Jump to content

Navic II's Windy 37GM


Navic II

Recommended Posts

Hei Navic, jeg har en Tornado med lakkert blåstripe, når den settes ut på våren nypolert og shinet så er det rålekkert, men i løpet av sommeren så skjer det ett eller annet med lakken, den blir litt falmet og får et gråskjær, da må det poleres opp igjen, skal vi ha strøken båt som ligger i saltvann tror jeg vi bare må innse at poleringsutstyret må frem flere ganger i løpet sesongen.. :-(

Tror jeg ville tenkt meg godt om før du lakkerer.  

Link to post
Share on other sites

Hei Navic, jeg har en Tornado med lakkert blåstripe, når den settes ut på våren nypolert og shinet så er det rålekkert, men i løpet av sommeren så skjer det ett eller annet med lakken, den blir litt falmet og får et gråskjær, da må det poleres opp igjen, skal vi ha strøken båt som ligger i saltvann tror jeg vi bare må innse at poleringsutstyret må frem flere ganger i løpet sesongen.. :-(

Tror jeg ville tenkt meg godt om før du lakkerer.  

 

Hvis du har LAKKERT (ikke gelcoat) blått felt, og den falmer er det brukt en acryl-lakk med dårlig UV-beskyttelse. (les: som gamle røde og blå biler) legges det en kvalitets-klarlakk vil den ikke falme. 

Link to post
Share on other sites

Regner med at du fortsatt husker hvilke mål du har satt deg, Navic

 

Hehe, Absolutt! ;) få den blank er ikke problemet. få den blank og med et uv-filter som holder glans og varer hele sesongen er verre. der er akilleshælen med blå-stripe. 

dette er vel å regne som flisespikkeri, men jeg vil kose meg på sjøen, og drive litt gnikking og gnukking underveis, ikke irritere meg over å stadig måtte legge til servicebrygga hele helga for å shine skroget. :P

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel kommet fram til at min oppskrift er å ha en "perfekt" renset og polert båt ved starten av sesongen. Så fortsetter jeg med voksing (som er en kosejobb :-)) et antall ganger. Da virker det som om blankheten holder seg.

 

Det funker helt fint på den hvite gelcoaten. ;)

Link to post
Share on other sites

"Been there - Done that"  igjen :yesnod:

 

Vi går på 5. sommeren som GM eiere med blå stripe nå og vi har vært innom samme problemstilling med oksydering av blått felt.

Etter å ha fulgt masse gode råd og tenkt flere vintre igjennom om hva som er best og minst arbeidskrevende har vi landet på Meguiars sine produkter.

Har prøvd Jotun: Holdt til midten av ferien. - Norpol rubbing og TC-Nano polering: Holdt for så vidt bra, men fikk ikke glans som tilfredsstilte (det er flere enn deg som spikker fliser her :giggle: )

I fjor på denne tiden drev jeg og polerte inne i opplagshallen sammen med en representant for Meguairs og fikk en vareprøve. Det resulterte at jeg gikk til innkjøp av "One Step Compound" og "Pure Wax" for forsegling. Dette brukte jeg på den siden som ligger mot solen i båthavna hele sommeren og brukte det jeg hadde igjen ac TC Nano på "skyggesiden". Når jeg tok den opp i høst var skuta omtrent like blank og fin som da jeg la henne på vannet og var desidert blankest på siden jeg hadde brukt Meguairs. Litt utpå sommeren kjøpte jeg en flaske med Meguairs "Boat Wash" som jeg vasker skroget med i lunkent vann en 6-7 ganger i løpet av sommeren. Denne bidrar til å beholde glansen på en utmerket måte. I tillegg så bruker jeg å gå og flekke litt med "Pure Wax'n" i ledige stunder (Utmerket unnskyldning for å ta en arbeidspils) hvis jeg ser noen flekker som ikke tilfredsstiller falkeøyets krav til glans. Denne er veldig lett å jobbe med. Bare å smøre tynt utover med en liten håndsvamp og la tørke en time - eller et døgn. Den kan sitte på lenge og er bare å "feie" av med en mikrofiberklut og det blir så blankt og fint som bare det igjen.

For øvrig støtter jeg Bonus i det å gjøre en god jobb på våren og "kosevokse" litt gjennom sesongen :yesnod:

For å gjøre en lang historie kort: I år blir det Meguiars poleringsprodukter på hele båten !

