen ikke sikker.

 

Jeg har vært med på å krysse gjennom middagsbukta midtsommers. Er ikke mye å skryte av, hva godt sjømannskap anngår. Har jaggu vært med på å krysse gjennom blindleia også. Er vel ikke så lurt det heller.

 

Etterhvert har jeg funnet ut at det er noen områder hvor det er likegreit å bare ta på seg å vike for alle, om man skal kose seg på sjøen.

Tønsbergskjæregården og tromøysund, for å nevne noen. Ville nok lagt ann en slik holdning om jeg skulle seile i Oslofjorden igjen også.

 

Jeg har hvertfall bestemt meg for at når jeg skal ut å cruise i min nye "drittbåt" som "vi seilere" kaller det, så skal jeg være tidlig og tydlig i mine manøvre. Mye tidligere enn jeg tror.

 

God sommer folkens :-)

Er lett å oppfattes som drittsekk, uansett hvordan båt man koser seg i :-)

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Diax du var nok ikke alene på fjorden om dette var lørdag. For ble innhentet selv av en type daycruiser båt 20" +/- påvei in ringdalsfjorden. Greia var at når jeg så 7knop skilte forsvinne på babord side under Svinesunds bruen, la jeg fjordplogen i ca 20knuter før jeg innhentet ham og dro av til 14knop(da går hun vakkert som en skurtresker i sjøen) han fikk noen bølger og tok tydelig poenget da neste 5knop med isebakke på babord side hadde han såvidt skyv på den

Link to post
Share on other sites

Uakseptabel handling av motorbåt i første post helt klart.

 

Jeg jobber som Los på større båter, og på sommeren er det høyt stressnivå på brua da fritidsbåter Sent viker. Her er nok seilbåter oftere representert som opphav til stress..

Husk at 100 m avstand ser ut som "et hav" nede i en fritidsbåt mens det ser ut som kollisjon på mange store båter.

 

Liten avsporing men som flere er inne på er det tidlig, og tydelig og tilstrekkelig vikemanøver som er viktig.

Link to post
Share on other sites

Å ta hensyn er det viktigste. Utfordringen med store båter som kommer i plan tett på er at sannsynligheten for at dette er nybegynnere er veldig høy, så risikoen for at vedkommende vil gjøre en feilmanøver og treffe båten min er stor. På bilvei er det greit å møte andre biler med noen meters klaring, det er ikke greit på fjorden. Om jeg er ute i liten seilbåt, stor seilbåt, kajakk, skjærgårdsjeep eller snekke, jeg vil uansett ha avstand til andre båter. Kan ikke forestille meg at erfarne båtfolk ikke holder avstand, og de viker tidlig. Selv om det er litt opphetet diskusjon over, tror jeg alle som leser og skriver på båtplassen har ett så bevisst forhold til båt at de ikke er hensynløse.

 

Synd at noen veldig få klarer å lage så mye kvalm. For meg er ikke dette seil mot motor, det er tulling mot resten.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid å lett å forutse hva  de i andre båter (alle typer)  finner på .

 

 Men hold veldig  klar av seilbåter på kryss.

 

Hadde en  episode i fjor da vi kom rundt er øy  og hadde et lengre rettstrekk mellom noen øyer

Så en skøyte for SB kryss,  vurderte at det var rett å slakke av (fra 7 k) og vente til  han skulle slå BB,

noe han gjorde vel  tidlig, men nå hadde han  ca. 450m med dypt vann helt inn til øya og ut igjen

så jeg gav litt gass og kom opp i  7 knop  for å passere han akter  men da jeg krysset  kjølvannsstripen

hans så slo han plutselig  SB  igjen  350 m fra land. (den så jeg ikke komme)

Så den som måtte legge BB og slå akterover var meg  og jeg tok den  BB kryssen  han burde hatt tatt.

 

Det var ikke bare fingeren  han viste, men også gloser fra en u-sensurerte film trillet over rekka.

