Jump to content

Navic II's Windy 37GM


Navic II

Recommended Posts

Kjøpte du bare 12 nye dyser, eller fikk du de sjekket og skiftet de som var dårlige? På min Sirocco 32 HT med 2xKAD300 plages jeg også med skikkelig sur diesel-eksos når motorene er driftsvarme og går på tomgang. Stb motor er verst. En Volvo mekaniker har også i mitt tilfelle antydet at det kan være en eller flere dyser som drypper eller forstøver dårlig. Motorene har gå 6XX t, men er fra 2003. Jeg er nysgjerrig på hvor mange dyser som egentlig var dårlige hos deg?

 

Jeg endte med å kjøpe 12 stk helt nye dyser fra VP. 

dette fordi det var mist i sesongen og derfor litt ventetid for overhaling, samt at det uansett ikke var gratis å overhale de gamle. de ble aldri testet i forkant da dette kostet ekstra (mener å huske rundt 450,- /stk) det er servicepunkt på hver 600. time på KAD 44/300 å kontrollere dyser, så det er nok noe i det. jeg skiftet ut mine på 1250 timer. problemet ble ihvertfall løst. ikke antydning til sort film på bakkant av plattform, ikke differanse i forbruk mellom SB og BB motor og ingen diesel i vannet. :) 

Link to post
Share on other sites

OK. Takk for svar. En ting til jeg lurer på. Du skrev at du sprayet propellene med teflon spray etter at du fikk de til å skinne som juveler. Funker teflon spray? Holdt de seg fine gjennom sesongen?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

På bare 600timer var det tidlig med dårlige dyser, du trenger ikke bytte dem normalt, de kan justeres av et diesel elektro firma. Er de slitt kan du bytte dyse-spisser. Har en relativt rimelig og dyktig kontakt som utfører dyse overhalinger, hvis det er av int. send meg en PM (han overhaler dieselpumper også) Vil tro at dyser slites relativt likt på en motor. På en 250hk Mercruiser D-Tronic, med 2 trinnsdyser(Bosch), betalte jeg 900kr pr dyse-spiss. Vann i Diesel var sansynlig årsak til slitasjen hos meg.

 

PM sendt.

 

Jeg er veldig i tvil om jeg bare skal fleske til med 12 nye byttedyser fra Volvo, eller gjennomføre en kontroll og så utbedre etter behov. Er usikker på om det er noen få dyser som drypper, eller om alle er litt dårlige. I siste tilfelle er jo kostnaden ved kontroll bortkastet.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

OK. Takk for svar. En ting til jeg lurer på. Du skrev at du sprayet propellene med teflon spray etter at du fikk de til å skinne som juveler. Funker teflon spray? Holdt de seg fine gjennom sesongen?

 

Det fantes ihvertfall null groe på de ved opptak, og de var blanke fremdeles. ;) 

 

PM sendt.

 

Jeg er veldig i tvil om jeg bare skal fleske til med 12 nye byttedyser fra Volvo, eller gjennomføre en kontroll og så utbedre etter behov. Er usikker på om det er noen få dyser som drypper, eller om alle er litt dårlige. I siste tilfelle er jo kostnaden ved kontroll bortkastet.

 

Har ikke fått noen PM. det er lit valgets kval da, om du bytter alle, så får du uansett 12 bra dyser med 0 timer. men det er nok det dyreste alternativet, dersom du ikke må skifte 11-12 stk etter kontrollen da. 

Verdt å nevne: ta ventiljustering samtidig, så er det gjort. greit å gjøre det når det er åpent uansett. ;)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Cockpitbordet i Navic har vært slitent siden jeg kjøpte den, solbleket, sprukket, og flasset. 

tok meg i nakkeskinnet å fant ut at jeg skulle pynte litt på det, da et nytt bord koster over 25000,- !!!!! :rolleyes: 

og bare så de er sagt.... aldri ALDRI igjen!!! en sånn drittjobb er det jaggu lenge siden jeg har hatt! men det ble jo litt bedre da. 

 

DSC_0072.jpg

 

DSC_0081.jpg

 

DSC_0074.jpg

 

DSC_0075.jpg

 

DSC_0082.jpg

 

DSC_0078.jpg

 

DSC_0083.jpg

 

DSC_0077.jpg

 

DSC_0084.jpg

 

DSC_0086.jpg

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev 13 minutes ago:

Det vart pent gitt, du skulle hatt trebåt du...

 

Tror ikke det nei. da hadde jeg nok dinglet fra et tre for lenge siden. 

dette bordet er vel ca 1,5 m2 og jeg kjenner allerede at de skal bli godt med påskeferie. 

åssen hadde saken vært om jeg hadde hatt 50 m2 med trebåt-flater? uføretrygd?  :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...