Link to post
Share on other sites

... som jeg vasker skroget med i lunkent vann en 6-7 ganger i løpet av sommeren. Denne bidrar til å beholde glansen på en utmerket måte. I tillegg så bruker jeg å gå og flekke litt med "Pure Wax'n" i ledige stunder (Utmerket unnskyldning for å ta en arbeidspils) hvis jeg ser noen flekker som ikke tilfredsstiller falkeøyets krav til glans. Denne er veldig lett å jobbe med. Bare å smøre tynt utover med en liten håndsvamp og la tørke en time - eller et døgn. Den kan sitte på lenge og er bare å "feie" av med en mikrofiberklut og det blir så blankt og fint som bare det igjen ...

 

Eksakt den prosedyren jeg benytter også (inkl. arbeidspilsen ..)  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har prøvd omtrent alle produkter fra alle anerkjente produsenter, og enda ikke funnet noe som gir meg det jeg vil ha. MEN, jeg har ikke testet One-Step-Compound'en, så ok, jeg skal gi den et forsøk før jeg bestiller foliering av blåstripa. ;) og arbeidspilsen tar jeg gjerne når jeg koser meg med vedlikeholdet, men om jeg må grovrubbe hele blåstripa midt i sesongen kommer jeg til å trenge sterkere saker! ;) 

det er kos å drive på med småting, og vaske,shine og gnikke, men ikke en todagers jobb på skutesiden. det kvalifiserer ikke som kos! :P

 

Fikk et annet lite problem i dag da. når jeg rev teaken på dollbordene, så var sugestussen til septiken igjennom teaken. men ok, jeg fikk av det gamle, og skulle i dag skru av stussen for å forbrede montering av de nye delene. men den jævelen får jeg ikke løftet ut! jeg trer meg ned i skottet midt i cockpit og tar en titt opp på innsiden, og der ser jeg at hullet er for lite til at slangen kommer igjennom, og den slangen sitter påmontert på stussen med 3 stk slangeklemmer.... noen som vet åssen i Helv)(%(¤(¤( jeg skal få av denne??? 

Link to post
Share on other sites

En idé, Tryck den ned istället, flush/jäms med gelcoaten. Så lägger du teaken runt, istället för den är ovanpå.

 

Det kunne funket, men da vil det jo alltid samle seg vann og møkk nedi "hullet". vet ikke hvor bra det hadde vært heller... 

det beste hadde vært å montere det som det var originalt. 

Link to post
Share on other sites

Ble veldig fint. Har du på teak på "dekk" foran også? Jeg har ingen teak ute (bortsett fra badeplattform), men kan jo snuse på det som et prosjekt i fremtiden. Navic,- du fikk vel dette ferdig levert på mål. Hva må jeg budsjettere i båtpenger for å legge denne taken?

Redigert av kverna@start.no (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skjønner jeg veldig godt. Vakkert  :thumbsup:

 

Takk takk. :) 

 

Ble veldig fint. Har du på teak på "dekk" foran også? Jeg har ingen teak ute (bortsett fra badeplattform), men kan jo snuse på det som et prosjekt i fremtiden. Navic,- du fikk vel dette ferdig levert på mål. Hva må jeg budsjettere i båtpenger for å legge denne taken?

 

Takk for det Har ikke teak på midtre dekk nei. jeg føler det kan bli litt for mye. 

Dette leveres ferdig med perfekt passform fra Sandøy Båtdekk. (det er de som har produsert all teaken til 37GM når den var ny) 

Plattform i 5mm koster 9667,- men jeg bestillte denne i 9mm. så den koster 11600,- 

Dollbord koster 16717,-  så trenger man en hel haug med lim. (15 tuber til det jeg driver å legger) ca 2000,- 

så ca 28000,- båtpenger er materialkost på dette. :)

om du vil ha midtre dekk også så koster dette ca 17000,- 

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har Navic. Angående oksidering av den blå skutesiden som ble diskutert høyere opp i tråden så ser det ut til at One-Step-Compound (OSC) får gode skussmål i alle leire. Det er opplagt et godt alternativ. Samtidig har den produsenten flere produkter du bør vurdere. Er det skikkelig oksidert ville jeg vurdert "Heavy Duty Oxidation Remover". Dog ville jeg unngått å bruke disse grove produktene hvis det er lite oksidering og det ikke behov for å gi gelcoaten så mye juling. Da ville jeg heller kjørt på med "Boat Polish" som er en mildere versjon enn OSC. Da begrenser du slitasjen på underlaget fremfor å kjøre harde produkter med mye slipeffekt.

