Jump to content

Lykken er......

Walter_S

Recommended Posts

Kan det ikke være normalt, selv med perfekt autopilot styring, at hekksjøen blir litt S-formet i "svak tungsjø" med bølger litt på tvers?

Det er helt normalt at strøm og vind tar tak i hekksjøen og drar den utover ganske raskt....ta en kikk på himmelen etter flyene: kondensstripene kan tyde på at pilotene er ganske påseilet i sin gjerning, men der er det selvsagt vind og trykk som gjør at de endrer seg raskt...

...Hvorfor er lykken nå plastbåt ........og ikke trebåt ?

Lykken er å HA båt.

Spørsmål om tre eller plast er - for meg - mere et spørsmål om hva som egner seg best som helårsbåt (vinteren kan herje fælt med lakk og maling), og om penger (eller mangel på sådan.... :lol: ) - se også ---> for eller imot trebåt

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Lykken er også å ha en firbent venn med seg. "Samson" er med på alt og skal "hjelpe til" med det meste.

Posted Image

:o)

Har du använt Samson i motorvaskjobben ?

hur får du honom ren igjen, kjör du han i vaskemaskin ??

för han er vel hvit til vardags ?? :confused:

gratulerer förresten til sjarkprosjektet !! :smiley:

S/Y Gunga Din

Har ingen aning om hvorfor hekksjøen var litt S formet. Beklager om noen ble støtt av det.

Kan vel ikke akkurat si at jeg ble støtt av det, men jeg lurte bare siden jeg har det problemet selv. Hadde tenkt til å vente til neste år med å sjekke noe særlig rundt det, siden jeg har slitne styregaffelforinger, og dette kan nok bidra til dette problemet.
  • 1 måned senere...

Lykken er........

Stå opp sent, smøre matpakke og spasere ned til sjøen, ta lettbåten ut til bøya og "Amica".

Perkinsen fyrer på sekundet, enda lunken siden i går. Setter over kaffen, vannet koker idet jeg er ferdig med å gjøre sjøklart.

Slipper stroppene, ut fjorden på ruslefart mens kaffe og brødskiver nytes. På radioen jekker karene i P.I.L.S opp denne ukens sending, med tema "ekstremvær". Ingenting føles fjernere i dag. Runder vestover, snart ser jeg kun allmektige Folla forut. Hun er rolig i dag, men det er dønninger nok til at respekten står ved lag. Gløtter på termometeret, over 20 grader. Den 30. september. På 64*40' nord.

2006_0930Hoesttur0002.JPG

Runder øygruppen Steinan. Har blitt en tradisjon for meg dette med en tur ut dit på høsten. En fin avslutning på sesongen. Dette er første gang med "storbåten". Går ikke i land i dag, for mye drag i sjøen til å ta båten inn til berget alene, men det gjør ikke så mye.

Drar heller innom stamhavna på Brakstad, og tar Tresfjorden til kai alene for første gang, til anerkjennede nikk fra de som står på kaia. Riktig nok noen av de verste landkrabbene jeg noen gang har sett, men alikevel. Hyggelige folk som slår av en prat.

Fortsetter hjemturen, mens jeg tenker på hva jeg skal skrive i tråden "Lykken er....." på baatplassen. Oppdager at jeg ikke husker å ha tenkt på noe som helst i hele dag. :smiley:

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

....... Oppdager at jeg ikke husker å ha tenkt på noe som helst i hele dag.

Flott skildring, emilskj!

Og faktum at du ikke har "tenkt" noe hele dagen tyder på at du virkelig nyter inntrykkene på sjøen. Det ER faktisk lykken, ja! Det er godt å fylle opp "lykksalighetens konto" med åndelig føde av og til, godt for kropp og sjel.....

BP_Lera_07.jpg

Fra en av mine siste turene, 25. sept. 06 - det er slike inntrykk som gjør at man blir litt "andektig" og nærmest litt lyrisk.......

