Jump to content

Navic II's Windy 37GM


Navic II

Recommended Posts

Akkurat stått opp etter årets første båtovernatting ... (skal ikke gni det mer ...).

På vår båt kommer septikluftingen ut på SB side, rett foran gjestekabinvinduet.

 

 

Samme side hos oss, som har kalesjebåt som du. Luftingen kommer ut mellom vindu til gjestekabin og vindu til bad, rett bak badevindu. (Sjekket på bilde :-)

 

Sjekket når jeg kom opp i båten, og stakk hodet inn i inspeksjonsluka i høyskapet i midtkabin. de fant jeg den. :) 

det sitter et kullfilter på slangen, hadde vel kanskje vært en ide og byttet dette? 

 

 

Satt de inn med no eller er de ubehandla?

 

Teflonbehandlet. ;)

Link to post
Share on other sites

Dropp alt som heter kullfilter på luftingen. Det viktigste for å unngå lukt er å få så god lufttilgang til septiken som mulig. Hele poenget med 'god septik' er å sørge for at du ikke har vond lukt i septiken, ikke å stenge vond lukt inne. Jeg går med planer om å lage en lufting til til vår septik ... (Om jeg får gjort det en gang da ... )

Link to post
Share on other sites

Teflon??? Fortell mer

 

Bruker bare en tørr PFTE spray. første gang jeg tester det på propeller, men jeg brukte det når jeg polerte understellet på bilen min, og det holdt seg meeeget bra! aluminiums-deler som oksiderer omtrent med en gang. var like fine etter 6 mnd. ;) 

DSC_0897%202.jpg

 

Dropp alt som heter kullfilter på luftingen. Det viktigste for å unngå lukt er å få så god lufttilgang til septiken som mulig. Hele poenget med 'god septik' er å sørge for at du ikke har vond lukt i septiken, ikke å stenge vond lukt inne. Jeg går med planer om å lage en lufting til til vår septik ... (Om jeg får gjort det en gang da ... )

 

Skal jeg fjerne filteret helt mener du? vil ikke det skape en del drittlukt utenfor båten, særlig når man flusher? (som vi gjør en del med to små unger ombord) det er vel en grunn til at Windy monterte denne?

Link to post
Share on other sites

... Skal jeg fjerne filteret helt mener du? vil ikke det skape en del drittlukt utenfor båten, særlig når man flusher? (som vi gjør en del med to små unger ombord) det er vel en grunn til at Windy monterte denne?

Vi har ikke noe filter. Er nøye med å holde tanken ren, skyller dodt og fyller med ferskvann etter hver tur. Og vi har ikke noe lukt når vi flusher toalettet. Hvilket vil si at vi ikke har noe lukt nede i septiken ..

Link to post
Share on other sites

Vi har heller ikke noe filter på luftingen og har aldri hatt noe sjenerende lukt fra septiken, bortsett fra en gang da den var drit full, bokstavelig talt :eek:

Følger stort sett samme prosedyre som Bonus og for å være på den sikre siden, spyler jeg gjennom lufteslangen hver vår og høst.

Vi har pumpetoalett og bruker KUN Green Viking (som ikke er grønn lengre, men klar og luktfri).

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål: 

Navic er ferdig stoffet. Det var noe struktur etter noen runder med stoff, og ujevnheter etter litt avflassing fra tidligere. (stoffet fra forrige sesong satt fortsatt, så det er heft) 

Jeg skrapte litt lett over kun for å jevne de verste "toppene" og stoffet på nytt et strøk med samme type selvpolerende som ble brukt i fjor. men så kom jeg til å tenke på. hadde det vært et poeng å hatt på et strøk til? ser noen bastant mener at man skal ha to strøk. noen mener man bør ha et hardt, og et selvpolerende, og noen mener at et strøk holder. hva er meningene på dette? 