Så det fins seilere som bare bruker 40 m på hver side av senterleden og liker å slå flest mulig ganger,

greit det bare en rekker å se mønstret..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke båten sin feil at den er stor og innimellom kjøres av idioter, at folk kaller større båter for fjordplog osv er ganske Patetisk.

 

Er det 5 knop, så er det 5 knop.   

I USA så har de noe som sier "bølge fri sone" , som jeg syns er fin. 

 

Når man ligger på sørlandske/leden å dundrer Sør eller Nordover, så er det viktig å vise andre båter at du har sett dem.

Noen ganger må man også gå litt av gassen, da dette forenkler livene til de man kjører forbi.

Det folk ikke kan forvente er at dem går av gassen hver gang, da dette er leden med lovlig "fri fart" . 

Noen folk regner leden fra Oslo til kristiansand som E18 , så man vil møte raske store båter med kjempe bølger på slep.

De bryter ingen regler selv om dem går i 40 knop med 24 tonn stor båt, så man må bare godta det  :-( selv om man ikke liker det.

 

Vi har hytte midt i leden mellom Grimstad og Arendal, så vi lærte tidlig at leden ikke var et sted for en båt på fisketur/ Søndagstur

Link to post
Share on other sites

Vet noen hvordan regel 17 skal tolkes (spesielt av seilbåter)

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart

 

 

Kan en båt som drives frem av vinden endre kurs slik at den på nytt kommer på kolisjonskurs med et annet fartøy som allerede har endret kurs for å unngå sammenstøt.

Dersom  vinden endrer retning er det fristende å endre kurs, men kommer dette i konflikt med regel 17?

 

Regel 17 og 18 (Ansvar mellom fartøy) er begge i avsnitt II og det står ingen steder at den ene ovegår den andre.

 

 

 

 

 

 

.

 

 

Link to post
Share on other sites

H.A.V. = Hensynsfull, Aktpågivende, Varsom. Alle som har føreropplæring har hørt disse ordene. ( §3 Vegtrafikkloven) Ta dem med dere i trafikken, i båten, på jobben og i mange andre sammenhenger hvor flere mennesker skal fungere godt sammen. Det dreier seg om å ta til seg den kunnskapen man trenger og følge lover og sunt vett. Avslutt med å evaluere den ubehagelige hendelsen var jeg delaktig i at det ble ubehagelig? Det blir færre idioter hvis den generelle oppførselen blir bedre.

Link to post
Share on other sites

Så sant, så sant Rorkult. Hvis man tok seg tid til å tenke igjennom om man kunne gjort noe annerledes for å unngå situasjonen, ville verden gått litt videre til det bedre. Desverre glemmer mange dette i all sin fortreffelighet. Og denne selvsikkerheten bare forsterkes når en får på seg "rustningen". Det være seg i båten, i bilen eller bak en uniform. For å ikke snakke om bak tastaturet.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Greit av motorbåter har vikeplikt for seilbåt ved seilføring.

Mens synes ofte at seilfolket er veldig arrogante og har ovenfra og ned holdning for det at de har retten på sin side. 

De kan jo ta hensyn til andre selv om de har seil?

En seilbåt kan jo manøvreres under seilas og det går an å forandre kurs  selv om du ikke har vikeplikt?

Synes de altfor ofte står med pekefingeren i været og forlanger at alle andre skal ta hensyn til de.

Link to post
Share on other sites

Taremakken, utgangspunktet er jo at vi har et regelverk. Det må man forholde seg til. Det har jo ikke noe om hvem som er "øverst på tronen" på sjøen.

 

Dersom man skal fravike vikepliktregelen i hytt og pine, så blir det ihverfall kaos og dårlig stemning.

 

Liker man ikke reglene, så får man heller jobbe for å forandre dem.

Link to post
Share on other sites

Klart vi må ha klare regler, men skulle jeg klaget og laget diskusjon hver gang jeg kanskje må korrigere kurs eller møter båter som ikke overholder vikeplikt, hadde det blitt mange innlegg her.