 

Samtidig, og årsaken til at jeg begynte å skrive her i utgangspunktet, så ser det ut som om mange glemmer å forsegle den gode jobben man gjør på våren. Skal man forlenge levetiden på glansen så er det behov for å legge forsegling. Ellers forsvinner voksen raskere enn raskest og frustrasjonen melder seg. Hos Meguiar's heter denne "Pure Wax". "Polish Angel Master Sealant Boat" er et annet eksempel for å gi deg et alternativ. Jeg kan ikke garantere at det skinner frem til juleferien, men jeg har stor tro på betydelig lengre effekt med å ta seg dette bryderiet.

 

Da blir altså rekkefølgen (om vi kun holder oss til Meguiar's-sjargongen tvers gjennom hele klargjøringen):

Ved skikkelig oksidering: 1. Heavy Duty Oxidation Remover 2. Boat Polish  3. Pure Wax.

Ved mildere oksidering: 1. OSC 2. Pure Wax.

Ved lite oksidering: 1. Boat Polish 2. Pure Wax.  

 

Lykke til om du skulle gå for denne oppskriften!

 

(For ordens skyld nevner jeg at jeg ikke har noen interesser i disse produktene eller forhandlerne som fører dem).

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips folkens.  :thumbsup:

Jeg nevnte at jeg hadde en proff detailer på besøk som prøvde et arsenal med produkter. 

Vel, vedkommende har jobbet med Meguiars i 20 år, og kan hvert eneste produkt ut og inn. det var forøvrig også Meguiars han brukte for å finne "riktig" produkt, ettersom det varierer på hva som passer til forskjellige gelcoat-produsenter/typer. unnlot denne lille detaljen tidligere, for å ikke begynne "reklamekampanje" ;) 

Når det er sagt, så har han kun brukt proff-produkter. OSC og den øvrige marine/RV serien er visstnok å regne som "hobby-produkter" derfor testet han ikke det. jeg måtte dra på en lokal bilrekvisita-forretning som forhandler Meguiars, og kjøpe OSC og PW off-the-shelf. har testet de, og ble ikke videre imponert. for all del, den gjorde jobben, men glansen ble dårligere enn med de produktene som allerede er testet, og er i så måte et dårligere alternativ.  uansett får jeg ikke glansen dit jeg vil... :nonod:  men jeg har (snart) konkludert med at jeg er en idiot, og må lære meg at dette er 12 år gammel gelcoat, og ikke en uke gammel klarlakk  :giggle:  

Jeg står med blåstripen i hode-høyde, og har satt opp en kraftig lampe som viser ALLE smådefekter. Det er mer enn nok til å knekke en mann!  :lol:

fikk en kompis som driver med reklame og foliering til å stikke innom og smelle på et avkapp så jeg fikk sammenliknet folien imot det som er polert, og folien var ikke noe blankere enn skutesiden, så den rev jeg av igjen fort. da blir det altså ikke foliering. den eneste fordelen med evt folie hadde vært at den ikke oksiderer, men igjen så tåler den mindre mekanisk slitasje. 

Lakkering rekker jeg uansett ikke før sjøsetting, så da blir det følgende oppskrift som ga best resultat:

 

-Rensing av gelcoat/fjerning av oksidering med lammeullspad på roterende  lav hastighet og Meguiars 04 Heavy Cut Cleaner eller 3M Green-top (begge funker fjell)

-Mellompolering med gul skumpad på roterende middels hastighet og Meguiars M80 Speed Glaze

-Forsegling med beige skumpad på Oscillerende maskin med Meguiars M20 Polymer Sealant

-så et "slitelag" spray on - wipe off med meguiars D156 x-press wax. (denne gjentaes med jevne mellomrom igjennom sesongen)

 

Resultatet blir greit nok kanskje? 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ha ha. Snakk om å prøve å gi tips til en som allerede hadde gjort hjemmeleksen sin da :giggle: . Dette er jo klasse. Blir spennende å se hvordan dette holder gjennom sesongen :thumbsup:  

 

Hehe, vi får se om det holder seg ja. :) håper det. er så mye mer kos å vedlikeholde det, enn å måtte starte på "skrætsj" ;)

 

få båten på vannet og bli kvitt frustrasjonen din, Navic. Jeg spanderer en kald grønn

 

Sjøsetting er bestillt 22. april. kommer lett innom for en kald grønn!  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...