Link to post
Share on other sites

Hvis båten smøres for første gang bør det være 2 strøk. Siden båten din allerede er behandlet før vil jeg anbefale ett strøk. Husk at hvis det er masse bunnstoff igjen fra i fjor vil du bygge tykkelse som etter hvert vil flasse av når det blir for tykt. Det med å legge ett strøk hardt bunnstoff er greit ved første behandling da man kan legge en annen farge enn det selvpolerende bunnstoffet og da se når man har slitt bort det selvpolerende. Men ikke når den allerede er behandlet. Da må du i så fall legge en vinylprimer først. Men igjen, du vil ikke bygge tykkelse :)

Link to post
Share on other sites

Da lar jeg det være som det er med god samvittighet. vurdere å ta full skraping og ny oppbygging on et år eller to om jeg får for mye fritid.

Er det noe feilkobling i skallen når jeg er på ferie på Gran Canaria og sitter på stranda og se lengselsfullt på båthavna bortenfor?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hvorfor pusser du ikke bare ned?

 

kan man det? ;)

nei, natene er dårlige, teaken er veldig sliten. KANSKJE det hadde vært mulig å slipe det en siste gang, men så er det slutt. Men når dollbord begynte å sprekke opp også så bestilte jeg like godt alt nytt. ;)

 

Lidt sent nu, måske... ;-)

 

ja, det er det, men blir sikkert fint. ;)

Link to post
Share on other sites

sånn går nu dagan..... 

 

Been there - Done that !

Lykke til med hestejobben. Ser du tar med glassfiberplata også. Trenger antagelig ikke fortelle deg at den sitter som bare hel.... !

 

Jeg brukte nok grøvre verktøy enn deg, både hammer og hoggjern og erfarte at det kunne nesten ikke bli stort og bredt nok. I tillegg kjøpte jeg den største og bredeste jeg fant av et brekkjern som dette (tror ikke det var på Bt - Det var svart og gult) http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kjorner-Huggmeisel-Brytejern/Brekkjern-2000018724/ som jeg hadde veldig god nytte av bare jeg fikk vippet opp glassfiberen litt og fikk det under.

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nåja, vi brukte bare den lille meiselen til å løfte kantene , så gikk det med brekkjern og hammer her og. og ja, de satt som et HELVETE! men nå er det av ihvertfall. nå er neste steg å finne ut hvordan jeg skal fjerne limet. det var en fantastisk seig masse, og med anti-skli struktur under, så er det ikke bare å skrape det av heller. klarte heldigvis å unngå å skade gelcoaten, bortsett fra to steder der kanten på brekkjernet gravde seg nedi til fiberen i et uoppmerksomt øyeblikk, men er lett å fikse før jeg legger på den nye teaken, så no stress. ;)  

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Har forøvrig et sett pent brukt teak til badeplattform og dollbord til Windy 37 Grand Mistral som gies bort mot henting! førstemann til mølla. ;)

 

 bilde

Link to post
Share on other sites

hmmmm... Da har jeg hatt en proff detailer innom for bistand med polering av blå-stripa, som liksom aldri er mulig å stoppe oksideringen på. vi får bort falmede striper/felt, og klarer å polere opp glans, men så fort vi prøver å vaske den med noe sterkere enn vann så faller glansen noe. jeg fikk beskjed om at vi kan få den sexy-shiny, og beskytte den med et par lag med et superprodukt han hadde, så ville jeg ha blank båt en stund, men han tvilte på at det ville holde noe særlig lenger enn til ferien før det var behov for en ny runde (som er typisk windy) 

Det skal sies at skroget absolutt ikke er i dårlig form, og er uskadet, så det er bare at jeg haaaaater å ikke ha blank båt. (les: speilbilde)

Alternativet er evt å lakkere blå-stripa, eller å foliere den. Jeg er utdannet lakkerer så det hadde jeg fikset lett, men da må jeg transportere båten til et egnet lastebil-lakk verksted og leie plass der. og det kan ta sin tid, og er veldig dumt nå like før sjøsetting, samt at jeg liksom ikke har noen mulighet til å "reversere" det. Folie kan legges on-site, og kan evt fjernes igjen senere. 

folien har "garanti" på heft og glans på 7 år, og vil ikke trenge annet vedlikehold enn lett polish og voks en gang eller to i året. 

Hva mener dere? :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

uff.. føler med deg Navic.. kjedelig å være perfeksjonist :).. Jeg er mer av "godt nok" typen, så ville heller lagt energi i å kjøre over blåstripa med nano-polish når du har en kald pils tilgjengelig.. blir bra resultat, og varer ferien ut..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...