:seeya:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Lykken må jo være og sitte på CBC dekket i sol , vindstille i t-sjorte nyte Pink Floyd i høytalerne i bakgrunnen en 1 oktober dag . Det var bare helt knall på den lille veien jeg hadde å gå hjem idag , selv om jeg tok en bra omvei . Men måtte hjem så , ellers hadde nok omveien blitt en tur innom nabobyen . Det er bare så deilig når været smiler til deg som idag ,kan vel ikke ha det særlig mye bedre vel.............

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 2 uker senere...

Snart midten av oktober, og fremdeles går det an å nyte båtlivet!

Dagens "lykke" er å ha satset på riktig dag (vær-bingo!) og å være tidlig nok på'n slik at man er på vei til fiskeplassen idet sola går opp og titter over Hvaler-landet for å hilse en forventningsfull og spent "fisker" velkommen til enda en flott dag på sjøen!

Det å kaste loss og snegle seg ut til Lera i tusmørke i disse hummerfiske-tider kan være litt av en adrenalin-pumpe - det ligger tykkt med "væler" allestand og innimellom langsveipene er blikket "låst" til 20m fremfor baugen. Ikke helt fritt for at man er litt engstelig av hva som kan ligge på lur, rett under vannflaten.......

Soloppgang over Hvaler:

BP_OppMedSolen_09.jpg

Fisk ble det også. 3 rød-torsk og en "vanlig-en", pluss 10-15 småtorsk som fikk livet sitt i retur og ble satt ut igjen i påvente av at de skal legge på seg minst 1 kilo til neste høst! ;o)

:fishing:

Redigert av Walter_S (see edit history)

....å snike seg litt tidlig fra jobben

- kaste loss i sol og vindstille

- cruise sakte sydover i fjorden og se danskeferga dukke opp som et spøkelse i en disig horisont

- duve over de langstrakte hekkbølgene hans

- peile seg inn på en høstdoven havn

- legge seg til akkurat der du vil ved flytebrygga

- sende kona på jentelag med gamle klassevenninner

- åpne en akkurat passe temperert rød Da luca

- tenne stearinlys når mørket siger på

- slå av den 7'' tv'n etter Dagsrevyen og i passe tid før Synnøve Svabø

- helle salte peanøtter i skåla

- lene seg tilbake med et båtmagasin

- kjenne dieselvarmer'n blåse en lett bris av varm, tørr luft

- fyre opp pc'en for å sjekke om det er noe liv på Baatplassen

- ta et glass rødvin til

- kikke på seilbåten som glir lydløst inn ved nabobrygga med tente lanterner

- konstatere at det er fredag 13. oktober og vite at båtlivet er skjønt

Det er det som er lykken!

ter-av

pt. Horten gjestehavn

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

• 2 måneder senere...

17. desember - etter nesten 3 uker med sammenhengende stiv kuling og regn i bøttevis - tidlig på søndag morgen.....07:00

Med 3 lag klær på kroppen og sekken på ryggen kjører jeg scooter'n forsiktig bort til båthavna. Det har kommet is på veien og både brygga og fordekket på båten er rimbelagt og sleipt. Et glatt dekk, sammen med dårlig sikt i den svarte natten, gjør at jeg er ekstra forsiktig når jeg entrer fordekket på <<Malaika>> - åpner dekksluken og lårer meg ned i Malaika's mørke men trygge og velkjente indre. Båtduftene, mange og udefinerbare, strømmer imot.

Åpner dieseltanken til Refleks-byssa og tenner opp med en skvett rødsprit til forvarming. Peiler oljen på motoren i lys av lommeløkta. Starter opp Sabb'en og hører på den velkjente og trygge motorlyden. En rask sjekk av oljetrykk og turtallet settes til 850 rpm.

En kopp kaffe og en røyk senere er det vinduenes tur. Frost på utsiden og masse dugg på innsiden. Setter på de tre PC-viftene som fordeler varmluft fra Refleksen opp mot rutene. Sitter og ser at rimen brekker opp i små roser og til slutt glir av frontvinduene. Tørkeflekkene i duggen på innsiden sprer seg utover.