Det er ikke bare seilfolket som opplever dette, men synes i klart overtall at det er de som har behov for å fortelle alle om at det er de som har retten på sin side og hvor mange idioter i motorbåt som ikke tar nok hensyn til de.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt kan jo manøvreres under seilas og det går an å forandre kurs  selv om du ikke har vikeplikt?

Synes de altfor ofte står med pekefingeren i været og forlanger at alle andre skal ta hensyn til de.

Hvis vi går tilbake til TS situasjon.

Jeg synes han forklarte godt hvilke begrensninger han hadde på sin evne til å manøvrere.

Prøv å lese en gang til.

Ingen vil krasje eller lage ugagn for andre.

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode i fjor da vi kom rundt er øy og hadde et lengre rettstrekk mellom noen øyer

Så en skøyte for SB kryss, vurderte at det var rett å slakke av (fra 7 k) og vente til han skulle slå BB,

noe han gjorde vel tidlig, men nå hadde han ca. 450m med dypt vann helt inn til øya og ut igjen

så jeg gav litt gass og kom opp i 7 knop for å passere han akter men da jeg krysset kjølvannsstripen

hans så slo han plutselig SB igjen 350 m fra land. (den så jeg ikke komme).

Husk at mange (dvs de fleste) seilere ikke bare ser på distanse igjen til land for å vurdere når de skal slå. Vindvinkel (som kan endre seg mye på liten distanse) og ikke minst hvor vinden er, er viktige faktorer. Dermed ser det ut for et utrent øye som om de virrer målløst frem og tilbake, mens de egentlig ligger i et smalt vindbelte og utnytter gufs og vinkler som best de kan. De leser sjøen, flagg og vimpler på land og på andre båter, røyk fra bål og piper, skyene, fugler og andre båters kurs og seilføring.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Husk at mange (dvs de fleste) seilere ikke bare ser på distanse igjen til land for å vurdere når de skal slå. Vindvinkel (som kan endre seg mye på liten distanse) og ikke minst hvor vinden er, er viktige faktorer. Dermed ser det ut for et utrent øye som om de virrer målløst frem og tilbake, mens de egentlig ligger i et smalt vindbelte og utnytter gufs og vinkler som best de kan. De leser sjøen, flagg og vimpler på land og på andre båter, røyk fra bål og piper, skyene, fugler og andre båters kurs og seilføring.

+1 :thumbsup: Muligens "motor" også burde lære seg å se på andre signaler rundt seg i møte med seilere. De i "motor" har fart og merker ikke alltid vindretninger, men det kan ikke være så vanskelig å bedømme vindretning når seileren krysser mot "motor". Det vil si at seileren har vinden så og si rett i fleisen. Kan dette være så vanskelig å forstå :confused: Og er det trangt farvann bør en forvente at bautingen kommer når forholdene tilsier at seileren ikke kan styre seg selv på land eller grunnere farvann - frivillig. "Motor" har vel kart ombord og med et rask blikk i dette kan oppfatte situesjonen dersom det er grunt farvann seileren har kursen mot. Seileren stikker tross alt noe dypere en "motor" p.g.a. blyklumpen den har hengende under seg.

 

Å be seileren om å vri om nøkkelen til jernhesten er vel ikke dette som skaper trivsel blandt lystbåter. Seilere er ute for å seile, noe mange burde gi seg i kast med - alt fra joller til skikkelige seilskuter.