Hele rutinen med å gjøre båten sjøklar, defrosting av vinduer, varmkjøring av motoren og oppknepping av diverse kalesjeåpninger – der var den forbaskede kalesjeknappen som er stri, ja – en utfordring for kalde fingrer – inklusive kaffekopper og røyk (her stresser vi ikke, vi skal jo ha det koselig) tar ca 1 time.

Ute er det fremdeles mørkt, men en blek-oransj stripe viser seg over Kjøkøyas åser i øst. Sundet ligger tungt og mørkt, men forholdene er perfekte, oppholdsvær, blikk sjø og ikke et vindpust.

08:00 – Er fremdeles alene i båthavna og nyter ensomheten og gleder meg til det som ligger utenfor. Opp på dekk og kaste loss tampene foran. Drar meg mot akterpålene, henger opp tauløkkene og skyver meg sakte utover. Setter kobling i gear og åpner vingene akterover på lav turtall. Ingen stress i manøvreringen siden det ikke blåser.

Båtplassene på motsatt brygge kommer nærmere – roret dreies hart babord og vingene full forover – fremdeles på lav turtall. Malaika glir sakte ut åpningen og blir tatt av strømmen sørover.

BP_Kjoekoeybrua_07.jpg

Oppover Østerelva, om babord, skimter jeg under Kjøkøybrua rødblinken av lykta på Nøteskjæret. På styrbord blinker lykta på Kjøkøyskjæret (eller daumanns-skjæret som noen kaller det) grønn.

Malaika går for sakte fart (750 rpm) mens jeg står i båten og stikker hodet ut av kalesjen og ser nedover det blanke, mørke sundet. Jeg nyter synet av stille vann som sakte blir delt i midten av Malaikas baug. Det er noe andektig, neste sakralt over dette å "rippe opp" jomfruelig, blank sjø......

Ved Puttesund ser jeg opp til huset til Knut. Det har kommet taksten på den nye garasjen hans, siden sist.

BP_Puttesund_14.jpg

Snart er vi ved Baardsenbrygga, hvor Malaika har sin sommerplass. Kikker opp mot mitt eget hus og skimter varm lampelys fra stua i annen-etasje mot en siluett av det kalde nattelyset og den svarte skogen bak. Jeg vet at Kari ligger i vår varme seng og sover trygt. Bikkja sitter i vinduet. Jeg løfter hånden og hilser mot det trygge, varme og kjære, selv om jeg utmerket godt vet at ingen – og i hvertfall ikke bikkja – ser meg. Men bikkja kjenner igjen Sabb-lyden fra Malaika, det er jeg sikkert på.

TangenLykt_13.jpg

Den gamle fergebrygga, Tangen lykt og "7-foten" passeres og Arisholmen's røde lykt blinker mot meg. Den blåsvarte natten gir sakte men sikkert etter for et blekt og svakt dagslys. Teneskjær- og Stangeskjær-lykt kommer nærmere, passeres i velkjent avstand og Lera ligger åpen foran meg og Malaika.

Ser vestover mot Struten og øyene på Vestfoldsiden – de ser ut til å henge i luften over horisonten – akkurat som om de svever fritt.

Følelsen av å være alene ute på Lera, tidlig en søndag morgen i desember er ubeskrivelig. En merkelig blanding av sjelero og fryd, iblandet en bitteliten "dasj" vemod over tryggheten, det kjente og kjære som man har reist fra og som man er vant til ellers. Andektigheten over naturen som skjuler seg der ute i tusmørket og spenningen av hva som venter en.

Får øye på en liten hvit båt med en oransj flekk (oljehyre) bakpå, lang unna – det er "reven", han er alltid ute, sent som tidlig, jagende etter hummertenene og torskegarna sine.

Etter en times ubelønnet pilking snur jeg hjemover. Et kalt drag fra nord har ubemerket sneket seg i nesen, ørene og de kalde, valne fingerne. Drar igjen glidlåsen på kalesjen og sjenker meg en ny kopp kaffe, rydder bort pilkeutstyret og setter kursen østover mot Stangeskjærets hvite blink. Skyene er lavere nå og noen grå-blåe regn-faner strekker seg ned mot sjøen.

I Trolldalen ser jeg "frisøren" gå morgentur med de 2 tempelhundene sine. Et teppe av sur, grå røyk svever over pipa til det røde huset lenger opp i bakken, folk er i ferd med å stå opp, fyrer i ovnen og for å møte søndagen.

Ingen av de faste på brygga min, er å se.

Styrer sakte inn i båsen min og fortøyer. En mystisk og spennende søndags morgen har gått over i alminnelig dagslys, sundet rippes av små krusninger fra den økende nord-vesten.

Det er godt å være ute – det er godt å være hjemme igjen også.....Lykken er å kunne være begge steder!

:o)

Nydelig, Walter! Selv var jeg ikke hjemme før på morrakvisten etter et selskap i går, og våknet ikke før i ellevetiden! Og da var det for sent for en båttur, selv om været var direkte nydelig! Fristelsen var stor, men jeg koste meg i stedet med skifte til vinterdekk og andre huslige sysler... :sad:

Ser det er meldt bra vær også neste helg, men om det blir tid for båten da er vel heller tvilsomt! :santa:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Lykken kan være kortvarig, av og til! :wink: Eller bedre sagt, nå midt på vinteren, må man regne med korte men intense turer - når været først er med.....

Se bare på dette bilde her. Tatt i går ettermiddagen på veien hjem, etter en flott tur over Lera, opp Vesterelva (til Huth) og tilbake - med en par timers pilking midt på dagen (svigersønnen McNeill var uforskammet nok og tok den eneste torsken vi fikk i går :rolleyes: ). Det var en flott dag på sjøen, med et "fyrverkeri" av en kveldshimmel som verdig avslutning. Rene eventyrstemning var det - ikke ulik en natt midt i juni........

28. des. 2006 - Lav sol over "driteren" - Strømtangen fyr i det fjerne, til venstre for varden:

BP_Driteren-i-sola_19.jpg

Og slik så det ut i båthavna idag. Tåka lå tykkt over allt. Kjøkøysundet er ikke særlig vid akkurat her, men Kjøkøysiden var "borte-vekk"!! :o) Leca Nord gikk gjennom sundet, saktere enn sakte, bare såvidt styrefart hadd'n. Hørt'n lenge før jeg fikk øye på'n. Glad jeg ikke var ute i sundet da.

29. des. 2006 - uvirksomme båter på rekke og rad:

BP_Taake-og-landligge.jpg

Det ble landligge og "stolpekjøring" istedenfor fisketur:

BP_Taake-og-landligge2.jpg

På grunn av høy luftfuktighet i natt og 5 kuldegrader i morges, så båten ut som den var overtrekt med langragget, hvit floss-teppe (av puse-typen...), fullt av lang-nålet rim - snodig syn. Det tok en par timers fyring i Reflek-ovnen for å få smelta bort det.

:seeya:

:lol: :lol: :lol:

Det kan jeg levende forstå, Bastard!

men om du setter alt av fokus på skrog og motor, og lar innredning, dekk og slikt være - så får du satt båten på vannet, og tatt resten mens den ligger der. Ta deg en ukes ferie - ligg i båten og arbeid fra morgen til kveld - da blir du ferdig og ikke minst nyter du livet mens du holder på.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Sveisingen har jeg ikke fått sjekket opp...for lykken for meg nå rett før jul (siste uken faktisk), har vært å flytte. Vi har flyttet fra 240 kvm hus til en leilighet på 100, noe som har bydd på sine utfordringer. :crazy. Men fukt, mugg og andre greier gjorde at vi måtte komme oss ut fortest mulig - noe vi har klart, og julen har vært fin i "ny" leilighet. Skal få sjekket ut rett over nyåret.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...