 

Man møter jo på "nybegynnere" i båt i alle former og vellkommen skal de være, men det er ikke enkelt å få dette med seg. Muligens vi burde henge opp en vimpel slik at andre blir oppmerksom på disse. Hva med båtplassens vimpel :lol:

 

Kan si meg enig i de som irriterer seg over seilere med "forkjørsrett". Ikke alltid enkelt å oppdage om seileren krysser eller slører unna når en selv befinner seg i "motor" med høy fart og vindpresset mot seg. Da gjelder det å lese signalene rundt seg.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mellom Sletter og land er det ca 450 meter. Det er trang led. Det krever at den som ønsker å seile der skal holde seg på den høyre del av midtlinje. Uansett jibb mulighet eller annet er vanskelig grunnet vind. Det er forhold man må og skal ta hensyn til før man tar dette valget av seilingsled. Altså om vinden gjør at manøver blir usikker på om man klarer å holde seg på sin side eller holde tilstrekkelig avstand til andre i samme trange led - vel da er det iallefall gjort en feil før andre kom inn i samme led.

 

At andre skal ta hensyn der man selv går inn i en trang led man kunne og bør unngå med fartøy som må hindre andre for å unngå jibb eller å manøvrere trygt for andre, er slik det skal forstås. Det vil si at man skal ikke gå inn i trange farvann under fulle seil med vind som begrenser manøverevne. Og man skal vel ikke kreve av andre at de skal tilgi så tydelig som det står her.

 

Men å gi andre fingeren om man selv har startet med en feilvurdering er vel ikke helt i tråd med godt sjømannskap.

 

Det er den første mulige feilen jeg leser ut av historien.

 

...

 

Vurderingen av egne handlinger og valg oppfatter jeg til å være mangelfull.

 

Først, 450 meter er ikke trang led mellom fritidsbåter.

 

Og hva i alle dager er poenget ditt med å forsøke å sette Sjøveisreglene på hodet? I hver eneste diskusjon om dette temaet skal det komme minst et slikt fullstendig misforstått innlegg. Beskrivelsen til trådstarter er veldig tydelig, og han gjør alt etter boka. Han har sett den møtene båten, han begynner å vurdere kollisjonsfare, og sine egne manøvreringsbegrensninger. Han gjør også en vurdering om at han ikke bør endre sin kurs fordi dette kan skape forvirring, og dermed større fare, og han er klar for å vike om motorbåten ikke gjør det.

 

Med unntak av det vanlige feilskjæret om motor mot seil som kom midtveis i diskusjonen, er det et veldig nyttig tema trådstarter tar opp. Saken handler ikke om hvem som skal vike for hvem, motorbåten viker jo til slutt, men om hvordan man skal vike, og hvordan en situasjon man selv kanskje mener er under kontroll ikke nødvendigvis oppfattes likt av andre båter.

 

Selv opplever jeg også flere ganger hver sesong situajsoner der andre båter passerer så tett på at det skaper ubehag ombord, enten det dreier seg om usikkerhet om marginer, unødvendig hekksjø eller andre ting. Og felles for de fleste situasjonene er at folk i den andre båten smiler og vinker når de passerer med få meters klaring. Dette er altså ikke drittsekker eller egoister som gir blanke i alle andre. Det er folk som ikke forstår bedre. Og med tanke på at disse båtene også innimellom er større (sertifikatpliktige) motorbåter eller store turseilere tror jeg ikke helt på at det kun er snakk om nybegynnere. Jeg har inntrykk av at det faktisk er folk der ute som synes det er helt greit å passere andre båter i samme avstand som man gjør på landeveien. Hva man skal gjøre med disse vet jeg ikke, men jeg tror det er ganske åpenbart at opplæring bare for yngre mennesker eller alskens lovforbud ikke har særlig effekt.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Selv opplever jeg også flere ganger hver sesong situajsoner der andre båter passerer så tett på at det skaper ubehag ombord, enten det dreier seg om usikkerhet om marginer, unødvendig hekksjø eller andre ting. Og felles for de fleste situasjonene er at folk i den andre båten smiler og vinker når de passerer med få meters klaring. Dette er altså ikke drittsekker eller egoister som gir blanke i alle andre. Det er folk som ikke forstår bedre.

Akkurat det med stor hekksjø oppleves vel sjelden som noe stort problem for en seilbåt på skarp kryss i god vind? Usikkerhet om marginer derimot kan jo være skremmende..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...